Pensionklant laat paarden barsten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spicenut

Pensionklant laat paarden barsten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:01

Dit wordt een lang verhaal, maar ik ben toch benieuwd of er misschien iemand is die me advies kan geven, of ook iets dergelijks heeft meegemaakt.

Thuis hebben we een kleinschalige pensionstal met een rijbak, een paddock/longeercirkel en een stuk land. De klanten betalen in principe voor de box, en het stro en hooi. Zelf voeren, uitmesten en binnen/buitenzetten dus, maar daar is de prijs ook naar. Sinds een half jaar woon ik weer hier en staat mijn paard ook weer aan huis. Heerlijk!

Met een kanttekening. Er hebben dus nog twee mensen hun paard bij ons thuis staan. Met de ene pensionklant gaat het super. De andere is dus het probleem. Zij heeft twee paarden hier staan maar woont zelf ergens anders. Van de zomer was er eigenlijk ook weinig aan de hand, maar da's logisch, dan staan de paarden 24/7 op het land. Echter, vorige winter hebben haar paarden de hele winter op stal gestaan. Als ze geluk hadden kwam ze een keer in de week om uit te mesten en ze er een half uurtje uit te halen. Nu staan ze nog op het land, maar vanaf vandaag zullen ze toch naar binnen gaan.

Wat is nu mijn dilemma: ik wil het aan de ene kant niet op mijn geweten hebben dat de paarden wéér de hele winter opgesloten staan. Aan de andere kant: We hebben maar een paddock, het liefst wil ik natuurlijk mijn paard daarop zetten voordat ik 's ochtends weg ga, en die er pas weer afhalen als ik weer thuis kom. Haar paarden kunnen absoluut niet samen met anderen. Dat wil ik zelf ook liever niet, aangezien de mijne al samen staat met het paard van de andere (goede :P ) klant en dat gewoon goed gaat. Daarnaast, het klinkt ontzettend egoistisch, maar stel dat ik de paarden wél compleet verzorg,ik gun het haar eigenlijk niet dat ze voor een schijntje in principe volpension staat. Tenslotte, ik woon hier wel, maar ben niet de baas en kan haar dus niet vertellen wat ze wel en niet mag.

Ik heb wel met haar gepraat, maar ze ziet zelf het probleem niet. Ik hoop dat ik het zo een beetje volledig omschreven heb.

Wat zouden jullie doen?

Kelly_ann

Re: Pensionklant laat paarden barsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:06

Ik kan me heel goed voorstellen dat je met pijn in het hart die paarden deze winter weer tegemoet ziet gaan. In Nederland is het echt abnormaal om paarden zolang op te sluiten. Hier in Spanje helaas vrij normaal.

Maar ik denk dat je moet proberen je niet verantwoordelijk te voelen voor de paarden, zeker niet als er geen afspraken zijn over buitenzetten door jou. Dan kan het namelijk nog rot uitpakken als je ze wel buitenzet en er gebeurt wat.
Denk ook niet dat je een pensionklant weg kan sturen wegens (ik noem maar wat) nalatigheid...
Vrees dat er niet veel anders opzit dan het aanzien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:08

Spicenut schreef:
Tenslotte, ik woon hier wel, maar ben niet de baas en kan haar dus niet vertellen wat ze wel en niet mag.

Dit stukje snap ik niet...
Het is toch jouw stal dus jij bepaalt toch????
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een "betere" pensionklant en haar de huur opzeggen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:10

echt helpen kan ik je niet,tenzij je een 2e uitloopje kan en wil maken......
ik heb het zelfde als jij,paarden kleinschalig aan huis.
ik begin er niet meer aan.
klinkt heel zwaarmoedig maar het is echt altijd wat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:10

Lia_ schreef:
Spicenut schreef:
Tenslotte, ik woon hier wel, maar ben niet de baas en kan haar dus niet vertellen wat ze wel en niet mag.

Dit stukje snap ik niet...
Het is toch jouw stal dus jij bepaalt toch????
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een "betere" pensionklant en haar de huur opzeggen.

Ik denk dat haar ouders eigenaar zijn?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:11

Ik heb thuis ook een kleine pensionstal en het lijkt mij dus wel dat je als staleigenaar het recht hebt om mensen te wijzen op hun manier van handelen jegens hun paard.
Ik wil hier geen mensen op stal die hun paard zo weinig bewging geven ,geef haar de optie om tegen betaling de paarden te laten buitenzetten of op zoek laten gaan naar een andere stal.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:12

Ik had die vraag al wel verwacht.

Ik woon bij mijn ouders. Mijn vader ziet er absoluut geen probleem in om de paarden gewoon 'lekker' op stal te laten staan, en hoe kwaad ik daar ook om wordt...Het is zijn stal. Als hij haar de huur niet opzegt gebeurt het dus niet.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:12

dus als ik het goed begrijp , ook al zou deze pension klant haar paarden buiten willen zetten ,dan kan het nog niet want jullie hebben ëën paddock en daar staat die van jouw met het paard van de andere pension klant de hele dag in , tja dan kan ze niet veel anders denk ik dan, rijden uiteraard, maar kan je dan geen schema invoeren die van jouw met dat ander paard samen een halve dag en een halve dag de paarden van die vrouw, lijkt me wel zo vriendelijk tegen over de beesten, als ze ze zelf niet komt buiten zetten kan je met haar overleggen dat paarden niet de hele dag op stal kunnen en dat ze dan buiten worden gezet en binnen worden gehaald maar daar wel een verhoging van de stalling aan vast zit, dat is niet meer dan logisch, je hebt er ook je werk aan , maar binnen laten staan, NEE dat zou ik niet aan kunnen zien , zeker niet op mijn eigen stal

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:14

Zat ik ook aan te denken. Probleem is dus dat we elke maand al drie keer moeten bellen om het 'normale' pensiongeld te krijgen dus dat ik niet denk dat dat gaat gebeuren.

Ben eigenlijk gewoon machteloos.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:14

Spicenut schreef:
Ik had die vraag al wel verwacht.

Ik woon bij mijn ouders. Mijn vader ziet er absoluut geen probleem in om de paarden gewoon 'lekker' op stal te laten staan, en hoe kwaad ik daar ook om wordt...Het is zijn stal. Als hij haar de huur niet opzegt gebeurt het dus niet.

en als zij nou meer gaat betalen zodat jullie dat extra werk doen?
is mischien een idee :o

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:14

Ik zou idd kijken of ik een extra paddockje/uitloop kan maken zodat alle paarden die in pension staan buiten komen. Het is dan wel niet jouw taak maar vind het ook erg sneu voor de paarden als ze de hele winter in hun box opgesloten staan en jij er wel wat aan kan doen maar het niet doet uit principe :o
Verder zou ik haar melden dat ze iedere dag moet komen mesten, doet ze dat niet dat er dan een bepaald bedrag bovenop de huur komt wat jij dan krijgt omdat jij mest..

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:15

Je kunt een beknopt stalreglement maken, waarin o.a. staat dat alle paarden dagelijks naar buiten moeten. Dat het welzijn van het paard voorp staat.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:16

asfact schreef:
dus als ik het goed begrijp , ook al zou deze pension klant haar paarden buiten willen zetten ,dan kan het nog niet want jullie hebben ëën paddock en daar staat die van jouw met het paard van de andere pension klant de hele dag in , tja dan kan ze niet veel anders denk ik dan, rijden uiteraard,

Nou, als ze vaker dan een keer in de twee weken zou komen zou ik me daar wel zorgen om maken, maar dat is dus niet het geval. Nu staan ze overdag nog op het land dus is het paddockverhaal sowieso nog niet aan de orde.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:18

guccio schreef:
Ik zou idd kijken of ik een extra paddockje/uitloop kan maken zodat alle paarden die in pension staan buiten komen. Het is dan wel niet jouw taak maar vind het ook erg sneu voor de paarden als ze de hele winter in hun box opgesloten staan en jij er wel wat aan kan doen maar het niet doet uit principe :o
Verder zou ik haar melden dat ze iedere dag moet komen mesten, doet ze dat niet dat er dan een bepaald bedrag bovenop de huur komt wat jij dan krijgt omdat jij mest..

Zou ik graag doen, maar zoals gezegd, ik ben niet de baas dus kan niet de hoogte van de stalhuur bepalen.Mijn vader gaat dat ook niet doen. Daarnaast maakt het haar niet uit en wil ze er geen afspraken over maken. Zolang dat niet het geval is kom ik liever niet aan het paard want stel dat er wat gebeurd, ben ik dan degene die het paard uit stal gehaald heeft.

_Anneruth

Re: Pensionklant laat paarden barsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:21

Jullie zijn eigenaar van de pensionstal en voeren dus het management. Als pensionstaleigenaar vind ik het jullie taak de paarden ook in de winter buiten te zetten en is dat niet per definitie de taak van degene die de stal huurt.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:21

ik zou het met haar er gewoon alvast over hebben dat jij je zorgen maakt over het welzijn van haar paarden van de winter en hoe vaak ze van plan is te komen , en dat jullie een rooster of wat dan ook kunnen maken over het buiten zetten, dan komen ze er in iedergeval iedere dag uit

wel jammer dat je vader niet inziet dat dit echt niet kan , jij ziet het wel maar je kan er zo weinig mee,

zou zeggen probeer toch te praten met haar , niet geschoten is altijd mis

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:25

Rhodos schreef:
Jullie zijn eigenaar van de pensionstal en voeren dus het management. Als pensionstaleigenaar vind ik het jullie taak de paarden ook in de winter buiten te zetten en is dat niet per definitie de taak van degene die de stal huurt.

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ze betaalt voor de box, en het hooi en stro. Dat is een heel klein bedrag. En dus ideaal als je helemaal zelf voor je paard wil zorgen, juist omdat mijn vader wel de boxen en de faciliteiten heeft, maar totaal geen zin in gedoe met paarden. Zijn keuze. En haar keuze om ze op deze stal neer te zetten.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:26

@Rhodos: sorry, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. De eigenaresse van de paarden was het er mee eens om zelf de paarden buiten te zetten (lees openingspost), dan hoort zij dit zelf te doen. Wanneer dat er bij komt, zou waarschijnlijk ook de stalhuur omhoog gaan?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:26

dat niet alleen maar dat principe mag jij best hebben hoor, zij is verantwoordelijke en moet zelf voor het dier zorgen
wat vind je vader eigenlijk ervan?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:30

Ok, ik begrijp dat er ook anders over gedacht kan worden.

Vraag ik me nog wel af welk belang het zwaarst gaat wegen komende winter. Om antwoord te geven op je vraag in de openingspost: ik zou er in ieder geval voor zorgen dat de paarden er dagelijks even uitkomen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:31

Heel simpel: bak in 2'en met een draadje en dan elke dag haar paarden aan de ene kant en de jouwe aan de andere kant...
Je bent medeplichtig aan dierenleed als je het weet en er niets aan doet toch?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:31

Ja, stom is dat he? Ik voel me bijna schuldig omdat ik eigenlijk niet zo'n zin heb om voor haar verantwoordelijkheden op te draaien..Zo gek is dat toch niet?

Mijn vader vind het een raar kind maar vind het prima zolang hij zijn geld maar vangt. Zoals gezegd is de formule :+ van de stal daar ook naar.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:36

Kan je eigenlijk wel iets anders met de situatie omdat jij geen beslissingsbevoegdheid hebt?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:36

JaneJansen schreef:
Heel simpel: bak in 2'en met een draadje en dan elke dag haar paarden aan de ene kant en de jouwe aan de andere kant...
Je bent medeplichtig aan dierenleed als je het weet en er niets aan doet toch?

Ik heb ook geen zin om dierenartskosten aan mn broek te krijgen als ik ze buiten zet (zonder toestemming dus) en er gebeurt wat. Dit is niet onwaarschijnlijk, aangezien het paard er een handje van heeft om in hekken te gaan hangen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:36

elke dag bellen,smsen faxen,mailen enz
tot ze weg gaat of voor dr paarden gaat komen
iedereen melden die ze kent of ze willen doorgeven dat haar paarden er slecht bij staan omdat ze niet komt

tja ik zou alle capriolen uit de kast trekken om haar op haar nummer te zetten :o