Fysio/Massage/Ostheopaat, of Training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Fysio/Massage/Ostheopaat, of Training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 23:35

Ik heb geen grote problemen met mijn paard. Als in, geen dingen waar ik direct door zou vermoeden dat ze Veel Pijn heeft. Wel kleinere dingetjes; als ik aandraaf gaat haar hoofd omhoog, duurt eventjes voordat ze weer ontspannen loopt. Aanspringen in de galop gaat altijd vanuit harder draven, onder het zadel, maar soms ook los (soms springt ze los wel netjes aan, dat wisselt). En ze is gewoon stijf.

Maar nou is ze nooit intensief gereden, hooguit misschien buitenritjes. Sinds februari rijd ik haar, maar ik heb in de zomer 2 maanden niet gereden vanwege enorm protest van haar (oorzaak is bekend, lag 100% aan mij), en nu rijd ik weer nauwelijks door gezondheidsproblemen van mijn kant. Ze is dus ook niet heel intensief soepel gereden.

Is dat dan iets wat je met alleen training prima 'eruit kunt rijden'? Ik ben na gaan denken door het topic hier ([TAO] GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg); en aan de ene kant lees ik hele goede ervaringen over massage, en dat Heel Veel paarden spierproblemen hebben; aan de andere kant heb ik hier stiekem toch ook twijfels bij. Want al die paarden zijn toch ook niet gek, die schieten dan toch ook het protest in?

En dan kom ik ook nog verhalen tegen van mensen die veel liever fysio hebben dan massage; en dan is er ook nog zoiets als een ostheopaat. Of gewoon trainen dus :+

Wat is nou het beste? Is massage, of fysio, écht iets wat paarden enorm kan helpen? Of is het gewoon fijn voor ze, net zoals dat het voor mij ook fijn zou zijn, maar niet noodzakelijk om me goed en soepel te kunnen bewegen?

Want tja, masseurs raden natuurlijk massages aan. Maar ja. Wat zijn de ervaringen met de verschillende opties?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 07:55

Waarom "of"?? Waarom niet "en"??
Je kunt zaken niet los zien van elkaar. Training is de basis, maar dat kun je vervolgens ondersteunen met fysio, osteo en massage.

Maar het begin van alles is een goed passend zadel dat op de juiste plek op de rug ligt! Met name dat laatste is een belangrijk punt; 90% van de foto's die ik hier op Bokt langs zie komen ligt het zadel op z'n minst te ver naar voren, als het al een passend zadel is.

Tel daarbij op dat er maar bar weinig echt goede instructeurs zijn en juryleden nauwelijks hun verantwoording nemen waar het gaat om "plaatjesrijden" en zie daar, het probleem is ontstaan.

Concreet, fysio en osteo hebben veel raakvlakken en worden niet zelden naast elkaar en door elkaar heen gebruikt. Massage als in "sportmasseur" is niet fout, maar zie ik meer als ondersteuning bij intensieve arbeid, veelal als verlengstuk van fysio en osteo, niet als een op zichzelf staande "methode" of "behandeling".

Er is geen "beste", het zijn allemaal tools die je tot je beschikking hebt. Het beste is gewoon goed leren rijden van een goede instructeur, op een goed passend en correct liggend zadel.

DendroFleur

Re: Fysio/Massage/Ostheopaat, of Training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:13

Het ligt aan de oorzaak van de problemen. Bij verschoven wervels zal een osteo veel kunnen doen. Afhankelijk van hoe lang de spieren de arbeid op een verkeerde manier hebben moeten doen, is nabehandeling met massage nodig om daar de ontstane problemen weer op te lossen.

Heeft je paard bijv een keer een schuiver gemaakt, dan kan het dat er een spierbeschadiging is opgetreden. Een paard kan dit erg goed compenseren door andere spieren aan te spreken. Alleen moeten die dus ander werk doen dan waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn en raken daardoor ook weer overbelast. Na verloop van tijd krijgt het paard dus een steeds groter probleem, alles gaat steeds verder vast zitten. Pas als het echt niet meer lukt of als er veel van de spieren gevraagd wordt, ga je het merken omdat er verzet komt. In dit geval kan een osteo weinig uitrichten, een fysio ook niet omdat de spieren nog steeds verkrampt zijn en eerst los moeten wil je er weer mee aan het werk kunnen. Dan is Happy-Athlete massage een goede oplossing.

Ik heb zelf geen ervaring met fysio of gewone massage. Alleen lijkt me dat daarvoor de spieren al weer los moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:18

Ik zou het inderdaad ook zoeken in een combinatie. Met trainen kan je denk ik heel veel problemen oplossen, maar als je ergens pijn vermoed kan een fysio daar goed bij helpen.
Als je sneller van kleine pijntjes of problemen af komt met hulp van een fysio dan zou ik dat zeker doen.

Het voordeel van een fysio tov een masseur is dat de meeste fysio's ook zijn aangesloten bij een dierenartsenpraktijk (tenminste de fysio's die ik ken wel), en dus ook een zekere kennis moeten hebben voor een dierenartsenprakijk ze aanneemt. Masseurs zijn meestal niet aangesloten bij een DA, en het is daardoor moeilijker om de goede tussen de slechten uit te halen. (kan voor iedereen anders zijn, maar dat is mijn ervaring)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:58

Ehm, even ter aanvulling, in hoeverre houdt je er rekening mee dat je een Welsh-Cob hebt?
Welsh-Cobs zijn anders, dat wil zeggen dat sommige zaken voor Cobs wat moeilijker zijn om te leren en galop is er zoeentje. Ik heb er eentje gehad die pas op z'n zesde een beetje netjes kon aangaloperen. Daar zat dus vier jaar oefenen in, eerst los in de longeercirkel, later ook onder het zadel en nog steeds is het een van de dingen die hem meer moeite kosten dan andere oefeningen. Bovendien heb ik dit van heel veel Cob-bezitters gehoord; ze kunnen het wel, leren het ook, maar het kost ze meer moeite en energie dan bij de meeste andere paarden. Cobs zijn dravers, geen galopeurs.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 09:38

Ikke: ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat ik denk 'oh, even masseren en paard kan alles, dan hoef ik niet meer te trainen!'

Maar meer als vraag: zou het mijn paard enorm helpen om iemand erbij te halen, of kan ik haar zelf net zo goed helpen d.m.v trainen, en heeft een fysio/etc. maar een beperkte invloed?

Volgens mij heb jij al eens eerder iets tegen mij gezegd over dat welsh cobs anders zijn; ik zou zelf het verschil niet weten tussen een welsh cob en een ander ras (qua specifieke innerlijke raseigenschappen), want dit is mijn eerste paard dus ik heb geen ervaring met andere rassen, buiten de manegelesjes. Maar als er meer van dit soort 'wetenswaardigheidjes' over ze zijn, hoor ik het heel graag. Kan voor mij misschien ook 't een en ander verklaren :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:55

DaniBanani schreef:
Ikke: ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat ik denk 'oh, even masseren en paard kan alles, dan hoef ik niet meer te trainen!'

Maar meer als vraag: zou het mijn paard enorm helpen om iemand erbij te halen, of kan ik haar zelf net zo goed helpen d.m.v trainen, en heeft een fysio/etc. maar een beperkte invloed?

Het heeft een ondersteunende funktie. Je begint met een goede training en de fysio/osteo en andere "methodes" helpen je om het allemaal in het goede spoor te houden.
Vergelijk het maar met autorijden in zwaar terrein. Dat begint met de kundigheid van de chauffeur, maar de juiste banden, de vierwielaandrijving en andere technische snufjes helpen je om erdoor te komen.

Het gaat niet om beperkt of enorm, het gaat om het totale plaatje van een goed bewegend paard in een gezond lijf met een goede ruiter (M/V) daarop.
DaniBanani schreef:
Volgens mij heb jij al eens eerder iets tegen mij gezegd over dat welsh cobs anders zijn; ik zou zelf het verschil niet weten tussen een welsh cob en een ander ras (qua specifieke innerlijke raseigenschappen), want dit is mijn eerste paard dus ik heb geen ervaring met andere rassen, buiten de manegelesjes. Maar als er meer van dit soort 'wetenswaardigheidjes' over ze zijn, hoor ik het heel graag. Kan voor mij misschien ook 't een en ander verklaren :)

Welsh Cobs zijn banger maar ook heldhaftiger dan veel andere rassen. Juist die combi maakt het niet altijd eenvoudig om me ze om te gaan. Hun reacties laten meestal weinig te gissen over, al is niet altijd duidelijk waar die reactie dan vandaan komt. Ze zijn er wat heftiger in, zowel aan de bange kant als aan de heldhaftige kant. Dat heldhaftige stimuleren leidt tot hele bizarre maar lachwekkende taferelen :D Zo vond mijn Welsh omgezaagde boomstammen doodeng; maar omdat we hem hadden geleerd op alles af te gaan wat eng is, ging hij grootmoedig en blazend op de boomstam af om vervolgens te constateren dat het maar een stuk boom was. De keer daarna zag hij de boomstam weer, vond dat eng, bleef staan, kop erop en kijken.... oh ja, die boom... zucht..... doorlopen.......

Zoek vooral contact met andere Cob-bezitters en praat erover. Iedereen vertelt weer andere zaken en sommigen daarvan zullen heel herkenbaar zijn, andere wat minder.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:36

Ghehe, heerlijk..Dafner is idd ook zo'n dappere schijtluis; wapperende plastic zak in de wind? Doodeng natuurlijk, maar omdat we stiekem tóch nieuwsgierig zijn gaan we toch maar kijken of-ie bijt :+

Maar je kunt dus prima eerst kijken wat je met training op kunt lossen, en problemen die dan blijven bestaan, aanpakken met andere methodes? Ik wil vooral voorkomen dat ik nu ga trainen om haar meer ontspannen en soepel te krijgen, en dat ik dan over twee jaar hoor dat ze al die tijd de spieren volkomen verkeerd belast heeft, of zo.

Maar ik vind het ook zonde om veel geld uit te geven aan behandelingen als ik hetzelfde resultaat met trainen ook kan bereiken; vandaar dus het dilemma. Ik wil doen wat mijn paard nodig heeft, maar wil niet méér doen dan ze nodig heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:45

Ik ben erg voor fysiotherapie in combinatie met ostheopatie. Massages hebben absoluut een goed effect op het paard, maar is voor mij iets wat ik zelf thuis als onderhoud wil doen.

Een fysio/osteo kan gerichter met problemen aan het werk dan een masseur. Een masseur beperkt zich tot de spieren, een fysio/osteo kijkt naar het hele paard inclusief de botten. Met een scheef bekken kan de masseur weinig, terwijl een fysio het op kan lossen. Massage kan hierbij wel weer een goede ondersteuning zijn, net als training.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:43

Maar dan zijn er die Happy Athlete masseermensen die zeggen dat hun massages juist meer effect hebben dan fysio. Iemand daar ervaringen mee? Heb in oudere topics hele positieve verhalen gehoord namelijk, maar ja, die kan ik vast ook wel vinden over fysio en zo.

Hoe zit het eigenlijk met die mensen, zeggen ze het ook als ze weinig kunnen doen? Zal ook persoonsafhankelijk zijn natuurlijk, maar gebeurt het vaak dat je na behandeling nauwelijks verschil merkt, of heeft het altijd wel een positief effect?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:05

Ik vind het altijd een beetje vervelend als mensen met een cursus van een paar dagen gaan vertellen dat mensen die een HBO en post-HBO traject hebben afgerond het niet goed doen.

De Jack Meagher methode is een vorm van drukpuntmassage. Het concept sportmassage is op zichzelf geen onzin, maar de naam sportmassage geeft al aan dat je het gebruikt ter ondersteuning van een gezonde sporter. Paarden die zich erg vast houden in het lijf en waarbij je geen medisch/mechanisch probleem kunt vaststellen kan je wel wat vooruit helpen door de boel een keer los te masseren, maar je lost er het eigenlijke probleem niet mee op, dat zal je eigenlijk altijd met training moeten doen.

Het probleem van veel (gelukkig niet alle!) sportmasseurs is dat ze een beetje "bedrijfsblind" worden en werkelijk álles toeschrijven aan spierproblemen. Dit zag je ook in het topic over een perfect bespierd paard weer terugkomen. De waarheid ligt veel genuanceerder. Het gevaar van deze benadering is dat mensen de gang naar de veearts overslaan of uitstellen waardoor blessures veel erger worden dan ze eigenlijk hadden hoeven zijn. Als je over rijkunstige problemen praat kan een sportmassage wel gebruikt worden om eens uit die vicueuze cirkel te komen, maar dan nog zul je je training aan moeten passen.

Ik kan paarden masseren maar doe het in de praktijk zelden omdat ik vind dat je met training veel meer op kunt lossen. Probleem daarbij is dat je al een aardig geoefend ruiter met een behoorlijke dosis ruitergevoel moet zijn om dat te kunnen. Daarnaast moet je een paard "naar z'n lijf" kunnen rijden, in de praktijk zie ik vaak dat mensen een trainingshouding kiezen die niet past bij hoe het paard in elkaar steekt.

Fysiotherapie is gericht op het bewegingsapparaat, in de breedste zin van het woord. Dat omvat naast spieren dus ook pezen, banden, botten, aansturing (zenuwstelsel), etc etc.

Bij paarden met problemen wil je altijd eerst een blessure uitsluiten. Je zult bijvoorbeeld de eerste niet zijn met een paard "dat niet helemaal lekker door het lijf loopt" waarbij er eigenlijk een sluimerende peesblessure aan de gang is. In de praktijk zijn veel problemen bij paarden waar je geen medische oorzaak (meer) kunt vinden een combinatie van een fysiek, gedragsmatig en rijtechnisch verhaal. Dat maakt het zo moeilijk (en tegelijkertijd zo boeiend)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:12

kan me volledig vindne in het verhaal van Equimotion hierboven.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:20

Je zou eigenlijk naar wat meer geintegreerde aanpak moeten van dierenartsen, (fysio)therapeuten en trainers. Ik ken bijv. ook wel fysiotherapeuten die heel erg goed zijn in het stuk trainingsadvies in het blessuretraject, maar daarna met het gezonde paard dat weer opgebouwd moet worden naar z'n oude niveau vastlopen omdat ze te weinig trainingskennis hebben. Terwijl een puur sportinstructeur wellicht mogelijke fysieke problemen weer net niet op tijd herkend. Daar zou wat mij betreft veel meer uitwisseling mogen plaatsvinden.

Het lastige aan een combinatie paard en ruiter trainen, tov bijvoorbeeld een humane sporter in een revalidatietraject is dat je met zoveel meer factoren te maken hebt. Je traint eigenlijk iemand om hem te leren z'n eigen paard te trainen, daar zit dus veel sneller ruis op de zender.

In het geval van TS zou ik haar persoonlijk adviseren het geld van massages te steken in goede rijlessen, ik denk dat je daar veel meer baat bij hebt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 15:34

Goede rijles is er ook :)
Tenminste, dat hoop ik dan; misschien leert ze me wel verkeerde dingen aan, maar dat weet ik niet tenzij iemand anders me dat zou vertellen :+

Ik vond dit wel een interessante opmerking trouwens: "Daarnaast moet je een paard "naar z'n lijf" kunnen rijden, in de praktijk zie ik vaak dat mensen een trainingshouding kiezen die niet past bij hoe het paard in elkaar steekt. "

Kun je daar iets meer over uitleggen?

Ik vind het hele onderwerp wel erg interessant namelijk; hoe de spieren en pezen functioneren, wat correcte training nou écht inhoudt, en hoe als ruiter je paard te ondersteunen en niet te hinderen..ik wil niet alles van anderen aan hoeven te nemen, omdat ik zelf te weinig weet; wil graag zelf meer leren en begrijpen, zodat ik ook zélf kan meedenken in wat mijn paard nodig heeft. Dus vandaar dat extra uitleg erg fijn is :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:47

DaniBanani schreef:
Ik vind het hele onderwerp wel erg interessant namelijk; hoe de spieren en pezen functioneren, wat correcte training nou écht inhoudt, en hoe als ruiter je paard te ondersteunen en niet te hinderen..

Is ook waanzinnig interessant, voor mij interessant genoeg om er nog weer opnieuw voor aan een studietraject te beginnen ;) :D

Wat je eigenlijkt wilt is dat een paard zo op eigen benen in balans door de baan gaat dat je hem nergens hoeft te ondersteunen, en je dus ook het maximale van z'n kunnen eruit kunt rijden. Wat je veel ziet is dat mensen gefixeerd zijn op een hele ruime beweging, en dat betekent echt niet altijd dat een paard "in elkaar getrokken en opgeprikt" wordt. Ook juist een paard lang en laag laten "stofzuigen" en daarin teveel naar voren rijden zodat een paard nooit tot dragen komt geeft problemen. Een paard dat strak blijft in de rug rijd je anders dan een paard dat teveel in je hand duwt en lang wil worden, etc etc. Ik vind dat hoofdzakelijk werk voor een trainer, maar dan moet je wel een beetje begrijpen hoe een paard in elkaar steekt.

Veel therapeuten die zich niet met trainingsadvies bezighouden komen bij elke klant met een verhaal over "over de kop geslagen" (al dan niet als veulen al) of uitgegleden in de wei etc etc. Nou kijk ik best regelmatig naar (mijn) paarden als ze in het land staan, en als ik elk spierpijntje daar aan toe zou moeten schrijven zou ik toch echt wat meer actie moeten zien. Uiteraard kan een niet behandelde micro-blessure leiden tot een ernstiger blessure, maar je paard bij elk spierpijntje stil zetten en laten masseren is ook bepaald de oplossing niet. De kunst als ruiter is om dat aan te leren voelen, en je paard zo te kunnen rijden dat je een keer een spierpijntje geen vicueuze cirkel van problemen laat worden. Er zijn diverse mensen met kennis op verschillende vakgebieden die je daarbij kunnen helpen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:37

Haha, tja, als student heb ik niet echt de tijd om een studie 'voor de leuk' ernaast te doen :P

Dus totdat ik klaar ben met studeren doe ik 't maar met advies van andere mensen :)

Bedankt voor de toelichting. Er zou meer van dat soort diepgang moeten zijn hier, op bokt :D
Dat vind ik ook zoiets lastigs - vakmensen. Hoe weet ik dat mijn instructrice echt de tips geeft die het allerbeste voor ons werken..tja, niet dus. En mocht ik er uiteindelijk wel iemand bijhalen (want dat hoofd omhoog gooien bij 't aandraven vind ik níet helemaal fijn, als dat zo gaat blijven; lijkt me toch een teken dat er 'iets' niet lekker aanvoelt voor haar), hoe vind ik dan de juiste persoon?

Goh..wat zou ik graag willen dat ik die jaaaaren ervaring even kon lenen van iemand :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:03

DaniBanani schreef:
Haha, tja, als student heb ik niet echt de tijd om een studie 'voor de leuk' ernaast te doen :P

Dus totdat ik klaar ben met studeren doe ik 't maar met advies van andere mensen :)

Maarre, die mensen kunnen wel gestudeerd hebben en jouw hun kennis weer doorgeven. De NVVR is daar een leuke club voor :D Gewoon allerlei leuke mensen ontmoeten en allerlei nuttige ideeën opdoen en op die manier leren wat er allemaal te koop is (en vooral wat niet)
DaniBanani schreef:
Bedankt voor de toelichting. Er zou meer van dat soort diepgang moeten zijn hier, op bokt :D

*proest* Diepgang op Bokt? Sorry, maar daarvoor zijn er te weinig mensen als equimotion en dierfysio die nog eens iets nuttigs te melden hebben, in plaats van populair geblaat zonder achtergrond of inhoud, zoals het hier te vaak gaat.
DaniBanani schreef:
Dat vind ik ook zoiets lastigs - vakmensen. Hoe weet ik dat mijn instructrice echt de tips geeft die het allerbeste voor ons werken..tja, niet dus. En mocht ik er uiteindelijk wel iemand bijhalen (want dat hoofd omhoog gooien bij 't aandraven vind ik níet helemaal fijn, als dat zo gaat blijven; lijkt me toch een teken dat er 'iets' niet lekker aanvoelt voor haar), hoe vind ik dan de juiste persoon?

Goh..wat zou ik graag willen dat ik die jaaaaren ervaring even kon lenen van iemand :+

www.nvvr.info

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:00

[quote ikke: Vergelijk het maar met autorijden in zwaar terrein. Dat begint met de kundigheid van de chauffeur, maar de juiste banden, de vierwielaandrijving en andere technische snufjes helpen je om erdoor te komen.

Mooie vergelijking. Je krijgt de beste prestaties als alles klopt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:47

Zelf denk ik dat je door training een spierblessure er niet uit kan rijden. Wel zal iemand met veel gevoel een kleine hapering sneller aanvoelen en mogelijk op kunnen lossen voordat het een groter probleem wordt.
Ik ben zelf bezig met de opleiding tot Happy-Athlete masseuse. Als je het interessant vind wil ik wel een keer bij je paard langs komen om te kijken of we iets tegenkomen. Je woont redelijk dicht in de buurt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:43

DendroFleur schreef:
Zelf denk ik dat je door training een spierblessure er niet uit kan rijden.

Dat kan (en mag!!!) jij ook niet met een massage!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:54

Equimotion schreef:
Je zou eigenlijk naar wat meer geintegreerde aanpak moeten van dierenartsen, (fysio)therapeuten en trainers. Ik ken bijv. ook wel fysiotherapeuten die heel erg goed zijn in het stuk trainingsadvies in het blessuretraject, maar daarna met het gezonde paard dat weer opgebouwd moet worden naar z'n oude niveau vastlopen omdat ze te weinig trainingskennis hebben. Terwijl een puur sportinstructeur wellicht mogelijke fysieke problemen weer net niet op tijd herkend. Daar zou wat mij betreft veel meer uitwisseling mogen plaatsvinden.

Het lastige aan een combinatie paard en ruiter trainen, tov bijvoorbeeld een humane sporter in een revalidatietraject is dat je met zoveel meer factoren te maken hebt. Je traint eigenlijk iemand om hem te leren z'n eigen paard te trainen, daar zit dus veel sneller ruis op de zender.

In het geval van TS zou ik haar persoonlijk adviseren het geld van massages te steken in goede rijlessen, ik denk dat je daar veel meer baat bij hebt.

Heerlijk stuk. En als je idd vakmensen bij je paard hebt (en mijn ervaring is dat je die oa via mond op mond reclame krijgt) dan zijn die ook niet te beroerd om je verder in het traject te helpen. Vorig jaar is een fysio bij mijn paard geweest, die constateerde eea. oa een scheefheid in haar skelet. Nu heb ik gewacht tot na haar koliek operatie om de chiro te laten komen, maar anders had ik er misschien niet eens bij stilgestaan.

Voor mij hoort het er eigenlijk gewoon bij de APK van het paard ;) , jaarlijks tandarts, jaarlijks fysio en/of indien nodig chiro of osteo. Ik zie het zo, als ik niet lekker in mijn jurk hang kan ik niet presteren, en dat geld voor mijn paard ook. Plus vind ik dat als ze dan op een gegeven moment iets aangeven als paard zijnde, je dat ook eerder herkent, en weet bij wie je het beste aan kan kloppen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 09:56

Die NVVR ga ik even doorkijken, had er nog nooit van gehoord!

"Zelf denk ik dat je door training een spierblessure er niet uit kan rijden."

Waar zou je het eigenlijk aan merken als een paard een spier-/peesblessure heeft, zijn daar een soort van algemene richtlijnen voor? Als ze duidelijk pijn hebben zou ik me wel zorgen gaan maken, maar als dat niet zo is; hoe merk je dan een verschil met 'gewone' stijfheid? Want dat laatste kun je met goed trainen al grotendeels doen verdwijnen, lijkt me.

Ik zou mijn paard best een keertje willen laten nakijken door een fysio, mits het iemand is die ook doorverwijst indien nodig, of het vertelt als alles goed is. Ik ben toch een beetje bang dat zo iemand altijd wel een probleem ziet wat zij kunnen verhelpen, ook als de behandeling niet per sé nodig is.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:04

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:33

DaniBanani schreef:
Die NVVR ga ik even doorkijken, had er nog nooit van gehoord!

"Zelf denk ik dat je door training een spierblessure er niet uit kan rijden."

Waar zou je het eigenlijk aan merken als een paard een spier-/peesblessure heeft, zijn daar een soort van algemene richtlijnen voor? Als ze duidelijk pijn hebben zou ik me wel zorgen gaan maken, maar als dat niet zo is; hoe merk je dan een verschil met 'gewone' stijfheid? Want dat laatste kun je met goed trainen al grotendeels doen verdwijnen, lijkt me.

Ik zou mijn paard best een keertje willen laten nakijken door een fysio, mits het iemand is die ook doorverwijst indien nodig, of het vertelt als alles goed is. Ik ben toch een beetje bang dat zo iemand altijd wel een probleem ziet wat zij kunnen verhelpen, ook als de behandeling niet per sé nodig is.

De fysio die ik heb laten komen, Gisella Bartels, is één keer geweest. Idd, eigenlijk had ze graag nog een keer gekomen maar dat zat er door omstandigheden niet in. Zij heeft mij op dingen gewezen bij mijn paard, oefeningen meegegeven etc. Als ik haar bel, zal ze uiteraard weer komen, net als mijn chiro. Die heeft tevoren aangegeven dat er waarschijnlijk ipv één, twee behandelingen nodig zijn bij mijn paard, dus dat weet ik tevoren. Een echt goede behandelaar die heeft het echt te druk om elke keer onnodig bij een paard te gaan behandelen en zal alleen hetgeen doen wat nodig is. En ga ook op je intuitie af, voelt het goed of niet, hoe reageert je paard op de behandelaar etc.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:38

Uiteindelijk zal je het allemaal toch zelf moeten ervaren. Ook hier hoor je ervaringen van verschillende mensen en is dat niet zeker of dat ook bij jóu paard helpt!

Vroeger heb ik een fysiotherapeut bij mijn paard gehad, dit heeft helemaal geen verschil gemaakt. Niet tijdelijk en al helemaal niet langdurig.

Ook ik ben net als Dendrofleur in opleiding bij Happy Athlete (en als osteopaat bij ICREO, maar dat maakt even niet uit). Ik heb ondertussen al vrij veel paarden gemasseerd en ongelofelijke resultaten gezien. Van paarden met puntbillen die mooi rond werden, tot pony's die nooit over de rug konden lopen en na de massage ineens wel. Het leuke is dat dit effect ook langdurig blijft waarbij je dus ook weer je training aan kan passen. En natuurlijk heb je bij het ene paard meer effect als bij het andere paard. Er spelen erg veel factoren mee, inderdaad zadel is erg belangrijk, maar ik vind ook de manier van trainen en losrijden belangrijk en natuurlijk het verdere management om het paarden houden heen.
Maar ik ben van mening dat spierproblemen (en dan spreken we niet over spierscheuren en dat soort dingen, maar verklevingen) niet opgelost kunnen worden door training alleen. Uiteraard is een lichaam in staat heel veel te compenseren en wordt het plaatje heus wel beter. Maar je paard zal nooit echt helemaal los worden.

Veel verschillende meningen en dat maakt het juist zo moeilijk he. Niemand kan je vertellen wat je moet doen, want iedereen praat uiteraard in zn eigen straatje. Als je voor de massages van happy athlete open staat, zal ik zeker op het aanbod van Dendrofleur ingaan. Baat het niet, schaadt het ook niet. Wie weet wat voor effect het kan hebben!

Maar het blijft lastig. Denk je goed te doen om een tandarts/zadelmaker of wie dan ook bij je paard te halen, hoor je later dat hij niet goed (genoeg) is. Dus mijn mening: blijf open staan voor alles en ervaar de dingen waar je zelf een goed gevoel bij hebt.

Ik wens je veel succes!