Toch vind ik ook statements als "waarom moet ik jouw hobby financiëren" wel erg makkelijk gezegd. Want inderdaad, je hebt het toch aangeschaft voor eigen gebruik?
Ze zullen er vast tussen zitten, maar het meerendeel van de mensen verwacht echt niet dat jij een trailer hebt om deels hun hobby te financiëren. Als ik een trailer zou lenen zou ik inderdaad ook óf onkostenvergoeding voorstellen, óf dat zij zelf rijden en erbij zijn zodat ze aan kunnen geven als er iets loos is tussentijds. Ik vraag mijn vriendin ook wel eens of zij met haar bus wilt helpen als we iets groots willen vervoeren, en dan altijd tegen een gezellig diner op onze kosten en vergoeding voor haar tijd en brandstof. Meestal maken we er dan maar gewoon een gezellige dag van. Als er schade is kijken we ook gewoon samen naar een oplossing.
Maar ik vind ook dat eigenaren van trailers/aanhangers/bussen etc ook wel enige verantwoordelijkheid hierin hebben. Wil je niet uitlenen, prima. Wil je dat wel, wees dan ook geen deurmat en maak het duidelijk wat je verwachtingen of eisen zijn. En dan ook gewoon duidelijk wezen - hou je je hier niet aan, dan is het snel gedaan of doen we het gewoon niet. Bijvoorbeeld de afspraak dat iemand een aanhanger een week later terugbrengt en dat niet gedaan wordt, dan zou ik ook wel verwachten dat je hen daar direct op wijst en duidelijk maakt dat ze het nu leeg kunnen maken en terug kunnen brengen, dat was immers de afspraak. Dan ben je maar een zeur, hoor.
Ik doe eigenlijk veel in het leven met lenen, want naast het feit dat ik niet van consumerism hou, zijn er soms dingen die ik nodig heb die ik zelden zou gebruiken. Als er dan iemand is die het kan uitlenen, prima en bedankt, dan doe ik daar ook iets voor terug. Anders huren we het wel. Ik vind het zelf juist wel mooi dat mensen op elkaar kunnen vertrouwen.
Wij doen ook graag iets terug voor onze vrienden en familie. Leuk juist!