paardenverzekering; hoe en wat werkt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

paardenverzekering; hoe en wat werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:21

ik rijd al ruim 20 jaar paard en heb pas geleden mijn eigen paard verkocht omdat ik een meer getalenteerd paard wilde. Dat paard heb ik nooit laten verzekeren
Ik heb nu een zeer leuk getalenteerd paard op het oog en als dit het paard word wat ik koop wil ik wel het paard laten verzekeren ook omdat dit paard in een hogere prijsklasse valt.
Ik weet dus weinig over paardenverzekeringen af.
Ik weet wel dat het premiebedrag afhankelijk is van de verzekeringswaarde van het paard en het soort verzekering.
Ik heb ook gehoord dat paarden met een verzekeringswaarde vanaf € 4500 rontgenologisch en klinisch gekeurd moeten zijn.
Ik heb toen ook gehoord dat rontgenologisch keruingsrapport niet ouder dan 1 jaar mag zijn en klinisch keuringsrapport max 6 weken.
Klopt dit?
Kan iemand mij uitleggen en meer informatie geven over hoe het allemaal werkt en welke paardenverzekering bij welke verzekeringsmaatschappij raden jullie mij aan??
Ik hoop op veel tips en informatie :o

DeSa

Re: paardenverzekering; hoe en wat werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:25

Ik wist ook totaal niet hoe en wat met verzekeringen. Heb mijn pony uiteindelijk bij hippozorg verzekerd. Vind dat ze op de site duidelijk uitleggen welke verzekeringen je kunt nemen, hoeveel die kosten en wat het inhoud :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:28

Verplaatst van MD naar TAO.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:46

ik begrijp nooit zo goed wat de prijsklasse te maken heeft met verzekeren, maar dat zal wel aan mij liggen.
Wat je ook verzekerd, LEES DE KLEINE LETTERTJES!!!!!!! Er zijn ondertussen bosjes topics te vinden over verzekeringskwesties die op basis van de kleine lettertjes zijn uitgevochten, veelal ten nadele van de verzekerde. Let er dus goed op dat hetgeen je wil verzekeren ook daadwerkelijk verzekerd is.

Je hoeft hier geen antwoord te geven, maar vraag jezelf dus af:
Welk bedrag wil ik verzekeren?
Welke zaken moeten verzekerd zijn (alleen voor de dood of een volledige ziektekosten, om maar twee uitersten te noemen)?
Welke voorwaarden worden gesteld? Let er hierbij op dat veel verzekeraars zowel een maximum per behandeling hanteren, maar soms ook een maximum aan uit te keren kosten op jaarbasis hebben.
Welke zaken zijn niet verzekerbaar? Vrijwel alle verzekeraars hanteren bepaalde uitsluitingen. Let erop dat daar niet de zaken bij zitten die JIJ nu juist belangrijk vindt.

Tot slot: het bedrag waarvoor jij het paard koopt en het bedrag waarvoor je verzekerd hebben niks met elkaar uit te staan. De verzekeraar kijkt alleen of het opgegeven verzekeringsbedrag overeen komt met het verzekerde paard. Je kunt bijvoorbeeld best de mazzel hebben om voor 3500 euro een paard te kopen wat een acceptabele waarde van 4500 euro heeft voor de verzekering. Uiteraard bepaalt het verzekerde bedrag tevens de hoogte van de premie. Hanteer als vuistregel dat een volledige verzekering, inkl volledige ziektekosten, 12% van de verzekerde waarde aan jaarpremie geeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:04

En neem dan ook nog mee wat de verzekering doet als je paard onverhoopt moet worden afgemaakt, mag je je paard terugkopen en zelf laten euthanaseren/slachten of neemt de verzekering m over? (lees ook daar de legio topics over paarden die door de verzekering werden overgenomen en die later weer teruggevonden zijn terwijl de oude eigenaar dacht dat het paard dood was).

Je bent niet verplicht te verzekeren, het blijft een risico verzekering, als je zelf genoeg geld achter de hand hebt om een potje aan te leggen kun je goedkoper uit zijn om niet te verzekeren. Vooral de premies voor dure ziektekostenverzekeringen liegen er niet om. Heb je een eigen risico of niet en zo ja is dat per keer of per jaar is ook zoiets om goed uit te zoeken.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:33

Je pony wordt bekeken door de verzekering en vandaar uit wordt een te verzekeren bedrag vastgesteld.
Dat resulteert in een bepaalde premie. Wij verzekeren niet meer. Ik heb het altijd gedaan en toen mijn KWPN jaarling een ongeluk kreeg in de kudde en blijvend kreupel werd aan de schouder, moest ik haar eerst maar een paar jaar laten lopen om te kijken of het nog goed zou komen. Enorm veel kosten gemaakt om twee jaar later dus te concluderen dat ze nog steeds met een tik liep...
Het is erg lastig bij kreupelheid om die discussie aan te gaan...

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:05

Wat kost een verzekering per jaar dan eigenlijk? Ik kan dat niet op de site van Hippo Zorg vinden? Ik bedoel een verzekering voor ziektekosten ed. (kreupel, en dat soort zaken)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:21

kijk goed naar wat er wel of niet vergoed wordt. Sommige doen alleen gespoten medicijnen vergoeden.
Ook is vaak het max. uit te keren bedrag aan ziekte kosten het bedrag waar je je paard voor hebt verzekerd.
Ook het eigen risico verchilt nogal. bv bedrag per ziekte geval of een percentage van de kosten al dan niet met een max. eigen risico per jaar.

Dat laatste werd bij hippozorg zo ongunstig dat dat mij heeft doen besluiten om mijn verzekering op te zeggen.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:20

Op de site van HippoZorg zit een button voor de kosten van de verzekering, niet echt moeilijk om over het hoofd te zien :-)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:13

Is het zo dat je paard klinisch en rontgenologisch goedgekeurd MOET zijn voor een verzekering?
Want mijn ouders hadden een aanvraag gedaan voor een verzekering,
we kregen alles mooi uitgelegd op papier voor wat ze dan net verzekerd is.
Maar er stond nergens bij dat ze volledig gekeurd moet zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:21

klinisch meestal wel, rontgologisch vaak vanaf een bepaald bedrag.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:28

marrie1996 schreef:
Wat kost een verzekering per jaar dan eigenlijk? Ik kan dat niet op de site van Hippo Zorg vinden? Ik bedoel een verzekering voor ziektekosten ed. (kreupel, en dat soort zaken)

Dat ligt aan een heleboel zaken. Waarvoor je hem laat verzekeren bv. basis of uitgebreid of uitgebreid met aanvullingen. Verder nog voor hoeveel je je paard wilt verzekeren. De meeste verzekeringen werken met schalen. Hoe goedkoper je paard hoe minder premie. Verder kan je er zelf voor kiezen hoeveel je van de verzekering terug wilt krijgen bij overlijden.
Stel je koopt een paard van 12.500€, je verzekerd hem voor 9,999€ omdat je dan in een schaal lager valt. Mocht je paard nou iets gebeuren met overlijden of een blessure waardoor deze niet meer voor het doel geschikt is krijg je 9.999€ terug. Je hebt dan 2.500€ 'verloren' maar wel een hele hoop minder premie betaald.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:32

jury schreef:
klinisch meestal wel, rontgologisch vaak vanaf een bepaald bedrag.

Ik zal eventjes een pb sturen om te zeggen voor hoeveel ze verzekerd is,
want dat is niet echt iets dat je op internet neerzet :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:25

ik zou mn paard nooit laten verzekeren..
alleen bij een verzekering waar ik zeker van weet dat ik alles over mn pony heb te zeggen
gewoon zorgen dat je zelf genoeg geld achter de hand hebt, voorals er iets gebeurd

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:41

bello2005 schreef:
ik zou mn paard nooit laten verzekeren..
alleen bij een verzekering waar ik zeker van weet dat ik alles over mn pony heb te zeggen
gewoon zorgen dat je zelf genoeg geld achter de hand hebt, voorals er iets gebeurd

en hier ben ik het niet mee eens. 4 jaar gelden heb ik mijn fjord verkocht. Zij is volledig verzekerd voor 3000 euro, zelfs voor spat, artrose, peesblessures + aanvullende ziektenkosten. Ik betaal 400 euro premie per jaar.

stel, dat op de eerste dag na aankoop, mijn paard koliek had gehad en geopereerd moest worden. Ik had dan geen 3000 euro achter de hand gehad.

Sterker nog, zou ik die 400 euro premie sparen per jaar, dan heb ik pas na een jaar of 7 bijna die 3000 euro. Als er in die 7 jaar iets gebeurt met mijn paard heb ik dus een probleem. HEb wel een potje, maar niet zo groot. Niet iedereen heeft zo maar een potje van zeg, 5000 euro. Daar zou ik 5 keer mijn paard van kunnen kopen zelfs. Ook heb ik geen ouders die achter me staan. En om nou te zeggen dat je geen paard moet kopen als je onverwachte kosten niet kunt betalen, vind ik onredelijk. Ik hou er altijd rekening mee dat er iets akn gebeuren, maar een verkoudheid kost je toch aanzienlijk minder dan een koliekoperatie. En ik wil niet in een situatie terecht komen waarin ik beslissingen moet gaan maken op basis van mijn portemonnee. Als er iets met mn paard gebeurt waardoor ze afgekeurd wordt, heb ik een probleem. Ik kan dan hoogstens wat geld terugkrijgen als ik haar naar de slacht breng.

nu is ze verzekerd, alles wat ze mankeert kan ik terugvtagen. Dat vind ik toch wel een fijne gedachte. Als ze afgekeurd wordt, kan ik haar voor de slachtptijs terugkopen als ik dat zou willen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:44

arsiana_x schreef:
Is het zo dat je paard klinisch en rontgenologisch goedgekeurd MOET zijn voor een verzekering?
Want mijn ouders hadden een aanvraag gedaan voor een verzekering,
we kregen alles mooi uitgelegd op papier voor wat ze dan net verzekerd is.
Maar er stond nergens bij dat ze volledig gekeurd moet zijn.

Bij Hippozorg moet je paard gekeurd worden bij een aankoopbedrag vanaf 4500,-. Daaronder is het niet verplicht. Wel komt er iemand van de verzekering naar jouw paard/pony kijken maar dat stelt niks voor.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:38

Over een paar weken komt mijn paardje en ik ben al een paar maanden aan het overwegen of ik haar nou wel of niet laat verzekeren...er staan hier zoveel verschillende verhalen!! Als je een potje achter de hand hebt zou verzekeren inderdaad niet persé hoeven, maar aan de andere kant klopt het wel wat lonnie zegt...je weet nooit wat je paard kan krijgen en als je de pech hebt dat het op een koliekoperatie uitdraait kost dat je inderdaad handenvol met geld, en als blijkt dat je 'potje' toch niet goed genoeg is gevuld....ik heb inderdaad ook geen familie die mij dan uit de brand kan helpen.

Ik kan er dagenlang mijn hoofd over breken, ik weet het echt niet! Verzekeringen hebben denk ik zoveel kleine lettertjes dat je bij heel veel gezondheidsproblemen toch zelf moet betalen. Of dat je met je eigen risico of maximum vergoeding uiteindelijk toch niet erg veel opschiet qua bedrag dat je krijgt. De verzekerde waarde van mijn paard zou denk ik erg laag liggen met niet een heel hoge premie, maar wat je dan uitgekeerd krijgt is in verhouding dan ook erg weinig of niet? Wat dat betreft kan je net zo goed zelf die geldbuffer maken...

Zo ben ik ook al wekenlang aan het twijfelen of ik mijn paardje moet laten keuren voor aankoop of niet. Het is een jaarling merrie en ik heb over haar absoluut geen twijfels. Bij jaarlingen kan je die keuring ook maar voor de helft doen en dan denk ik...is dat dan nog wel effectief. Maar goed, dat is weer een heel ander topic!
Ik moet er eerdaags wel uitkomen, want als ik haar wil verzekeren moet ze wel gekeurd worden!! :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 06:55

deze vraag is pas nog gesteld door een andere bokker, ik zou als ik jou was daar eens naar kijken. Ofwel gebruik de zoekfunctie.