Combinatie Opel Frontera en 1,5 paards?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Combinatie Opel Frontera en 1,5 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:30

Het staat sowieso in de planning om mijn E rijbewijs te gaan halen. Nu kwamen we echter aan het kijken in de papieren van auto en trailer en als ik het goed heb zou ik het in die combinatie ook zonder mogen trekken.

Om een hoop kosten van de rijlessen in mijn zak te houden was de planning om hier op het terrein wat te oefenen. Het lijkt er echter op dat ik toch de weg al op mag. Dat biedt natuurlijk al veel extra oefenmogelijkheden.

Het gaat dan om deze combinatie:

Opel Frontera
Massa ledig voertuig: 1761 kg

1,5 paards trailer
Massa ledig voertuig: 530 kg
Maximum massa voertuig: 1300 kg
Laadvermogen 770 kg

Volgens mij mag ik het dan met een B rijbewijs trekken (totale massa zou dan 3061 kg zijn), klopt dit?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:34

nee dit klopt niet. Wat is het laadvermogen van je auto? die vergeet je er bij te tellen.....
dan ga je het niet redden nl. Het laadvermogen van de auto moet dan onder de 450 kg blijven en dat is vrij krap voor zo´n auto....
zie ook: Maya @ [TAO] FAQ TAO

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:38

ja hoor je mag wel met deze combinatie rijden met alleen je B rijbewijs:

bron rijbewijs.nl
"In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

* de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
* én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.

In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht".

de auto ledig gewicht 1761kg is groter dan maximaal beladen trailer 1300kg en de combi is niet zwaarder dan 3500 kg
het te laden gewicht van de auto telt niet mee!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:45

Citaat:
het te laden gewicht van de auto telt niet mee!!

klets geen onzin svp.
DUS WEL!!! Lees de FAQ!!

je zegt het notabene zelf al:
Citaat:
de toegestane maximum massa van de totale combinatie

waaruit denk je dat die maximum massa bestaat....

cissy

Re: Combinatie Opel Frontera en 1,5 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:48

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:58

er is zelfs navraag gedaan bij de politie en alleen de ledige massa van de auto op je papier telt mee...(en voor mij houdt het welles nietes spelltje hierop)

daarintegen kan het geen kwaad om je E-rijbewijs te hebben

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:07

pfff, de politie weet de regels zelf ook niet, en het is geen welles nietes spelletje, de FAQ zijn de enige juiste regels!

Het hangt er maar net van af wat voor controle de politie uitvoerd, is het een trekauto controle of een rijbewijscontrole, dat maakt nl wel verschil.

Gezien de vele topics over dit onderwerp laat alleen maar zien dat de regels elke keer weer verkeerd geinterpreteerd worden.

Verzekeringstechnisch kun je als je met deze combi de weg opgaat zonder E, en er gebeurt wat, fluiten naar je centen omdat je niet met het juiste rijbwijs reed en je kunt er nog een boete overheen krijgen ook. Het is maar dat je het weet....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:47

Inderdaad moet je het gewicht wat je met de auto mag laden er ook bij tellen.
Het MTM van het hele spul mag namelijk niet boven de 3500kg komen. Dus als jouw Frontera 439kg of meer mag laden, moet je wel een E rijbewijs hebben.
Staat vast wel ergens op je papieren. ;)

@Havanna: Onzin!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:52

Havanna schreef:
er is zelfs navraag gedaan bij de politie en alleen de ledige massa van de auto op je papier telt mee...(en voor mij houdt het welles nietes spelltje hierop)

daarintegen kan het geen kwaad om je E-rijbewijs te hebben

Ik vertik het, maar zoek even op artikel 15 reglement rijbewijzen op www.overheid.nl/wetten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:10

Waarom zou ze dat doen, ze heeft de politie toch gevraagd? ;)
(en of ze die misschien verkeerd begrepen,- of die agent het zelf verkeerd gezegd heeft, doet er niet toe.)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:46

cissy schreef:
nee dit klopt niet. Wat is het laadvermogen van je auto? die vergeet je er bij te tellen.....
dan ga je het niet redden nl. Het laadvermogen van de auto moet dan onder de 450 kg blijven en dat is vrij krap voor zo´n auto....
zie ook: Maya @ [TAO] FAQ TAO

Toegestane maximum massa van de Opel is 2450 kg. Er staat verder niets als laadvermogen auto vermeldt zoals dit wel op het bewijs van de trailer staat. Enige andere gegevens die erop staan is massa rijklaar en daar staat een -.

De links ga ik zo even bekijken.

Ik heb deze link gebruikt als basis: http://www.cbr.nl/1041.pp

Daar wordt niet gerept over het laadvermogen van de auto (of ik moet stekeblind zijn).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:53

Daar ga je al.
Toegestane maximum massa is 2450 + 1300 van de trailer is meer dan 3500 en dus moet je een E rijbewijs hebben voor deze combinatie.
Je laadvermogen is het verschil tussen het eigen gewicht en het toegestane maximum. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 16:00

sjips, kwartje begint heel hard te vallen!

Dan wordt het toch gewoon oefenen op het terrein zelf. Daar zijn gelukkig ook genoeg oefenhoekjes te vinden.

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:49

fjordnina schreef:
De links ga ik zo even bekijken.

Ik heb deze link gebruikt als basis: http://www.cbr.nl/1041.pp

Daar wordt niet gerept over het laadvermogen van de auto (of ik moet stekeblind zijn).

Er daar gesproken over "toegestane maximum massa" van het trekkend voertuig. Wat zouden ze daarmee bedoelen? Het ledig gewicht op kenteken? Wat denk je zelf..........

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:35

ikke schreef:
Er daar gesproken over "toegestane maximum massa" van het trekkend voertuig. Wat zouden ze daarmee bedoelen? Het ledig gewicht op kenteken? Wat denk je zelf..........

Nou ikke, het spijt me dat ik niet alwetend ben...
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 29-03-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:40

maar het kwartje is bij jou gevallen, dat is het belangrijkste! ;)

bij anderen nog niet maar dat komt vanzelf bij het volgende topic.... of die daarna of die daarna.....
het BE uitleg team staat voor u klaar! (sorry, ben een beetje melig)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:45

Wat luxe cissy! Wist helemaal niet dat bokt dat had, een BE uitleg team :P.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:14

Er komen zowat elke week wel van dit soort topics voorbij en ik weet niet of jij ook de zoekfunctie al had gebruikt maar kennelijk is dit een hele moeilijke materie die door velerlei mensen op allerlei mogelijke en ook kromme manieren wordt uitgelegd, terwijl het eigenlijk heel simpel is: Lees de FAQ dat zijn de enige juiste regels. Totdat de wetgeving gaat veranderen en straks alles boven 750 kg met E moet gaan rijden zal het uitleggen nog wel even blijven....

Mensen zoals Havanna die dan zeggen dat ze de politie hebben gevraagd neem ik al niet serieus, de Politie weet het zelf vaak ook niet. Ben wel eens een diender tegen gekomen met B rijbewijs die 1 paard in een 2paards-trailer achter een Range Rover had geknoopt en beweerde dat dat zo mocht.

Vandaar dat oa ik (die inmiddels de FAQ uit dr hoofd kent) en nog een paar mensen elke keer weer inspringen om te voorkomen dat mensen met verkeerde en dus vaak ook onverzekerde combi´s op pad gaan. Is toch weer een goede daad verricht zeg maar.... :+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:28

Agenten die het zelf niet weten zijn er ook maar ik vermoed dat het ook vaak niet goed gevraagd,- en of gewoon niet goed begrepen wordt hoor.

Hier in de FAQ staat het enige juiste en is hetzelfde als op de site van het cbr of als je googled op dat artikel van Ikke.

Dat mensen het steeds weer vragen maakt me nog niet eens zoveel uit maar die mensen die in zo'n topic dan heel stellig iets anders beweren, die zijn irritant! :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:30

Ik was aan het kijken in de papieren en de website van het cbr ernaast. Stap voor stap doorgenomen en ik dacht dus dat ik het zo goed uitgepluist had. Blijkbaar staat het daar toch niet duidelijk genoeg, althans niet voor mij en een heleboel anderen.

Vaders en ik zouden gaan oefenen dus dan is het handig om te weten of je op het terrein moet blijven of niet. Eigenlijk helemaal niet aan de zoekfuctie of de faq gedacht, meestal gebruik ik die wel eerst.

Bij de politie werken ook maar mensen dus daar ben ik ook voorzichtig mee. Ze weten bijv. ook niet hoe het precies zit met dubbele onderbroken strepen, worden ook een heleboel (on)zinverhalen over verteld.

Een boete van 180 euro kom je nog wel overheen, maar als je brokken maakt loopt het veel beroerder af.

Voor vandaag heb je je goede daad in ieder geval verricht, ik ben op het rechte pad gebleven :+.

Als alles boven de 750 kg met een E moet gaan rijden scheelt het wel ontzettend veel onduidelijkheid.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:30

SFLJ: helemaal mee eens!
maar eens zal iedereen het snappen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:36

fjordnina schreef:
... Stap voor stap doorgenomen en ik dacht dus dat ik het zo goed uitgepluist had. Blijkbaar staat het daar toch niet duidelijk genoeg, althans niet voor mij en een heleboel anderen.

waar het vaak fout gaat, mensen lezen over het woordje ´EN´ heen in de 3500 kg regel voor het B rijbewijs.

Dat de lege auto zwaarder moet zijn dan de MTM van de trailer EN het samenstel van het geheel (MTM auto en MTM trailer) niet boven de 3500 kg uit mag komen.
Plus weet men vaak niet precies wat MTM betekend, dat is het voertuig EN het laadvermogen van dat voertuig.

Maar nou weet jij het ook en kun je ook een goede daad verrichten in het volgende topic ;)