Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:39

3 Februari 2008 heeft een vriendin van mij haar paard door omstandigheden moeten verkopen. Via via is zij bij een persoon terecht gekomen die erg geinteresseerd was in het kopen van het 15-jarige arabiertje. Er was van begin af aan duidelijk dat het paard rugproblemen had. Waarschijnlijk rijtechnisch ontstaan wat niet gek is wanneer er een onkundige jonge ruiter gewoon plezier heeft met een paard, maar zich verder niet bewust is van hoe een paard zou moeten lopen etc. Verder heeft de koper zelf besloten geen dierenarts naar het paard te laten kijken.

Het paard werd verkocht en in de koopovereenkomst staat;
"de verkoper garandeert dat het paard vrij is van ziekten, ecxemen, koopvernietegende gebreken en andere gebreken, welke de waarde en/of het gebruik van het paard kunnen beïnvloeden. Hij verzekert dat het paard vrij is van ondeugden."

De aanbetaling was 200 euro en de resterende 800 euro zou later betaald worden. Het geld bleef echter uit en nadat er telefonisch contact was geweest gaf de koper aan geldproblemen te hebben, maar garandeerde het resterende bedrag over te maken.

Het geld bleef uit en 5 Mei 2008 ontvingen zij de volgende aangetekende brief:

***Brief verwijderd.

Het gaat mijn vriendin niet om het geld wat achtergebleven is, maar meer of er een mogelijkheid is haar paard terug te halen.

Ik ben benieuwd wat we hiermee kunnen. Voor iedereen die zich hierover wil buigen, alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-11-08 02:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privécommunicatie verwijderd.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:45

Waarom wil je vriendin haar paard terughalen? Zoals ik het lees gaat het nu juist heel goed met het paard en krijgt het de zorg die nodig is Ja

Toevallig was er een paar dagen geleden net zoiets op de rijdende rechter. Bijna precies zo'n zelfde voorval, maar dan was het vooral voor het geld Ja.

Toen was de uitspraak: overige bedrag wordt niet betaald en voor onkosten van de DA gebruikt.

Nogmaals, waarom moet het paard terug gehaald worden? Dat is me namelijk niet duidelijk.


[edit] Die brief is uit mei.. wat wil je vriendin nu nog bereiken dan?

Of ik mis een stukje, of je verteld de helft Haha!
Laatst bijgewerkt door zap op 20-11-08 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Charr_x

Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Moerbeke-Waas (BE)

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:45

Als jullie wisten dat het paard rugproblemen had/heeft, waarom staat er dan in de koopovereenkomst: "de verkoper garandeert dat het paard vrij is van ziekten, ecxemen, koopvernietegende gebreken en andere gebreken, welke de waarde en/of het gebruik van het paard kunnen beïnvloeden. Hij verzekert dat het paard vrij is van ondeugden."?
Ik denk dat ze weinig kan doen en als het paard haar dierbaar is kan ze altijd juridisch advies vragen aan een advocaat.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:46

oef, dit is of een echte slimmerik. Ik heb absoluut geen juridische kennis, maar mijn eerste reactie is om naar een onafhankelijk dierenarts te stappen met paard. Ik zou ook idd naar jurist gaan, want deze persoon heeft zich(los van de waarheid) goed voorbereid. Succes, wel vervelend hoor!!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:47

Heel vaag verhaal dit...
Ik kom er nog op terug...

Butterfly
Berichten: 2863
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:50

wat een vervelend verhaal voor beide partijen!

wat ik alleen uit de titel kan opmaken is dat het paard nu verwaarloosd zou worden? het tegendeel lijkt me Knipoog
of bedoel je met de titel dat de vorige eigenaresse hem verwaarloosd zou hebben?

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:53

idd, snap de titel ook niet helemaal.. volgens mij wordt het paardje helemaal niet verwaarloosd?
Vind het een vaag verhaal, bedragen kloppen ook niet?? (of ik lees ergens overheen) je schrijft dat je vriendin nog 800 euro tegoed heeft, in de brief wordt gesproken over €300?

BiancaSLC
Berichten: 163
Geregistreerd: 17-10-08

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:12

als ik het zo lees lijkt het er inderdaad eerder op dat het paard verwaarloosd was toen ze van je vriendin was.. je zegt namelijk ook dat ze een onkundige ruiter is, dus misschien wist ze niet eens dat het paard al mok had..
tenzij er harde bewijzen zijn of misschien is er een keurig plaatsgevonden(?) dan lijkt het me sterk dat je er nog wat aan kan doen..
ik wil trouwens niet je vriendin als slecht mens afschilderen hoor!! maar misschien dat het mogelijk allemaal is gebeurd door onwetendheid..?? tenzij de nieuwe eigenaresse het paard al in zo'n korte tijd weet te verpesten. wat me ook weer sterk lijkt, want waarom zou ze al die moeite doen om naar een arts te gaan.. laat staan de kosten die ze er dan voor kwijt is..

voor beide partijen was het misschien beter geweest om het paard te laten keuren.. maarja, achteraf is altijd makkelijk praten

BibicheB
Berichten: 604
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Amerongen

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:16

Ik zal me morgen even buigen over het exacte hoe en wat volgens de wet, maar wat deze "koper" doet (of eigenlijk wil gaan doen) kan natuurlijk (ook volgens de wet) niet zomaar! Dan heb ik het over het financiele aspect. De koop terug kunnen draaien is een heel ander verhaal, ik zal het voor de zekerheid na moeten kijken, maar dat gaat niet zomaar lukken.

(bovendien ten eerste kan mok ieder moment ontstaan, ze zal (deskundige)verklaringen moet hebben over de worminfectie en het "een half tot driekwart jaar niet bereden kunnen worden" en bovendien is er ook nog iets van goede trouw, als de vorige eigenaar geen weet heeft gehad en ook geen gerede twijfel heeft gehad tot het vermoeden van bijvoorbeeld de worminfectie... Bovendien zal je wellicht moeten twijfelen aan de oprechtheid en eerlijkheid van de koper, hoe zeker weet je dat het paard daadwerkelijk ziek is? Daarbij kan je niet zomaar eenzijdig bepalen dat de koopprijs met € ... ,-. verlaagd wordt. Ik hoor je eigenlijk niet meer op die zwakke rug terugkomen? Enkel over de gezondheidsachterstand.)

Hoe het exact zit volgens de wet zal ik morgen even voor je naslaan. Nu staan mijn honden te springen en ik moet de paarden nog een plak hooi geven. Lachen

Er zitten hier verschillende mensen met verstand van de wet (juristen c.q. rechtenstudenten) maar mocht je morgen nog niet verder geholpen zijn, dan hoor je morgen wat van mij!

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:18

Katie, deze brief dateert uit MEI!! Wat wil je vriendin in vredesnaam nu nog daarmee bereiken (het is eind NOVEMBER)??
Of word het paard toevallig nu verwaarloosd?

Het zou fijn zijn als je wat tekst en uitleg kwam geven Ja

Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:31

Door het lange verhaal en zonder er al teveel over na te denken ben ik inderdaad vergeten wat dingen te melden;

Op dit moment wordt het paard verwaarloosd en met haar meerdere. Er zijn verschillende meldingen geweest dat bij betreffend persoon op verschillende datums paarden in de sloot liggen. Paarden hebben geen drinkwater en belanden zo in de sloot.
Mok is iets wat je kan zien, en als je een paard een maand op het land gooit en het dier terugkomt met mok, gaat er dan geen belletje rinkelen dat het je eigen schuld is?

En over de rugproblemen, dit heeft zij gezegd, en de verkopers dachten dat zij er wel verstand van zouden hebben dus hebben haar gelijk gegeven.

Door alle informatie die ik lees en opzoek over desbetreffend persoon dat ik nogal warrig ben, als er meer informatie nodig is ¡vraag maar raak!

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:37

Dit verhaal is uit mei... het is nu November. Ik snap niet zo goed waarom dit in verband staat met elkaar Lachen.

Het paard is verkocht en daar kan je vriendin denk ik niet zoveel meer aan doen. Heeft ze het al bij de dierenbescherming gemeld?

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:45

Sorry, maar ik vind dit een heel raar verhaal. Je vriendin had toch gelijk het paard kunnen terughalen toen de koper liet weten dat hij geen 800 euro had? Hoe kan iemand die niet eens 800 euro heeft nu een paard onderhouden? Je gaat toch niet maanden op zo'n klein bedrag wachten en dan je paard bij die mensen laten? Je vriendin lijkt me in ieder geval niet bijster slim.

Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:48

KNIP
Laatst bijgewerkt door Katie1989 op 21-11-08 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:50

Nou heb ik een aparte vraag maar in welk deel van het land staat dit paard?

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:52

tja... of die betaling wel of niet voldaan is. Je vriendin is er zo te lezen mee akkoord gegaan ofniet?

Kun je nu wat bewijzen dan? Wordt het paard echt verwaarloosd of denken jullie dat? Is alles van horen zeggen, of zijn jullie daar zelf geweest? Onze paarden hebben ook geen waterbak en drinken ook uit de sloot... zielig of verwaarlozing? Welnee Lachen

Krijgt het paard eten? Heeft het paard huisvesting?

Kortom, wordt het paard wel écht verwaarloosd? Uit de brief blijkt namelijk dat de nieuwe eigenaren weldegelijk het beste met het paardje voor hebben. Daar krijgt hij juist behandeling. Kijk maar uit met dit ergens voor te leggen, je vriendin is ook niet eerlijk geweest met de verkoop (paard was immers helemaal niet gezond) en dat kan weer tegen je vriendin gebruikt worden en wellicht komt ze er dan veel slechter uit Ja.

Andere verzorging is niet per defenitie slechtere verzorging Lachen

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:53

Jol1 schreef:
Sorry, maar ik vind dit een heel raar verhaal. Je vriendin had toch gelijk het paard kunnen terughalen toen de koper liet weten dat hij geen 800 euro had? Hoe kan iemand die niet eens 800 euro heeft nu een paard onderhouden? Je gaat toch niet maanden op zo'n klein bedrag wachten en dan je paard bij die mensen laten? Je vriendin lijkt me in ieder geval niet bijster slim.


Dit is ook wat ik in eerste instantie dacht..

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:54

Maar kun je dan eens uitleggen waarom je vriendin haar paard daar laat staan, terwijl het geld niet volgens afspraak betaald is? Dan ga je hem toch al veel eerder ophalen? Of was ze zelf wel blij dat ze er vanaf was?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:54

Kun je uitleggen waarom jullie in het "contract" hebben opgenomen dat het paard gezond is, terwijl je hier aangeeft dat de verkoper bekend was met rugproblemen?

Balou_k

Berichten: 14084
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:55

Maar hoe zit dat met die bloedworm en de onkundige ruiter wie is/was dat ?

Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:56

We weten zeker dat ze verwaarloosd word, ook mijn paarden staan dag en nacht buiten, drinken uit een sloot. En ook ik ben erg van andere aanpak, maar dit is niet gezond.
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-11-08 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Adresgegevens verwijderd.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:57

ik kan hem helaas niet downloaden

Wat wil je hiermee zeggen, ja veel paarden te water. Maar heb je enige context? Ooit langsgeweest?

Het paard was bij je vriendin zo te horen ook niet al te best af... worminfectie en niet goed met zijn rug ed. Waarom wordt het paard op de andere stal wel verwaarloosd en is het paard bij je vriendin beter af?? Is het wel echt de stal van het paard.. niet de buren?

Kortom: eerst zekerheid en dan pas conclusies trekken en ik vrees dat jullie nog lang geen zekerheid hebben van echte verwaarlozing. Vertel eens wat meer over de huisvesting en omgang met het paard. Zijn paarden in de sloot jullie enige kritiekpunt om het paard terug te halen en spreken van verwaarlozing?
Laatst bijgewerkt door zap op 21-11-08 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:57

download doet het idd niet.

Anoniem

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:57

Ahum. Het is mij geheel duidelijk. Degene die nu het paard in bezit heeft, is iemand die al vaker op onlegitieme wijze aan paarden is gekomen. Ik zou zeggen, wend je tot het forum over internet oplichting en ga naar de politie. De kans dat dit paard inderdaad momenteel wordt verwaarloosd acht ik erg groot.
Jol, de persoon die nu het paard heeft, is niet iemand waar je zo even één twee drie een paard vandaan haalt om zo maar te zeggen.
Maar goed, er zal ooit wel gerechtigheid komen, hoop ik.

Edit: dit zou eigenlijk meer een zaak voor de Rijdende Rechter zijn dan het spelletje wat er van de week werd opgevoerd!!!!

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:00

Lijkt mij eerder dat de koper pertinent niet meer dan 700 euro wilt betalen, en nu een manier heeft gevonden om het te proberen..

Mok kan elk moment ontstaan, bloedworm infectie zou via een bloedtest aan het licht moeten zijn gekomen (onderzoeksplicht koper) en rugproblemen waren bekend..

Bovendien is het paard verkocht in februari, de brief uit mei en nu zitten we in november.. lijkt mij dat koper gewoon het restant moet betalen.

Ik ben alleen niet iemand die er verstand van heeft, en ben dus benieuwd hoe dit af loopt...
Maar ik zou er zeker wel werk van maken..