Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:01

Als je een weiland koopt met agrarische bestemming, wat mag er allemaal wel en wat niet?

Valt het keren van je weiland onder 'ophogen'? Mag je wat stoeptegels neerleggen in de hoek?

Anoniem

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:07

Bel je gemeente, elke gemeente heeft andere bepalingen over wat wel en wat niet toegestaan is.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:08

Voor zover ik weet, mag er niet veel. Ff navragen bij de gemeente. Wij hebben naast het huis een stuk grond gekocht met als bestemming, grasland. Daar mag ik dus ook niets anders mee als gras Lachen. De paarden erin mag dus wel, maar verder niets. Agrarisch wil volgens mij zeggen: graan verbouwen, aardappels, gras etc., maar verder ook niets anders.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:29

en je trailer in het land zetten?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:38

boer mag ook melkwagen in het land zetten, zolang de wielen er maar onder zitten en het verrijdbaar is toch?

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:40

Ligt aan je gemeente of het mag. Weilandje wat ik ook huurde mocht eigenlijk niks. Geen caravan neerzetten, geen stoeptegels, niks. Maar dat is echt afhankelijk van de gemeente.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag ni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:41

hier in de buurt is ook iemand die een container op wielen in het land heeft staan ROFL

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:43

Dat zou dus in die gemeente waar ik toen mijn paard had staan, absoluut niet mogen. Als ze je daar mee pakten was je nog niet jarig Huilen van het lachen

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:47

Is afhankelijk waarvoor het dient, dacht ik. Je ziet ook wel eens van die verrijdbare mestcontainers er tijdenlang staan. Daar halen ze dan zo nu en dan vloeibare mest uit en rijden dit over het land.

smarty

Berichten: 359
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Een lieflijk dorpje in Gelderland

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:49

ligt idd aan de gemeente waar je zit, maar over het algemeen mag er geen ene moer meer, en agrarische bestemming.... echt geen trailer of wat dan ook, die regel is al een jaar veranderd.... spruitjes mag je derop zetten! alleen als je een boerenbedrijf hebt, dan zijn de regels weer anders....

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:09

Ik lees 2 verschillende dingen; bestemming 'agrarisch' en 'grasland'. Heb je het over de gemeentelijke of kadastrale inschrijving? Wat je mag plaatsen is afhankelijk van de gemeentelijke regels en niet van de inschrijving van het Kadaster. Overigens kun je als particulier in werkelijkheid nooit een agrarische bestemming behouden of krijgen. Dus als je een perceel koopt die deze bestemming heeft, zou je formeel een bestemmingsplanwijziging moeten doorlopen.
Op een perceel grasland dat deel uitmaakt van een agrarische bestemming (bijv. bij een agrarisch bedrijf) zul je nooit een vergunning krijgen voor bebouwing omdat het niet in het bouwblok valt. Het wijzigen van de grond moet je formeel aanvragen. Als je grasland wijzigt in verharding of zand (igv rijbak). In de praktijk doe je dat niet en dat gaat eigenlijk altijd goed. Het plaatsen van bebouwing, zoals een schuilstal is natuurlijk een ander verhaal. Ook verrijdbaar staan veel gemeenten niet toe.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:11

arabesk alleen je gemeente kan daar antwoord op geven. Je kunt in Enschede bv wel een schuilstal zetten, mits die aan één zijde open is, geen fundering heeft e.d. Maar een trailer mag weer niet. Het is per gemeente verschillend.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:16

het land keren, bedoel je daar omploegen mee? dat mag nl wel, maar ook daar zijn regels aan verbonden, zeker als je er ook nog mest op wilt brengen.

Verder zou ik het aan de gemeente voorleggen, de ene gemeente is makkelijker dan de andere

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:38

In ZH is agrarisch dat je er alleen vee mag laten lopen en bemesten conform de mestwet. Zelf een trailer voor het geval deze dringend nodig zou zijn is niet toegestaan. Zelfs het planten van bomen niet zodat je voor je dieren zelfs geen beschutting kan crieëren.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 23:51

ze zijn helemaal gek in nederland

De gemeente Wijchen is de enige die nog enig inzicht heeft.

Hoe krijgen we onze weilanden zo snel mogelijk helemaal léég. Boos!

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:56

Toch ik het niet met je eens. Natuurlijk wil je graag een schuilstalletje voor je paard, en dat je wil je buurvrouw links en buurvrouw rechts en die daarnaast en die daarachter, enz. Ondertussen staat er op elk stukje wei van een halve hectare wel een schuilstalletje. De een onderhoudt dat stalletje beter dan de ander. Als we dat bedoelen met het verpaarden van het landschap ben ik als paardenliefhebber een tegenstander. Het landschap wordt er niet fraaier van, het wordt een ongelovelijke bende. Kijk maar 'ns bij de verschillende volkstuincomplexen. Ik ben wel een voorstander van een schuilstal, maar dan wel eentje die past in de omgeving. Bijv. een hooiberg bij een boerderij, maar overal van die kleine hokjes of aftandse trailers is? Ik maak hier vast geen vrienden mee, maar ik moet er niet aan denken en hoop dat gemeenten dat ook in de toekomst niet zullen toestaan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:39

Ik heb onderzoek gedaan naar het buitengebied en het probleem zit em niet in de schuilstalletjes. Wel in de eventuele aantasting van het landschap, alhoewel het gemiddelde boerenbedrijf met de hmm strakke enorme schuren er ook niet fraai uit ziet.

Het probleem zit em in iets dat begint als schuilstalletje.. dan komt er licht en water, dan komt er een fundering in. Dan wordt de vierde muur erin gezet...paar ramen, aanbouw voor het stro en opeens woont er iemand. Of staan er 6 paarden in luxe amerikaanse stallen (van die kunststof gevallen) die niet in ons landschap passen. En dat soort dingen kun je wel terugdraaien. Gewoon handhaven. Maar daar maak je geen vrienden mee.

Dus nee.. zo makkelijk is het allemaal niet. Zeker niet in een land waar open ruimte schaars is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:43

welk landschap? Verdienen die kale polders hier de term landschap? Ze hebben hier in de buurt echter kennelijk geen enkele moeite met het neerpleuren van lelijke bedrijfshallen en kassen Boos!

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:49

Jouw buurt, is gelijkwaardig met de rest van Nederland. Niets mag. Als er geen bouwvergunning op zit, heb je hier ook geen enkele kans toe. Dat bedrijfshallen en kassen wel mogen, is puur bedrijfsmatig en dan is het wel toegestaan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:49

Arabesk schreef:
welk landschap? Verdienen die kale polders hier de term landschap? Ze hebben hier in de buurt echter kennelijk geen enkele moeite met het neerpleuren van lelijke bedrijfshallen en kassen Boos!


voor bedrijven gelden andere regels..

vaatwasser

Berichten: 709
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: in de keuken

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:13

Wij hebben 2 jaar geleden het land van de buurman gekocht. Dat bestond uit een kas, een schuurtje en een huis. Paralel achter zijn huis, hebben wij precies de ruimte voor stallen, een bak en een klein weitje. Dan is er nog ongeveer 1 hec over, die ligt niet paralel aan zijn oude woonhuis. Dit stuk land heeft ook agrarische bestemming. Je mag daar dus ook echt alleen maar verbouwen. Wij mogen de er alleen wei van maken, als er €70.000,- overdrachtsbelasting wordt betaalt. Beejte duur weitje Lachen

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:35

Agrarische bestemming houd hier in dat je niks mag neer zetten, ook niks verplaatsbaars, al word onze trailer, mestaanhanger e.d. wel gedoogd.

Hogeboom

Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Südbrookmerland - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:00

Ik heb in Friesland een boerderij gehad met aansluitend agrarisch weidegrond. Zelfs bomen planten moest aangevraagd worden aangezien er dan uitzichtsbelemmering optreed. Inprincippe mag je niets.....het weiland is weiland. Ik heb toen op agrarisch land een rijbak/paardenstal laten plaatsen....maar moest eerst agrarisch bouwgrond worden....dus de bestemmingsplan moest herzien worden, dit gaat niet zomaar.

Een bouwkeet/trailer of iets dergelijks wat verrijdbaar is mag er wel staan maar dat moet je aanvragen en voor een bepaalde periode.

In overleg met de gemeente mag veel en in sommige gemeente mag niets...net in wat voor beschermd milieu je zit. Het is dus heel siutuatie gericht.

Nu ik in Duitsland woon is het wat makkelijker. Ik woon aan een natuurgebied....mijn weidegrond staat midden in het natuurgebied en onze paardenschuur grenst hieraan. Ik mag er niets op bouwen, maar de gemeente is loyaler hier en met een goed plan kun je weer veel.

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:06

_Sammie_ schreef:
Wij hebben 2 jaar geleden het land van de buurman gekocht. Dat bestond uit een kas, een schuurtje en een huis. Paralel achter zijn huis, hebben wij precies de ruimte voor stallen, een bak en een klein weitje. Dan is er nog ongeveer 1 hec over, die ligt niet paralel aan zijn oude woonhuis. Dit stuk land heeft ook agrarische bestemming. Je mag daar dus ook echt alleen maar verbouwen. Wij mogen de er alleen wei van maken, als er €70.000,- overdrachtsbelasting wordt betaalt. Beejte duur weitje :)

Kan je er niet van maken dat je gras verbouwd en voor een juiste ontwikkeling van je gewas (het gras) is begrazing nodig? ;)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:39

Marion71 schreef:
Overigens kun je als particulier in werkelijkheid nooit een agrarische bestemming behouden of krijgen.

Waar baseer jij dat op?

Arabesk schreef:
De gemeente Wijchen is de enige die nog enig inzicht heeft.

Totdat je in de gemeente wijchen woont, want wijchen is ook echt niet makkelijk...