Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Evamarie schreef:Er staat nergens dat het paard over de hele linie niet sensibel is. We hebben het over een paard dat gewoon sensibel is begrijp ik uit de post van TS.
maralyn schreef:Popstra schreef:Wees maar blij dit op de handelstal zo gelopen is en niet bij nieuwe eigenaren. Dan had je pas gezeik gehad!
Wauw. Lekker doemdenken. Daar wordt het allemaal beter van.
Babootje schreef:Evamarie schreef:Er staat nergens dat het paard over de hele linie niet sensibel is. We hebben het over een paard dat gewoon sensibel is begrijp ik uit de post van TS.
In de OP staat "met rijden braaf, kan soms in de omgang wat pittig zijn".
Dat is nogal een understatement voor het gedrag dat ze heeft laten zien. Verder toegelicht komt eruit dat het paard bij met name bij het opstappen en aansingelen lastig is. Nog een keer toegelicht is dat met name als het zadel niet helemaal perfect ligt.
Betekent dat de merrie heel lokaal heel gevoelig is op de rug. Niet over de hele linie sensibel dat je ook ril zou kunnen noemen. Ik bedoel hier alleen maar mee dat zo'n lokale sensibiliteit voor mij altijd een reden zou zijn voor nader onderzoek.
Babootje schreef:Evamarie schreef:Er staat nergens dat het paard over de hele linie niet sensibel is. We hebben het over een paard dat gewoon sensibel is begrijp ik uit de post van TS.
In de OP staat "met rijden braaf, kan soms in de omgang wat pittig zijn".
Dat is nogal een understatement voor het gedrag dat ze heeft laten zien. Verder toegelicht komt eruit dat het paard bij met name bij het opstappen en aansingelen lastig is. Nog een keer toegelicht is dat met name als het zadel niet helemaal perfect ligt.
Betekent dat de merrie heel lokaal heel gevoelig is op de rug. Niet over de hele linie sensibel dat je ook ril zou kunnen noemen. Ik bedoel hier alleen maar mee dat zo'n lokale sensibiliteit voor mij altijd een reden zou zijn voor nader onderzoek.
Evamarie schreef:Dat is veel ste kort door de bocht. Alleen TS kan hier uitspraken over doen.
LWDaisy schreef:Ik verbaas me over wat sommigen van jullie als gevaarlijk of uitgebreide handleiding bestempelen..
In meerdere stukjes aansingelen doe ik standaard bij elk paard. Dat vind ik echt niet onder uitgebreide handleiding vallen.
En een paard dat 2 stapjes zet tijdens het opstappen - we zien het niet graag, maar als dat alles is, vind ik dat nou ook niet onder gevaarlijk of extreem sensibel vallen.
Babootje schreef:LWDaisy schreef:Ik verbaas me over wat sommigen van jullie als gevaarlijk of uitgebreide handleiding bestempelen..
In meerdere stukjes aansingelen doe ik standaard bij elk paard. Dat vind ik echt niet onder uitgebreide handleiding vallen.
En een paard dat 2 stapjes zet tijdens het opstappen - we zien het niet graag, maar als dat alles is, vind ik dat nou ook niet onder gevaarlijk of extreem sensibel vallen.
Dermate ontploffen als het zadel wordt opgelegd, dat de handelsstal zich er niet aan waagt op te stappen.
En de TS is er natuurlijk ook zelf afgevallen en heeft haar enkel gebroken omdat het zadel niet goed lag.
Dat is nogal een gebruiksaanwijzing die een nieuwe eigenaar wel moet weten. Ook al is ermee om te gaan.
Koper schreef:Babootje schreef:
Dermate ontploffen als het zadel wordt opgelegd, dat de handelsstal zich er niet aan waagt op te stappen.
En de TS is er natuurlijk ook zelf afgevallen en heeft haar enkel gebroken omdat het zadel niet goed lag.
Dat is nogal een gebruiksaanwijzing die een nieuwe eigenaar wel moet weten. Ook al is ermee om te gaan.
Vooropgesteld: het paard ontploft niet zomaar.
Wat we weten is eigenlijk dat we niks weten Paard was in een vreemde omgeving. Hoe is ze daar behandeld, en door wie. Wat voor zadel hadden ze er op gelegd. Hoe was het hoofdstel afgesteld, eventueel ander bit? Hoe hebben ze haar aangesingeld? Welke signalen waren er eventueel (spanning in het lijf, schrapen, enz) en in hoeverre is daar acht op geslagen.
Ook ik lees het als: paard waarop je niet kunt zitten dromen, eentje waarbij je er rekening mee moet houden dat ze gevoelig is in het hoofd en waar je gewoon er even met je gedachten bij moet zijn als je er mee bezig bent. TS heeft duidelijk gezegd met beleid aan te singelen. Heeft haar eigen spullen mee gegeven.
Ik zeg niet dát die stal er een ander zadel op gelegd heeft. Maar ik zeg wel dat er veel mensen nogal snel oordelen. En ik zeg ook dat ik het volkomen begrijp dat TS er van baalt dát ze niet weet wat er gebeurd is.
Het zou bijna een idee zijn als er een bokker undercover naar die stal zou gaan om uit te vogelen hoe ze daar met de paarden doen
Sizzle schreef:Enkel omdat ze handelen wil het nog niet zeggen dat ze kunnen rijden.
Zat stallen die een 15 jarig kind met manege ervaring op hun handelsbeesten zetten.
Er was op de stal waar ik nu sta tijdelijk een stalruiter met diploma die zelfs iedere koudbloed over de zijk reed (inmiddels weer ontslagen).
pateeke schreef:Hoezo zou er iemand undercover moeten gaan? Misschien hebben zowel TS als de stal een punt… we weten niet exact wat er aanvankelijk gezegd is door TS aan de stal over het gedrag van het paard. Als TS het paard “sensibel” noemt, kan de stal zich daar een idee van vormen dat niet noodzakelijk overeenstemt met hoe het paard is. In dat geval heeft TS gelijk dat ze het heeft aangegeven, maar heeft de stal ook gelijk dat ze niet op de hoogte zijn / waren van bepaalde gedragingen of triggers.
Dat zie je ook in dit topic; er is geen eensgezindheid over hoe dit gedrag genoemd moet worden of wat men onder termen als sensibel verstaat
Sizzle schreef:Enkel omdat ze handelen wil het nog niet zeggen dat ze kunnen rijden.
Zat stallen die een 15 jarig kind met manege ervaring op hun handelsbeesten zetten.
Er was op de stal waar ik nu sta tijdelijk een stalruiter met diploma die zelfs iedere koudbloed over de zijk reed (inmiddels weer ontslagen).