achteruit de trailer uit is geen optie lijkt het...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: achteruit de trailer uit is geen optie lijkt het...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:53

Airborn schreef:
wat is er mis met omdraaien als ze dat blijkbaar kan? als ze op die manier pijnloos en stressloos uit de trailer komt... lijkt me daar niets mis mee.

Daar gaat je trailer van naar de filistijnen. En eenmaal aangeleerd leer je het ze ook niet zomaar weer af.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:55

mijn vriendin heeft hier ook last van gehad met haar pony.
die draaiden ook altijd om in de trailer als ze eraf moet.
later hebben ze met tikjes van de zweep tegen de voorbenen geleerd dat ze er ook achterwaarts af kan... daarna ging t wel goed!
succes in ieder geval

x_britjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:58

wat kan het jou schelen.. je kan je paard er beter rustig op zijn manier eruit halen dan hem optefokken en persee achteruit de trailer uit te krijgen.. maar er bestaan treailers waar aan de voorkant (meestal rechts voor) ook een laadklep is die naar beneden gaan waardoor je de borststang alleen maar los hoeft te maken en je er van voren zo uit kan lopen.. heel handig!! vooral met jou paardje

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:19

Ja, die trailers zijn heel handig. Ifor Williams. Wegen een ton en daar moet ook een beste auto voor om zo'n trailer van de plek te krijgen.

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:01

Bekend probleem, mijn merrie gaat ook niet achteruit van de trailer af. Dit was bij mij bekend toen ik haar kocht! Zelf dacht ik dat het een kwestie van vertrouwen was en het er wel uit kon krijgen... Op een zaterdag hebben we geoefend (gelukkig in een 2-paardstrailer..) Mevrouw was niet achteruit te krijgen, op een gegeven moment kwam ze zelfs omhoog en hing met haar voorbenen over de stang heen, toen was ik er helemaal klaar mee en hebben we het tussenschot laten verwijderen. Hierna liep mevrouw heel rustig de trailer af!! Hierdoor hebben wij wel besloten om een trailer met voorlosser te kopen, zo mi mogelijk stress voor beiden! Denk dat dat een hele goede oplossing is, succes ermee! Oh ja, ik heb een Williams 2-paards, de mijne weegt echt geen ton, rond de 750 kilo!

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:10

voor mij ook een bekend probleem. heb zelfs een tijd terug precies zo'n topic als jou geopend. ik ben inmiddels als zo'n 2 maanden bezig en het gaat elke dag een stukje beter. maar eruit gaat ie nog niet goed! dus heb vooral veel geduld Lachen

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:15

Een vriendin van mij doet het ook zo, haar paard wil ook gewoon niet anders! Maar een vriend van mij heeft het met voer aangeleerd! 's ochtends niet voeren, maar eerst op de trailer zetten, en gewoon voer er achter,, Kan ze zelf kiezen! Moet je wel niet het schot zo zetten dat ze kan draaien!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:50

Yvette26 schreef:
Oh ja, ik heb een Williams 2-paards, de mijne weegt echt geen ton, rond de 750 kilo!

De "gewone" tweepaards weegt meer dan 900 kg en de grote-paardenversie 1000 kg.

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:05

Bijzonder, op het kentekenbewijs van die van ons staat 760 kg en dat is toch echt een 2-paards! Misschien heeft het met het bouwjaar te maken..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:18

sjorsie schreef:
Jantien schreef:
Laten omdraaien in de trailer vind ik persoonlijk nog best gevaarlijk. Wat als je paard in een 1 of 1,5paards trailer vervoerd wordt? Daarin kan hij niet omdraaien.

nou heb het ze zien doen hoor, de meest grote paarden die gewoon ineens andersom staan, dat je echt staat te kijken hoe lenig ze zijn.

Hehe, ja.. dat is ok een keer in mijn anderhalfpaards gebeurt....
Trailer was helemaal uit z'n voegen!
Klep kon niet meer dicht Clown

Mijn fokmerrie wou eerder ok niet de trailer achteruit uit.
Maar we zijn er op een vrije dag gewoon mee aan de gang gegaan...
Ik ervoor paard los klep los, stang weg en wachten maar Vork

Elke keer een beetje proberen aan te moedigen maar niet kwaad worden..
En na anderhalf uur stapte ze er achterwaards uit!
Ik heb er toen uitbundig beloond.
Nog een paar keer op een vrije dag mee bezig geweest en hoe vaker we het deden hoe makkelijker het ging.
Nu stapt ze er zo achterwaards uit!

Hurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:05

Hallo!
Als het omdraaien in de trailer te gevaarlik is en je het echt niet kan afleeren is een trailer met voorklep een oplossing. Success!

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:07

mijn vorige paard was gewend om in een vrachtwagen te staan , dus een trailer was ook een drama, ging echt niet achteruit , wij hebben hem zelf laten draaien , maar wij hebben dan ook een zeer brede trailer dat was wel een voordeel.

als dat in jouw geval idd te risicovol is , dan zou ik gaan uitkijken naar een trailer met een voorlader

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:08

de enige juiste oplossing heb ik al op blad 1 beschreven Lachen leer je paard gewoon stapje voor stapje achteruit te gaan door elke keer maar 1 of 2 stapjes te laden en dan weer terug. Ga dus niet helemaal laden en dan proberen je paard terug te laten gaan maar begin al vóór je de klep opgaat en dan steeds stukje verder.

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:11

cissy schreef:
de enige juiste oplossing heb ik al op blad 1 beschreven :) leer je paard gewoon stapje voor stapje achteruit te gaan door elke keer maar 1 of 2 stapjes te laden en dan weer terug. Ga dus niet helemaal laden en dan proberen je paard terug te laten gaan maar begin al vóór je de klep opgaat en dan steeds stukje verder.

dat is ook wel weer een beetje kort door de bocht, er zijn meer wegen naar rome Cool

Roel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:14

Anne_GTI schreef:
Ja, die trailers zijn heel handig. Ifor Williams. Wegen een ton en daar moet ook een beste auto voor om zo'n trailer van de plek te krijgen.
.

Wij hebben ook zo'n paard waar een achteruit ontbreekt op de trailer. Buiten de trailer geen probleem.

Bij ons ook een Ifor die lang geen ton weegt hoor. En mijn auto mag hem gewoon braaf trekken.

Maar het zijn perfecte trailers!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:20

Tja, als je paard makkelijk kan draaien in de trailer zie ik het probleem niet Haha!

Waarom zou je je ook maar iets aantrekken van toeschouwers?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:46

Citaat:
dat is ook wel weer een beetje kort door de bocht, er zijn meer wegen naar rome
ja klopt, maar waarom omrijden over bochtige hobbelige weggetjes als je ook over de snelweg kan? symptoombestrijding of oorzaak aanpakken?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:46

Die van mij stapt ook zo de trailer op geen probleem alleen eruit doet hij gewoon niet achterwaarts(terwijl hij dit buiten de trailer wel gewoon netjes doet)ik maak er niet echt groot probleem van hoor dan maar gewoon tussenwand eruit

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:09

Even in het algemeen : Het gaat er niet om dat hij het buiten de trailer wel netjes doet, (alhoewel gehoorzaamheid ook fijn is) buiten de trailer is de vloer vlak, het gaat er om dat ze leren dat zo'n klep niet eng is om daarop achteruit te lopen.
Die klep is nooit horizontaal en dát moeten ze leren achterwaarts. Door het stap voor stap te doen leren ze die klep 'bewandelen' en is het achterwaarts uitladen straks geen issue meer. (Vaak neem ik de klep ook zijwaarts een aantal keer mee in het leren trailerladen, die klep is binnen no-time een normaal ding Lachen voordeel is dan ook dat ze leren op hun eigen benen te lopen en uit te kijken waar ze hun voeten neerzetten)
Simpel, maar je moet er even wat tijd in stoppen Lachen

Maar als men dat beetje tijd niet wil investeren en liever het schot eruit sloopt en het paard om laat draaien moet men dat doen. Gevaar is wel dat ie een keer een wervel verdraait of vast komt te zitten of niet kan wachten tot het schot eruit is...

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:02

sjorsie schreef:
Jantien schreef:
Weet je wel hoe hard hoe je trailer daar van stuk gaat? Of je paard? Is echt wel een situatie die je wilt voorkomen.

wenselijk is het niet nee, maar ze kunnen het wel.

En helaas weet ik daar een niet leuk verhaal van. Bij een kennis van mij had het paard zich ook omgekeerd op de 1,5 paardstrailer. Paard van de trailer gehaald en die was kreupel. Rustig mee wezen stappen, DA gebeld, weer op de trailer om foto's te laten maken: Schouder gebroken en helemaal versplinterd, ze hebben het paard in moeten laten slapen, zou nooit pijnvrij kunnen leven.
Draaien in een 2-paardstrailer, oke, maar in een 1,5 paardstrailer, daar krijg ik de kriebels van.

Over het niet achteruit willen. Ik heb ook zo'n merrie die niet achteruit de trailer uit wil. Ik heb haar al 10 jaar en in het begin hebben we dus heel veel geoefend, maar het werd steeds erger en erger, tot het moment dat ze achteruit op het beton is gevallen. Ze heeft het overleefd, maar is nooit meer de oude geworden. We hebben daarna dus ook de hier al genoemde Ifor Williams trailer gekocht en een kind kan haar nu laden en uitladen. Ideaal met de vooruitlader. Je hebt wat ruimte nodig op het parkeerterein, maar dat is nauwelijks een probleem. Geweldige trailer. Dankzij de voorlader is hij idd extra zwaar, wij trekken hem met de Subaru Forester en dan merk je nauwelijks dat hij erachter hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:08

williams trailers hebben ook een zijuitgang en dat is dan ideaal voor zulke paarden, die hoeven niet achteruit te lopen. Trouwens ondertussen niet alleen de Williams heeft het.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:12

het inderdaad stapje voor stapje aanleren is het handigst...........

wil dat niet lukken, dan moet je gewoonweg altijd met een tweepaards op weg gaan.......... en gewoon dat beessie lekker om laten draaien of een voorlader kopen

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:45

Mijn merrie was ook zo'n "niet-achteruit-de-trailer-uit"type. Was altijd vervoerd op 2-paardstrailers en de vorige eigenaar maakte er geen probleem van: schot schuin en omdraaien. Klaar.

Maar ja, ik had een 1,5paards... De eerste keer dat ze daarin dus om wilde draaien, moest ik maken dat ik wegkwam. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt en 4 trappelende beentjes in zo'n klein trailertje, daar paste ik niet meer bij. En ze wilde er gráág uit! Dus ik sprong de trailer uit en mevrouw wurmde zich om en kwam achter me aan. Rare actie...

Omdat ze niet te groot is en ik niet wist hoe het probleem op te lossen, heb ik het de eerste paar keer zo gelaten en was ik in ieder geval voorbereid. Tot ze een keer vol op haar plaat ging bij het omdraaien. Toen was de maat vol.

Erg makkelijk de trailer ín ging ze ook niet, dus de optie "stapje op de klep en weer terug, 2 stapjes op de klep en weer terug" zou bij mij niet gaan werken. En dus heb ik me er maar bij neergelegd dat het voor haar eigen veiligheid bij hoge uitzondering maar een keer "niet goedschiks, dan kwaadschiks" moest zijn.

Pony op de trailer gezet, zweep erbij. Tik tegen haar borst om haar achteruit te dwingen (want een commando, nee, dat werkt op die plek niet. Niet willen is niet willen, volgens mij gewoon uit angst voor het niet kunnen beoordelen wat er achter haar, buiten de trailer was.). En zodra ze haar kont schuin wilde gooien om om te draaien een tik tegen haar billen. Niet boos, wel vastberaden. Zonder zelf gestressed te raken. Het mocht van mij de rest van de middag duren.

Het is een erg warm half uur geworden... (nee, niet langer, tot mijn eigen verbazing!)maar het is wél gelukt. En wat denk je? Ze loopt er ook nog eens gemakkelijker in dan vroeger, want nu snapt ze hoe ze er comfortabel weer uit moet komen.

Ben niet trots op mijn methode, maar het werkte wel en ik zou het zo nodig weer doen. Samenwerken met 1 of 2 anderen (de longeerlijnmethode) is niets voor mij, dan krijg je weer evenzovele meningen over de beste aanpak en dat geeft mij weer stress. Terwijl de enige die even stress mocht hebben mijn pony was. Ze MOEST dit leren. En die missie is geslaagd!

Geen aanrader om te doen vlak voor je keuring. Zoek een moment dat je in alle rust en alleen met je paardje aan het werk kan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:12

russel schreef:
williams trailers hebben ook een zijuitgang en dat is dan ideaal voor zulke paarden, die hoeven niet achteruit te lopen. Trouwens ondertussen niet alleen de Williams heeft het.

Ik heb ook zo'n paard die echt niet achteruit durft. Ook niet als een ander (bevriend) paard eerst gaat. Niks lijkt te helpen. Zij draait zich nu dus ook om in de trailer om er uit te komen. Maar ik heb een 1,5 paards trailer.. De merrie is gelukkig maar 1.45m hoog, maar heeft dekenmaat 175. Dus ze moet met een 1,75m lijf draaien in een trailer van 1,30m Verdrietig Het kan wel, maar het lijkt mij ook niet gezond... Al ken ik ook een manege waar sommige pony's in zulke kleine stallen staan en daar een paar keer per dag in draaien. Zij hebben nooit wat.. Toch ben ik nu aan het kijken naar een voorlader. Weten jullie welke merken nog meer voorladers hebben? Het moet wel een 1,5 paards trailer zijn, anders wordt hij te zwaar voor mijn auto (en rijbewijs Tong uitsteken ).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:23

bungie schreef:
Zulke paarden krijg ik ook wel eens om zadelmak te maken.
Wij doen deze paarden dan het borststuk van een tuig om de verlengde strengen zetten we vast aan de construktie stal en rijden dan trailer vooruit ,als je dit in de binnenbak doet maakt de klep ook geen lawaai voor mens en dier veilig nog nooit vaker dan 2 keer bij een paard hoeven doen.
Wel longeer lijn aan het halster en de strengen zo bevestigen dat je ze ten alle kunt ontspannen.
Dus je hebt drie mensen nodig !!
Met laden net anders trailler voor deur stalgang schuifdeuren aansluiten groot pak stro voorop de shovel ,drukken is niet nodig de volgende keer hoef je de shovel maar te starten en je paard loopt er al in daarna zonder shovel proberen wel lekker voeren in de trailler natuurlijk na een week kun je op concour.
Paard vliegt uit trailler, trailler bijna tegen de muur zetten maar klep zit precies tegen de muur nu uit laden of wij gebruiken de shovel met stro als muur

is dit serieus bedoeld...?