Per 1 mei 2009: 90 km/h

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18356
Geregistreerd: 24-08-01

Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:47


ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:05

Jaja, hèhè, zijn we hopelijk verlost van al die 70km/h rijdende moraalridders.
Eigenlijk triest dat je dit soort, ogenschijnlijke, verbeteringen in de wet moet doorvoeren, i.p.v. domweg een nauwkeurigere snelheidsmeter te eisen van de fabrikant (waarmee het probleem zou liggen waar het thuishoort: bij de veroorzaker).

Ze hadden ook kunnen zeggen dat ze aanhangers pas beboeten op 85km/h. Apparatuur kan tegenwoordig dat onderscheid maken en dan was je ook van het probleem af geweest van inhalende vrachtwagens; je kunt dan als auto gewoon zonder risico met de vrachtwagens meerijden.
Maar nee, er moet weer een regeltje aan te pas komen, Nederland op z'n smalst.

sdi
Berichten: 469
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:10

Wel blij dat het nu eindelijk formeel is. Legaal met tempo van de grote vrachtwagens meerrijden. Bij mij is dat inderdaad 90 op de teller.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:13

Heerlijk!
Eindelijk kunnen we wat sneller!

Kreeg veel te veel van de 3 km/u boetes op de mat de laatste tijd :(

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:44

Hè, hè. Eindelijk. Ik probeerde al zo veel mogelijk met de vrachtwagens mee te rijden, maar nu kan dat eindelijk zonder "bang" te zijn voor een eventuele bekeuring.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:52

ik zie het probleem niet? Vrachtwagens mogen ook maar 80km. Dus die krijgen/kregen dan ook een boete.
Verder: iemand die 70km wil rijden, kan dat nog steeds doen, er is immers geen minimum?

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:30


Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:53

Op verzoek het topic op VN gesloten en deze weer heropend.

Sanderrr
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:15

Hulde aan 90km/h!

Sanderrr
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:31

ik vind trouwens dat je niet harder als 90 moet gaan rijden. ik zit veel op de weg en heb het wel eens fout zien gaan

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:41

Heb gisteren met mijn enkel-asser aanhanger van bijna 4 meter getest := hij rolt ook daadwerkelijk achter mij aan als ik 90 rij :+

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:09

Het zou eigenlijk wel tijd worden ook, zelf rijd ik eigenlijk altijd al rond de 90, anders heb je inderdaad steeds van die inhalende vrachtwagens.
Maar bij 90 heb je dat zo nu en dan nog steeds omdat er ook veel vrachtwagens zijn die 100 rijden.

Wel vind ik dat je als bestuurder wel een inschatting moet maken of 90 km/h wel verantwoord is, je hebt namelijk van die 'net aan' combinaties waarbij ik het wel wat gewaagd vind.
Ook heb je bestuurders die er een aanhanger achter hangen en vervolgens helemaal niet meer in de spiegel lijken te kijken al slingert en hobbelt de kar achter de auto nog zo erg. Dit is iets wat je vaak ziet bij een te hoge snelheid bij enkelassers en bij busjes die de aanhanger niet kunnen zien.

IJp schreef:
Heb gisteren met mijn enkel-asser aanhanger van bijna 4 meter getest := hij rolt ook daadwerkelijk achter mij aan als ik 90 rij :+


Een enkel-asser van 4 meter? Dat vind ik wel vrij lang voor een enkel asser.
Wat ik gevaarlijk vind aan enkel assers is dat deze bij belading sneller kunnen gaan slingeren en zonder belading gaan ze stuiteren. Daar komt nog bij dat ze bij het achteruit rijden veel sneller scharen.
Nee, als het even kan, voor mij geen enkel-assers meer achter de auto.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Per 1 mei 2009: 90 km/h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:43

Zelf reed ik op rechte stukken vaak al 90. Hierbij voelde ik me in de stroom vrachtwagens net wat lekkerder, anders zitten ze zo dicht achter je te drukken en dat zuigt gigantisch.

Leeg kan 100 wel, maar met m'n paard erin heb ik de laatste reis (1,5 uur enkele reis) op de teller zo'n 95 gereden, wat volgens de tomtom rond de 90 zit.

Ik verwacht dat er binnenkort ook wel weer een verplichte keuring aan zit te komen. Veel paardentrailers zijn wel in orde, maar de andere aanhangertjes zie ik vaak wrakken van rondrijden.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:45

stefanvi schreef:
Wel vind ik dat je als bestuurder wel een inschatting moet maken of 90 km/h wel verantwoord is, je hebt namelijk van die 'net aan' combinaties waarbij ik het wel wat gewaagd vind.


Waarmee je dus helder aangeeft waarom het een sléchte maatregels is.

Deze combinaties kunnen beter 80 (of minder!) op de teller blijven rijden en zo worden de snelheidsverschillen gróter en bovendien komen deze bestuurders onder sociale druk te staan. Veel verkeersdeelnemers begrijpen namelijk niet dat een maximum geen verplichting is en er geen minimumsnelheid op de snelweg bestaaat.

Nederland is overigens zéér ruim met de normen betreffende gewichtsverhoudingen van trekker-aanhanger. Het is met afstand het land waar het meeste gewicht achter de auto mag hangen.
In NL mag volgens het kenteken van mijn auto 3500 kilo hangen. Hier in Spanje 2500 en in Engeland nog geen 2000....
Met die 3500 kilo erachter mag ik daar dan nu ook nog 10 km/u sneller rijden in verkeer wat tot het drukste van Europa behoort.

Wees je als bestuurder bewust van JOUW verantwoordelijkheid voor JOUW paarden. Die worden in een doodkist op wielen staande door het drukke verkeer gesleurd. Je weet dat daar continue van alles (en nog) wat om je heen verandert en dat poep gebeurt.
Met 70 ís de kans dat je de combinatie onder controle hebt groter dan bij 90 en ook is de ernst van de gevolgen van een ongeval bij 70 minder dan bij 90.
Ook met 70 overleven de paarden een aanrijding waarschijnlijk niet trouwens, dit als referentiekader. Voorkomen is daarom de crux en bij een lagere snelheid heb je daarop meer kans.

Bepaal zelf maar hoe zwaar jouw verantwoordelijkheid weegt en hoe je de risicobeslissing om met paarden in een aanhanger door het verkeer te gaan invult.
Je hoéft geen 90 :)*

hc

hc

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:48

sflj schreef:
Verder: iemand die 70km wil rijden, kan dat nog steeds doen, er is immers geen minimum?


:)* +:)+ *\o/*

hc

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:58

ikke schreef:
Jaja, hèhè, zijn we hopelijk verlost van al die 70km/h rijdende moraalridders.


Hoezo? Je mag nog steeds 70 (op de teller).

Waarom is dat dan een moraalridder?

Je geeft hiermee glashelder aan dat verantwoordelijkheidsbewuste besttuurders die voorzichtig en bij het risico voor hun lading aangepaste snelheid rijden onder nóg meer sociale druk komen te staan dan nu al.

Citaat:
Nederland op z'n smalst.


Inderdaad. Alsof een maximum een verplichting is 8)7

Vraagje; zou je twee kinderen van vier achterin een trailer met 90 over de snelweg vervoeren (als dat zou mogen)?

hc

Shadow0

Berichten: 44971
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:01

Huertecilla schreef:
Met 70 ís de kans dat je de combinatie onder controle hebt groter dan bij 90 en ook is de ernst van de gevolgen van een ongeval bij 70 minder dan bij 90.
Ook met 70 overleven de paarden een aanrijding waarschijnlijk niet trouwens, dit als referentiekader. Voorkomen is daarom de crux en bij een lagere snelheid heb je daarop meer kans.


Dat is dus maar de vraag. Door 70 te rijden wijk je af van de snelheid van bv vrachtwagens en andere aanhangers, ben je lastiger in te schatten omdat je niet een van de 'normale' verkeersstromen bent, waardoor er meer inhaalacties nodig zijn, en de kans op verkeerde inschattingen door het overige verkeer groter is. (En dat het overige verkeer dat 'zou moeten kunnen opvangen' is natuurlijk zo, maar aan 'zou moeten' heb je niet zoveel als je toch een ongeluk krijgt. Je kunt dan beter uitgaan van de realiteit dan van je eigen idee over hoe de realiteit had moeten zijn.)
Kortom: je moet de nadelen afwegen te voordelen. Als duidelijk is dat de controle erop achteruit gaat bij hogere snelheden, of als je meerdere manouvres achter elkaar moet doen, of als je je niet op je gemak voelt bij hogere snelheden moet je het niet doen. Maar als je merkt dat je te maken krijgt met meer problemen en gevaarlijke situaties omdat de rest van het verkeer agressief/onvoorspelbaar/onveilig reageert op je snelheid, kan het wijzer zijn om wat meer in de verkeersstroom mee te gaan en zo een boel problemen te voorkomen.

Langzaam rijden is niet altijd per definitie veiliger, want je hebt ook te maken met de rest van het verkeer.

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:27

stefanvi schreef:
IJp schreef:
Heb gisteren met mijn enkel-asser aanhanger van bijna 4 meter getest := hij rolt ook daadwerkelijk achter mij aan als ik 90 rij :+


Een enkel-asser van 4 meter? Dat vind ik wel vrij lang voor een enkel asser.
Wat ik gevaarlijk vind aan enkel assers is dat deze bij belading sneller kunnen gaan slingeren en zonder belading gaan ze stuiteren. Daar komt nog bij dat ze bij het achteruit rijden veel sneller scharen.
Nee, als het even kan, voor mij geen enkel-assers meer achter de auto.


De bak van mijn aanhanger is 2.94m en dan de dissel er nog bij die is toch ook snel zo'n 80 cm lang, dus samen bijna 4 meter. De breedte van mijn aanhanger is 1.30m met de wielen er dan nog naast. Dus bijna net zo breed als mijn Berlingo. Het gaat hier dan ook niet om een trailer, maar een "gewone" aanhanger. En daarbij is de aanhanger ook nog eens geremd. Slingeren doet hij niet, hij ligt zeer stabiel op de weg, en je moet ook niet als een zotte snelle manouvres willen maken, dan gaat nl iedere aanhanger slingeren.
En omdat hij zo lang is, schaart hij ook nagenoeg niet, even oefenen, maar dan heb je ook wel wat! ;)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:40

Shadow, wie 10-15 km/u snelheidsverschil niet kan inschatten, agressief of anderszins gevaarlijk doet, hoort niet in het verkeer. DIE bestuurders dienen aangepakt te worden :)*
Het is te absúrd voor woorden om te veronderstellen dat je maar meer risico moet lopen omdat er incapabele haasters op de weg zitten.
Los het probleem op waar het zit!haal de haastige, agressieve, incapabele bestuurders levenslang van de weg.
Duwen, te weinig afstand? Lever maar in en wel gelijk ter plaatse.
Dát wordt als er 90 gereden mag worden alleen maar belangrijker omdat er zoveel haastige onbegrijpers zijn die geen respect hebben voor verantwoordelijkheidsbewuste verkeersdeelnemers.

hc

Shadow0

Berichten: 44971
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:42

Huertecilla schreef:
Shadow, wie 10-15 km/u snelheidsverschil niet kan inschatten, agressief of anderszins gevaarlijk doet, hoort niet in het verkeer. DIE bestuurders dienen aangepakt te worden :)*


Dat kan wel wezen, maar ze zijn er. Je kunt wel vinden dat ze er niet horen te zijn, maar daar heb je niets aan als een dergelijk figuur een ongeluk veroorzaakt waar jij bij betrokken bent.

Of je het er nu mee eens bent of niet, er zitten heel wat incapabele mensen op de weg. En ik kies ervoor om die keuzes te maken die mij de grootste kans geven om zonder problemen mijn eindbestemming te bereiken. Principes zijn geen compensatie voor een gebroken been (of erger...)
Als ik voorrang heb volgens de regels, maar ik krijg het niet, dan ga ik aan de kant. Dan kun je nog zo hard volhouden dat de ander had moeten remmen, uitkijken, mij voorrang had moeten verlenen en het is allemaal waar, maar ik hou vooral het liefst mijzelf en anderen heel, en mijn en andermans spullen. (En natuurlijk: voorrang heb je niet, dat krijg je, maar toch.)

Als je niet in staat bent om te accepteren dat anderen niet doen wat ze zouden moeten doen, en dat je de weg deelt met incapabele haasters, hoor je evenmin op de weg als die incapebele bestuurders. Want ze zijn er. Of je het nu leuk vindt of niet, of je nu vindt dat er wat aan gedaan moet worden of niet, ze zijn een gegeven, ze zijn de realiteit. Daar heb je het maar mee te doen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:02

Shadow0 schreef:
Als je niet in staat bent om te accepteren dat anderen niet doen wat ze zouden moeten doen, en dat je de weg deelt met incapabele haasters, hoor je evenmin op de weg als die incapebele bestuurders. Want ze zijn er. Of je het nu leuk vindt of niet, of je nu vindt dat er wat aan gedaan moet worden of niet, ze zijn een gegeven, ze zijn de realiteit. Daar heb je het maar mee te doen.


Correct; je moet rekening houden met rare fratsen.
Opdat ik meer kans heb me aan te passen bij de verkeersbewegingen van incapabele haasters reduceer ik mijn snelheid. Ík ben namelijk verantwoordelijk voor de controle over míjn voertuig en voor het welzijn van míjn ´lading´ :)*
Ik hoéf geen 90 geen 80. Ik moét wel mijn voertuig beheersen en anticiperen op rare fratsen.

Ik vervoer liever geen paarden in de trailer.
Áls ik al zo nodig de risiscobeslissing neem om mijn paarden door het verkeer te sleuren voor mijn wedstrijdlol, dan ben ik het toch mínimaal aan hen verplicht dat niet met éxtra risico te doen:
- Ik heb een overbemeten trekker voor een lichte aanhanger.
- Ik vermijd áls ik de weg op ga met de aanhanger drukke momenten en drukke routes.
- Rij daarbij rustig en geef met veel plezier de héle wereld voorrang.
- Ik ga ruim op tijd weg en kom desondanks liever te laat aan dan dat ik onnodig risico loop.
- Ik hoef niet met argusogen op de teller te kijken want ik rij echt niet, zelfs niet hier in het land van de prachtige lege snelwegen, per ongeluk 90 (op de teller); het is namelijk niet wat de téller aangeeft wat mijn leidraad is :)*
- Oh ja, auto en aanhanger zijn van signaalrode opleuking voorzien opdat we waarschijnlijker waargenomen worden.

Het bovenstaande is míjn keuze. Nergens schrijf ik dat een ander dat zo moet doen. Ik wens echter niet door een ander ´opgehaast´ te worden.
Aangezien ik nooit zonder bijrijder op pad ga, kan die kontaktinfo van eventuele mallote beroepschauffeurs opschrijven.
Ik kan daarbij de kanttekening maken dat ik echt héél positief denk over vrachtverkeer +:)+ Daar heb ik GEEN klagen over.
Het zijn de lichte vrachtwagens en busjes die én gevaarlijk verkeersgedrag vertonen én hoog in de ongevalsstatistieken staan. Aanpakken die malloten! Mailje naar de baas, cc. naar beroepsvereniging + verkeerorganistaie(s) ~~}>

hc

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:51

Huertecilla schreef:
Shadow, wie 10-15 km/u snelheidsverschil niet kan inschatten, agressief of anderszins gevaarlijk doet, hoort niet in het verkeer. DIE bestuurders dienen aangepakt te worden :)*
Het is te absúrd voor woorden om te veronderstellen dat je maar meer risico moet lopen omdat er incapabele haasters op de weg zitten.
Los het probleem op waar het zit!haal de haastige, agressieve, incapabele bestuurders levenslang van de weg.
Duwen, te weinig afstand? Lever maar in en wel gelijk ter plaatse.
Dát wordt als er 90 gereden mag worden alleen maar belangrijker omdat er zoveel haastige onbegrijpers zijn die geen respect hebben voor verantwoordelijkheidsbewuste verkeersdeelnemers.

hc

Welcome to the real world. Leg je erbij neer dat het in NL nu eenmaal zo is. Dat in Spanje zaken anders zijn, dat zal allemaal best, we hebben het hier over NL en daar rijden nu eenmaal meer debielen dan normale mensen rond.

Wat betreft het probleem oplossen bij de bron, zou het veel simpeler zijn om gewoon de regels te laten voor wat ze zijn, maar de aanhanger pas te beboeten bij 85km/h. Dat geeft aan de ene kant voldoende marge om met het vrachtverkeer mee te rijden en daarmee een rustig verkeersbeeld te krijgen en aan de andere kant hoef je geen ellelange wetteksten te schrijven om de hele boel weer dicht te timmeren.
Veiligheid en snelheid is een relatief begrip waarbij de situatie in Spanje op geen enkele manier te vergelijken is met die in NL. Er worden in NL meer verkeersproblemen veroorzaakt door vrachtverkeer wat niet uit de voeten kan op de bruggen over de grote rivieren en op andere passages, enerzijds door het eindeloze gebrek aan motorvermogen, wat hier in NL standaard is (goedkoopste van de prijslijst-mentaliteit) en anderzijds omdat op die plaatsen geen goede oplossingen zijn gemaakt voor langzamer verkeer, zoals je dat in landen met "berg-ervaring" wel ziet.

Over aggressie van weggebruikers gesproken; als ik al problemen heb met vrachtverkeer, hebben die wagens opvallend TE vaak een "E" of een "I" achterop staan..........

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:17

ikke schreef:
enerzijds door het eindeloze gebrek aan motorvermogen, wat hier in NL standaard is (goedkoopste van de prijslijst-mentaliteit)

...én omdat de normen mbt verhouding vermogen en laadvermogens veel ´ruimer´ zijn dan in niet alleen maar vlakke landen.
Dat is ook de onderliggende oorzaak van de in NL malloot hoge toegestane aanhangergewichten. Ook daarbij is er een misconceptie bij de bestuurders dat wat maximaal mag dus ook veilig is.
Minder mag en is veiliger :)*

Komt de ergernis bij haasters in NL wellicht ook door de relatief ongunstige verhouding vermogen/gewicht? Omdat het meer tijd/moeite kost om in te halen, weer ´op snelheid´ te komen?

Wie had het ook weer over smal NL? Goedkoper met minder pep en dan toch harder willen rijden ;)

hc

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:27

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
enerzijds door het eindeloze gebrek aan motorvermogen, wat hier in NL standaard is (goedkoopste van de prijslijst-mentaliteit)

...én omdat de normen mbt verhouding vermogen en laadvermogens veel ´ruimer´ zijn dan in niet alleen maar vlakke landen.

hc

Oh?? Niet om het een of ander maar Duitsland is toch een land waar men enige kennis van zaken zou moeten hebben? Waarom is uitgerekend de Mercedes vrachtwagen dan pas de laatste paar jaar met soort van voldoende motorvermogen leverbaar? Datzelfde kun je in zekere mate ook zeggen van de personenwagens en dan niet alleen Mercedes, Opel en Ford doen het niet beter.
Leuk verzonnen, maar het slaat kennelijk niet echt ergens op.

Dat in NL gewichtsverhoudingen idioot zouden zijn is op z'n minst suggestief, in GB doen ze het voor dezelfde getallen (en meer) en ook in Duitsland zijn de regels niet strenger dan in NL.

Dat dat niet in jouw straatje past is jammer, maar de realiteit is blijkbaar zo............

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:26

Door de reductie in versnellingsbak, eindoverbrenging wordt het motorvermogen omgezet in aan de wielen beschikbare kracht.
Een grotere reductie = meer kracht = minder omwentelingen van het wiel = lagere snelheid (bij gelijke wielomtrek).
Je kan met mínder motorvermogen méér kacht aan de wielen hebben als de reductie groot genoeg is.

Met de juiste reductie kan je met weinig vermogen veel arbied verzetten.
Het probleem met de 80 of 90 of welke hogere snelheid ook is dat daarvoor een hoog toerental van het wiel, dus een geringe reductie nodig is = minder kracht aan het wiel.
Wanneer je de reductie zeer nauwkeurig afstemt op het meest effeciénte motortoerental bij 80 km/u, dat is een geringe daling van de snelheid niet makkelijk/snel terug te winnen.

Dat is een groot argument voor rijstrooksignalering en gescheiden rijbaen voor vrachtverkeer waar dat kan. Het is géén argument om paardentrailers maar harder te laten rijden dan de bestuurder daarvan veilig vindt.

hc