Bij de verzekeraar waar ik mijn paarden verzekerd heb, kun je met een simpele klinische keuring je paard al voor 10.000,- verzekeren, zonder dat daar een inspecteur voor langs hoeft te komen.
Wil je je paard voor een hoger bedrag verzekeren dan moet er een inspecteur langs komen. Voor de meest uitgebreide verzekering moet je je paard nog rontgenologisch laten keuren.
Je kunt het beste even op de websites van verschillende verzekeraars kijken bij de acceptatienormen.
Edit: de waarde van je paard echt laten bepalen door de verzekering vind ik een beetje dubieus (zij hebben er baat bij als het paard voor meer verzekerd is, want dat kost de klant meer geld)... waardebepaling is sowieso erg subjectief.
het verschilt per verzekering of er iemand langs moet komen of niet. vanaf een bepaald bedrag moet er zoiezo iemand langs komen. gewoon veen de voorwaarden van de verzekeringen doorlezen dan kom je er gauw geneog achter. weet niet wat voor paard je hebt, wat het doeleind is dus voor wat voor bedrag je hem ongeveer wilt verzekeren?
Het hangt er erg van af of je je paard verzekerd tegen ziektekosten ed of dat je het bij een onderlinge paardenverzekering doet, waar ze vaak alleen worden verzekerd voor als ze dood gaan of afgekeurd worden. In het eerste geval heb je veel meer mogelijkheden voor de waardebepaling, maar betaal je ook veel meer premie. In het laatste geval wordt het paard getaxeerd door een medewerker van de verzekering en dan gaat het vaak om de slachtwaarde, niet om de marktwaarde.