Wie moet de DA-kosten betalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dancertje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:38

en er nog iets van gehoord?

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 09:33

Op dit moment heb ik er nog niks van gehoord.

De sfeer op stal is wel compleet verziekt (door verschillende omstandigheden, niet alleen door dit hoor). Ik ga dan ook proberen om toch eens aan tafel te gaan zitten en als volwassen mensen erover te praten. Want op deze manier is het niet fijn meer.

We zullen zien wat het geeft :)

yana_maas
Berichten: 26
Geregistreerd: 02-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:25

Is nu al ff geleden, maargoed... Is idd zeer vreemd, maar er is geen contract opgesteld dus vgm kan ze jiu helemaal niets verwijten...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:27

quintusgl schreef:
nou ik wist het wel.......... ik zou een rekening sturen van de gewerkte uren. Is ze helemaal van het padje af?
Haar verantwoordelijkheid. Geen woord meer over vuil maken. Rekening sturen van de gemaakte trainingsuren en maar kijken. Ik ben niet wettelijk onderlegd daarin, maar als ze het aanvecht (wat ze toch niet doet) dan denk ik dat je behoorlijk sterk staat. (en dat ze zelfs de uren voor jou nog kan gaan betalen.)

inderdaad! Wat schaamteloos zeg om jou hiermee te belasten na alles wat je gedaan hebt! Ik denk ook dat ze je wettelijk nooit verantwoordelijk kan stellen voor het voorval, ook niet voor onkosten. Maar die rekening opsturen, dat zou ik wél doen! Je tijd moet je berekenen en de benzinekosten.

Had jij echter met dit paard samen een ongeluk gehad, dan was de eigenares hoe dan ook aansprakelijk geweest voor de wet en had zij deze moeten vergoeden. Dus ik zie niet in waarom het nu anders zou zijn. De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk.

Wat vervelend dat de sfeer op stal verpest is nu. Heeft zij tegen jou zitten stoken dan? De mensen zouden toch beter moeten weten?

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 03:33

Desiree schreef:
quintusgl schreef:
nou ik wist het wel.......... ik zou een rekening sturen van de gewerkte uren. Is ze helemaal van het padje af?
Haar verantwoordelijkheid. Geen woord meer over vuil maken. Rekening sturen van de gemaakte trainingsuren en maar kijken. Ik ben niet wettelijk onderlegd daarin, maar als ze het aanvecht (wat ze toch niet doet) dan denk ik dat je behoorlijk sterk staat. (en dat ze zelfs de uren voor jou nog kan gaan betalen.)

inderdaad! Wat schaamteloos zeg om jou hiermee te belasten na alles wat je gedaan hebt! Ik denk ook dat ze je wettelijk nooit verantwoordelijk kan stellen voor het voorval, ook niet voor onkosten. Maar die rekening opsturen, dat zou ik wél doen! Je tijd moet je berekenen en de benzinekosten.

Had jij echter met dit paard samen een ongeluk gehad, dan was de eigenares hoe dan ook aansprakelijk geweest voor de wet en had zij deze moeten vergoeden. Dus ik zie niet in waarom het nu anders zou zijn. De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk.

Wat vervelend dat de sfeer op stal verpest is nu. Heeft zij tegen jou zitten stoken dan? De mensen zouden toch beter moeten weten?


Oh ja? Verklaar je eens nader, waar vind ik deze informatie, aangezien je zo stellig bent daarin?
Eigenaar altijd aansprakelijk?
Ik vermoed een gevalletje 'klok en de klepel'....... :=

Daarbij;
waarom zou TS slapende honden moeten wakker maken? 'Vriendin' van TS heeft geen poot om op te staan, de DA heeft blijkbaar ook geen factuur naar TS gestuurd, dus TS moet gewoon lekker haar mond houden, niets doen en niets zeggen, waait vanzelf wel weer over. Elkaar met facturen gaan bestoken lost al helemaal niets op.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 04:08

Zo iemand is je energie en de naam vriendin niet waardig. Ik denk dat je er wijs aan doet om er verder niet op in te gaan. Zonde van je tijd!

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 16:26

Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties.

We zijn ondertussen een goeie maand verder en ik heb die 'vriendin' (voorlopig) niet meer gezien of gehoord. Sterker nog, ik ben 'ontvriend' op FB door haar :') Makkelijk, moet ik die moeite zelf niet meer doen haha. Ben ook niet van plan een factuur ofzo van de gemaakte kosten door te sturen. Dit was een vriendendienst. Helaas is deze geëindigd met het einde van onze 'vriendschap'. Ach ja, wakker lig ik er niet van. Ik weet niet hoe lang je tijd hebt om iemand 'aan te klagen' of om een factuur te betwisten, maar denk zo dat deze termijn ondertussen wel aan het verstrijken is. En zo niet, ik wacht gewoon af, we zien wel.

Situatie op stal is terug redelijk ok. Iedereen doet aardig tegen me en spreekt gewoon. Heb verder ook met niemand een probleem, dus ga ook geen problemen zoeken. Voorlopig ben ik deze persoon op stal zelf nog niet tegen gekomen. Ze heeft wel een nieuw (duur) paard sinds een 3-tal weken... Toevallig een paardje waar ik ook naar geïnformeerd heb, dus ik weet wat deze moest kosten :+ haha. Ze heeft 'em gekocht een dikke week nadat de andere verkocht was (naar een handelaar). Is haar goed recht natuurlijk, maar moet ze niet komen klagen over een rekeningetje van de DA dat een peulschil is vergeleken met de aankoopprijs van het paard. Verder is ze blijkbaar nog maar 2x komen rijden en dat was in de 1ste week dat ze het paard had (ik kom er regelmatig en heb haar nog niet gezien, nu geef ik wel toe dat ik normaal wel op andere tijdstippen kom dan haar). Beestje stond onlangs dus al 2 weken op stal zonder buiten te komen. Ik was er bij toen iemand anders er 'maar even mee moest rijden'. Had ze gevraagd aan die persoon, omdat ze dus al 2 weken niet was geweest. Beestje ging helemaal over de rooie, echt zonde hoor. Lijkt me meer risicovol dan wat ik met haar andere paard deed... Maar ja, daar mag ik natuurlijk niks van zeggen hè :x Ik stond erbij en keek ernaar. Verder denk ik er het mijne van en moei ik me er niet mee. Ik hoop alleen dat er niks gebeurd. Want deze zever wens ik niemand toe!

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:46

Een paard al 2 weken op stal omdat die ..... niet is geweest...

Vind dat gewoon dierenmishandeling en ik zou er ook werk van maken als iemand in mijn omgeving zo met zijn dier om zou gaan.

Triest hoe sommige mensen met hun dieren omgaan. Om te janken gewoon.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:20

JoyCiej007 schreef:
.


Oh ja? Verklaar je eens nader, waar vind ik deze informatie, aangezien je zo stellig bent daarin?
Eigenaar altijd aansprakelijk?
Ik vermoed een gevalletje 'klok en de klepel'....... :=

Daarbij;
waarom zou TS slapende honden moeten wakker maken? 'Vriendin' van TS heeft geen poot om op te staan, de DA heeft blijkbaar ook geen factuur naar TS gestuurd, dus TS moet gewoon lekker haar mond houden, niets doen en niets zeggen, waait vanzelf wel weer over. Elkaar met facturen gaan bestoken lost al helemaal niets op.

Volgens mij is dit gewoon de wet. Ik heb er ook wel eens artikelen over gelezen, op horses.nl. Daar heb ik die informatie uit. Dus nu niet pissig zijn.

Maar TS hoeft inderdaad niets te doen zolang ze niet eens een factuur ontvangen heeft.


De voormalige vriendin is typisch zo´n voorbeeld met hoe iemand met dieren om gaat, zo gaat ze met mensen om. Alsof het allemaal wegwerpartikelen gaan die er zijn om haar te dienen. Zoals ze ook met dit paard om gaat.... vreselijk! Ik vind dat ophokken zo erg, vooral bij paarden.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:34

Wow wat een leuke 'vriendin' had jij zeg :wow:
Wat vervelend wat het zo gelopen is voor jou, stank voor dank..

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:53

@ TS:
Tsjonge.......... aparte dame als ik het allemaal zo lees. Wel heel verstandig van je om je er verder niet mee te bemoeien of in te mengen, ook voor wat betreft het nieuwe paard. Het zal vast af en toe 'op je handen zitten' zijn, maar wees jij dan igg de verstandigste en meest wijze persoon, en hou je er verre van.

@ Desiree: Ik ben absoluut niet 'pissig' :) jij stelt alleen dingen en dan vraag ik mij af wat de bron daarvan is. Helaas kom je, ook na mijn vraag, nog steeds niet met een directe bron of link waar je deze informatie dan vandaan zou hebben.
Bespaar je echter de moeite; de informatie die jij hier verstrekt, is compleet foutief. Een gedegen relevante bron voor deze informatie zal je dus ook niet gaan vinden. "volgens mij is dit de wet", of "ik heb eens artikelen op horses.nl gelezen", voldoet dan ook niet. Het is jou (sorry, helaas foutieve!) interpretatie van 'de wet'.

En voor mij dus precies de reden waarom ik zo reageer. Ik vind het zo onwijs jammer dat er zo enorm veel bokkers zijn die zichzelf bombarderen tot 'wanna-be-jurist', foutieve informatie verspreiden over het internet en daarbij ook nog eens andere bokkers voorzien van een compleet foutief juridisch advies.
Lees je dan eerst eens goed in, in de betreffende materie. Dan zal je, als het goed is, vanzelf inzien dat deze materie niet zo gemakkelijk te begrijpen is voor 'leken'.
Mocht je nog geïnteresseerd zijn; zoek je bronnen nog eens op, en let dan vooral op het ENORME verschil tussen de begrippen 'eigenaar' en 'bezitter'. Want daar schuilt onder andere precies jou foutieve interpretatie in.

Ik zal straks even wat verder reageren met gedegen uitleg en bijbehorende relevante bronnen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:25

Ik heb absoluut niet de intentie of ambitie om al dan niet wanna be `jurist` te zijn. Dus hou je een beetje in met je vooringenomenheid.

Ik weet dat als iemand op mijn paard rijdt, en er overkomt die persoon iets, dat de wet míj aansprakelijk stelt. Maar als jij mij feiten kunt noemen die mij van die aansprakelijkheid kunnen ontslaan, dan graag!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:19

(Risico)aansprakelijkheid is niet altijd hetzelfde als de verplichting om de totale kosten van de schade te betalen.

Als jij een bijrijder hebt, die gewoon een volwassen persoon is, met ervaring met paarden, dan zal mogelijk ook de factor 'eigen schuld' meespelen.

Je bent als eigenaar dus wel altijd (risico) aansprakelijk, maar je hoeft niet altijd alle kosten te betalen. Specifieker kan ik het helaas ook niet maken, dat verschilt echt van geval tot geval. Daarom heeft joyCie wel een beetje gelijk. Als je niet echt weet hoe het zit, kan je misschien beter geen stellige uitspraken doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:15

Alles is moeilijk aan te tonen en de meeste mensen hebben niet het geld om een rechtsbijzaak te starten. Meestal doen verzekeringsmaatschappijen dat ook onderling, om niet uit te hoeven betalen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:25

Desiree:

Joycie reageert wellicht wat overtrokken maar met "volgens mij is dit de wet" schiet niemand iets op. Het veroorzaakt alleen maar (meer) verwarring.

Rocamor

Berichten: 11023
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:55

Ik vind JoyCie helemaal niet overtrokken reageren. Hier op Bokt zien we zoveel mensen iets roepen die ooit "eens iets opgevangen hebben" en dit nu als waarheid verkondigen. Denk maar aan de nonsens dat als je kunt aantonen dat je het onderhoud van een paard 6 maanden hebt bekostigd, dat dit dier dan automatisch van jou is.

Dit soort zaken kunnen zo gecompliceerd zijn, dan is een "volgens mij" of "ik heb ooit gelezen dat" gemiddeld genomen niet heel handig is. Dat gaat een Eigen leven leiden op den duur namelijk.

Ben in ieder geval wel benieuwd hoe het voor de TS gaat aflopen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:06

Rocamor schreef:
Dit soort zaken kunnen zo gecompliceerd zijn, dan is een "volgens mij" of "ik heb ooit gelezen dat" gemiddeld genomen niet heel handig is. Dat gaat een Eigen leven leiden op den duur namelijk.

Ben in ieder geval wel benieuwd hoe het voor de TS gaat aflopen.


Dat is het andere punt van bokt er wordt graag op een volgens mij enz stelling gereageerd omdat iedereen wel eens een andere ervaring heeft opgedaan. Ook lopen dan deze discussies heel lang door zonder dat de posters naar de stand van zaken in het topic kijken.


tweety_be schreef:
Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties.

We zijn ondertussen een goeie maand verder en ik heb die 'vriendin' (voorlopig) niet meer gezien of gehoord. Sterker nog, ik ben 'ontvriend' op FB door haar :') Makkelijk, moet ik die moeite zelf niet meer doen haha. Ben ook niet van plan een factuur ofzo van de gemaakte kosten door te sturen. Dit was een vriendendienst. Helaas is deze geëindigd met het einde van onze 'vriendschap'. Ach ja, wakker lig ik er niet van. Ik weet niet hoe lang je tijd hebt om iemand 'aan te klagen' of om een factuur te betwisten, maar denk zo dat deze termijn ondertussen wel aan het verstrijken is. En zo niet, ik wacht gewoon af, we zien wel.

Situatie op stal is terug redelijk ok. Iedereen doet aardig tegen me en spreekt gewoon. Heb verder ook met niemand een probleem, dus ga ook geen problemen zoeken. Voorlopig ben ik deze persoon op stal zelf nog niet tegen gekomen. Ze heeft wel een nieuw (duur) paard sinds een 3-tal weken... Toevallig een paardje waar ik ook naar geïnformeerd heb, dus ik weet wat deze moest kosten :+ haha. Ze heeft 'em gekocht een dikke week nadat de andere verkocht was (naar een handelaar). Is haar goed recht natuurlijk, maar moet ze niet komen klagen over een rekeningetje van de DA dat een peulschil is vergeleken met de aankoopprijs van het paard. Verder is ze blijkbaar nog maar 2x komen rijden en dat was in de 1ste week dat ze het paard had (ik kom er regelmatig en heb haar nog niet gezien, nu geef ik wel toe dat ik normaal wel op andere tijdstippen kom dan haar). Beestje stond onlangs dus al 2 weken op stal zonder buiten te komen. Ik was er bij toen iemand anders er 'maar even mee moest rijden'. Had ze gevraagd aan die persoon, omdat ze dus al 2 weken niet was geweest. Beestje ging helemaal over de rooie, echt zonde hoor. Lijkt me meer risicovol dan wat ik met haar andere paard deed... Maar ja, daar mag ik natuurlijk niks van zeggen hè :x Ik stond erbij en keek ernaar. Verder denk ik er het mijne van en moei ik me er niet mee. Ik hoop alleen dat er niks gebeurd. Want deze zever wens ik niemand toe!

Rocamor

Berichten: 11023
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:11

Die update had ik gelezen. Echter was ik benieuwd naar de wat langere termijn. Ervaring uit verleden leert dat sommigen ook na een maand of 2 spontaan nog een keer met de melding komen dat ze moeten betalen. Vandaar mijn laatste opmerking (maw: is de kous nu echt helemaal af of krijgt die ex-vriendin het nog een keer op de heupen?)

BeFunny

Berichten: 10931
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:26

Ik zou geen cent betalen.
Is ze helemaal van de pot gerukt.
De rekening is naar de eigenaresse gestuurd op haar naam. Laat haar dan eerst maar hard maken dat jij verantwoordelijk bent. Dan kun je altijd nog beslissen.

Jij hebt voor haar paard klaar gestaan omdat ze hier zelf geen trek in had en vervolgens na al jou werk het paard aan een handelaar verkocht. Dit zou geen vriendin meer van mij zijn. Ik zou haar ook direct zodra ze met dreigen begon zo ontiegelijk haar mond gesnoerd hebben. Maar jij was waarachijnlijk zelf zo overdonderd omdat zij jou hier verantwoordelijk voor wil stellen. En zeg nou zelf hoe makkelijk is het om een rekening gewoon bij iemand anders neer te leggen.

Hoe durft ze na wat je gedaan hebt.
Maak je niet druk betalen kan altijd nog ;) Maar in dit geval zal ze er dan zelf achter komen dat het gewoon haar kosten zijn ;)