Bestelauto voor anderhalf paards trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Bestelauto voor anderhalf paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:43

Mijn eigen (geweldige) Nissan Micra mag maar 650 geremd trekken en dat is nooit genoeg voor een trailer. Nu heb ik sinds een paar maanden een anderhalf paards trailer, waarvoor ik mijn vader's auto mag lenen. Heel fijn, maar ik merk dat ik het toch best een gedoe vind om de auto te reserveren, de dag ervoor de auto's te gaan wisselen (mijn ouders wonen op 45 min. afstand) en dan na een toch wel vermoeiende dag de auto's terug te wisselen.

Dus ben ik gaan nadenken over een trekauto. Ik heb geen mega-hoog budget en wil ook redelijk zuinig blijven rijden, vooral omdat ik vrij grote afstanden (ong. 700 km) per week rijd zonder trailer. Een beetje comfortabel rijdende auto is dan ook wel erg fijn. Ik ben de enige die gebruik maakt van mijn auto en ik heb zelden passagiers mee, en hooguit 2-3 x per jaar meer dan 1 passagier. Dus zit ik te denken aan een tweedehands bestelauto, al dan niet met een tweede zitrij.

Over het algemeen worden bestelauto's heel goed onderhouden door bedrijven en zijn ze heel degelijk gebouwd. Ook lijkt het me heerlijk om de extra ruimte hebben om hooi etc in te vervoeren. Ik denk dat ik zelfs de sulky voor mijn A-pony (in delen) erin kan krijgen, wat me ideaal lijkt.

Nu heb ik weinig verstand van bestelauto's en ben benieuwd wat er te koop is wat geschikt zou zijn voor mijn doeleinden. Ik heb al op marktplaats en autoweek rondgekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer. De TMM van mijn trailer is 1600, maar dat red ik niet. Uitgerekend zal ik er nooit meer in laden dan een totale massa van 1450, maar dat zal een uitzonderingsgeval zijn. Meestal zal de totale massa rond de 900-1200 zijn, afhankelijk van of ik 1 of 2 ponies meeneem.

Ik wil dus graag een bestelauto die 1500 mag en kan trekken, eentje die relatief zuinig rijdt en zowel kleine (ik hoorde iets over diesels die zeer ongelukkig worden van korte stukjes van 10 minuten rijden) als grote afstanden goed kan rijden. Ook is het fijn als het redelijk comfortabel rijdt.

Dus, ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn en wat jullie mij zouden aanraden of juist afraden.

fokfanaat

Re: Bestelauto voor anderhalf paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:47

je kan ook je trailer terugkeuren naar 1200 kilo, dan heb je wat meer keuzes is autos en dit kost bijna niets.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:06

Ik heb een E-rijbewijs, dus ik hoef de trailer niet te laten terugkeuren. Het gaat in dit geval om de daadwerkelijke totale massa die ik zal trekken en ik wil die 1450 voor eventuele noodgevallen wel kunnen trekken, dus vandaar dat ik een bestelauto zoek die 1500 kan trekken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:04

Mocht je een bestelauto nemen, kijk dan iig naar het aantal KW's en wanneer je het meeste vermogen hebt bij welk aantal toeren.

Ik heb wel eens voor nood de VW Caddy van m'n vader voor de 2-paards trailer staan.
Hij kan het makkelijk trekken, en voor de landweggetjes is het geen probleem.
Echter met de motorinhoud en het vermogen bij hoge toerentallen is het niet verstandig hier langere afstanden en heuveltjes mee te rijden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:09

Hebben een VW Transporter, dubbele cabine, verlengde uitvoering. Mag 2000 kg trekken dus een 2-paardstrailer. Heeft daar geen enkele moeite mee. Het voordeel is dat we in de laadruimte een vaste staander hebben gemaakt voor zadels en dat de recreatiewagen en zelfs de marathonwagen er ook nog in passen. Recreatiewagen zonder verplaatsen staander, marathonwagen als staander eruit is. Altijd alles bij de hand en zelfs een slaap of kleedruimte is aanwezig op die manier.
Auto is niet royaal in brandstof gebruik ook niet op kortere ritjes.
Kortom: een aanrader.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:45

Moet het een bestelauto zijn of mag het ook een station wezen? Heb je aardig wat meer keus nl. Oa. een aantal Ford Mondeo's, Mazda 6 2.0 benzine en diesel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:41

Al eens overwogen om die bus gewoon te huren bij je lokale verhuurboer? Wanneer je niet wekelijks op stap gaat met de trailer, zou dat best weleens goedkoper kunnen zijn.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 23:31

Ikke, ik ben juist wel van plan om wekelijks op stap te gaan, naar de menles bij de vereniging, in de zomer met paard naar uitrijgebieden elders en in de winter naar de binnenbak. Daarom zoek ik een trekauto, anders kan ik net zo goed de auto van mijn vader blijven lenen, kost een stuk minder dan huren.

Ibbel, ik zal ook eens gaan kijken naar stations, maar wat mij prettig lijkt aan een bestelauto is dat deze niet enorm groot zijn (ben natuurlijk mijn micra gewend) en extra hoogte heeft waardoor de laadruimte praktischer en groter is.

Bedankt voor de tip van de VW transporter, ik zie dat dat meer een bus is dan een auto, en dat is in eerste instantie wel iets te groot.

Caddy ga ik eens opzoeken, hoor ik vaker langskomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:35

Nado schreef:
Ikke, ik ben juist wel van plan om wekelijks op stap te gaan, naar de menles bij de vereniging, in de zomer met paard naar uitrijgebieden elders en in de winter naar de binnenbak. Daarom zoek ik een trekauto, anders kan ik net zo goed de auto van mijn vader blijven lenen, kost een stuk minder dan huren.

Ibbel, ik zal ook eens gaan kijken naar stations, maar wat mij prettig lijkt aan een bestelauto is dat deze niet enorm groot zijn (ben natuurlijk mijn micra gewend) en extra hoogte heeft waardoor de laadruimte praktischer en groter is.

:? Iedereen vindt mijn Range Rover een asociale grote bak, maar een bus die kleiner is dan mijn Range èn die een paardentrailer goed kan trekken, moet ik nog tegenkomen.

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:44

Denk je er wel om dat met n TTM van 1600kg van je trailer, jou eventuele trekauto ook min die 1600kg moet MOGEN trekken.
Het gaat namelijk om het TTM en niet om wat je laad! zelfs je lege trailer moet je auto mogen trekken en als je auto/bus dan maar 1500kg mag trekken ben je nog fout onderweg

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:45

Jelson, Ik zou even de faq lezen als ik jou was ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:50

jelson schreef:
Denk je er wel om dat met n TTM van 1600kg van je trailer, jou eventuele trekauto ook min die 1600kg moet MOGEN trekken.
Het gaat namelijk om het TTM en niet om wat je laad! zelfs je lege trailer moet je auto mogen trekken en als je auto/bus dan maar 1500kg mag trekken ben je nog fout onderweg

RTFM!!!!! _-:( _-:( _-:(

Hoe vaak moeten we nou nog roepen dat artikel 15 reglement rijbewijzen iets anders beweerd, namelijk dat wat ook in de FAQ staat beschreven.
Dat stuk heeft Margreet niet voor de kat z'n *** geschreven!!! Zie www.overheid.nl/wetten de rest zoek je zelf maar even, daar ben ik nu te lui voor.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:51

jelson schreef:

DE TS HEEFT HAAR E-RIJBEWIJS!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dan is dit verhaal namelijk helemaal niet van toepassing, en vergeet je nog meer cruciale punten in je verhaal.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:52

Hihi, dan was ik nog netjes O:)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:17

Ik heb een Mercedes Vito 110 die bijna 2 ton mag trekken, met 3 zitplaatsen en verder een hele grote achterbak :) ik doe er mn boodschappen mee en prop m in het kleinste parkeerplekje, ideaal! Zit lekker hoog en rijdt ook nog eens prima. Hang er regelmatig een volle 2 paards achter zonder problemen.
Maar wel 100,- per maand wegenbelasting en 1:10 diesel tanken...

Nadeel, je gooit m gauw vol met allerlei rommel en het wordt een soort 2e stalkast, voordeel, ik heb gewoon standaard mn fiets achterin liggen :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:56

cissy schreef:
Ik heb een Mercedes Vito 110 die bijna 2 ton mag trekken, met 3 zitplaatsen en verder een hele grote achterbak :)
Maar wel 100,- per maand wegenbelasting en 1:10 diesel tanken...

Dan heb je 'm zeker op grijs kenteken staan?
Ik betaal namelijk ook €100,- per maand wegenbelasting met m'n VW passat 1.9 TDI

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:46

half geel half grijs, omdat grijs is afgeschaft helaas.... ik betaalde op grijs maar 20,-! toen was het nog leuk! Hij weegt 1450kg.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:06

Hmm, dat zou wellicht voor ons ook nog wel een optie wezen.
Ik meende dat die auto's veel zwaarder waren.
Dubbele cabine.
En dan op grijs kenteken.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:33

Hoi Nado,

Ik rij met een Fiat Ducato en 1 1/2 pards trailer.
Vind het super fijn, ook met lange stukken, bijv de TREC wedstrijden in het buitenland.
Voordeel van een bestelauto en TREC wedstrijden is ook dat je geen tentje meer op hoeft te zetten om te slapen, je bouwt de laadbak gewoon om tot camper :D

Ik zie wel waar je voor kiest op 1 van de wedstrijden :P