Leasprijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horse2009

Leasprijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:17

Hallo allemaal,

Ik zit erover te denken om mijn pony te gaan verleasen en zou graag wat meningen willen horen wat ik hiervoor kan vragen.

Het is een C pony en ze is 16 jaar. Zelf ben ik te groot om op haar te rijden. Ze is een erg brave pony maar heeft wel pit.
Ik wil haar verleasen om de volgende reden....
Ik heb veel ervaring gehad met verzorgsters voor haar maar die komen vaak in het begin erg trouw maar na een tijdje wordt het vaak minder en makkelijker om niet te komen, vaak te druk met school etc. wat natuurlijk begrijpelijk is. Maar ik zoek juist iemand die voor een langere tijd mijn pony wil rijden zodat ik weet dat ze voldoende beweging en aandacht krijgt.Wanneer er betaald moet worden, wordt het vaak wel serieus genomen. Ten 2e ook om de kosten te dekken. De pony staat bij mijn ouders op de boerderij maar eet natuurlijk wel brokken, verbruikt hooi en strok, moet naar de hoefsmid etc.

De volgende faciliteiten/spullen zijn aanwezig:
Er is een stal met goede zadelkasten, een poetsplaats en weidegang. In de wei is een bak gemaakt maar hier zit geen zand oid in dus in de winter soms lastig te rijden. Verder staat de pony aan de rand van een natuurgebied dus er zijn voldoende uitrijmogelijkheden.
De persoon kan elke dag rijden, mag ermee naar les en/of ponyclub, wedstrijden mee rijden etc. Er mag eventueel ook met 2 personen geleast worden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Thats_Me

Re: Leasprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:29

Ik zou vrijblijvend iemand zoeken dus net als verzorger. Maar wel verplichten om één keer per week op eigen kosten les te nemen en evt. hoefsmit te betalen. Dan zitten er toch kosten aan verbonden maar hou je het wel vrijblijvend.

Wil je dat niet dan zou ik zeggen zo'n 75 euro per maand.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:53

als de pony volledig in verzorging komt van iemand anders.
dus als het waren een fulltime paard van iemand anders word
dan zou je de helft van het stalgeld kunnen vragen.
ik heb geen idee wat je kwijt bent voor de pony per maand.
maar eventueel de helft van dat?
of alleen de voer kosten en smid kosten

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:55

Ik zou ook 75 euro per maand vragen voor de lease. En hoefsmid,voerkosten ed extra.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:33

Ik weet niet waar je woont maar anders moet je eens even op marktplaats zoeken binnen jouw regio wat er voor gevraagd wordt. Bedenk wel de pony staat bij je ouders thuis dus je kan ervoor kiezen om alles te laten betalen, maar ik denk dat eerlijker is om wel iets minder te doen want zoals je zelf als zegt is het in de winter soms moeilijk om te kunnen rijden, maar zoals ik al zei vergelijk de prijzen eens op marktplaats. Sucses met je zoekttocht.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:24

Denk dat je ook zo tegen de 75 euro, onder de 100 euro kunt vragen. Het is misschien ook verstandig om een lager bedrag te vragen, maar dan 1x per week lessen op eigen kosten te verplichten. Zo heb je toch wat meer zekerheid dat er goed wordt omgegaan met je pony.

Aan de andere kant, als de pony eigenlijk voor zo goed als helemaal voor de verzorgster is (zoals je zo'n beetje wel beschrijft), dan zou je naast de 75 euro ook nog de meer vaste kosten als hoefsmid, ontwormen, stro en brokken kunnen vragen. DA zou ik voor jou rekening houden.

Verder een goed idee om te leasen ipv verzorgster, als je dat fijner vind :) Snap dat je een vast iemand wilt hebben. Het is toch iets anders om niet te komen als je een keer moeilijk in de tijd zit, maar wel geld voor de pony betaald.

En marktplaats is inderdaad een goed idee om even op rond te kijken! :j

pietermolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:17

Wat is belangrijker? Geld of de manier waarop ze er mee omgaan. Ik denk dat 75/100 niet zo veel uitmaakt. Steek vooral je energie in de manier waarop.!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:27

In de meeste gevallen maakt geld betalen wel uit.
Wel vind ik 75,- wat duur voor een C-pony.
Je doelgroep zijn kleine kinderen en zullen de ouders er voor op moeten draaien.
Een 10 rittenkaart op de manege is idd duurder, maar ze rijden dan 1 x in de week en zijn dus 10 weken 'zoet'.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:31

indertijd ben ik aangeboden geweest om mijn paard te leasen
de mensen stelden het volgende voor :
het paard kwam naar hun manege
zij betaalden het stalgeld, lesgeld, hoefsmid en veeartskosten...
dus paard ging volledig ten koste van hen...enkel was hij nog mijn eigendom
maar ik wilde dit niet zonder er controle qua rijden ofzo op te hebben en uit schrik kapot gereden te zijn en verkocht hem dus liever wanneer hij nog goed aangereden was...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:46

Wanneer zij alle kosten betalen en dat kunnen aantonen, zou je in een rechtzaak je eigendom KUNNEN verliezen. Zelfs als je een 'contract' heb.

Echter, met een contract verhuren voor geld, ben je ook aansprakelijk als de persoon er af valt. De verzekering kan zich terug trekken als het duidelijk wordt dat jij er geld voor heb ontvangen...
Zover ik heb begrepen van mijn verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:52

let wel op dat je paard niet naar een andere manege mag gaan (als ik het zo lees) en dat zou mij als leaser afschrikken want ondanks dat je het paard dan betaalt en dus je "eigen"pony is word er wel als maar (door jou ouders) op je vingers gekeken en dat lijkt mij niet fijn. tuurlijk is het goed dat je controle wil houden maar dat hij persé moet blijven staan waar hij staat (en waar je dus geen goede bak heb en dus voor wedstrijden bijv. trainen al een stuk moeilijker word) zou ik niet blij zijn met het feit dat hij daarstaat

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:57

Het ligt er ook maar net aan welke omgeving je zit.
Er zijn overigens genoeg mensen die op een c-pony passen, merk ik zelf ook met onze c-pony.
Heb hem destijds verleased voor 90% van de stallingskosten, wilde zelf niet alles uit handen geven. Ik betaalde dus 10% en alle andere bijkomende kosten; harnachement, DA, hoefsmid wormenspuit enz. Hij mocht dan mee naar een stalling van hun keuze en konden hem als eigen pony beschouwen qua doen en laten.

Zeker als je hem aan huis hebt staan zou ik er nog veel minder voor vragen en je hebt dus ook geen bak.
Is er wel een bak in de buurt waar ze kunnen rijden?
Mogen ze hem zomaar meenemen op buitenrit, is dat vertrouwd?

Tja, uitgaande van bovenstaande zou ik er niet meer dan 50euro voor vragen. Als je een leaser zoekt voor het bekostigen van alle kosten kun je hem beter verkopen vind ik.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:29

Ohjah. Ik ga zelf een merrie kopen voor de fok maar ze moet ook op wedstrijd uitgebracht worden. De gene die m gaat verzorgen gaat m dagelijks doen en moet de stallingskosten en de hoefsmid betalen, voer en veearts betaal ik.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:38

het is wat een bijrijder/ leaser er voor over heeft

ik heb betalende bijrijdsters gehad die helft van de kosten meebetaalden
de helft van de stalling en de helft hoefsmid

de DA en andere extra`s waren gewoon voor mij.
en nooit gezeur gehad dat het te veel was en nooit zonder bijrijdster gezeten.

bij mij kwam dat neer op 90 euro p/mnd en om de 8 weken ong 40 euro voor de smid.

ze kregen een eigen zadel en hoofdstel en poetskist en een eigen kast,als er iets door hun toedoen kapot ging werd dat door hun gemaakt of vernieuwd

ze reden op doordeweekse dagen en af en toen in het weekend,dat ging in overleg.
en de regendagen dat ze niet konden rijden werden later ingehaalt.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:53

als je het doet doe het dan zo.
mochten mensen er de volle stalling voor betalen laten ze dat dan aan jou betalen.
en betaal jij dan de stalling aan de stalhouder.
zo kan jij altijd aantonen dat jij de stalling en dus onderhoud van het paard heb betaald.
dan kan je nooit je eigendom kwijtraken.