Hoe kom je aan een kwalitatief, goed en jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Hoe kom je aan een kwalitatief, goed en jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:10

Ik heb twee paarden. Beiden kunnen goed bewegen. Lan heb ik gewoon gekocht. Kon goed bewegen, maar had daar gemiddeld genomen niet zo'n zin in. Dus dat heeft me wat jaartjes gekost om het kunnen om te zetten naar kunnen én willen. Wiz heb ik zelf gefokt (zei het per ongeluk) en die had vanaf het beginnen én aanleg en wil. Heerlijk een paard dat zelf bijna verzamelt en een natuurlijke galopswisselaar is :j
Je moet geluk hebben. En oog voor hoe een tweejarige (die meestal lelijk zijn) opdroogt.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:12

Ik heb mijn paard via mijn instructrice gekocht. Zij wist dat ik op zoek was naar een paard en zij reed op dat moment een paard voor iemand dat te koop was. Misschien een idee om zoveel mogelijk mensen te laten weten dat je op zoek bent.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:19

Ik denk dat wij echt enorme mazzel gehad hebben. Ben niet eens zo lang op zoek geweest maar op marktplaats stond een advertentie van een 6 jarig paard, groot want dat zocht ik, alleen had ie nog erg weinig gedaan. En eigenlijk wilden wij een paard wat al iets verder in africhting was.

Paard toch gekocht, helemaal laten keuren vanwege een miskoop een aantal jaar ervoor, helemaal goed gekeurd en dus meegenomen voor een heel reeel bedrag. Wij hebben het hele eerste jaar ons af zitten vragen of er niet ergens toch nog iets boven water zou komen want het was eigenljik te mooi om waar te zijn.

Paard doet het erg goed, we mogen Z (een ander had dat iets sneller voor elkaar gekregen denk ik, maar ik ben niet zo vlot), we springen, we crossen een klein beetje, rijden heerlijk buiten, kortom ik heb het ideale paard met goede gangen, heel goed karakter en ik kan ook echt iedereen erop zetten als ik dat zou willen. Ik vind dat ik enorme mazzel heb gehad met dit paard! Hij mankeert ook echt nooit iets...

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:25

ik werk bij de Hemmelhorst (is een stoeterij in Borne, overijssel) en daar hebben ze hele goede springpaarden. De meeste ook 1,80m of misschien heel iets kleiner. Ook allerlei kleuren enzo.. heeeeeel mooi! Maar misschien kun je een mailtje sturen naar die mensen.. hebben hele goede sportpaarden staan daar.. veel die ook internationaal rijden enz. Ook paarden van Mariële Schroder.. maar okee.. hier de website: http://www.hemmelhorst.nl/

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:48

alja schreef:
ik denk dat goede paarden niet op marktplaats terecht komen maar al via via zijn door verkocht :)

Hier ben ik het zeker niet mee eens! Ik heb mijn paarden allemaal via marktplaats of sporthorses gekocht. Volina is nu iets van 1,72 en Amalia gaat ook richting 1,70m. Ik zou gewoon de moed niet opgeven en blijven zoeken, ook via kennissen/vrienden/rijvereniging/hoefsmid/dierenarts etc. blijven vragen of ze een paard voor je weten. Ik heb wel een stuk of 6 paarden rontgenologisch laten keuren voordat ik ze wilde aankopen en ze waren allemaal fout, dus dat is niet doorgegaan. Dat vind ik wel het grootste nadeel tegenwoordig, als je eindelijk een leuk paard hebt, is er maar een kleine kans dat hij echt perfect is op rontgen.. En ik heb trouwens Volina zonder foto via marktplaats gekocht, ben gewoon wezen kijken.. Dus laat je niet afschrikken door de advertentie of dat je persee eerst een foto wilt zien, als het je wat lijkt, gewoon gaan kijken :D Veel succes nog met je zoektocht! En mocht je interesse hebben, een aantal van mijn paarden zijn eventueel wel te koop (Amalia & Bertz,echter Bertz wordt niet1,70). ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:07

perfect op de rontgen vind ik toch al onzin. Leuk als die perfect is, maar de meeste ruiters rijden hun paard stuk, zonder dat het door het zwake gestel van het paard komt.

Dit is ook een leuk artikel ;)
http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Vaak zijn combinaties van afwijkngen meer risicovol.
Ik vind het wrel belangrijk om te weten hoe het er van binnen uit ziet, maar zal een paard niet laten staan op een kleine(!) afwijking. Zelf heb ik ook voldoende afwijkingen _O-

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:13

Die van mij komt dus ook van marktplaats, ook een advertentie zonder foto.....verdere info opgevraagd én foto's en daarna gaan kijken!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:16

Ik heb de mijne ook gewoon via marktplaats :Y)

Als veulen aangekocht van de fokker van Samber, de familie Smilda :D
De moeder leverde 3 pavocupfinalisten en lopen momenteel allemaal succesvol nationaal.
(trouwens heel zijn familie, 4 generaties lang, loopt nationaal en internationaal)

Ik zou zo'n paard nu (4 jaar) nooit of te nimmer kunnen betalen!

Foto's en recente filmpjes van Aqanto zie profiel ;-)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:55

superwoman schreef:
perfect op de rontgen vind ik toch al onzin. Leuk als die perfect is, maar de meeste ruiters rijden hun paard stuk, zonder dat het door het zwake gestel van het paard komt.

Dit is ook een leuk artikel ;)
http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Vaak zijn combinaties van afwijkngen meer risicovol.
Ik vind het wrel belangrijk om te weten hoe het er van binnen uit ziet, maar zal een paard niet laten staan op een kleine(!) afwijking. Zelf heb ik ook voldoende afwijkingen _O-

Ik ben het met je eens dat het onzin is, maar ik wil ze ook weer kunnen verkopen.. en dan laten de meeste mensen een paard met een kleine afwijking staan (of kopen ze hem/haar voor een veel lagere prijs). Als ik alleen voor mezelf een paard aanschafte met de bedoeling om die nog minstens 5 jaar zelf aan te houden, dan zou ik een kleine afwijking geen probleem vinden.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:32

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:36

Er zijn al zoveel dingen genoemd, je hebt vooral veel geluk nodig :D sommigen doen er jaren over om er zoeen te vinden. Dus geluk geduld en tijd ;) dan komt het wel weer goed ;)

Overigens heb ik er nog wel 2 staan. ;) beiden rontgen ggk ;) 2 & 3 jaar ;) (in wijk & aalburg dus niet zo heel ver)

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:53

De stal waar ik op sta heeft nog wel eens wat paardjes wat binnenkomt om verder gereden te worden voor verkoop maar dat zijn eigenlijk allemaal dressuur paarden. Eigenaresse (tevens mijn instructrice) zoekt ook paarden voor mensen. En ze fokt elk jaar een paar veulens. En dit jaar heb ik haar veulen van vorige jaar gekocht :D Zou ook niet te betalen zijn geweest als 3 jarige en we hebben er nogal wat verwachtingen van als ze eenmaal onder het zadel gaat dus ik ben benieuwd.

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:54

Bij ons op stal gaan de jonkies voor echt niet teveel weg (gem. tussen de 2500 en 3500).
Een 3-jarige die 2 jaar geleden verkocht is, bleek een jaar later de topper van een merriekeuring (stond in een blad genoemd met de naam van de fokker/staleigenaar). T is echt een kwestie van via-via maar deze man adverteert ook in de strengen en ook MP is hem niet onbekend (en dat voor een 72-jarig meneertje :).

Op dit moment staat er een 3-jarige zwarte merrie te koop, prachtig diertje, super lopen maar goed voor jou iets te klein (zal ws. rond de 1.60-165 uitkomen maximaal. Misschien dat de volgende lichting wat is (2-jarigen).

Succes met zoeken in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door Wulensa op 15-05-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:55

ik ben het niet helemaal eens met: rontgen is onzin...als je een paard koopt met ocd weet je dat je later "kans" kan hebben dat het slechter gaat . een paard koop je niet voor maar 2 jaar, de meeste mensen willen er minstens 10jaar mee doen, en voor de verkoop dan ook niet bevordelijk.
natuurlijk kan een "gezond en gaaf gerontgend paard ook zijn been breken, atrose krijgen enz.
maar je kan er wel ellende mee voorkomen.
een vriendin van mij had een paard gekocht,super leuk dier,eerste maand veel plezier gehad, daarna werd het paard levensgevaarlijk!
na laten kijken, paard was ingespoten geweest tegen de pijn, na maand ws dat spul uitgewerkt.
haar vader sprak een kennis en dat paard kwam ter sprake, wat bleek: die kennis had dat paard naar de slager gebracht! paard is door handelaar opgekocht en opgeknapt met een pijnstillende gewrichtsspuit, en dus verkocht aan hun.
paard is meteen ingeslapen om dit soort dingen te voorkomen,ze was blij dat ze met dit paard naar kliniek was gegaan en door rontgen erachter kwam wat het dier mankeerde (was dus onbehandelbare blessure wat met maandelijkse injectie verlicht kon worden)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:10

replaym schreef:
Less schreef:
Fokkers hebben wel staan wat ik zoek maar nog niet gekeurd en helaas worden er veel jonge paarden afgekeurd dus slaan we die stap nu over.
Wanneer je afspreekt dat je alleen betaald bij goedkeuring is er toch niet zo veel aan de hand? ;)

Was het maar zo makkelijk. Je hebt goed keuring en je hebt goedkeuring. De ene dierenarts classificeert de sprong als een tweetje en de andere een drietje. Als het paard wordt goedgekeurd met bemerking wil ik 'm niet. Maar ja, het paard is wel goed gekeurd , en nu? Wie betaald het dan. De een wil niet bij die arts en de ander niet bij die... en ga zo maar door. En dan heb ik het nog niet eens over de teleurstelling, je laat het paard immers niet voor niets keuren. Ook komen dan toch de twijfels en ben je eerder geneigd het paard wel te nemen terwijl er toch een bemerking is die je vooraf niet had geaccepteerd.

Ook wil ik nog even reageren op de uitspraak dat röntgenen onzin is. Iedere serieuze fokker weet dat dit niet waar is. Iemand die de sport in wil, zit niet te wachten op een drietje, beginnend hoef been verkalking of een ocd. Ook een recreatie ruiter heeft geen zin in een hoop dierenarts kosten dus zorgvuldigheid bij fokken is zeker van belang. M.n. die moederlijnen worden onderschat.

Dat paarden worden stuk gereden verklaard niet waarom er zoveel jonge paarden die onbeleerd zijn worden afgekeurd! Tuurlijk spelen huisvesting en voeding ook een grote rol.

Ik mankeer ook wat maar kan zelf de pijn grens aangeven, iemand anders bepaald dit niet voor mij. Ik moet ook niet sporten op hoger niveau want dat trek ik niet. Die vergelijking kun je ook absoluut niet maken.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:16

daarom heb ik mijn fokmerrie(ster) ook PROK laten keuren,KWPN-commisie bepaald of de merrie goed is om er verantwoord mee te fokken,merrie krijgt juni haar 3e veulen van voice,

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:20

Less schreef:
Was het maar zo makkelijk. Je hebt goed keuring en je hebt goedkeuring. De ene dierenarts classificeert de sprong als een tweetje en de andere een drietje. Als het paard wordt goedgekeurd met bemerking wil ik 'm niet. Maar ja, het paard is wel goed gekeurd , en nu? Wie betaald het dan. De een wil niet bij die arts en de ander niet bij die... en ga zo maar door. En dan heb ik het nog niet eens over de teleurstelling, je laat het paard immers niet voor niets keuren. Ook komen dan toch de twijfels en ben je eerder geneigd het paard wel te nemen terwijl er toch een bemerking is die je vooraf niet had geaccepteerd.

Klopt. Verkoopster en ik kwam er ook niet 123 uit.
Ik wilde klin en rontg keuren. Bij goedkeuring kosten voor mij. Bij een aanmerking of afkeuring kosten voor haar.
Dat wilde ze niet. Wel de klin keuring maar niet de rontg keuring.
Nu zo kunnen regelen dat ze eerst de voorbenen schieten na kijken en dan de achter benen dan wilde ze het wel.
Maar wel een arts moeten zoeken bij haar in de buurt van het is dik 100 km rijden en ze wilde dus niet bij mijn arts keuren want dat was te ver weg.

maar als het paard goed gekeurd word met een aanmerking laat ik m ook staan want ik zoek geen paard met een aanmerking.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:21

Less schreef:

Het is heel belangrijk om dit vantevoren te bespreken met de verkopende partij. Zet op papier wat voor JOU acceptabel is. Voor iedereen ligt dat weer anders. Bij mij mag iedereen herkeuren of de foto's die ik heb voor second opinion laten bekijken en bij twijfel foto's overdoen, daar heb ik geen moeite mee, maargoed daar is de prijsklasse dan ook naar....

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:22

PROK keuren zegt helemaal niets twee jaar geleden paard laten keuren was PROK ok en tijdens onze röntgen keuring bij een onafhankelijke arts werd het paard afgekeurd.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:23

mobile rontgen is tegenwoordig ook een uitkomst voor dat soort gevalletjes, als de dierenarts te ver weg woont (editged)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:25

oke, prok gekeurd en later afgekeurd, maar waarom komen mijn nakomelingen dan super goed uit te rontgen vandaan bij een erkend dierenkliniek?(op 3 en 4 jarige leeftijd?)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:27

grauwman schreef:
PROK keuren zegt helemaal niets twee jaar geleden paard laten keuren was PROK ok en tijdens onze röntgen keuring bij een onafhankelijke arts werd het paard afgekeurd.

Precies en daar zijn talloze voorbeelden van.....daarbij zegt 100% rontg ggk niets over de algehele gezondheid in de toekomst ;-)

Trouwens er lopen een heleboel paarden in de (wereld)top met een bemerking oid, zelfs nog op leeftijd!

Een ingekapselde OCD, of gunstige plaats chip zou ik persoonlijk geen moeite mee hebben als het een goeie is.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:29

ik kan je de tip geven om eens bij africhtingsstallen te gaan kijken.
Wij hebben zelf een africhtingsstal, en we krijgen hier enorm veel jonge paarden door onze handen, waarvan zeker de helft voor de verkoop bestemd is.
Men (ver)koopt nu eenmaal makkelijker een zadelmak paard.
Op het moment dat het paard daadwerkelijk zadelmak is, kan er natuurlijk ook meer voor gevraagd worden, maar als je dat vóór kunt zijn, bespaar je de verkopende partij natuurlijk weer de kosten van het zadelmak maken.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:55

happytime schreef:
oke, prok gekeurd en later afgekeurd, maar waarom komen mijn nakomelingen dan super goed uit te rontgen vandaan bij een erkend dierenkliniek?(op 3 en 4 jarige leeftijd?)

Ik snap je standpunt wil alleen aangeven dat het niet alles zegt als een paard PROK ok is.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:08

grauwman schreef:
happytime schreef:

Ik snap je standpunt wil alleen aangeven dat het niet alles zegt als een paard PROK ok is.

Vaak zegt dit wel iets over de 'interne gezondheid'. En dat is een hele goede eigenschap in een merrielijn :D