Kleine vrachtwagen B rijbewijs: maximale aantal paarden???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

donchicka

Kleine vrachtwagen B rijbewijs: maximale aantal paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 10:14

Hallo,

Bestaan er ook van die kleine vrachtwagens (liefst zijlader) waar 2 merries met veulens in passen?
Het moet er dus eentje zijn waar je met je B rijbewijs nog in mag rijden, dus niet zo'n megajoekel.
Zo ja heeft iemand een website o.i.d. voor me?
Tot nu toe heb ik er 1tje gevonden voor 3 paarden maar wellicht is ie ook geschikt voor 2 merries met veulens???

Wie kan me helpen? Thnx

Diaantjev

Re: Kleine vrachtwagen B rijbewijs: maximale aantal paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:53

Indien je 2 paarden gaat vervoeren in een vrachtwagen zal je in bijna alle gevallen rijbewijs C moeten hebben. Je komt dan namelijk bijna altijd boven de 3.500 kg uit en met je B rijbewijs mag je maximaal 3.500 kg besturen. Er wordt vaak reclame gemaakt voor een 2-paards vrachtwagen te besturen met B-rijbewijs maar men vergeet er vaak bij te vermelden dat je dan maar 1 paard mag laden. De lichte vrachtwagens zijn vaak te slap en te zwak om 2 paarden te vervoeren.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:00

Dit zal bijna nooit kunnen.
Het gehele gewicht van de vrachtwagen inclusief de paarden komt bijna altijd boven die 3500.

Wat voor paarden moet je vervoeren, shetlanders? Kwpners?

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:10

Ok, duidelijk verhaal. Je bedoelt E rijbewijs en geen C rijbewijs maar ik snap wat je bedoelt. Het gaat om KWPNers dus ik snap dat het geheel boven de 3.500 kg komt en ik dat met mijn B niet mag rijden. Is 2 kwpn in zo'n geval nog wel toegestaan denken jullie?

En hoe zit het als ik mijn E rijbewijs haal. Bestaan er dan uberhaupt van die kleine vrachtwagens waar 2 kwpners met veulens in kunnen? Want dat zoeken we eigenlijk.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:18

Een E-rijbewijs is voor het rijden van een auto met aanhanger. Voor het rijden van een vrachtwagen boven de 3.500 kg (inclusief laadvermogen) zal je een C-rijbewijs (groot rijbewijs) moeten halen.

Belangrijk is om te weten wat het laadvermogen van de vrachtwagen is. In sommige gevallen is een vrachtwagen "teruggekeurd" en komt de vrachtwagen inclusief laadvermogen niet boven de 3.500 kg uit. Maar dan mag je dus maar 1 paard vervoeren. Ik ben ooit bij Anemone wezen kijken bij een 3-paards vrachtwagen. Er werd mij verteld dat ik deze met B-rijbewijs mocht besturen. Leek me wel handig. Na doorvragen vertelde ze toch maar dat ik dan maar 1 paard mag vervoeren.

Advies dus om daar goed op te letten.

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:20

Ahhh, duidelijk!

Het laadvermogen is toch het gewicht van de vrachtwagen + het gewicht van de normale inhoud. dat zou dan toch meer dan 1 paard moeten zijn?
Is 2 paarden vervoeren met B rijbewijs dan niet mogelijk?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:20

Nee ze bedoelt echt C rijbewijs.
E rijbewijs is voor een aanhanger, C is voor vrachtwagens boven de 3500kg.
Ik denk dat je het wel kan vergeten een vrachtwagen te vinden onder de 3500, waar 2 merries met veulens in kunnen.
Ten eerste omdat je dan dus ruim boven te 3500kg komt, en ten tweede dat de motoren van die kleine vrachtwagentjes daar niet sterk genoeg voor zijn.
Ik heb er zelf een met 1200kg laadvermogen, maar ik pieker er niet over om daar 2 grote paarden op te zetten. Daarbij met 1 paard en wind tegen,moet die al behoorlijk trekken, terwijl we er 1 hebben met de zwaarste motor die we konden vinden.

Haal dan gewoon je C rijbewijs, grotere vrachtwagens zijn vaker nog goedkoper in aanschaf dan zo'n kleine, en dan kan je je paarden tenminste veilig vervoeren!

Laadvermogen is 3500kg - het gewicht van je wagen.
Laatst bijgewerkt door ilse18 op 23-07-09 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:21

Diaantjev heeft het wel goed met C rijbewijs. Dat is voor het besturen van een vrachtwagen. E is eigenlijk E achter B rijbewijs, of te wel, aanhanger achter auto rijbewijs.

Vroeger had je automatisch een E rijbewijs als je voor B slaagde, sinds 20 jaar (dacht ik) niet meer. Dat moet je dus apart halen. Ken je niet iemand in je omgeving die nog van "vroeger" is? Bijvoorbeeld mijn ouders hebben dat nog wel.

En van waar naar waar moeten je paarden? Kun je mss een 1,5 paardstrailer huren en dan 2x rijden. Of kijken wat een paardentaxi kost en hun je paarden en veulens laten vervoeren. Mss ben je dan een stuk goedkoper uit en ze zijn verzekerd mocht er iets gebeuren.

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:28

Nou dan zal ik het hele verhaal maar uitleggen. Ik rij op een stal en heb zelf een Nissan Sunny en mijn familie woont ver weg, die kunenn dus niet voor mij vervoeren. De motivatie om een E achter B te halen is er niet aangezien ik geen andere auto wil/kan kopen en de auto van stal niet mag lenen. Overigens is het voor stal ook handig als ik in de vakanties bvb wel paarden kan vervoeren. Wij zijn een fokstal en dan is het handig als je merries met veulens kunt vervoeren, liefst 2 tegelijk naar keuringen, inseminaties, etc. C rijbewijs ben ik niet van plan te halen E eventueel wel maar niet met het vooruitzicht dat ik toch geen auto heb die voor de trailer kan. Zo'n vrachtwagen leek me dus wel een mooie oplossing. Eis is wel dat er in ieder geval 2 paarden in kunnen (en dat is snel 1800 kg denk ik??) of merrie met veulen (dat moet wel lukken lijkt me).

Tenslotte hebben die vrachtwagentjes vaak ook een trekhaak waar je nog een extra trailer achter kunt hangen. Heeft zo'n trekhaak uberhaupt wel nut als je toch al snel aan je maximum gewicht zit qua wat de vrachtwagen aankan etcx?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:32

Ook als je achter een klein vrachtwagentje een trailer gaat hangen heb je dan toch weer E rijbeijs nodig. Anemone verhuurt idd een drie paards vrachtwagentje maar daar heb je C rijbewijs voor nodig.

Edit zie in profiel de gele vrachtwagen van Anemone
Laatst bijgewerkt door Alabaster op 23-07-09 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:34

Het totaal gewicht van de vrachtwagen mag niet boven de 3500 kilo uitkomen. 2 paarden van 900 is al 1800 zoals je zet. Dan jou je nog 1700 over voor het gewicht van de vrachtwagen, en daarbij heb je het dus nog niet over jezelf en de 2 veulens die ook nog mee moeten.

Verder mag het maximum laadgewicht van je trailer niet boven het leeggewicht van je auto uitkomen. En dan mag de hele combi niet boven de 3500 uitkomen. Zo wel, dan E rijbewijs.

Voor een trailer achter een vrachtwagen heb je eerst C rijbewijs nodig voor die vrachtwagen en dan nog E achter C. Snappie?

Bij veel grote en goede rijscholen staat het helemaal uitgelegd op hun site. Tis een heel verhaal.

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:39

Aha, maar voor een trailer achter een vrachtwagen waar je met je E achter B in mag rijden, mag je dus gewoon met je E achter B rijden? (mits de trailer minder zwaar is als het leeggewicht van de vrachtwagen)

Ik zal eens even gaan googlen.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:42

donchicka schreef:
Aha, maar voor een trailer achter een vrachtwagen waar je met je E achter B in mag rijden, mag je dus gewoon met je E achter B rijden? (mits de trailer minder zwaar is als het leeggewicht van de vrachtwagen)

Ik zal eens even gaan googlen.

Misschien dat het wel zou mogen, maar of het verstandig is....
Je hebt een stuk minder zicht op je trailer, en als je maximaal geladen bent, wil ik niet weten wat er gebeurt als er een paard of veulen onrustig word!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:43

Ja maar dan mag de gehele combi (vrachtwagen+trailer+inhoud) niet boven de 3500 uitkomen. En dat gebeurd al snel.

Boven de 3500 heb je dan toch weer je E nodig.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:45

O sorry, verkeerd gelezen. Ja dat mag wel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:48

Ik zou in het geval van de stal waar je werkt dan liever kiezen voor een grote vrachtwagen.

Dan heb je niet zo snel kans op overbeladen.
Plus dat een grote vrachtwagen niet eens duurder hoeft te zijn, vaak is de aanschaf zelfs goedkoper.
Onderhoud is ook prima te doen zolang je een volvo of daf neemt.
Scania, mercedes en de mindere merken zoals iveco en ford zijn lastiger en duurder in de onderdelen.

Maar C rijbewijs hoef je maar een keer te halen (plus chauffeursdiploma) en je hebt er enorm veel plezier van als je de paarden op een degelijke wagen kunt zetten en niet op een gammel ding hoeft te frotten.

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:53

Ok bedankt voor alle tips.

Enige manier om met een E achter B rijbewijs 2 paarden met veulens te vervoeren is door een klein vrachtwagentje waarbij het totale gewicht niet boven 3500 kg komt + een trailer erachter die lichter is als het voorste deel.
Overigens door jullie allen afgeraden maar ik heb mijn antwoord
Thanks

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:05

Dit hoort thuis in Transport,Afspraken en Overige.
Zodoende dat ik het van HAR-->TAO verplaats.

Grasshopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:44

donchicka schreef:
Ok bedankt voor alle tips.

Enige manier om met een E achter B rijbewijs 2 paarden met veulens te vervoeren is door een klein vrachtwagentje waarbij het totale gewicht niet boven 3500 kg komt + een trailer erachter die lichter is als het voorste deel.
Overigens door jullie allen afgeraden maar ik heb mijn antwoord
Thanks

Indien je E achter B hebt, behoort een opleggertje ook tot de mogelijkheden. Een Volkswagen LT bijvoorbeeld met daarachter een oplegger mag je tot 7500 kg totaalgewicht rijden. In het geval van een Iveco mag het totaalgewicht nog hoger zijn. Twee paarden met veulens behoren dan zeker tot de mogelijkheden. Evenals bijv. nog een living(tje) en toiletje. Indien je intresse hebt, stuur maar even een PB. Ik weet wel een website met voorbeelden (ook voor tweepaards B-rijbewijs vrachtwagens)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:39

donchicka schreef:
Hallo,

Bestaan er ook van die kleine vrachtwagens (liefst zijlader) waar 2 merries met veulens in passen?
Het moet er dus eentje zijn waar je met je B rijbewijs nog in mag rijden, dus niet zo'n megajoekel.
Zo ja heeft iemand een website o.i.d. voor me?
Tot nu toe heb ik er 1tje gevonden voor 3 paarden maar wellicht is ie ook geschikt voor 2 merries met veulens???

Wie kan me helpen? Thnx

Ik heb er toevallig net 1tje gehuurd gehad en ik kan je zeggen dat je beter je C-rijbewijs kan halen. Mijn paard laat zich soms vallen in de bochten, een 2-paards vrachtwagen(B-rijbewijs dus) mag maximaal beladen worden met 1100 kilo(dus daar kun je zoeizo geen 2 merrie's met veulens in kwijt), elke keer als mijn paard zich liet vallen vloog de hele vrachtwagen naar de buitenste baan toen. Met andere woorden: Met een B-rijbewijs vrachtwagen heb je niks te vertellen als 1 paard al gek doet, laat staan als er 2 instaan. Plus de meeste paarden wegen toch al gauw 600 kilo en bij mij is 2 x 600 nog altijd 1200 kilo. Op marktplaats worden veel van deze wagens verkocht als zijnde B rijbewijs en 2 paards, maar bij natrekken bij de rdw van betreffende voertuig blijkt toch wel dat het vaak maar tot 950 kilo gaat. Er heeft zelfs een keer een 6 stands pony wagen voor B-rijbewijs opgestaan terwijl er maar max. 780 kilo beladen mocht worden. Trek altijd het kenteken na bij het RDW dit kan gewoon gratis en snel op de site www.rdw.nl En verder zeg ik voor hetgeen jij wilt zul je met je E- rijbewijs een trailer mogen trekken speciaal ingericht voor meerdere paarden of je C rijbewijs moeten halen.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 03:03

Met alleen B kun je maar 1 paard vervoeren, heel simpel. Of dit nu op zo'n klein vrachtwagentje is, of in een 1,5 paards trailer achter een geschikte auto.
Enige mogelijkheid die er is om 2 paarden in een dergelijke wagen te vervoeren is wanneer dit twee pony's zijn en het daarom vanwege het totaalgewicht nog (net) kan. Maar twee volwassen paarden kan eigenlijk nooit, alhoewel het wel gebeurt.

Met E achter B worden je mogelijkheden al een heel stuk groter. Dan kun je namelijk een twee-paards trailer trekken, mits je tenminste een geschikte auto hebt, en dat is vaak weer wat lastiger, zoals ook bij jou.

Met E achter B kun je achter je kleine vrachtwagentje wel een trailer hangen, hoeveel deze mogen trekken weet ik niet, maar wellicht dat je er een twee-paards achter mag hangen, en dan zou je 3 paarden kunnen vervoeren.
Of het verstandig is, is een tweede. Want zoals gezegd, die kleine vrachtwagentjes hebben bijzonder weinig motorvermogen en mijn keuze zou het dan ook echt niet zijn.

Met je C rijbewijs kun je een bijna onbeperkt aantal vervoeren. Immers, vrachtwagen combinaties mogen maximaal 50 ton wegen. (wel afhankelijk van opbouw en soort vrachtwagen).
Meeste vrachtwagens hebben plaats voor 3-8 paarden.
Ook rijdt dit stukken beter dan een B-rijbewijs auto.
Nadeel is dat je je C rijbewijs moet halen wat lastiger te halen is dan bijv. je E. Maar aanschaf van een dergelijke vrachtwagen en de wegenbelasting is weer een stuk voordeliger. Ook kun je je C rijbewijs uiteraard voor andere dingen gebruiken indien nodig. (je kunt het maar hebben)

Er is nog een mogelijkheid voor BE, je hebt 3/4 paards trailers, hier kun je wel twee paarden met veulens op kwijt. Deze hebben zo'n 2 ton laadvermogen.
Maar naast de trailer moet je dan ook een andere (behoorlijke) auto aanschaffen aangezien dit trailers zijn van 3500 kg totaalgewicht.

Je zou alle mogelijkheden eens op een rij moeten zetten, en dan de voor/nadelen en de kosten.
Dan kom je erachter wat voor jou situatie de beste oplossing zou zijn.

Persoonlijk denk ik dat je gaat uitkomen op een vrachtwagen voor C-rijbewijs.
Succes!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:05

Wij hebben voor morgen zo'n B vrachtwagen gehuurt bij anemone, voor 2 paarden. Hun zeiden dat dat gewoon kon?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:17

Marlous dan hebben ze dat denk ik wel verkeert gedacht

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:39

Marlous schreef:
Wij hebben voor morgen zo'n B vrachtwagen gehuurt bij anemone, voor 2 paarden. Hun zeiden dat dat gewoon kon?

Het ligt er dus aan wat voor paarden. Zijn het echt paarden van 700 kilo of zijn het 2 ponys?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:47

Kan je niet regelen met je werk(tenslotte hebben zij er ook profijt van) dat je via hun het C rijbewijs haalt. Zij kunnen een gedeelte van de kosten aftekken van de belasting .