verplicht chippen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flirtatious

verplicht chippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 23:55

ik hoop dat het hier goed staat...

maar mijn vraag was:
mijn paard is DNA getest en niet gechipt, is het nou verplicht om je paard te chippen of mag DNA getest ook???
bijvoorbeeld, als ik met mijn paard op wedstrijd ga, en ik word (heel toevallig) aangehouden en mijn paard is niet gechipt, wel DNA getest, word ik nu gestraft??? boete???

er staat op de boerderij bij mijn paard nog een fjordje, en die is helemaal niet gechipt of DNA getest, mag je een chiploos paard op je erf hebben lopen???

alvast bedankt voor alle reacties...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:21

Wie controleert dat??
DNA is nog steeds een toegestane wijze van registreren. Laat je dus niet te vlug bang maken.
Die stomme muts Verburg heeft dan wel gezegd dat ze alleen het chippen wil gaan toestaan, alleen gaat ze er in haar geldlust aan voorbij dat de grondwet EIST dat er een alternatief is voor hen die er bezwaar tegen hebben. Die geit kan dus nog wel enige tegenstand verwachten bij de rechter........

Evelyne79

Re: verplicht chippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:27

Is het niet verplicht om je paard gechipt te hebben op het moment dat je m uberhaupt wil gan vervoeren? (veulens tot een bepaalde leeftijd daargelaten)?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:29

Nee, je hebt een registratieplicht. DNA is ook regtistratie ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:32

Je kan gewoon met een niet gechipt paard op wedstrijd mits het dier geregistreerd staat dmv DNA
Mocht je controle krijgen dan zijn de kosten van een evt. DNA onderzoek voor jou (70 euro)
Nog een topic over DNA [VN] DNA-identificatie paarden na 1 juli van de baan

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:12

Ik neem aan dat je paard via DNA hebt laten registreren en dat er niet alleen voor het stamboek een dna test afgenomen is? Want dat maakt wel een verschil.
Heb je het paard via DNA laten registreren, dan zit je gewoon goed.
Ze kunnen je wel op een wedstrijd of keuring dwingen een dna test te laten doen, om te zien of het het juiste paard is bij de juiste papieren, die kosten zijn dan voor jouw.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 12:10

TOVERPAARDJE...de vorige eigenaar heeft haar DNA laten testen, maar dat is ook wel voor de registratie weet ik bijna wel cker... maar ik zou haar dus ook nog wel kunnen laten chippen, als ik nou bijvoorbeeld op een wedstrijd ben en er is controle ofzo, mag ik 70 euro betalen...

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:28

Je moet even in haar paspoort kijken, als ze dna geregistreerd staat is er achterin ergens een apart stickervel ingeplakt met een levensnummer en bewijs van registratie, er zit als het goed is ook een soort streepjescode apart ingeplakt als sticker, tenminste dat was bij mijn fjord zo..

Die mensen van dat fjordje, wijs ze er even op, dat het paardje zonder chip niet geschikt is voor de slacht. Hij mag wel afgemaakt worden op het slachthuis, maar wordt dan vandaar uit afgevoerd door de rendac. Die kleine kosten zijn dan voor hun. Ze krijgen dan geen vergoeding voor het vlees. (misschien dat dit ze niks uit maakt, maar het is wel handig om te weten) En hij mag natuurlijk in principe niet vervoerd worden, ook niet in geval van nood. Ook handig om even bij stil te staan. Zolang hij alleen op het erfje daar rondhuppelt en er niemand naar kraait, tja..dan gebeurt er ook niks natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door toverpaardje op 23-03-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:30

hmmz dat kan ik idd wel eens even kijken, zal vnaaf weer naar haar toe, zal dan in haar paspoort kijken, of dat er in zit.. thx...
laat wetenof het er in zat :)...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:32

Moderatoropmerking:
Persoonlijke aanval verwijderd. Wanneer je vindt dat iemand iets meldt dat niet klopt, kan je dit natuurlijk op constructieve manier duidelijk maken, namelijk door uit te leggen hoe het wel zit of anders de moderators op de hoogte te brengen.

Graag weer ontopic en respectvol verder. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:16

toverpaardje schreef:
Je moet even in haar paspoort kijken, als ze dna geregistreerd staat is er achterin ergens een apart stickervel ingeplakt met een levensnummer en bewijs van registratie, er zit als het goed is ook een soort streepjescode apart ingeplakt als sticker, tenminste dat was bij mijn fjord zo..

Die mensen van dat fjordje, wijs ze er even op, dat het paardje zonder chip niet geschikt is voor de slacht. Hij mag wel afgemaakt worden op het slachthuis, maar wordt dan vandaar uit afgevoerd door de rendac. Die kleine kosten zijn dan voor hun. Ze krijgen dan geen vergoeding voor het vlees. (misschien dat dit ze niks uit maakt, maar het is wel handig om te weten) En hij mag natuurlijk in principe niet vervoerd worden, ook niet in geval van nood. Ook handig om even bij stil te staan. Zolang hij alleen op het erfje daar rondhuppelt en er niemand naar kraait, tja..dan gebeurt er ook niks natuurlijk.

Paard zonder chip mag niet op het slachthuis komen!!! En wordt ook niet opgehaald door de rendac.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:19

DAFFIE1986... thx, dat klinkt miss hard, maar tis idd wel handig om te weten... miss tog verstandig om te gaan chippen voor de fjord zoiezo...

TOVERPAARDJE... er staat een registratie nummer in mijn paspoort, dus het is dus voor registratie...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:26

daffie1986 schreef:
Paard zonder chip mag niet op het slachthuis komen!!! En wordt ook niet opgehaald door de rendac.

Rendac haalt je paard (hond/kat ed) gewoon op hoor!
Staat nergens dat een dood paard geregistreerd moet zijn als hij wordt afgevoerd voor vernietiging.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:28

en sinds wanneer controleert rendac paspoort of chip ???

momenteel iig nog niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:33

Idd, de Rendac haalt een kadaver gewoon op, en ga niet met de chiplezer kijken of er een chip inzit.

Een paard dat geregistreerd staat middels DNA kan gewoon vervoert worden. Er staat namelijk dat ieder paard een paspoort moet hebben als je het vervoeren wilt. En als je DNA laat bepalen, ontheffing aanvraagt en gewoon een paspoort aanvraagt heb je aan alle eisen voldaan.

Een paard zonder chip mag wel degelijk geslacht worden. Het vlees mag alleen niet in de menselijke voedselketen belanden, maar voor dierentuinen mag het altijd gebruikt worden.

Alle ontheffingen die in het verleden zijn verleend zijn ook na 1 Juli gewoon nog geldig. En de vraag is of je echt na 1 Juli aan die chip moet, als er in onze grondwet vastgelegd is dat er een alternatief geboden moet worden. Kan Verburg, en kunnen ze in Brussel hoog of laag gaan springen!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:46

Sinds 2001 is het overheidsbeleid erop gericht om paarden en pony’s te registreren middels chippen en sinds 2004 is het chippen verplicht voor alle paarden, pony's en ezels.

De achtergrond hiervan is dat het paard door de overheid is aangemerkt als slachtdier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:18

luv schreef:
Sinds 2001 is het overheidsbeleid erop gericht om paarden en pony’s te registreren middels chippen en sinds 2004 is het chippen verplicht voor alle paarden, pony's en ezels.

De achtergrond hiervan is dat het paard door de overheid is aangemerkt als slachtdier.

Registreren is niet hetzelfde als chippen!
Registratie kan middels DNA OF chip (for the time being)
Het zou fijn zijn als dit soort info gewoon correct werd weergegeven!!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:47

De vraag was toch oa of het verplicht is om te chippen?

Sinds 2004 is het chippen verplicht voor alle paarden, pony's en ezels...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:57

luv schreef:
De vraag was toch oa of het verplicht is om te chippen?

Sinds 2004 is het chippen verplicht voor alle paarden, pony's en ezels...

Nee schat, registreren is verplicht en DNA of chip zijn daartoe, met het paspoort, de mogelijkheden.
Het is dus niet verplicht om te chippen.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:10

Ik heb maar even op internet gezocht hoe het nu zit en dit was wat ik vond:

In 2004 is een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem ingevoerd. Elke eigenaar van een paard, pony of ezel moet van al zijn dieren paspoorten hebben en de dieren laten chippen. De registratie kan plaatsvinden bij de erkende stamboeken of bij de sportorganisatie KNHS.

Vanaf 2004 moeten veulens binnen zeven maanden na geboorte een paspoort en een chip hebben. Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.

Voor oudere paarden geld een overgangsregeling en vanaf 1 januari 2007 moeten alle paarden voorzien zijn van een paspoort en een chip.
Een chip is ook verplicht bij slacht en export.

Dit staat op verschillende sites op internet, dus...
Lees ik dit nu verkeerd of is het dus inderdaad verplicht?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:15

Dat is een duidelijk voorbeeld van brainwashing en eenzijdige voorlichting om dat men niet aan de DNA wil, en zo veel mogelijk chips wil verkopen. Identificatie via DNA is mogelijk en helemaal legaal! Je moet alleen ontheffing aanvragen.

http://www.invisio.nl/antichip/