Noodgedwongen pony in de tuin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

Noodgedwongen pony in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:18

Hallo bokkers,

Naar aanleiding van dit topic: [VSW] ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ? ben ik benieuwd wie er weleens noodgedwongen zijn paard in de tuin heeft moeten stallen omdat hij bijvoorbeeld om de twee uur verzorging nodig heeft 24/7 of stal afgebrand?

Ik ben benieuwd!

Breghje

Re: Noodgedwongen pony in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:24

Ik heb een behoorlijk grote tuin voor woonwijkbegrippen, met daarin zeker 9m2 gras... En ik heb een Fries... 5 minuten denk ik wel dat ze dat vol zal houden, daarna gaan mijn borders eraan vermoed ik.... Je gaat een paard imho, zelfs niet voor nood in je achtertuin zetten in een woonwijk.

Als we het over een achtertuin hebben op het platteland aan de boerderie, ja dan wordt het al anders.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:26

Bij ons staan ze ook vaak zat in de tuin, en dat doen we om ze af en toe te laten grazen ;)

Gizsmootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:29

Heb twee jaar geleden noodgedwongen mijn shetje twee dagen in de tuin gestald. Zit in een woonwijk, maar heb een giga tuin (zeker 200m2 gras) gelukkig.
Had heel impulsief een shet gekocht op de zuidlaardermarkt, maar nog geen stalling geregeld. Die twee dagen heeft ze prima overleefd en inmiddels staat ze keurig op een pensionstalling.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:24

Ik heb 12 dagen noodgedwongen een mini shetje in mijn (kleine) achtertuin gehad. Ik had een kleine stal voor hem gemaakt. Meerdere malen per dag kon hij rondscharrelen in de tuin (maar ja het is geen scharrelkip) en wandelen met hem s ávonds. Vond hij het leuk: Nee!!! Na een aantal dagen steeds minder te genieten. Ik had toen hij hier 2 dagen was al een weiland voor hem gevonden maar aangezien hij eerst flink ontwormt moest worden moest hij nog even blijven..

Gister is hij verhuist naar het weiland, daar staat hij nu samen met een andere shet..., ik heb hem nog nooit zo vrolijk gezien!!

Om een paard zelfs niet voor nood in je tuin te houden ben ik het gedeeltelijk niet mee eens.., ik kon niet anders, ik wilde hem een goed leven bieden en ondanks bijna twee weken een beroerde situatie heeft hij nu alle ruimte en een vriendin!

[PP] Mijn mini shetlander!!!
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 10-10-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:24

Dat ligt natuurlijk volkomen aan de situatie. Hoe groot is je tuin, is er een omheining die volstaat. Voor hoe lang is het. Wat is de reden. Mag het van de gemeente. Zijn je buren het er mee eens.

Hier is geen eenduidend antwoord op te geven, hangt van te veel factoren af. Afgebrande stal is geen goede reden, er is ALTIJD wel een tijdelijke opvang te vinden, ookal zal dit niet altijd lekker dicht in de buurt zijn. En als je paard iedere twee uur verzorging nodig heeft is het in de kliniek waarschijnlijk beter af.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:46

Ik zou eerder bij mijn paard intrekken ... dan andersom.
Een andere (tijdelijk) spoed stalling is meestal wel snel genoeg gevonden. Je hebt al zo veel mazzel gehad dat je paard de brand heeft mogen overleven ... dan zal je het ook zeker met alle liefde verzorgen. Hoe vermoeiend en hoe intensief die verzorging dan ook mag zijn. Dat doe je dan gewoon.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:57

ik heb mijn pony wel eens een dag in de tuin gehad. Ook wel meerdere maar niet achter elkaar.
Maar dan praten we wel over een tuin van 800 vierkante meter.
Als ik met haar was wezen wandelen en ik ging wat drinken thuis dan liet ik haar achter in de tuin grazen. Daarna gingen we weer vrolijk verder naar de wei.
Moet je niet willen, een pony in je ''kleine'' tuin.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:30

Ik weet wel een meisje dat inderdaad een mini op de tegels in de tuin heeft, omdat ze "zomaar" even een shet heeft gekocht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:35

Ik denk idd dat als mijn paard 24/7 zorg nodig heeft dat ik op stal ga wonen, ipv dat ik mijn paard bij mij neerzet. Hoewel ik erachter ben gekomen dat iedere 2 uur temperaturen, van 6 uur 's morgens tot 1 uur 's nachts ook goed te doen is als je 5 minuten met de auto moet rijden.

Als de stal afbrand, dan gaat mijn paard het land op. Of ik bel de plaatselijke manege (waar ik vermoed dat op dat moment nog 3 paarden van mijn stalling heen zouden gaan, omdat we daar allemaal begonnen zijn met rijden, en lang hebben rondgelopen). Of ik bel als het echt niet anders kan, het stamboek of ze een stukje weide over hebben. Maar ik zou haar niet snel in de achtertuin neerzetten.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:38

BarbaLala schreef:
Ik weet wel een meisje dat inderdaad een mini op de tegels in de tuin heeft, omdat ze "zomaar" even een shet heeft gekocht.

Zo begon het bij mij ook, maar niet met het doel hem daar te houden en dat is dan ook niet het geval

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:41

Op weg naar mijn werk rijd ik ook altijd langs een huis waar een paardje op een mega klein stukje voortuin staat. Echt een strook voor de ramen langs.
Ik weet het verhaal niet; misschien zijn ze bang voor bevangenheid dus ik wil niet op voorhand met modder gooien maar het ziet er wel heel apart uit.

Gizsmootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:27

beantsje schreef:
Op weg naar mijn werk rijd ik ook altijd langs een huis waar een paardje op een mega klein stukje voortuin staat. Echt een strook voor de ramen langs.
Ik weet het verhaal niet; misschien zijn ze bang voor bevangenheid dus ik wil niet op voorhand met modder gooien maar het ziet er wel heel apart uit.

Zo zie ik ook regelmatig een haflinger lopen als ik naar mijn schoonouders rijd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:19

Gizsmootje schreef:
Zo zie ik ook regelmatig een haflinger lopen als ik naar mijn schoonouders rijd.

Misschien hebben we het over de zelfde?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:21

Overigens, in een dorp waar ik vroeger woonde, had ook iemand haar paarden in de tuin. 't Was maar een kleine tuin. Ze had er een schuilstal gebouwd en de rest van de tuin omgebouwd tot paddock.
Overdag gingen haar 2 paardjes in een wei elders in het dorp, 's avonds en met heel slecht weer kwamen ze in de tuin. Zag er prima uit, ik zou niet weten waarom dat niet kan. Beter dan alleen maar een stal.

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:28

idd, wie zegt dat ze in de achtertuin het slecht hebben? Je moet hem natuurlijk niet voor langere tijden in je achtertuin houden, maar een korte periode moet (vind ik) wel kunnen...

Gizsmootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:18

beantsje schreef:
Gizsmootje schreef:

Misschien hebben we het over de zelfde?

Dat zou heel goed mogelijk zijn! Als jij het ook over een haf hebt tenminste. Kan me niet voorstellen dat er nog meer haflingers op die manier worden gehouden....

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:24

hier in de buurt woont ook zo iemand... die heeft 3 stallen in de tuin met 3 paarden rond de 1,80 een uitloop paddock en 1 a pony in een tuinhuisje en 4 shetjes in de voortuin, waarvan 1 in een trailer woont :S en dat is geen tijdelijke oplossing ik vind dat niet kunnen...

maar voor paar dagen tja waar wil je ander je paardje laten als er nergens in de buurt plek is?? je kan em moeilijk aan een touw in t park vastbinden :n

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:31

Een kennis van ons heeft ze ook in de tuin van een rijtjeshuis...
wel een hele diepe tuin zo maar 30-40 meter en de gootste helft is paddok,achterin staat de garage en dat is de stal via de garage kom je in een achterliggende straat er zijn dus geen direkte achterburen . de hele zomar staan ze op de wei maar swinters aan huis,gaat al jaren prima

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:21

Yup hiero!! :wave:

Heb vorige winter onze shet een paar maanden in de "tuin" gehad..
Tuin was 30m lang en 10m? breed en er stond een groot hok op welke ik in 2en gedeeld had voor opslag hooi en de rest stal.
Ze stond op vlas en en ze was zelfs zindelijk.. ze mestte en plaste in de stal en niks buiten.
Buiten was de helft verhard en de helft gras, ze kon haar stal in en uitlopen.

Heb hier geen hinder van ondervonden voor zowel ons, als buren als de shet zelf.
Ze had schaapjes aangrensend aan de achtertuin en we gingen elke dag nog met der wandelen ook buitenuit.
Mest had ik in de groene container :+

Maar goed, was een noodoplossing dus en ik had geen over- en achterburen en naast mij vonden ze het wel leuk :D

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:27

Geen paard bij mij in de tuin maar ik heb wel 14 dagen bij paard lief in de wei gewoond. Paard moest bevallen en ik ben met zus op de uitgerekende dag in de wei gaan wonen met de caravan. Mijn man kwan na het werk ook daar naar toe, ging prima hoor we hadden toen wel een grote caravan van 8 m. We hebben een mooie bevalling mee mogen maken. Denk niet dat paard blij zou zijn in mijn achtertuin!

1976sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:09

Lijkt me wel gezezellig zo'n paard in de tuin. Alleen vind mijn moeder dat niet leuk denk ik

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:18

Lijkt mij ook gezellig, maar ik denkt dat mijn paard dat niet leuk vindt :Y)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:26

jaren geleden heb ik mijn A-pony en mijn welsh cob samen in de tuin gehad
inderdaad gewoon een normale achtertuin
beide hadden een flinke verwonding opgelopen, mochten alleen stalrust en moesten regelmatig verzorgd worden
het was die week prachtig weer dus ze stonden beide in een klein stukje afgezette tuin

ze stonden samen op een grote wei met schuilstal maar juist omdat ze daar de verwondingen hadden opgelopen (doordat één of andere -:(- zijn honden los liet rennen in mijn wei omdat ze zo leuk speelden met mijn paarden) wilden ik ze daar even weg hebben
eerst die mafkees opvoeden voordat ze terug gingen

de buurt had er gelukkig geen moeite mee
de kinderen vonden het geweldig dat er een paardje in de wijk stond en eer het begon te ruiken waren ze terug op de wei en was alles weer opgeruimd
buren hadden alle begrip voor onze situatie

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:09

Ik ben inmiddels van mening; Alleen een paard/pony in je achtertuin als het echt, maar dan ook echt niet anders kan.
En dan ook alleen voor uiterste nood...

Ik heb met eigen ogen kunnen zien dat het niet goed is zo'n dier.