ziekte kosten verzekeren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieternelm

ziekte kosten verzekeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:37

Hallo,

Ik ben me aan t orienteren voor een ziektekosten verzekering voor mijn paard. Ik heb haar overgenomen en volgens oude eigenaar is ze nooit ziek geweest. In het Paspoort staat ook niet anders dan vaccinaties vermeld.

Nu vraag ik me af of het rendabel is om haar tegen ziekte kosten te verzekeren. Hoe vaak komt jullie paar daadwerkelijk bij een DA of kliniek? Het is meer van ga ik jaarlijks een premie van 300 euro betalen wanneer ik maar een of twee keer gebruik maak van de verzekering. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren en de een zn gezondheid is de ander niet. Maar over het algemeen genomen..
Wat zijn jullie kwijt aan DA kosten? En hebben jullie je paard verzekerd?

alvast bedankt

gerano

Re: ziekte kosten verzekeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:39

bij mij vorig paard had ik een ziekte kosten verzekering, heb deze (gelukkig) nooit nodig gehad en was dus eigenlijk weg gegooid geld. Nu heb ik een nieuwe en ga in plaats van te verzekeren elke maand een bedrag opzij zetten voor mocht er eens iets zijn

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:17

je wilt niet weten wat ik kwijt ben aan DA kosten, dat is veel te veel namelijk

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:23

mijne is tegen beperkte ziektekosten verzekerd.

Citaat:
De ziektekostenverzekering beperkt dekt uitsluitend de ziektekosten als deze een gevolg zijn van een ongeval of van ziekten die zonder veterinair ingrijpen acuut levensbedreigend zijn, zoals;
a.) Acute fracturen.
b.) Koliek(operaties).
c.) Acute, open verwondingen.

Betaal je natuurlijk wel wat meer ervoor, maar ik vind het wel fijn... ik kan tenslotte geen paar duizend euro ophoesten als hij een of andere spoed operatie moet ondergaan. dan vind ik het wel fijn dat ik dit achter de hand heb :j

Idd je hoeft er nooit gebruik van te maken, maar voor zelfde geld doe je het niet, en ben je zo een paar duizend euro lichter.....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:40

ik heb mijn paard niet ziektekosten vezekerd maar heb wel altijd iedere maand 50 euro op een spaarrekening gezet.
nu heeft mijn paard de eerste 14 jaar niets gehad dus ik heb aardig kunnen sparen, maar je hebt ook van die paarden die altijd wel wat hebben en dan kunnen de ziektekosten aardig oplopen.
nu mijn paard een peesblessure heeft gehad en pas nog einschuss is mijn spaarrekening aardig geslonken.
dus om mijn verhaal kort te maken, ik weet eigenlijk niet wat wijsheid is, bij mij heeft dit goed uitgepakt maar het kan ook heel anders lopen.
ik heb het trouwens in de tijd niet gedaan omdat er altijd van die kleine letertjes instaan die niet erg gustig zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:42

Ik heb in ruim twintig jaar en vier paarden zegge en schrijve 8 keer een dierenarts gezien, waarbij dan nog moet worden aangemerkt dat er twee bezoeken bij zijn om één van de paarden te laten inslapen.
Wijze van omgang en houden doet één en ander voor het welzijn van je paard. Fatsoenlijk rijden ook, overigens.

Het moge duidelijk zijn dat ik geen ziektekostenverzekering heb. Of eiegnlijk wel, ik heb er ééntje bij do-it-self :D

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:06

Bedankt allemaal,

Idd overwegen waard. Hoop geld per jaar. Maar een paar duizend euro ophoesten gaat ook maar een of twee keer lukken...

@ Ikke: heb jij je paarden ook 24/7 buiten staan?

@splash1999 ik heb je verhaal gelezen idd. Vreselijk voor je. Ik hoop dat ze jullie in Utrecht goed verder kunnen helpen. Succes en beterschap iig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:21

Pieternelm schreef:
Bedankt allemaal,

Idd overwegen waard. Hoop geld per jaar. Maar een paar duizend euro ophoesten gaat ook maar een of twee keer lukken...

@ Ikke: heb jij je paarden ook 24/7 buiten staan?

Nee, gezondheid heeft weinig van doen met 24/7 buiten; sterker nog, het kan je je paard kosten! Een paard moet zoveel mogelijk naar buiten, maar lang niet elk paard is blij met 24/7 op een koude, winderige vlakte, zonder noemenswaardige beschutting.
Kijk naar je paard. Je paard vertelt je wat goed is en wat niet. Rust, orde, regelmaat, dat zijn toverwoorden. Vul dit aan met voorzichtig voeren en je hebt al de nodige factoren te pakken.
Zorg vervolgens voor een goed lesgeefmens, eentje die je leert hoe je je paard op een verantwoorde manier kunt laten doen wat je ervan vraagt en bedenk dat mate de basis van alles is.
Laatst bijgewerkt door ikke op 23-02-09 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:39

[/quote]
Nee, gezondheid heeft weinig van doen met 24/7 buiten; sterker nog, het ken je je paard kosten! Een paard moet zoveel mogelijk naar buiten, maar lang niet elk paard is blij met 24/7 op een koude, winderige vlakte, zonder noemenswaardige beschutting.
Kijk naar je paard. Je paard vertelt je wat goed is en wat niet. Rust, orde, regelmaat, dat zijn toverwoorden. Vul dit aan met voorzichtig voeren en je hebt al de nodige factoren te pakken.
Zorg vervolgens voor een goed lesgeefmens, eentje die je leert hoe je je paard op een verantwoorde manier kunt laten doen wat je ervan vraagt en bedenk dat mate de basis van alles is.[/quote]

Tuurlijk heeft gezondheid niet alles te maken met 24/7 buiten staan, wat je verder zegt ben ik ook met je eens. Het is alleen een feit van de paarden die ik ken, dat degene die 24/7 buiten staan zo goed als nooit wat hebben en de paarden die twee uurtjes naar buiten mogen wel. Ik vroeg me af in hoeverre dit echt reeel is of toevallig alleen in mijn omgeving, vandaar het misschien wat gekleurde " staan jou paarden ook 24/7 buiten" Was benieuwd naar hoe jij je paarden houdt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:53

Pieternelm schreef:
Tuurlijk heeft gezondheid niet alles te maken met 24/7 buiten staan, wat je verder zegt ben ik ook met je eens.Het is alleen een feit van de paarden die ik ken, dat degene die 24/7 buiten staan zo goed als nooit wat hebben en de paarden die twee uurtjes naar buiten mogen wel. Ik vroeg me af in hoeverre dit echt reeel is of toevallig alleen in mijn omgeving, vandaar het misschien wat gekleurde " staan jou paarden ook 24/7 buiten" Was benieuwd naar hoe jij je paarden houdt.

wsl zijn er meerdere verschillen te vinden. Vaak andere bloedlijnen (of zelfs rassen) en ook karakters/eigenschappen zijn verschillend.

Ik heb mijn paarden ook niet verzekerd.
Voornamelijk omdat er zoveel kleine lettertjes bij staan. imo zijn de risico's niet heel veel minder met en verzekering. Vaak hoort dát er niet niet bij óf je moet en hele hoge premie betalen..
Er zoijn genoeg voorbeelden van mensen die er plezier van hebben, maar ook genoeg die er ahteraf niet blij mee waren....

Citaat:
Wijze van omgang en houden doet één en ander voor het welzijn van je paard. Fatsoenlijk rijden ook, overigens.

Hier kan ik me ook in vinden :j , al ken ik ook uitzonderlijke paarden die goed gehouden worden en gereden, die steeds in de lappenmand zitten :(:)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:17

ik heb zelf ook de ervaring van als iets niet bijverzekerd is en je DA een vlot babbeltje heeft het toch nog uitgekeerd word. Dit is mij meerdere keren overkomen maar ook omdat ik anders niets meer voor haar kon betekenen, ze hebben dus wel een goed hard en willen je dus wel helpen. Ook de DA in mijn geval.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:15

superwoman schreef:
Pieternelm schreef:
Tuurlijk heeft gezondheid niet alles te maken met 24/7 buiten staan, wat je verder zegt ben ik ook met je eens.Het is alleen een feit van de paarden die ik ken, dat degene die 24/7 buiten staan zo goed als nooit wat hebben en de paarden die twee uurtjes naar buiten mogen wel. Ik vroeg me af in hoeverre dit echt reeel is of toevallig alleen in mijn omgeving, vandaar het misschien wat gekleurde " staan jou paarden ook 24/7 buiten" Was benieuwd naar hoe jij je paarden houdt.

wsl zijn er meerdere verschillen te vinden. Vaak andere bloedlijnen (of zelfs rassen) en ook karakters/eigenschappen zijn verschillend.

Ik heb mijn paarden ook niet verzekerd.
Voornamelijk omdat er zoveel kleine lettertjes bij staan. imo zijn de risico's niet heel veel minder met en verzekering. Vaak hoort dát er niet niet bij óf je moet en hele hoge premie betalen..
Er zoijn genoeg voorbeelden van mensen die er plezier van hebben, maar ook genoeg die er ahteraf niet blij mee waren....

Citaat:

Hier kan ik me ook in vinden :j , al ken ik ook uitzonderlijke paarden die goed gehouden worden en gereden, die steeds in de lappenmand zitten :(:)

Voorgeschiedenis doet een duit in het zakje, maar bedenk ook dat wat door sommige mensen als "goed" wordt bestempeld, feitelijk helemaal niet zo goed is voor het welzijn van het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:38

ikke schreef:
Voorgeschiedenis doet een duit in het zakje, maar bedenk ook dat wat door sommige mensen als "goed" wordt bestempeld, feitelijk helemaal niet zo goed is voor het welzijn van het paard.

'goed' is idd een ruim begrip.
Maar er zijn gewoon paarden en mensen met meer pech dan andere ;)

Voorgeschiedenis kan helpen, maar wanneer het paard naar een andere lokatie gaat en anders wordt gehouden, kan het zijn dat er ineens veel blessures komen of 1 ernstige.
Zo had ik er 1 verkocht die ze daar thuis in de bak los hadden gegooid. Bij mij gebeurde dat ook, maar stuurde het paardje wel wat bij zodat ze niet steeds in de hoekken op de rem stond.
Paardje was dus gelijk de eerste dag kreupel daar na het 'showen' in de bak ....
Gelukkkig is het mee gevallen, maar het was een vervelende situatie voor beide partijen.
(btw: was ront.goed gekeurd en een sensibel heet paardje )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:59

superwoman schreef:
ikke schreef:

'goed' is idd een ruim begrip.
Maar er zijn gewoon paarden en mensen met meer pech dan andere ;)

Er zijn ook nogal wat mensen die door de wijze waarop met het paard wordt omgegaan, deze "pech" soort van "opzoeken". Niet bewust, maar het effect is er niet minder om.
Als je het normaal vindt dat er 3kg hardvoer in een paard gaat wat elke dag een uurtje moet werken en dan maar peesbeschermers omkrijgt omdat ie zo knettergek is in de drie uur dat ie in de wei komt (of erger, een zware zandpaddock).
En dan ga ik het nog niet hebben over slecht passend tuig, verkeerd gezadelde en slecht gereden paarden. Punt is dat niet één van deze punten het probleem is, maar juist de combi van een aantal van deze dingen. Dit alles met de beste bedoelingen, maar niet met dito resultaten.
superwoman schreef:
Voorgeschiedenis kan helpen, maar wanneer het paard naar een andere lokatie gaat en anders wordt gehouden, kan het zijn dat er ineens veel blessures komen of 1 ernstige.
Zo had ik er 1 verkocht die ze daar thuis in de bak los hadden gegooid. Bij mij gebeurde dat ook, maar stuurde het paardje wel wat bij zodat ze niet steeds in de hoekken op de rem stond.
Paardje was dus gelijk de eerste dag kreupel daar na het 'showen' in de bak ....
Gelukkkig is het mee gevallen, maar het was een vervelende situatie voor beide partijen.
(btw: was ront.goed gekeurd en een sensibel heet paardje )

Wat ik bedoel: omgang. Oftewel, geen idee hebben waar men feitelijk mee bezig is. Je kunt je verzekeren tot je een ons weegt, tegen dit soort ondoordacht gedrag is geen kruid gewassen. Je kunt jezelf ook niets verwijten. JIJ wist wat je deed, dacht daarover na en handelde ernaar. Juist DAT is het punt, men denkt niet, maar handelt maar een eind heen!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:10

Bij verzekeren geldt een "gouden" regel: verzeker alleen dàt wat je niet zelf kan betalen.
bv: de auto of het huis of het paard ( als het een dure is).
Dat geldt ook voor de ziektekosten van paarden. Als het tegen zit ben je zo 1000 euro kwijt. ( eigen ervaring helaas) Als je zo'n bedrag best kunt missen, moet je niet verzekeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:24

ikke schreef:
Er zijn ook nogal wat mensen die door de wijze waarop met het paard wordt omgegaan, deze "pech" soort van "opzoeken". Niet bewust, maar het effect is er niet minder om.

Hier was ik het totaal met je eens hoor!
Net zoals in mijn voorbeeld.
Echter zijn er altijd uitzonderingen...

Bij het beslissen of je een verzekering wil of niet, moet je daar ook rekening mee houden ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:34

Citaat:
Ik heb haar overgenomen en volgens oude eigenaar is ze nooit ziek geweest. In het Paspoort staat ook niet anders dan vaccinaties vermeld.
over verzekering is al genoeg geschreven, mij viel deze opmerking op, staar je hier niet blind op, ziektes etc worden niet in het paspoort vermeld, alleen de eventuele medicijnen die het paard krijgt en dan nog alleen maar als de DA het invult.... en dat gebeurt vaak niet. Dus dat er niks in het paspoort staat is geen garantie voor een gezond paard!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:52

Hoe oud is het paard waar het om gaat? Want als die al boven de 12 is, heeft verzekeren niet heel veel nut. Bij een paard dat gezond 12 is geworden kun je verwachten dat domme blessures niet zomaar voorkomen. Vanaf een jaar of 15 kun je ze zelfs niet meer in de verzekering doen en vanaf een jaar of 20 worden ze uit de verzekering gezet of keert de verzekering steeds minder uit, al dan niet met hogere premies.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:27

cissy schreef:
Citaat:
Ik heb haar overgenomen en volgens oude eigenaar is ze nooit ziek geweest. In het Paspoort staat ook niet anders dan vaccinaties vermeld.
over verzekering is al genoeg geschreven, mij viel deze opmerking op, staar je hier niet blind op, ziektes etc worden niet in het paspoort vermeld, alleen de eventuele medicijnen die het paard krijgt en dan nog alleen maar als de DA het invult.... en dat gebeurt vaak niet. Dus dat er niks in het paspoort staat is geen garantie voor een gezond paard!

oh, ja dat is een goede. Ik ging er van uit dat dat wel het geval was net zoals mijn hond.. beetje naief misschien. Misschien iemand een idee hoe ik de ziekte geschiedenis kan achterhalen?

bedankt voor al jullie reacties

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:45

moeilijk, maar je kan haar DA vragen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 05:04

Tis niet alleen een kwestie van verzekeren hoor?
Als het paard maar 1000 euro gekost heeft kan je deze ook maar voor ziektekosten tot 1000 euro per jaar verzekeren. Dus hoe duurder je paard , hoe meer je per jaar kan declareren. Tot een maximum van (bij de meeste verzekeraars) van 5000 euro per jaar.

Dus als het paard niet zoveel gekost heeft zou ik het niet verzekeren. Gewoon maandelijks wat opzij zetten op een rekening kan ook al veel doen.

Ziekte geschiedenis zou je bij de DA kunnen navragen. Als het goed is staat er een stempel bij de vaccinaties met daarbij vast een nummer wat je kan bellen. Paspoort staan ook alleen maar de vaccinaties in bij paarden. Verder wordt er vaak niets ingezet tenzij het om Paarden gaat die in de sport uitkomen voor FEI. Dan staat er veel meer in het paspoort.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:45

Ik vraag me af of een (goede) D.A die info zomaar geeft. Denk het niet.

Bijv bij een keuring mag een D.A niet zeggen dat hij dat paard al eens eerder heeft (af)gekeurd. Dat had ik iig begrepen van een D.A.

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:56

Wij hadden ook een paard al 9 jaar en nooit iets gehad.
Toen kochten wij een nieuw paard afgelopen oktober en die kreeg eind januari koliek (7 keer veearts erbij) rekening van 1100 euro en niet verzekerd |( Dus wat is wijsheid nu zit hij wel in de verzekering want dat gebeurd me geen 2e keer. Je moet de afweging maken of je het geld wel hebt om je paard te kunnen helpen als dat nodig mocht zijn.Ik zou dus aanraden verzekeren! ;)

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:09

hoi ik heb een 2 jarige ruin.
deze heb ik vanaf de dag dat hij geboren is.
de enigste kosten die ik heb gehad zijn
castratie (maar daar kies je voor en weet je van te voren)
en hij is per ongeluk een keer dubbel gevoert waardoor hij een lichtekoliek aanval had.
verder heb ik in 2 jaar tijd nog nooit een DA nodig gehad.
ja natuurlijk voor de entingen maar dat heeft iedere paarden eigenaar.
ik ga hem bewust niet verzekeren.
vind het een hoop geld.
als je wel een premie van 30 euro per maand betaald en je gebruikt het vervolgens 5 jaar niet dan ben je al 1800 euro lichter voor niks.
kan je het beter zelf opzij zetten.
en mocht er dan wat gebeuren dan heb je geld achter de hand.
een verzekering betaald vaak toch maat 70% van de totaal rekening.
dus mocht je de pech hebben dat je een rekening van BV 1000 euro krijgt dan moet je nog
300 zelf betalen plus je verzekering.
maar dan moet er wel heel wat gebeurt zijn wil je aan de 1000 komen.
dan moet je paard op de kliniek terecht komen.
vaak is een bezoekje van de DA tussen de 50 en 200 euro voor de ''lichte'' ongelukjes
mijn koliek geval was op een zondag dus weekend tarief en ik was alles bijelkaar met medicatie
100 euro kwijt dus vind het zonde om voor die 100 euro dan een verzekering te nemen.
opzich moet je echt heel veel pech hebben als de DA elke maand zou komen.
maar over het algemeen (mits iets niet gronich)denk ik dat je met 4 pech gevallen per jaar zit.
ik heb een oude merrie gehad 4 jaar lang en heb 2 keer een DA nodig gehad voor haar.
dus mijn ervaring is dat het wel meevalt met de DA en dat je voor die 300euro per jaar aan premie
aardig uit de weg kan voor DA kosten.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 03:36

fvdhaak schreef:
Wij hadden ook een paard al 9 jaar en nooit iets gehad.
Toen kochten wij een nieuw paard afgelopen oktober en die kreeg eind januari koliek (7 keer veearts erbij) rekening van 1100 euro en niet verzekerd |( Dus wat is wijsheid nu zit hij wel in de verzekering want dat gebeurd me geen 2e keer. Je moet de afweging maken of je het geld wel hebt om je paard te kunnen helpen als dat nodig mocht zijn.Ik zou dus aanraden verzekeren! ;)

Heel leuk bedacht maar als jij je paard verzekerd voor bv 1500 euro krijg je ook maar tot 1500 euro aan ziektekosten per kalenderjaar terug.
Ik denk niet dat je een paard van 1500 euro gaat oververzekeren voor 5000 euro. :o
Dan ben je een hoop premie kwijt.
Ik heb 1 paard wel verzekerd en 1 niet. Maar die andere is nu alweer 16 dus dan gaan ze er toch uit en moet je nog alles zelf betalen. Ik heb gewoon altijd een spaarrekening voor de paarden. Ook voor dat paard wat wel verzekerd is.