mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:59

Dank je!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:35

astu

ik hoop dat we op deze manier toch wat meer duidelijkheid krijgen :) dat zou fijn zijn, EN veiliger :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 15:59

ik heb de boswachter gesproken, en dit is wat hij zei:

mensen mogen op een ruiterpad wandelen. honden mogen er los lopen tenzij er ergens staat dat dat niet mag, maarrrr.... EEN HOND DIENT TEN ALLE TIJDEN ONDER APPÈL TE STAAN. dit geldt overigens overal. ook in speciale losloopgebieden. als dat niet zo is geeft deze boswachter waar ik eme gesproken heb eerst een waarschuwing. als hij ze daarna nog een keer ziet en ze houden zich weer niet aan de regels krijgen ze een boete...

het gekke is dat hij zelf ook zegt zich te irriteren aan loslopende honden op het ruiterpad. hij schijnt vroeger ook te paard te hebben gepatrouiieerd in het bos en dat hij dan zelfs met zijn paard een stuk om ging als er grote honden in de verte te zien waren omdat hij gewoon wist dat ze niet te vertrouwen waren.

deze beste man zei dat ze pas wat kunnen beginnen als er meerdere mensen over zullen klagen, dus........

zij schreef:

ik had de link al een keer neer gezet... voor iedereen die ook graag wat van zich wil laten horen... ik zou zeggen: laat je vooral niet tegenhouden. wie weet komen er nog een keer duidelijke regels wara iedereen wat aan heeft en wat voor honden en hondeneigenaren oko een stuk veiliger is :)

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:23

Ik vind dit toch een moeilijke discussie..

Hier hadden we namelijk ruiterpaden die apart van de looppaden liepen. Er stond ook duidelijk ruiterpad. Geen probleem..

Toen ineens mochten er geen paarden meer in. Nu weer wel. Nieuwe ruiterpaden bij gemaakt, maar er lopen een aantal gewoon precies naast het looppad. Ik rij zelf in het bos, maar ik laat ook mijn hond uit. Eerlijk gezegd ga ik mijn hond niet vast doen in het losloopgebied. Okay ik houd haar bij mij als ik paarden aan zie komen en zij is gewend aan mijn paarden, maar ik snap best dat je op dit soort paden honden kunt tegenkomen. Beide partijen moeten zich dan aan elkaar aan passen. Mensen maken zich vaak veel te druk, zonde van de energie. Als ik wel eens in Egmond ga rijden, staan er wel eens schotse hooglanders op het ruiterpad en gaan ook echt niet voor je aan de kant. Dan moet je toch ook zelf tot een oplossing komen?? Zelfde als met een hond, het kan nou eenmaal gebeuren...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:41

ruiterpad is ruiterpad, simpel. Als jij dan een loslopende hond tegenkomt waarvan jou paard schrikt, je valt, is de eigenaar van de hond zoiezo aansprakelijk. en al helemaal op een ruiterpad.

Asjeblieft, wandelaars mogen overal komen, ga lekker lopen waar je geen ruiterpaden vind! Ruiterpad is ruiterpad, dan moet je niet raar opkijken als er een paardje in volle galop langs komt sjeezen.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:43

tja, dat is makkelijk te zeggen...

Fietspad is namelijk ook fietspad....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:44

Zoals ik in het andere topic ook al schreef. Regels zijn regels. Inderdaad kun je proberen de honden eigenaren aansprakelijk te stellen, deze horen namelijk overal en altijd onder appel te zijn.

En jij mag vinden dat er alleen ruiters op het ruiterpad mogen, de regels zeggen anders.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:46

ja maar op een fietspad vind je toch ook geen wandelaars? Waarom dan wel ruiter op ruiterpaden?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:47

Marjoow schreef:
ruiterpad is ruiterpad, simpel. Als jij dan een loslopende hond tegenkomt waarvan jou paard schrikt, je valt, is de eigenaar van de hond zoiezo aansprakelijk. en al helemaal op een ruiterpad.

Asjeblieft, wandelaars mogen overal komen, ga lekker lopen waar je geen ruiterpaden vind! Ruiterpad is ruiterpad, dan moet je niet raar opkijken als er een paardje in volle galop langs komt sjeezen.

Als jouw paard schrikt van alleen een hond "zien" dan zet ik er mijn vraagtekens bij of jij eigenlijk met je paard wel op een ruiterpad thuis hoort.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:48

Oke, dus als je een paard hebt die niet zo'n fan is van honden, maar verder superbraaf is, mag je geen buitenritje maken omdat er wel eens honden los kunnen lopen in een gebied waar dat niet mag?

logisch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:50

Marjoow schreef:
Oke, dus als je een paard hebt die niet zo'n fan is van honden, maar verder superbraaf is, mag je geen buitenritje maken omdat er wel eens honden los kunnen lopen in een gebied waar dat niet mag?

logisch :)

Als jouw paard echt gevaarlijk wordt van het zien van een hond en jij nog steeds niet voor het gedrag van je paard wil opdraaien. Ja dan hoor je daar niet thuis.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:53

Paard gevaarlijk...

nee een paard kan nerveus worden

leuk een hond die tussen de benen van je paard doorloopt
leuk een hond die ineens uit de bosjes springt
leuk een hond die je paard aanvliegt
leuk een hond die ineens begint te blaffen en te grommen tegen je beestje
leuk een hond die voor je langs springt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:58

Lijkt me dan toch een zaak dat je vóórdat je met je beestje naar buiten gaat, er een hondentraining mee gaat doen. Neem eens contact op met de kynologenclub bij je in de buurt :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:00

hondentraining?

moeten we nu geld gaan uitgeven omdat honden niet meer naar hun baasje luisteren of begrijp ik je nu echt totaal verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:02

Maar ga jij er in dit geval vanuit dat elke hond die hier rondt loopt zo slecht luisterd en vergezeld is van een baas met een bord voor de kop.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:02

Vind het lastig... Snap dat het niet fijn is als je op 't ruiterpad rijd en er ineens een hond voorbij schiet..

Wat ik dan ook weer niet snap is waarom mensen op het strand moeten rijden als er door de duinen en ruiterpad loopt.. Dan zouden hondeneigenaren dus ook gewoon overal mogen lopen, want de paarden doen het ook..

Lastig!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:03

Marjoow schreef:
hondentraining?

moeten we nu geld gaan uitgeven omdat honden niet meer naar hun baasje luisteren of begrijp ik je nu echt totaal verkeerd?

Ik denk dat Slimmerik bedoeld dat als je hond zo slecht luistert, het dan tijd is voor een hondenschool en daar is niks mis mee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:05

Judith_ schreef:
Maar ga jij er in dit geval vanuit dat elke hond die hier rondt loopt zo slecht luisterd en vergezeld is van een baas met een bord voor de kop.

Nee natuurlijk niet elke hond, maar je moet er maar net eentje tegenkomen die niet luistert, dan ben je wel mooi de pineut.

Natuurlijk zijn er brave honden, en als iedereen zijn hond bij zich kan houden als er paarden passeren, is er natuurlijk geen enkel probleem, waar ik alleen van baal, is dat als je ze tegenkomt en je hebt een lekker galopje, dat je weer terug naar stap moet, op een ruiterpad waar jij (volgens mij) meer rechten hebt ;)

Ja die hondentraining is een goed idee, ik heb zelf alleen geen hond. Mijn moeder en ik gaan alleen vaak het bos in met 2 paarden van kennissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:08

Dan is het vooral handiger om een pad uit te zoeken voor galop als je goed overzicht hebt.

Helaas is het niet zo dat je als ruiter meer recht hebt als je op het ruiterpad rijdt. Je bent verplicht daar te rijden en niet op 'verboden' paden als die aanwezig zijn. Maar extra rechten heb je er niet op.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:12

Nouja vind ik erg jammer en ik hoop dat daar verbetering in komt in de toekomst.

Het is zowiezo wel slim om een overzichtelijk galoppad uit te kiezen, maar als er vanuit de struiken of een zijpaadje een hond aankomt, of erger, een spelend kind, dan schrikt je beestje daar wel van (en anders jijzelf wel)

Maar over het algemeen maak ik me niet druk om het schrikken en de reacties van de paarden, wij hebben 2 superbrave paarden die zich alleen aanstellen als er een takje verkeerd ligt, maar wij krijgen soms van wandelaars ook reacties naar ons gesmeten waar je U tegen zegt!

Het gaat mij er meer om, dat een dier een dier is, een hond is net zo goed een dier als een paard, dus waarom zou de eigenaar van de hond niet aansprakelijk zijn als die schade aan het paard brengt? Waarom alleen andersom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:15

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar dier/kind ect. Als jouw paard iets doet en daarmee schade aanricht ben jij verantwoordelijk. Over het algemeen zijn de meeste mensen WA verzekert en die dekt dat. Als iemands hond ergens schade aan toe brengt is die net zo goed verantwoordelijk.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:17

hier loopt het losloopgebied over de ruiterpaden. en wij hebben maar 1 ruiterpad(2 als je em via de andere kant ook rijd)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:17

maar geld dat dan ook als een hond een paard laat schrikken, ruiter valt en belandt in het ziekenhuis?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:21

Het zijn en blijven dieren.
Zowel het paard moet goed onder controle staan als de hond en als 't paard er dus van schrikt, vind ik beide net zo schuldig..
Want als een paard de hond een trap geeft, wordt er vaak een stuk minder naar gegild.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:24

Niet alleen honden maar ook paarden horen onder appèl te staan. Een paard wat de ruiter niet "zomaar" af kan remmen (wat ik hier eerder in het topic las) staat niet bepaald onder appèl.
Een paard wat schrikt van het zien van een hond evenmin.

Een ruiterpad is niet exclusief voor ruiters en de ruiter zal altijd rekening moeten houden met de medegebruikers van het ruiterpad. Niet altijd fijn, maar wel zo slim als je wilt dat er over 20 jaar nog ruiterpaden zijn. ;)