Kosten kopen shetlandpony.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TheTruth

Kosten kopen shetlandpony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 20:57

Hallo...

Sinds ik een lief shetlandpony'tje op internet tegen kwam begint het bij mij te kriebelen
om hem te kopen.
Nu weet ik alleen niet wat de kosten per maand ongeveer word.

Wie kan mij misschien verder helpen.
met wat de kosten ongeveer gaan worden in de maand.

Hij moet nog gechipt worden.
En stalling is geen probleem. Dat is te regelen.
Voor niks/bijna niks.

Alvast bedankt.

EngeltjeS

Re: Kosten kopen shetlandpony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:01

Je kan het zo hoog maken als jezelf wilt ;)
maar ik denk dat je wel minimaal rond de 100 euro moet rekenen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:04

Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al zoveel topics over dit onderwerp geweest :) Verder moet je er bij stil staan dat ook een shetlander niet graag alleen staat. En je moet ook stilstaan bij de onverwachte kosten van de dierenarts.

TheTruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:06

Waar de pony komt te staan staat zowiezo een paard. ;)
Dus alleen staan gebeurd niet. :)

Wat heeft een pony per maand zowiezo nodig dan?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:07

voer (hooi/kuil/onderhoudbrok ;) )
om de maand hoefsmit (of controle ;) )
denk aan de dierenartskosten
er gaat weleens een halster kapot, of een deken van een ander.
maar ook entingen moet je niet vergeten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:09

een shetlander kun je echt wel voor een paar tientjes per maand in het land hebben lopen hoor, hoefsmid om de 10 week kost je niet het volle pond,wormenkuur kun je 2 keer mee doen etc

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:13

Bekijk dit topic eens. Daar staan ook nog links naar andere topics met hetzelfde onderwerp :)

[VSW] Shetlander kosten!!???

Ligt eraan welke smid je hebt, ww. Ik betaal voor mijn shet 25 euro net zoals voor mijn rijpony. Bij de dierenarts zijn de kosten ook gelijk :) Verder komt de smid hier om de 7 a 8 weken, dan moeten de hoeven echt weer bijgewerkt worden.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 16-03-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:16

ja maar een shetlander is niet goedkoper bij de dierenarts ;) als het koliek heeft, heeft ie toch medicijnen nodig net als een paard. wel in mindere hoeveelheid, maar het is niet 90% goedkoper ;)

je kan beter duurder er van uit gaan, dat je geld overhebt, dan dat je krap bij kas gaat zitten omdat je dacht dat het enkel een paar tientjes is/was ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:17

EngeltjeS : om de maand valt best mee..
Als je veel op het harde wandelt, dan slijten ze af, en hoeft dit smit niet zo gauw te komen.. ;) Naja het moet ook niet zo zijn dat ie mank loopt omdat de hoefjes zoveel zijn afgesleten :))
En een deken vind ik persoonlijk een beetje nutteloos voor een shet.. Tenzij je intensief met hij rijd/ment, of al die geschoren is..

Ik gok dat als je goedkoop aan wilt doen, rond de 30 euro uit komt.. Maar, hij kan altijd ziek worden, of haken hebben ectr. Duswat geld opzij houden is wel handig.. :)

TheTruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:18

Ik was eigenlijk misschien van plan om later met hem te gaan dekken. Om de kosten een beetje te dekken. ;)
Niet dat ik het geld niet heb hoor.

Ik spaar elke maand. Dus geen enkele problemen voor extra kosten.
Ik doe wel een dekentje. Wil dat het mooi in zijn vacht blijft.

Chippen. Hoe duur is dat?
Is dat nu voor alles verplicht?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:21

Dan moet je toevallig een pony hebben met een perfecte stand in de benen. Zodra die iets afwijkt, zal de smid toch moeten komen om het weer bij te werken :) Dus 30 euro per maand lijkt me aan de lage kant. Daar moet je de wormenkuur nog bij tellen en hooi dan zit je er al ruim over heen gemiddeld genomen.

Met een shet dekken is leuk en aardig, maar dan moet ie wel goedgekeurd zijn. Anders is het vermeerderen ipv fokken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:21

@ TheTruth: oke verstandig dat je geld opzij legt.. :)
Maar een deken is wel een beetje nutteloos.. Ze hebben iik dikke winter vacht, mijne staan ook gewoon buiten met -7..
geen probleem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:24

capopjekop schreef:
Dan moet je toevallig een pony hebben met een perfecte stand in de benen. Zodra die iets afwijkt, zal de smid toch moeten komen om het weer bij te werken :) Dus 30 euro per maand lijkt me aan de lage kant. Daar moet je de wormenkuur nog bij tellen en hooi dan zit je er al ruim over heen gemiddeld genomen.

Met een shet dekken is leuk en aardig, maar dan moet ie wel goedgekeurd zijn. Anders is het vermeerderen ipv fokken ;)

Naja hoeduur kost een baaltje hooi? 4,50? Wormen kuurtje 12,50? Ik betaal hier een tientje voor de hoefsmit. En zaagsel krijgen we gratis.. En een zak bix kost een tientje ongeveer. Inprincipe kom ik wel zo rond de 30 euro uit, met mijn 2 shetjes :) Maar dan de DA kosten, en een leuk halstertje, andere leuke dingetjes ectr, er niet bij op getelt.. Daarom zei ik er bij, wat geld appart houden, voor als er bijv een halstertje kapot gaat. :)

TheTruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:25

Ik ga nu ook een krantenbaan of iets dergelijks er naast zoeken voor extra geld. :)

Nouja, misschien wel. Maar ik wil wel graag dat hij mooi in de vacht blijft. ;)
gewoon mooi dun vachtje. :)

EDIT:

Foto weg gehaald. ;)
Laatst bijgewerkt door TheTruth op 16-03-09 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:47

foto's van een site mogen niet besproken worden bij mijn weten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:04

dekken met een shet? is het er eentje met papieren, is ie naar de keuring geweest? hij kan niet zomaar overal gestald worden zeker niet bij merries in de wei. Shethengsten zijn bijzonder vindingrijk in het slootje springen en onder draadjes doorkruipen om bij de pony´s van de buren uit te komen, realiseer je je dat goed?
Hengsten zijn over het algemeen ook niet de makkelijksten om te hanteren, heb je daar genoeg ervaring mee? Dekken om uit de kosten te komen kun je vergeten tenzij het een toppertje is, reken je daar dus niet rijk mee.

qua kosten is er al genoeg gemeld hierboven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:04

Paulaa_ schreef:
Naja hoeduur kost een baaltje hooi? 4,50? Wormen kuurtje 12,50? Ik betaal hier een tientje voor de hoefsmit. En zaagsel krijgen we gratis.. En een zak bix kost een tientje ongeveer. Inprincipe kom ik wel zo rond de 30 euro uit, met mijn 2 shetjes :) Maar dan de DA kosten, en een leuk halstertje, andere leuke dingetjes ectr, er niet bij op getelt.. Daarom zei ik er bij, wat geld appart houden, voor als er bijv een halstertje kapot gaat. :)

Met de smid heb je dan wel mazzel, zoals ik al eerder schreef, ben ik per keer 25 euro kwijt, dan zit je al bijna aan die 30. En gebruik jij maar een baal per week? Voor 2 shetten en mijn welsh gaat er al een baal per dag door heen. Dus reken maar uit hoeveel hooi dat per maand is. Wij hebben vlas, dat is 5 a 6 euro per baal.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:09

Gebruik de zoekfunctie en lees een beetje rond hier op Bokt. Want wat jij wilt is een hele leuke droom, maar meer niet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:13

IndianLady schreef:
Gebruik de zoekfunctie en lees een beetje rond hier op Bokt. Want wat jij wilt is een hele leuke droom, maar meer niet.

Zo, dat komt er ook keihard uit.... ;(
Een klein beetje nuance zou hier wel op zijn plek zijn

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:23

Hard? Geloof me dan ken je me niet :+

Ze wil een shetje kopen, blijkbaar en hengt. Nou succes met een stalling zoeken, praktisch niemand wil een hengst stallen en al zouden ze het willen dan staat hij waarschijnlijk alleen. Bovendien kan je met de zoekfunctie alle vragen beantwoord krijgen, zolang je de functie maar gebruikt.

Dekken met een hengst is veel meer papierwerk en denkwerk dan je denkt. En dekken om de stalling en onderhousdkosten te dekken is mi niet de bedoeling. En dan gaat het ws om dekken met een niet goedgekeurde hengst.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:37

Dat ben ik ook allemaal met je eens alleen de manier waarop je het zegt...
Misschien is de TS wel een meisje van 12 die haar grote droom wil verwezenlijken.
Om dan zo cru te zeggen pats boem weg droom is niet zo aardig imo.
Ook anky is ooit begonnen op een rondcrossende shetlander....:D

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:43

EngeltjeS schreef:
Je kan het zo hoog maken als jezelf wilt ;)
maar ik denk dat je wel minimaal rond de 100 euro moet rekenen.

onzin ;)
ze zegt dat de stallingskosten bijna niks zijn.
ik betaal voor mijn stalling (oftewel 24/7 weidegang het hele jaar door) 10 euro per maand. daar komt dan 50 euro per jaar bij voor kuilgras, dan nog het enten, de wormenkuren en de vitamines bij.
dan kom je dus echt niet op 50 euro per maand ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:47

TheTruth schreef:
Ik was eigenlijk misschien van plan om later met hem te gaan dekken. Om de kosten een beetje te dekken. ;)
Niet dat ik het geld niet heb hoor.

Ik spaar elke maand. Dus geen enkele problemen voor extra kosten.
Ik doe wel een dekentje. Wil dat het mooi in zijn vacht blijft.

Chippen. Hoe duur is dat?
Is dat nu voor alles verplicht?

Om een tip te geven. Ga er niet vanuit dat je ook daadwerkelijk met hem gaat dekken. Hoe oud is de shetlander?
Heeft hij papier ja of nee? Hoe is dadelijk zijn gezondheid? Dit weet je vantevoren natuurlijk nooit. Je ziet toch vakrt bij mensen die hun merrie willen dekken dat zij kijken naar een hengst met papier/ goedgekeurde hengst.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:54

TS hoe oud ben je?

En vertel eens meer over de betreffende shetlander?
En over je eigen ervaringen met paarden/pony's?
Heb je een verzorgpaard gehad etc?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:55

Ik sluit me wel bij IdianLady aan hoor!
Als ik de posts van topicstarter lees, lijkt het me beter dat dat diertje niet door haar gekocht wordt. Of ze moet enorm goede begeleiding hebben.

Fokken met een shet? Kom op. er zijn er al zoveel te veel.