wel of niet betalen voor een verzorgpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naadjuuuh

wel of niet betalen voor een verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 09:41

Ik zit even met een dilemma... of ik ga betalen voor mijn verzorgpaardjes of niet.. en vroeg me af wat jullie ideeën zijn hierover?

Ik zal even vertellen wat ik met ze doe..
ze staan overigens op dezelfde stal maar zijn niet van dezefde eigenaar

Het 1e paardje is van een schat van een vrouw maar ze durft er zelf niet zoveel mee te doen. Hij is ontzettend lief hoor, maar ook heel erg ondeugend. Ze zorgt goed voor hem, maar rijden doet ze amper. Hopelijk als ik hem rij durft ze er straks ook weer wat vaker erop. Het is de bedoeling dat ik hem 2x per week ga rijden en dan ook uitmest. Op dit moment rij ik nog niet want hij is herstellende van een blessure, maar ik ga nu dus wel steeds wandelen met hem etc. (ook wandelen durft ze ook niet zo goed)
Verder neem ik bijvoorbeeld een uurtje eerder vrij om erbij te zijn als de veearts komt en ga ik bijv. mee om hem om te halen van de kliniek. Ik ga soms ook een keer extra omdat ze zelf niet kan en of tijdens haar vakantie sta ik standby.

De ander is van een jonge meid (ze staan hierbij aan huis) die het overal druk mee heeft behalve met haar paard, haar moeder heeft daarom gevraag of ik hem wil rijden.. omdat ik natuurlijk al dat andere paardje rij.. rij ik hem maar 1x per week maar al zou ik zin hebben mag ik hem in overleg zo nog een keer pakken. Ook hier heb ik afgesproken dat ik hem mest als ik rij...

Beide paarden heb overigens mok en ook daar probeer ik ook bij te helpen.. door middel van wassen en smeren..
Op vrijdag middag heb ik ook de voerbeurt..
Ben verder ook erg trouw want ik kom eigenlijk altijd, behalve als er echt wat aan de hand of als ik echt zo ziek ben dat ik echt niet kan.. als ik een keer een afspraak ofzo heb maar dan laat ik het tijdig weten en dan wissel ik evt.
Verder ga ik ook altijd rijden.. kou of regen schrikt me niet af, of het moet echt noodweer/glad zijn.

Veel van mijn vrienden vinden het belachelijk als ik ervoor zou betalen.. de eigenaren moeten juist blij zijn dat ik ze help.. en dat vind ik zelf ook wel een beetje, want ik kom niet alleen om zomaar even leuk om te rijden, maar ik doe ook wel extra dingetjes en als ik niet kan rijden ben ik er ook gewoon. Aan de andere kant weet ik zelf ook heel goed wat een eigen paard kost, want ik heb net zelf 17 jaar een paard gehad die ik helaas hem moeten laten inslapen.
Voor het 2e paardje wil ik eigenlijk sowieso niet betalen omdat ik het er echt maar bij doe en het is maar 1x per wk.. maar voor die eerste weet ik t eigenlijk niet zo goed. Als ze mij niet had wordt er veels te weinig met hem gedaan. Dat zegt ze zelf ook steeds en ze zegt ook steeds dat ze zo blij is dat ik m wil doen.. maar ze heeft wel last van de credietcirsis doordat ze minder uren mag werken en de rekening van de DA was ook niet mis.. en dat vind ik dan ook wel weer rot voor haar..
maarja als ik haar dan wat betaal.. hoeveel dan??
Zelf dacht ik er anders ook aan om het op te lossen om zomaar eens een zak slobber/biks/peen mee te nemen.. of iets voor de mok.. maar niet een vast bedrag. Heb nu ook al wat spulletjes die ik nog had van mijn eigen paard, zoals wormenkuren, multivitaminen, betadine etc. aan haar gegeven

wat vinden jullie? moet ik me schuldig voelen als ik niet een vast bedrag per maand betaal.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:55

Als ik zo lees wat je voor allebei de paarden doet, vind ik dat je je niet schuldig hoeft te voelen dat je niet betaalt. Het werk aan de paarden dat je rondom het rijden heen doet is feitelijk ook een vorm van betaling voor het mogen rijden. Als ze daarvoor iemand moeten inhuren kost dat ook geld. Het zou anders zijn als het paard op een luxe pensionstal staat, waar alles geregeld is of wordt en je alleen maar hoeft te rijden, dan zou het me wel redelijk hebben geleken om een bijdrage in de kosten te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:01

als ik jouw verhaal zo lees dan zou ik zeker voor die eerste niet gaan betalen, jij bent degene die het meest voor dat paard doet en inderdaad als ze jou niet had kwam er niks van terecht. En kredietcrisis vind ik geen reden om te laten betalen, dan moet ze dr paard maar verkopen want ze doet er toch niks/weinig mee. Die 2e mag ook blij zijn dat je het werk over neemt.

Normaliter zou ik wel gaan betalen als de eigenaar zelf wel heel goed voor het paard zo zorgen en rijden etc maar bijv twee dagen geen tijd voor het paard zou hebben. Als je op de manege gaat rijden 1x per week betaal je tenslotte ook.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:08

Ik ben normaal best voor betalen voor een verzorgpaard, maar in jouw geval betaal je al bijzonder veel in natura (door verzorging)
Vind het niet logisch als je ook nog geld moet betalen.

Sunset22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:08

Net als wat de anderen zeggen zou ik niet betalen.. wat je er al allemaal naast doet is al genoeg. en net wat je zelf ook zegt moeten ze blij zijn dat ze jou hebben! willen ze graag dat je betaald dan? of wil je dat zelf?

Ojajoh

Re: wel of niet betalen voor een verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:11

Nee ik zou niet betalen
je mest ook al uit, dus je doet de eigenaar iig een gunst dat die niet hoeft te komen want jij doet al alles
in ruil daarvoor mag je lekker hobbelen

althans zo zie ik dat
het wordt een ander verhaal als het paard op een stal zou staan waar alles al gedaan wordt en de verzorgster alleen maar rijd
dan zou ik wel een klein bedrag vragen/voor over willen hebben.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:15

Normaal gesproken ben ik wel voor een vergoeding, maar ik vind ook dat de eigenaar hoofdverantwoordelijk is als bv de dierenarts komt. Als jij dat soort dingen ook doet (en er nota bene vrij voor neemt), is dat betaling genoeg denk ik :)

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 10:18

nou ik zei vroeger altijd.. als ik zelf geen paard meer heb dan ga ik wel een paard verzorgen en dan wil ik er best voor betalen..

maarja nu ik dit doe denk ik ook wel een beetje.. ben gek ook als ik ga betalen.. ook omdat vrienden (die geen paard hebben) dat ook zeggen.. vroeg me daarom af wat andere paardenmensen daar nou van vinden.. maar tot nu toe zit iedereen wel op 1 lijn :)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:20

Ben het bovenstaande eens. Bij het tweede paard zou ik zeker niet betalen. Ze hebben jouw gevraagd en jij niet hun. Als dcohterlief geen tijd voor haar paard vrij wil maken zou ik hem verkopen.

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:01

absoluut geen betaling!
als ik zo lees wat jij allemaal doet mogen ze hun handjes
inmekaar knijpen.

ze mogen jou bijwijze van spreken wel betalen.
voor wat jij doet en alle zorg wat jij levert.

Mijn bijrijdster betaald niets.
Kan ik een keer niet dan gaat zij extra.

Nu mooier kan ik het niet hebben.
Zij mag graag naar stal gaan en daar rommelen en ik ben geholpen.
Laatst bijgewerkt door sierlijk op 19-01-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:05

Ik zou ook niet betalen,je doet erg veel voor die mensen.

Wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen, is af en toe is iets voor het paard kopen, bijvoorbeeld een zak slobber of een dekje

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:11

Het klinkt of je veel moeite in de paarden steekt en voor het tweede paard zou ik zeker niet betalen. Maar wat als het nu goed gaat met het eerste paard? hij is zo blessure vrij dus dan kan er weer meer op gereden worden. Dat je niet moet betalen omdat je uitmest vind ik een beetje onzin, je bent heus niet de enige die af en toe eens uit moet mesten hoor! Daarbij verwacht iedereen dat je door weer en wind komt, je hebt immers verantwoordelijkheid voor het dier. ( uitzonderingen gelaten, als je met gevaar voor eigen leven over de weg moet zoals een aantal weken terug is dit niet te doen), als de vrouw van het eerste paard laat merken dat de kosten haar eigenlijk teveel worden kan je altijd nog een bijdrage aanbieden( 2x per week, 40/50 euro per maand?) maar tot die tijd is het prima zo toch? je kan eens een goed gesprek met haar aankaarten, wat betrefd de kosten?

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:12

niet betalen! ze mogen blij zijn dat je zoveel voor ze doet. je helpt hun toch? niet andersom! ze zouden JOU moeten betalen! ;)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:15

ik zou persoonlijk nooit voor een verzorgpaard betalen zeker niet als je mee helpt met andere taken! zou je opzadelen rijden en weer afzadelen is het een ander iets!

ik durf ook echt niet aan iemand die mij helpt met de verzorging van mijn paard te vragen betaal is mee! wel of ze eens in de zoveel tijd willen lessen! dit omdat we dan toch het zelfde bezig zijn met het zelfde paard maar betalen nee! als de eigenaar geen geld heeft voor paarden moet die er ook geen kopen :D

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:16

sierlijk schreef:
absoluut geen betaling!
als ik zo lees wat jij allemaal doet mogen ze hun handjes
inmekaar knijpen.

ze mogen jou bijwijze van spreken wel betalen.
voor wat jij doet en alle zorg wat jij levert.

Mijn bijrijdster betaald niets.
Kan ik een keer niet dan gaat zij extra.

Nu mooier kan ik het niet hebben.
Zij mag graag naar stal gaan en daar rommelen en ik ben geholpen.

Het is fijn dat je verzorgster een helpende hand toerijkt, maar voor haar is het ook ontspanning en ik neem aan dat ze haar werk er niet voor laat liggen? Het is super dat iemand je paard af en toe wilt doen, en als het voor jou geen probleem is alles te betalen is dat geen probleem.
Maar als iemand jou paard 2/3 keer per week rijd? een kleine vergoeding is dan toch vaak wel op zijn plaats? Paardrijden is een erg dure hobby en voor een uurtje manege hobbelen betaal je al snel 15 euro per uur. Dat twee keer per week en je bent zo'n 130 euro per maand kwijt.
Dit zijn fantasie bedragen voor een bijdrage als je een paard verzorgt, maar ik neem aan dat ze geen 4 uur per dag bezig is met alleen het verzorgen van de dieren? Ze heeft ook de voordelen van rijden en lekker bezig zijn met een paard ermee.

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:58

Ja dat klopt heb je gelijk in.

Maar dan heb je het ook over rijden.
Maar dit is gewoon een complete verzorging.

Bij mij rijd de bijrijdster ook 3 keer per week.
Maar zou ik geld vragen hebben ze ook vaak meer zeggeschap.
En ik denk dat voor ieder natuurlijk anders is.

Maar mijn voorkeur is niet betalen.
misschien zie ik het verkeerd hoor.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:07

sierlijk schreef:
Ja dat klopt heb je gelijk in.

Maar dan heb je het ook over rijden.
Maar dit is gewoon een complete verzorging.

Bij mij rijd de bijrijdster ook 3 keer per week.
Maar zou ik geld vragen hebben ze ook vaak meer zeggeschap.
En ik denk dat voor ieder natuurlijk anders is.

Maar mijn voorkeur is niet betalen.
misschien zie ik het verkeerd hoor.

voor mijn eigen pony heb ik ook een tijd verzorgsters gehad. Soms reden die 4 keer per week en soms reed ik 4 weken zelf. Ging ik op vakantie met het paard, jammer maar helaas hun hadden daar niks over te zeggen. Met een vergoeding heeft de verzorgster zelf iets meer te zeggen, maar ik denk voor vele dat dit ook wel fijn is. Maar dan nog, als de verzorgster een kleine vergoeding betaald, wat zou ze dan meer te zeggen hebben als dat ze niets betaald?

naadjuuuh schreef:
. Het is de bedoeling dat ik hem 2x per week ga rijden en dan ook uitmest.

Ik reageerde ook eigenlijk op dit berichtje met mijn eerste post, nu vind ik het van de gekke als ze geld zou vragen, niemand betaald om alleen een paard te verzorgen! Maar, mag je zo lekker gaan rijden en hoef je alleen uit te mesten, dan zou een kleine vergoeding niet onreel zijn.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:13

ben je betoeterd. :) Zo te lezen steek jij erg veel tijd in paardjes die niet van jou zijn, betalen is goed als jij je verder niets van de paarden moet aantrekken en ze picobello in orde zijn. Aangezien jij zelf tijd steekt in de verzorging en het uitmesten van de stallen, lijkt het mij van het gekke dat je ook nog eens met centen over de brug gaat komen.

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:16

ik heb de ellende op stal gezien...
Als er dan wat was werd er gezegd jaaa maar ik betaal er toch voor.

nou zal niet iedereen zo zijn hoor maar hoe het op dat moment
te keer ging nou daar werd je misselijk van.

maar kijk nou op marktplaats er word weinig tot niets op paarden die betaald moeten worden gereageerd.
Wat natuurlijk onzin is.

en ik vind je moet niet over DA kosten gaan klagen zeg dan wat je wilt.
En wil je er geld voor hebben dan kom er mee op de proppen
gelijk de eerste keer en niet naar een tijdje.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:18

jokari schreef:
ben je betoeterd. :) Zo te lezen steek jij erg veel tijd in paardjes die niet van jou zijn, betalen is goed als jij je verder niets van de paarden moet aantrekken en ze picobello in orde zijn. Aangezien jij zelf tijd steekt in de verzorging en het uitmesten van de stallen, lijkt het mij van het gekke dat je ook nog eens met centen over de brug gaat komen.

helemaal mee eens!

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:20

sierlijk schreef:
ik heb de ellende op stal gezien...
Als er dan wat was werd er gezegd jaaa maar ik betaal er toch voor.

nou zal niet iedereen zo zijn hoor maar hoe het op dat moment
te keer ging nou daar werd je misselijk van.

maar kijk nou op marktplaats er word weinig tot niets op paarden die betaald moeten worden gereageerd.
Wat natuurlijk onzin is.

en ik vind je moet niet over DA kosten gaan klagen zeg dan wat je wilt.
En wil je er geld voor hebben dan kom er mee op de proppen
gelijk de eerste keer en niet naar een tijdje.

Ben ik het met je eens, maar de eigenaar klaagt niet over de kosten?
zover ik kan lezen heeft ze eens gezegt tegen de TS dat ze ook last heeft van de crisis, omdat ze minder uren kan werken dus minder geld.
Daarbij is het paard nu nog ziek en zielig om het maar zo te zeggen, maar als hij nu over een maand of 2 helemaal hersteld is?
Geen mok meer, geen blessure en de TS hoeft enkel te rijden en uit te mesten?

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:20

jokari schreef:

Het is echt niet ongewoon dat de verzorgster af en toe uitmest, of zijn jullie daar allemaal een half uur mee bezig? ;)

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:25

Ik vind het op iemands gevoel werken.
Je kan iemand met deze uitspraak wel met een omweg na laten denken.
Vind het zelf best wel moeilijk.

Wat denk je nou ... wat is dat toch voor muts aan de andere kant (hihihi)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:25

welnee, natuurlijk is dat niet ongewoon. En iedereen zijn eigen mening, dat spreekt voor zichzelf. :)

Persoonlijk wil ik enkel betalen voor een verzorgpaard als ik daar kan van leren. Aangezien het bij mijn huidige verzorgpaarden letterlijk alleen om de verzorging gaat, is betalen niet aan de orde. :) Mocht er eentje bijzitten dat M-niveau heeft ofzo, dat zou wat anders zijn.

edit; ik reageerde op de post van babydoll.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:27

Het zou eerder andersom moeten zijn. Jij zou geld moeten krijgen. Wat doe jij veel voor die dieren zeg! Jij hoeft echt niet te betalen voor die paarden.
Ik zou sowieso niet betalen voor andermans paarden. Ze worden nooit jouw eigendom. Als diegene besluit het paard te verkopen, ben jij al je geld kwijt.
Ben zelf ook bijrijdster bij iemand met 3 paarden, waarvan twee onder t zadel. Een breng ik uit op wedstrijden en de ander rij ik er af en toe bij omdat de eigenaresse niet meer kan ivm zwangerschap. Daarnaast werk ik nog 36 uur, dus ren me rot om ook haar paard te kunnen laten bewegen. Natuurlijk mest ik ook uit (dat hoort er in mijn ogen altijd bij) en help ik 's zomers altijd met de omheiningen uitzetten e.d. Als de hoefsmid komt en de eigenaar kan niet, dan ben ik er. Dat vind ik niet erg hoor, maar je verleent wel een gunst aan iemand. Gunsten hoeven niet altijd met geld betaald te worden. Als jij je best doet, kun je dat ook van een ander verwachten.