Equipas / paspoort stamboek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy81

Equipas / paspoort stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:26

Graag wilde ik mijn ervaring hier eens neerzetten, en horen wat anderen hiervan vinden:

Wij hebben quarters en een appaloosa, met papieren. Ik wilde in orde zijn met de belgische wetgeving, dus moest ik voor 1/01/'09 paspoorten hebben. Dus ik vul die papieren in en stuur ze op. Nu kreeg ik hierop een mailtje van de BQHA, dat ze de originele papieren moeten hebben van de paarden.
Ik vind dit vreemd en vertrouw dit niet! Het zou niet de eerste keer zijn dat ze me een serieuze oor aannaaien zal ik maar zeggen. Dus ik vraag hen of het echt niet mogelijk is om dit in orde te brengen met de copie's die ik had verstuurd. Volgens hen dus niet want het paspoortnummer moest hierop worden vermeld, nou dat kan ik er zelf ook nog wel opschrijven als dat dan per sé moet..

Maar hier kwamen we dus niet uit. Nu heb ik een equipas aangevraagd, daar komt dan geen vermelding in van het stamboek maar jammer dan daar lig ik niet van wakker.. Het is zowiezo niet de bedoeling dat ze ooit verkocht worden dus!
Nu heeft één van de merries nog een veulen, waarvan ik nog GEEN paspoort heb. Zou ik voor haar ook een equipas aanvragen of dit overlaten aan de nieuwe eigenaar (staat nog te koop)?
Wat vinden jullie trouwens van het feit dat je je originele papieren moet opsturen? Zouden jullie dit zomaar doen?

arun

Re: Equipas / paspoort stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:55

Je kan ook uw copie laten wettigen zodat je uw originele papieren niet moet opsturen. Originele papieren zou ik nooit opsturen je weet maar nooit dat ze ze per ongeluk kwijt geraken.

Veulen laat dit over aan de koper want anders heb je terug kosten om over te zetten van eigenaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 07:47

RPA---> TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:04

is het in belgië niet ook verplicht om vóórdat het veulen op transport gaat een paspoort moet hebben?

Wat de BQHA betreft, ik heb mijn originele papieren ook niet hoeven opsturen naar de NQHA voor paspoort hoor, ze zouden toch genoeg moeten hebben aan het nr en dat dan bij AQHA kunnen checken? Het paspoort nr staat dus ook niet op mijn stamboekpapier. Ik zou nooit de originele stamboekpapieren opsturen anders dan naar het stamboek zelf en dan aangetekend en het BQHA is géén stamboek!
Ze doen wel meer rare dingen daar, net als de hengstenkeuring, die is ook helemaal niet volgens de regels.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:44

Je kunt je papieren toch aangetekend laten versturen en ook aangetekend weer terugkrijgen?
Zo was het bij het stamboek waar mijn paard staat ingeschreven wel geregeld toen ik mijn paard op mijn naam wilde laten zetten.

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:52

Zoals ik al dacht, de meesten zouden het dus ook niet riskeren. Ik had inderdaad ook al dubieuze verhaaltjes over de BQHA opgevangen. Hier in België worden er zelfs paspoorten aangevraagd via NL om niet met hen in contact te moeten komen. Maar zonder stamboomvermelding is een equipas ook perfect geldig.
Ja het is verplicht om een paspoort te hebben, zeker voor het transport (kan je controle krijgen) Maar ik zit dan een beetje met het feit dat de nieuwe eigenaar dan een equipas heeft zonder vermelding van stamboek. En zoals Arun schrijft, is het dubbel werk + extra kost.
Annikab jij hebt het over het stamboek zelf, dat is een andere kwestie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:36

lekker boeien dat het paard dan een paspoort heeft zonder stamboekvermelding :), je hebt toch gewoon de stamboekpapieren apart en die kunnen toch gewoon bij de AQHA op naam worden gezet?
Mijn QH merrie heeft een KNHS paspoort en daar staat gewoon een vermelding in van het ras en het stamboeknr, alleen de hele stamboom staat er niet in behalve paps en mams. Nooit heeft iemand daar een opmerking over gemaakt op wedstrijden.

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 15:00

Nou juist, dat vond ik dus ook niet belangrijk. Maar ik dacht misschien een potentiële koper wel? Tja we zien wel... bespreek het zowiezo met de mensen op het moment ze haar willen komen bekijken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:12

Wendy81 schreef:
Graag wilde ik mijn ervaring hier eens neerzetten, en horen wat anderen hiervan vinden:

Wij hebben quarters en een appaloosa, met papieren. Ik wilde in orde zijn met de belgische wetgeving, dus moest ik voor 1/01/'09 paspoorten hebben. Dus ik vul die papieren in en stuur ze op. Nu kreeg ik hierop een mailtje van de BQHA, dat ze de originele papieren moeten hebben van de paarden.
Ik vind dit vreemd en vertrouw dit niet! Het zou niet de eerste keer zijn dat ze me een serieuze oor aannaaien zal ik maar zeggen. Dus ik vraag hen of het echt niet mogelijk is om dit in orde te brengen met de copie's die ik had verstuurd. Volgens hen dus niet want het paspoortnummer moest hierop worden vermeld, nou dat kan ik er zelf ook nog wel opschrijven als dat dan per sé moet..

Maar hier kwamen we dus niet uit. Nu heb ik een equipas aangevraagd, daar komt dan geen vermelding in van het stamboek maar jammer dan daar lig ik niet van wakker.. Het is zowiezo niet de bedoeling dat ze ooit verkocht worden dus!
Nu heeft één van de merries nog een veulen, waarvan ik nog GEEN paspoort heb. Zou ik voor haar ook een equipas aanvragen of dit overlaten aan de nieuwe eigenaar (staat nog te koop)?
Wat vinden jullie trouwens van het feit dat je je originele papieren moet opsturen? Zouden jullie dit zomaar doen?

Als je de papieren aangetekend verstuurd is er niks aan de hand. Wij moeten bij het KWPN ook de orginele papieren aangetekend opsturen.

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 21:33

BQHA is geen officieel stamboek. Ik heb inmiddels ook gehoord dat ze mensen hebben opgelicht nadat ze de officiële papieren in hun bezit hadden. Zo kostte het iemand meer dan 260 euro voor één enkel paspoort van hun quarter.
Dus nee dank je, ik doe het toch maar niet mijn besluit staat vast.
Aangetekend inderdaad, dat is een bewijs, maar hun dekken zich in met kleine lettertjes zodat je een document ondertekend (aanvraag paspoort) dat je met alles akkoord gaat. Dus ook met het feit dat je NIET in detail weet hoeveel het zal gaan kosten, kunnen ze lekker alle kanten mee op.
Ik doe er niet aan mee :-S

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:37

Wendy81 schreef:

Op je overige vragen kan ik niet antwoorden, maar op deze wel.
Ik heb net een jaarling verkocht (van België naar Nederland) en die heb ik ook laten chippen /schetsen en laten opnemen in de centrale databank. OK, kost 100€, maar ik wou dat alles in orde was voor de nieuwe eigenaar. Het is overigens ook gewoonweg verplicht, nieuwe eigenaar of niet.
Voor de nieuwe eigenaars zal ik een mutatiedocument met mijn gegevens en handtekening opsturen, samen met het paspoort (dat nog steeds moet binnenkomen omdat ze bij Identificatie Paarden met een maandenlange achterstand zitten).

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:32

Zoals dikwijls weten mensen niet waar ze het over hebben.
BQHA is wel degelijk een erkende rasvereniging erkende afgevaardige van AQHA in België en erkend door de Vlaamse overheid.
Lid vaan de confederatie paard en dus bevoegd om paspoorten uit te schrijven.
Waneer je je originele documenten op stuurd naar BQHA dien je eerst er kopies van te maken. BQHA is dan verder verandwoordelijk voor de originele documenten bij verlies zal BQHA voor nieuwe zorgen.
Waarom originele documenten? Deze worden gescand en in het paspoort geplaatst en er word een stempel op gezet zodat men op het originele document kan zien dat dit paard een Europees erkend paspoort heeft. Waarom geen kopie. Dit kan gefotoshopt zijn en zo misbruik mogelijk maken. Ook zijn de meeste zelfgemaakte kopies niet in kleur of bij het kopieëren valt er een rand weg.

Denk er goed aan waneer je een EQUIPAS aanvaagd teken je voor voledige afstand van raserkenning. Dat betekend dat je verklaard geen echte rasafstamming te bezitten en zo word dan je origineel rascertificaat ongeldig! voor België en Europa.

Op de BQHA site staat een telefoonnummer BEL ze als je vragen hebt.

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:49

Wendy
Ik weet niet waar jij deze informatieve onzin vandaan gehaald hebt?
Gehoord? Op de website staat duidelijk wat het kost voor een paspoort 65euro voor het paspoort en 25 of 50 euro voor het lidmaatschap van een jaar. BQHA geen fokvereniging? en dit dan http://vlacopaard.be/images/PDF/Fokkersvereniging.pdf
Als er iemand opgelicht is geworden dan is het wel door jou om de Quarter Horse eigenaars op een dwaalspoor te brengen.
Zeg mij de naan van de gedupeerde en ik zal hem of haar persoonlijk vergoeden als ze opgelicht zijn door BQHA.
Informeer je AUB duidelijk voor je iemand beschuldigd.

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:51

Reactie op het Artikel in DEQUARTER 57 van nr1-2009

Als show of The Year tracht een organisatie natuurlijk iedereen aan bot te laten komen daarvoor worden dan ook meerdere klassen uitgeschreven. Wat kan dan hier op tegen zijn.
Als je mindere klassen zou uitschrijven dan was je volgens journalisten de naam show of the year niet waardig.
NSBA klassen hoge inschrijfgelden? Heeft de journalist het inschrijfformulier wel goed bekeken.
Over NRHA kan ik alleen maar zeggen NRHA is een discipline-sport vereniging is terwijl AQHA en dus ook BQHA rasverenigingen zijn. Je moet geen appels met peren gaan vergelijken de meeste Reining-ruiters zijn blij met een Quarter Horse maar hebben verder geen enkel respect voor de rasverenigingen van dit bijzondere paard.
Dat de Futurities in België reeds vorig jaar al omgezet zijn in een INTENSIVE FUND programma is de journalist waarschijnlijk ontgaan, ook dat dit gebeurd is met toestemming van de leden en bekend gemaakt is geweest op een conventie. Maar hoe zou DEQUARER dit ook moeten weten hun artikels zijn meestal gebaseerde op roddels in plaats van journalistiek onderzoek.
Dit blijkt ook weer een te meer uit de bewering dat een hengstenkeuring voor een rasvereniging niet verplicht zou zijn, ondanks dat wij de wetteksten naar hun hebben doorgestuurd en ook overal bekend zijn. Anders moet je Het Ministerieel besluit van 21 oktober 2005 betreffende de verbetering van paardachtige maar lezen
Samen met de beschikking 92/353/EEGmaar lezen. Alleen de hengsten die door een fokkersvereniging, erkend in overeenstemming met beschikking 92/353/EEG, toegelaten zijn tot de voortplanting, mogen merries dekken die toebehoren aan derden.
Maar moet je het DEQUARTER kwalijk nemen? Met de beperkte kennis van hun redactie weten zij het verschil niet eens tussen een wetgeving en een regelgeving van een vereniging gebaseerd op een wettelijke verplichting.
Gelukkig is BQHA geen zelfstandige stamboekorganisatie maar een afvaardiging van een stamboek dat nationaal erkend is als een stamboekvereniging. Maar ik betwijfel of dat de redactie van DEQUARTER deze woorden begrijpt.
De uitgereikte certificaten zij dan ook alleen bedoeld voor België. Net zoals een diploma behaald op een school erkend wordt in het eigen land. Dit mag maar moet niet erkend worden in een ander land.
Dat de western sport steeds achter blijft in hun groeivermogend, en dat ruiters afgeschrikt worden om deel te nemen aan wedstrijden is waarschijnlijk mede te danken aan dit blad. (Eigenlijk is de naam van dit blad al misplaatst het zou eigenlijk BEA’S REINER RODDELBLAD” moeten heten.
Dit blad beweerd er voor de westernruiter te zijn maar tegelijk er alles aan doet om de westernsport tot aan de grond af te breken. Als een Ruiter, Trainer, Stal, of vereniging het niet men hun eens is en zich niet perfect gedraagt volgens de normen van DEQUARTER word deze meteen in hun RODDELBLAD afgebroken zonder dat men aan de getroffene maar een woord van uitleg gevraagd heeft. Hun artikels berusten louter op hun eigen onvolmaaktheden en roddels.
Belgen laten zich foppen? Door DEQUARTER ja, want gaat dit blad straks de meerkosten betalen om de veulens wel geregulariseerd te krijgen?
IK DENK HET NIET

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:08

vreemd dat ik dan bij de NQHA helemaal geen originele papieren hoefde in te leveren voor mijn paspoort? en dat daar dus ook geen scan van wordt gemaakt voor in het paspoort.

Kun jij mij vertellen wáár in de beschikking dan staat dat er hengstenkeuringen moeten worden gehouden??? Ik kan alleen maar vinden dat men zich aan de regels van het hoofdstamboek moet houden en aangezien dat de AQHA is in de USA en daar géén hengstenkeuringen vereist zijn mag de BQHA dat dus ook niet eisen lijkt mij.
De registratie gebeurt dan ook niet bij de BQHA maar bij de AQHQ zelf.
maar ik ben blond dus misschien heb ik hier iets verkeerd begrepen, dan gaarne duidelijke uitleg.
Misschien een link naar dat Ministerieel besluit van 21 oktober 2005 ook handig? kan het nl niet met naam en toenaam vinden.

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 06:18

Ieder land mag zelf zijn documenten opstellen en de aard en de vorm bepalen.
Om het paspoort Europees en FEI te laten erkennen moet het aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Het Nederlands paspoort voldoed niet aan de FEI eisen.
Op deze link vind u andwoorden betreffende de wetgeving
http://lv.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=253
BQHA is in België erkend als zefstandig stamboek. En zou voor de Belgische wetgeving in pricippe mogen functioneren zonder AQHA.
In de Regelgeving van BQHA en zo aldus ook aangenomen door de confederatie handeld BQHA als afgevaagdigdevan en naar AQHA . En schikt zij zich ook naar de AQHA regelgeving. AQHA verplicht geen hengstenkeuring maar verbied het ook niet. Dit zelfde pricippe wordt al jaren in Duitsland toegepast en nu ook in Zwitserland.
Trouwens in Amerika worden wel keuringen toegepast weliswaar meer in de rensport en ik raad je dan ook aan om de ondezoeken; lezingen en aanbevelingen van Dr Marvin Beeman eens op te zoekken. Deze man doet onderzoek voor AQHA.
Ook in de competitie sport worden er steeds hogere eisen gesteld aan de paarden. Wat is er dan mis mee om door middel van o.a. hengstenkeuringen de Ras standaard te verbeteren dit komt toch aleen maar de toekomstige eigenaars van Quarterhorses ten goedde.

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 07:05

Cissy
Op je vraag waar het staat. Het is met deze woorden omschreven
en fokvereniging is verplicht een controle orgaan instaleren om de toelating van fokdieren te regelen. Dit controle orgaan moet wel goedgekeurd worden door het ministerie.
Men kan je dus niet verplichten om een Hengstenkeuring in te stellen maar wat dan wel, en om het wiel niet zelf uit te hoeven vinden heeft men gebruik gemaakt van het Duitse voorbeeld.
Zoals in alles is de Belgische wetgeving vaag.
Zo is men niet verplicht om een hengst te laten keuren behalve als je voor derden wil dekken en in dr toekomst je sperma in een KI station wil onderbrengen. Wat als je dit niet doet: Dan wijzen ze naar de stamboekverenigingen om dit op te lossen.
Een fokboek vereniging is niet wettelijk verplicht een hengstenkeuring in te stellen maar als ze geen controle instellen verliezen ze wel hun statuut.
Dit wil het zelfde zeggen dat je niet wettelijk verplicht bent om links en rechts te kijken bij het oversteken van de straat maar als je het niet doet ben je wel dood.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:17

het controle orgaan is toch de AQHA, er wordt niet voor niets DNA getrokken van fokdieren om te zien of de combi´s wel kloppen?

Citaat:
Het Nederlands paspoort voldoed niet aan de FEI eisen.
is dat zo? en op welke grond dan? en over welk paspoort gaat dat dan, van de NQHA? of de rest van de tig paspoort uitgevende instanties....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:26

franscowboy schreef:
Een fokboek vereniging is niet wettelijk verplicht een hengstenkeuring in te stellen maar als ze geen controle instellen verliezen ze wel hun statuut.
Hun statuut bij het moederstamboek of vanuit de regering??
De AQHA zelf doet al niet aan verplichte keuringen, dus van daaruit zal er ook niets verplicht gesteld worden.
In hoeverre eea wettelijk per land geregeld is kan ik voor België niet beoordelen , maar voor zover ik weet komt het zelfs niet in de nieuwe Dierwelzijnswet van NL te staan.

Verder vind ik je aanval op Bea bepaalt niet netjes.

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:44

DNA Kontroleerd de afstamming en niet de genetische kwaliteit, Men zou dit wel willen en daarom wordt er veel ondeerzoek naar gedaan ook in Belgie door BWP want als dat mogelijk zou zijn om van te voren een genetische Kampioen te kunnen bepalen dat zou mooi zijn.

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:47

Waar om een Nederlands paspoort nog niet Europees of FEI erkend wordt? Dit moet je eigenlijk aan FEI vragen. Maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat de Nederlandse Nationale Databank nog niet operationeel is en NQHA het paspoort nog niet door FEI heeft laten kontroleren.

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:49

Over de aanval op BEA
Wie heeft er aangevallen en wie heeft zich verdedigd?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:52

als het paspoort niet door de FEI erkend is waarom rijden onze NL ruiters dan wel FEI wedstrijden?

wordt er bij het BWP dan wel op genetische kwaliteit getest? en hoe doen ze dat dan?

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:54

Het gaat om het statuut van vanuit de Belgische regering. Nochmaals dit is een Nationale aangelegenheid en niet een van AQHA.

waarom rijden onze NL ruiters dan wel FEI wedstrijden?
Omdat die ruiters beschikken over een FEI-paspoort

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:57

Hier een stukje van de KNHS over FEI-paspoorten.
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=160& ... pCatID=491
Er is idd een aparte (FEI)omslag nodig wil je in het buitenland starten, maar er staat nergens dat het door de officiële instanties uitgegeven NL_paspoort niet geldig zou zijn. Het is alleen de 'basis' voor een FEI-paspoort.