paard kopen in belgie!! wat komt er bij kijken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kel_tje

paard kopen in belgie!! wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:25

als je een paard in belgie koopt. komt er dan iets bij kijken?
moet je bijvoorbeeld het paspoort van het paard omzetten?

tessyke

Re: paard kopen in belgie!! wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:01

paard moet gechipt zijn :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:51

PP > TAO

Biir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:34

Hoe bedoel je het paspoort van een paard omzetten? Je kunt hem/haar niet van bwp naar kwpn omzetten hoor ;)

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:15

nee oke dat snap ik!
maar gaat het net zo als in nederland dan?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:15

Blijf dit topic even volgen :) Ben namelijk Belg en wil graag een paard in NL kopen. Maar gebeurt alles normaal niet ongeveer hetzelfde?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:19

ik heb een paard uit belgie gekocht, woon in het grensgebied nederland belgie... Wilde de BAPS papieren in eerste instantie op mijn naam zetten, maar dan moet je het paard importeren naar nedeland... enne dat kost echt een behoorlijke duid met geld, daarbij moest ik contact op nemen met het AVS om de papieren om te zetten, dus het kan wel, papieren omzetten maar misschien niet bij alle rassen.

Op dit moment heb ik de papieren niet op mijn naam staan, het is ook niet zo heel belangrijk voor me, heb er nog aangedacht om dan de papieren op mijn naam te laten zetten maar via het adres van mijn oma, die in belgie woont (2km verder :) ) maar vond het niet de moeite waard.

waar je wel op moet letten is als je ooit wedstrijden wil gaan rijden en je paard heeft in belgie al wedstrijden gelopen (of een ander land) dan moet je naar de KNHS ook een bewijs mee sturen van het al hebben gelopen van wedstrijden, is dus op te vragen bij de instantie waar je paard dan wedstrijden heeft gelopen (LRV enz...)
Dit is om te voorkomen dat als jij al eens M bent gestart en het paard in het verleden Z ofzo, dat je geen B mag starten.

hoop dat je wat aan de info hebt,

@ zwieke - wat ik weet is dat als je in belgie een paard verkoopt je een mutatie formulier moet invullen waarop je dus schrijft dat je het paard verkoopt, de kopende partij moet dit dan ook invullen als bewijs dat jij hem daadwerkelijk koopt. Dit is in nederland niet verplicht

Ik heb nu ook nog een vraag, want mijn paardje heb ik als veulen gekocht daar en niet laten keuren. Maar we hebben nu een paardje op het oog in belgie maar wil deze keer klinisch laten keuren, is dit van een belgische dieren arts het zelfde als een nederlandse of kan ik dan beter mijn eigen DA mee slepen?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:32

Kady1 schreef:
@ zwieke - wat ik weet is dat als je in belgie een paard verkoopt je een mutatie formulier moet invullen waarop je dus schrijft dat je het paard verkoopt, de kopende partij moet dit dan ook invullen als bewijs dat jij hem daadwerkelijk koopt. Dit is in nederland niet verplicht

Ik heb nu ook nog een vraag, want mijn paardje heb ik als veulen gekocht daar en niet laten keuren. Maar we hebben nu een paardje op het oog in belgie maar wil deze keer klinisch laten keuren, is dit van een belgische dieren arts het zelfde als een nederlandse of kan ik dan beter mijn eigen DA mee slepen?

Dus moet ik zo'n formulier laten invullen of niet als ik besluit een paard in het buitenland te kopen en meeneem naar België? Over de keuring ben ik zelf ook nog niet zo goed uit. Ik weet niet of ik mijn DA moet vragen om mee naar NL te komen. Was van plan hem binnenkort eens te bellen :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:19

volgens mij is zo'n mutatie forumlier alleen van belgie naar belgie of van belgie naar een ander land, maar niet van nederland naar nederland of van nederland naar ander land (volg j'm nog :) )

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:22

Kady1 schreef:
volgens mij is zo'n mutatie forumlier alleen van belgie naar belgie of van belgie naar een ander land, maar niet van nederland naar nederland of van nederland naar ander land (volg j'm nog :) )

Ik kan nog volgen :) Mijn volgende job is bellen naar mijn DA om te vragen of die moet meegaan of dat die dat alleen in Belgie doet. Heb gehoord van een paar ander dat die hun paardjes eerst naar Belgie hebben gebracht en daarna pas volledig hebben laten keuren. Maar wat dan als die afgekeurd wordt?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:25

Ik zou je aanraden om wel een koopcontract af te sluiten met de verkopende partij en dan daarin op te nemen dat het paard door eigen DA goed gekeurd moet worden, zo niet dat jij het recht hebt om het paard terug te brengen tegen teruggave van het volledige aankoop bedrag.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:39

Ik heb in het najaar een van mijn paarden naar belgie verkocht, helemaal niet bij stil gestaan dat zij ge-exporteerd moest worden en dus geen export papieren aangevraagd.
Verleden week zijn er finnen bij 2 van mijn paarden geweest. Netjes export papieren aangevraagd. Kosten vallen reuze mee, je begint met een starttarief (voorrijkosten) van € 77,00 + € 41.95 per kwartier dat hij bezig is. De dierenarts kijkt het paard even na het paard, controleert de chip kijkt naar eventuele aftekeningen en kijkt naar het papier en paspoort en that's it. Je krijgt een begeleid papier waarin door hem het watermerk is geknepen en dat is het.
Helaas is de koop niet door gegaan en heb ik de papieren weer terug gestuurd naar VWA. Zorg dat je alles bij de hand hebt qua papier en paspoort zorg dat je paard klaar hebt staan en hij is binnen een kwartier klaar.
Ik denk dat het handigste is om de verkoper de export papieren te laten aanvragen.
Ik heb ooit eens een paard willen kopen in engeland, het was ontzettend lastig om daar papieren bij te krijgen, we moesten toen naar een dierenarts die door hun was goed gekeurd om export papieren uit te geven. En die lag totaal niet in de buurt bijna 300 km noordelijker. Achteraf hoorde we dat de eigenaar in dit geval er veel gemakkelijker exportpapieren kon krijgen dan wij als "buitenlanders"

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:47

in de benelux hoeft dat toch niet, exporteren?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:12

Bijna 4 jaar terug hebben we in belgie een paardje gekocht. Deze was gechipt en er zat een soort van PartBred papier bij. Pony betaald en meegenomen. Hier chip laten controleren en paspoort aangevraagd. Toen deze binnen was een startkaart aangevraagd en klaar was kees.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:19

Vergeet niet dat alleen een chip niet genoeg is. Chip moet geregistreert worden bij de Dienst Identificatie Paard en via hen kun je het paard ook op je naam laten zetten.