Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 09:41

Onze pensionhouder heeft een verzoek gedaan om het originele paardenpaspoort bij hem in bewaring te geven.

Reden kwam van deze site af: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=afriBsHs ... HsuOpbPREY waarop zou staan dat de pensionhouder bij controle de paspoorten van alle paarden moet kunnen laten zien ten koste van een boete als dat niet zo zou zijn.

Ik kan echter allen vinden dat de paarden HOUDER (wat ik lees als eigenaar) het paspoort altijd bij vervoer van het paard moet kunnen laten zien, dus in feite zelfs op een buitenrit. Gezien hij pension houder is en geen paarden zelf in eigendom heeft, vraag ik me af of het werkelijk zo is dat HIJ de paspoorten moet kunnen laten zien. Als ze namelijk in zijn kluis liggen, hij niet thuis is en ik dus met de trailer weg zou willen gaan heb IK een probleem als IK een controle krijg....

Buiten dat, zover ik weet is (en daar is hier absoluut geen sprake van, echter is het technisch wel mogelijk) uiteraard nog de mogelijkheid om het paspoort op een ander zijn naam te laten zetten. Eén telefoontje en het is gebeurt. Niet bij het stamboek, en een paspoort is geen eigendomsbewijs maar ik heb hier al genoeg ellende gezien met die paspoorten om het gewoon liever niet uit handen te geven als er geen wettelijke grond voor is.

Afijn, wie kan mij hier duidelijk heid over verschaffen? Wie heeft hier al ervaring mee, dat er idd een controle is geweest?

nickyu

Re: Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:44

niet doen !

geef evt een kopie maar houd het orgineel
zo is mijn paard verdwenen ...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:45

Idd niet geven ik zie niet op de site staan dat het origineel bij de stalhouder moet liggen. Geef hem een kopie. Net wat Nickyu aangeeft zo verdwijnen er paarden.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:46

Als hij moeilijk blijft doen geef aan dat je de boete zelf wel betaald.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:46

zou het ook niet doen, inderdaad een kopie en verder niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:47

De pensioneigenaar is wel degelijk, wettelijk gezien, de houder van de paarden.
Hij heeft namelijk de dagelijkse zorg over de dieren.
Houder en eigenaar zijn wettelijk gezien 2 heel verschillende dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:48

No way dat ik mijn paspoorten afgeef. Kopie kunnen ze krijgen, maar verder niets. Ook al geldt een paspoort niet als eigendomsbewijs, weg is weg...

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:48

ik heb zelf een pensionstal,maar ik heb de paspoorten alleen gezien toen ze hier op stal kwamen om te controleren of ze alle spuiten hebben gehad.verder vind ik het een beetje raar dat hij dat van je vraagt,net wat jij zegt,als je met je paard weg moet en hij is niet thuis moet jij zonder paspoort je paard vervoeren en dan ben je strafbaar.
alleen als de paarden hun jaarlijkse entingen krijgen dan vraag ik of ze mij de paspoorten even brengen om het te noteren in de paspoorten dat ze hun spuiten hebben gehad.maar de volgende dag krijgen ze hun paspoorten weer.
ik zou voor mezelf het paspoort niet afgeven.
als hij controle krijgt kunnen ze altijd de paspoorten een paar dagen later laten zien.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 09:50

Lia_ schreef:
De pensioneigenaar is wel degelijk, wettelijk gezien, de houder van de paarden.
Hij heeft namelijk de dagelijkse zorg over de dieren.
Houder en eigenaar zijn wettelijk gezien 2 heel verschillende dingen.

Houder is uiteraard op meerdere manieren te interpreteren, heb jij misschien meer info waar staat dat de pensionhouder ze moet kunnen overhandigen? Dagelijkse zorg heeft hij alleen in de winter, in de zomer staan ze 24/7 op het land en doen wij Alles zelf. Voeren, water, mesten van de weiden, alles. Ze staan alleen op zijn land.

En hoe is het dan geregeld als je weggaat met je paard, dan moet je eea ook kunnen overleggen. Is een kopie van het paspoort voldoende? Ik kan super opschieten met mijn ph, vertrouw hem ook volledig, wil niet dat ie en boete krijgt, maar ikzelf uiteraard ook niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 09:52

maybe2 schreef:
ik heb zelf een pensionstal,maar ik heb de paspoorten alleen gezien toen ze hier op stal kwamen om te controleren of ze alle spuiten hebben gehad.verder vind ik het een beetje raar dat hij dat van je vraagt,net wat jij zegt,als je met je paard weg moet en hij is niet thuis moet jij zonder paspoort je paard vervoeren en dan ben je strafbaar.
alleen als de paarden hun jaarlijkse entingen krijgen dan vraag ik of ze mij de paspoorten even brengen om het te noteren in de paspoorten dat ze hun spuiten hebben gehad.maar de volgende dag krijgen ze hun paspoorten weer.
ik zou voor mezelf het paspoort niet afgeven.
als hij controle krijgt kunnen ze altijd de paspoorten een paar dagen later laten zien.

Dank je wel! Zo had ik het idd ook bedacht, als dat voldoende is kan hij gewoon een kopietje krijgen. En als er controle is geweest en er idd die marge van een paar dagen is, kan ik het pp uiteraard nog brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:54

Ik zou de pensionhouder even vragen van wie (officiële instantie) hij te horen heeft gekregen dat hij verplicht is de originele paspoorten in huis te hebben.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:55

Heel toevallig was de AID 2 weken geleden bij de boer waar ik mijn paarden en pony's heb te staan. En de boer moet kopies hebben van de paspoorten en die heb ik hem gegeven.
Als de AID dit zegt zal het wel waar zijn neem ik aan!
Dus een kopietje is voldoende

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:00

NOOIT! je paspoorten uit handen geven.

Er zijn namelijk gevallen waarin paarden in beslag kunnen worden genomen door deurwaarders bij de pensionhouder, en dan moet jij als eigenaar kunnen bewijzen dat het om jouw paard gaat (en dat gaat hard tegen hard).

Een kopie is goed genoeg.

Ik ben trouwens benieuwd in welke omstandigheden het paard van Nikyu verdwenen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:01

Breghje schreef:
heb jij misschien meer info waar staat dat de pensionhouder ze moet kunnen overhandigen?

Op de site van de PVE staat alles duidelijk uitgelegd: http://www.pve.nl
De PVE is een officiële organisatie die net als bijv. de AID of de politie bevoegdheden heeft en dus controles kan laten uitvoeren en aan de hand van de uitkomst maatregelen als boetes kan treffen.

Verschil tussen houder, bezitter en egenaar is kort gezegd als volgt:
Houder: Een zaak onder je macht hebben en je niet voor doen als eigenaar.
Bezitter: Een zaak onder je macht hebben en je voor doen als eigenaar.
Eigendom: Het meest omvattende recht wat een persoon kan hebben op een zaak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:04

Paspoort is geen eigendomsbewijs.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:05

Vaak is het wel het enige document waaruit blijkt op wiens naam een paard gesteld is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:06

Lia_ schreef:
Breghje schreef:
heb jij misschien meer info waar staat dat de pensionhouder ze moet kunnen overhandigen?

Op de site van de PVE staat alles duidelijk uitgelegd: http://www.pve.nl
De PVE is een officiële organisatie die net als bijv. de AID of de politie bevoegdheden heeft en dus controles kan laten uitvoeren en aan de hand van de uitkomst maatregelen als boetes kan treffen.

Verschil tussen houder, bezitter en egenaar is kort gezegd als volgt:
Houder: Een zaak onder je macht hebben en je niet voor doen als eigenaar.
Bezitter: Een zaak onder je macht hebben en je voor doen als eigenaar.
Eigendom: Het meest omvattende recht wat een persoon kan hebben op een zaak.

Die site heb ik van voor naar achter gelezen, echter ik kan daar de teksten op meerdere maniere interpreteren. Ik heb hen net een mail gestuurd voor een eenduidig antwoord, ook gezien je het paspoort bij je moet hebben bij transport.

Stel voor het argument dat er een controle komt op het moment dat ik met mijn paard weg ben, dan heeft hij toch ook een paspoort minder in huis? Dan kan dat toch niet meteen overlegd worden, zou hij daar een boete voor kunnen krijgen. Andersom echter ook. Daarom zou ik graag een eenduidig, duidelijk antwoord hebben dat geen ruimte laat voor twijfel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:07

maakt het nog geen eigendomsbewijs :) eigendomsbewijs is de aankoopbon en het bewijs dat jij elke maand geld overmaakt naar de pensionhouder :)

dat is het enige wat geld in de rechtbank

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:07

KiWiKo schreef:

KLopt, echter het is heel erg moeilijk te bewijzen wie eigenaar is als er onduidelijkheid is en je bv. een papierloos paard hebt. Bij mij is het eigendom geregeld via het stamboek, maar als je dat niet hebt is het paspoort het enige dat je hebt.

Edit, zag dat er al meerdere reacties waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:09

Breghje schreef:
Stel voor het argument dat er een controle komt op het moment dat ik met mijn paard weg ben, dan heeft hij toch ook een paspoort minder in huis?

Maar het paard is er dan toch ook niet ;)
Dus het aantal paarden en paspoorten is gewoon kloppend...

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:13

WIj hebben een africhtingsstal, en de meeste mensen overhandigen ons het paspoort als ze hun paard brengen, en krijgen het (uiteraard) weer terug als ze hem komen halen.
Mocht er in de tijd dat ze bij ons staan een DA bij moeten komen, dan hebben we de gegevens altijd bij de hand
Zijn overigens nog nooit problemen mee geweest.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:17

Als je dus het paard contant betaald hebt (en vaak gaat er dan nog steeds niets op papier) en de pensionhouder ook contant betaalt, zoals ik altijd gedaan heb, sta je nergens.

Paspoorten worden ook vaak niet op naam overgeschreven.

Mij werd dat ook pas duidelijk toen mijn paard ergens gestald werd waar idd sprake was van dreigende inbeslagname.

Dan zou je dus de vorige eigenaar van je paard als getuige moeten optrommelen...

Trouwens als je veel concoursen rijdt en weggaat voor trainingen enz, is het ook niet handig als je telkens het paspoort weer aan de pensionhouder moet overhandigen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:20

KiWiKo schreef:

klopt ..
maar een paard met papiertjes(lees paspoort) gaat binnen 24 uur van handelaar naar handelaar naar handelaar

ook al is het geen eigendoms bewijs

en zie m maar weer terug te vinden !

randalinpony
mijn paard stond op een weide van zjin oude dag te genieten
wij dachten ook ..
naam op papieren/veterinair + eigenaar stond op naam belgische vriendin
(paard stond in belgie) we dachten het zo veilig gedaan te hebben
helaas word er totaal niet naar gekeken bij aan / verkoop

in nl ook niet
mensen veranderen dat namelijk niet !
ook zonde van het geld daar het dus geen eigendoms bewijs is
maar een paard vergezeld van een paspoort gaat erg gemakkelijk van hand op hand

bewijs van betaling voer / stalling / da etc etc
is IN DE RECHTBANK wel een bewijs van eigendom
maarrrrr dan moet je wel eerst je paard gevonden hebben ..

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:26

Ik zou het ook absoluut niet aandurven om de pensionhouder het origineel paspoort te geven. Gewoon een kopie overhandigen.
Stel je moet onverwachts weg met je paard en je kunt de pensionhouder niet bereiken zit jij met een groot probleem!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:27

randalinpony schreef:
Als je dus het paard contant betaald hebt (en vaak gaat er dan nog steeds niets op papier) en de pensionhouder ook contant betaalt, zoals ik altijd gedaan heb, sta je nergens.

Paspoorten worden ook vaak niet op naam overgeschreven.

Mij werd dat ook pas duidelijk toen mijn paard ergens gestald werd waar idd sprake was van dreigende inbeslagname.

Dan zou je dus de vorige eigenaar van je paard als getuige moeten optrommelen...

Trouwens als je veel concoursen rijdt en weggaat voor trainingen enz, is het ook niet handig als je telkens het paspoort weer aan de pensionhouder moet overhandigen...

Jeee, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Hoe zit dat dan idd? Stel dat er een inbeslagname zou dreigen? Of brand, of paspoort zoek of noem het maar op?

Lia_, nee, het aantal paarden dat bij hem ingeschreven staat waarvoor hij houder is, klopt dan niet ;) . Hij hoort ook het aantal paarden op te geven, en dan mist er dus minimaal eentje.