Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

P_Tries

Re: Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:38

Vreemde gang van zaken daar op die africhtingsstal! NEt als hierboven al een aantal keer wordt aangegeven, ik zou hier ook niet zomaar mijn paard heen brengen.

Ik snap best dat een stal geen zin heeft om elke dag eigenaren over de vloer te hebben, maar mischien is het handig om hier dan 1 of 2 bepaalde dagen voor in te stellen.. Wat ik wel vind is dat je als je wil elke dag van de week moet mogen kijken om te zien hoe je wat er met je paard gebeurt!

Ik zou haar hier nog maar eens goed over laten nadenken.

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:39

Ik ben er op bokt achtergekomen dat mijn mening nogal verschilt met die van anderen, ik vindt het namelijk wél begrijpelijk dat je tijdens de training niet bij je paard mag komen.
Je "schatje" wordt naast het beleren ook opnieuw opgevoed, beloning in de vorm van een suikerklontje? Als je alle trainingspaarden een suikerklontje moet geven moet je ook omhoog in tarief en zo geld dat voor nog meer dingen.
Als het goed is breng je je paard weg om te beleren omdat je er zelf geen tijd voor hebt, geen zin, geen lef of een andere reden. Je legt je verhaal bij de trainer neer die het "klusje" in bv. 6 weken "moet klaren".

Dus als je je paard wegbrengt en iemand anders het klusje moet klaren is dat je eigen keus! Er zijn genoeg africhtingsstallen die het wél toelaten dat je te pas en te onpas komt binnenwandelen. Ik zou er niet op zitten te wachten om een eigenaar krijsend uit het raampje te horen gillen gaat goed he?!

Bovendien moet je er rekening mee houden dat je paard ook "heimwee" kan hebben omdat het op de africhtingsstal geen snoepjes krijgt, niet mag bijten in je mouw, of ongevraagd een voetje mag geven. Een hele verandering dus, dat gaat niet werken als de eigenaar dagelijks z'n schatje even een appeltje komt toestoppen.
Je vertrouwt er op dat je paard na 6 weken "klaar" is, en dan het liefst ook goed klaar is zodat jij er de komende 20 jaar plezier mee kan hebben. Als je het leerzaam vindt om te kijken hoe je paard getraind wordt dan ku je gaan kijken na bv de 6 weken, en kun je meteen zien hoe je verder wilt met je "paardje".

Niks "zielugh", consequentie, begrip en respect. (al zou ik mijjn paarden niet bij Christine Wels in training zetten)

Knoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:40

Ik zou me ook niet bij mijn paard weg laten houden, ik kan er ook veel van opsteken als het op de juiste manier gebeurd.Ik kan me ook wel vinden in de woorden van de man, vele vinden het echt oh zo zielig als ze een paard maar in hun ogen een keer te hard aanpakken.Ze staan onderhand te huilen terwijl er niks aan de hand is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:43

Weltevreden, dat ligt heel erg aan de eigenaar dan. Er zullen er ook zat zijn die gewoon rustig kijken en hun paard thuis niet volstoppen met snoepjes en waarvan het paard wel is opgevoed.Dagelijks komen is ook een beetje overdreven, maar het is toch niet gek dat je af en toe eens wilt kijken of alles goed verloopt met je paard. Je hoort tegenwoordig genoeg gekke verhalen.

Ik zou het persoonlijk gewoon geen prettige gedachte vinden. Maar goed daarom heb ik mijn pony zelf beleerd met begeleiding.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:50

Weltevreden bij zo'n stal hebben ze vast veel meer te verbergen dan dat hij geen suikerklontje/appeltje krijgt na de training en een keer mep omdat hij in een mouw bijt.

Ik zou mijn paard nooit naar zo'n stal brengen.

Overigens ben je er bij een stal waar je wel welkom bent er ook nooit 24 uur bij. Dus wie weet wat ze dan allemaal met je paard doen als je er niet bij bent.

Maar dan kun je in ieder geval elke dag controleren hoe het met je paard gaat en hoe hij reageert op diegene die hem inrijd.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:58

Weltevreden schreef:
Ik ben er op bokt achtergekomen dat mijn mening nogal verschilt met die van anderen, ik vindt het namelijk wél begrijpelijk dat je tijdens de training niet bij je paard mag komen.
Je "schatje" wordt naast het beleren ook opnieuw opgevoed, beloning in de vorm van een suikerklontje? Als je alle trainingspaarden een suikerklontje moet geven moet je ook omhoog in tarief en zo geld dat voor nog meer dingen.
Als het goed is breng je je paard weg om te beleren omdat je er zelf geen tijd voor hebt, geen zin, geen lef of een andere reden. Je legt je verhaal bij de trainer neer die het "klusje" in bv. 6 weken "moet klaren".

De meeste reden die ik nog steeds te horen krijg is dat de mensen er geen verstand van hebben en dat het beleren van paarden gewoon een apart vak is.

Citaat:
Dus als je je paard wegbrengt en iemand anders het klusje moet klaren is dat je eigen keus! Er zijn genoeg africhtingsstallen die het wél toelaten dat je te pas en te onpas komt binnenwandelen. Ik zou er niet op zitten te wachten om een eigenaar krijsend uit het raampje te horen gillen gaat goed he?!

Dat is begrijpelijk.

Citaat:
Bovendien moet je er rekening mee houden dat je paard ook "heimwee" kan hebben omdat het op de africhtingsstal geen snoepjes krijgt, niet mag bijten in je mouw, of ongevraagd een voetje mag geven. Een hele verandering dus, dat gaat niet werken als de eigenaar dagelijks z'n schatje even een appeltje komt toestoppen.
Je vertrouwt er op dat je paard na 6 weken "klaar" is, en dan het liefst ook goed klaar is zodat jij er de komende 20 jaar plezier mee kan hebben. Als je het leerzaam vindt om te kijken hoe je paard getraind wordt dan ku je gaan kijken na bv de 6 weken, en kun je meteen zien hoe je verder wilt met je "paardje".

En dan is het paardje 'klaar' en wordt wéér door de eigenaar verpest door inconsequentie. En na 6 weken komen kijken heeft daar ook geen enkel nut bij. Vertel eens een eigenaar duizend dingen waarmee die rekening moet houden in een of twee keer, dat gaat echt niet lukken kan ik je vertellen.

Citaat:
Niks "zielugh", consequentie, begrip en respect. (al zou ik mijjn paarden niet bij Christine Wels in training zetten)

Ja, maar paarden trainen is mensen trainen. De meeste fouten zijn ontstaan door de mensen die inconsequent zijn of gladweg geen verstand hebben van paarden. Train je dus een paard, moet de eigenaar absoluut meeleren.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:00

Weltevreden schreef:

Ik vind dat je met deze post wel erg generaliseerd. Het lijkt namelijk of je suggereerd dat alle paardeneigenaren altijd hun paard vertroetelen met snoepgoed, alles accepteren en absoluut niet consequent zijn. Ik geloof niet dat dit voor alle paardeneigenaren opgaat.
Ik ken namelijk genoeg paardeneigenaren die wel consequent zijn en die het niet pikken als paardlief bij wijze van spreken aan de mouw van hun jas hangt.
Verder denk ik ook dat de meeste mensen hun paard naar een trainingsstal brengen omdat zij van mening zijn dat het paard door hen beter wordt afgericht. Rijtechnisch zijn veel mensen er misschien niet aan toe om hun paard een goede basis te geven. Lijkt me geen slechte keuze per definitie. Je betaalt een behoorlijke bom duiten om die persoon de "klus" in "6 weken" te laten klaren, al kun je nooit van te voren weten hoe lang een paard erover doet natuurlijk. Dan mag je ook wel wat openheid van zaken verwachten.

Consequent zijn is niet hetzelfde als lomp en grof geweld. Lijkt me niet dat een beetje bewuste paardeneigenaar iets zielig hoeft te vinden, als de desbetreffende stal gewoon consequent is...

Dus nee, nogmaals, het lijkt me niet goed als je je paard helemaal niet mag bezoeken.

edit: had ik een heel verhaal getypt, valt dat pieperdepiep internet weg... Poging twee is een wat ingekorte versie, zucht... Boos!

Edit 2 (na lezen post boven mij): Paarden trainen is mensen trainen... Goed gezegd!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:01

Apple schreef:
Ik zou juist denken dat je als trainingsstal de eigenaar erbij wilt betrekken. Ik zou dus zelf een paard nooit naar een stal willen brengen als ik er zelf niet bij mag zijn.

Helemaal mee eens!
Op de trainingsstal zouden ze de eigenaar ook kunnen helpen met hoe deze verder moet gaan als het paard weer terug is. Ik zou zelf toch nare ideeën krijgen bij het feit dat je niet mag zien wat ze met je paard 'uitspoken'. Wie weet doen ze dingen waar jij absoluut niet achter staat. Ja
Als ik jou vriendin was, zou ik het paard naar een andere stal brengen! Ja

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:05

Als ik dit door de telefoon zou horen zou ik het gesprek niet eens af maken en doei, ik heb graag de eigenaar er bij zodat we samen de handigste en makkelijke manier van omgaan kunnen aanleren, zo opbouwen tot leuk rijden, en met je paard om gaan, of te wel lol met je knol. Haha! Al komt je halve familie mee als ze maar niet gillen en rennen in het begin. Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:11

ik zou ab-so-luut mijn paard niet naar dit soort stallen brengen.... Wanneer ik niet op bezoek mag komen, heb ik zeer zeker het idee dat daar dingen uitgespookt worden die niet horen, of die ík niet wil dat met míjn paard gebeurd.
Buiten het feit of iets sjielugh is of ik iets sjielugh vind wat een ander niet vind, vind ik het belangrijk dat mijn paard geweldloos beleerd worden, dus sowieso zou ik al op zoek gaan naar een ander soort plek dan de meesten hier

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:14

Wij hebben ons paard ook laten beleren op een stal, wij waren wel gewoon welkom daar werden geen tijden of wat dan ook aan verbonden.
Als eigenaar zou ik toch echt wel willen weten en zien hoe het met mijn paard gaat.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:16

Ik breng mijn paard daar ook niet naartoe. Hier hetzelfde verhaal, eind december kocht ik een haflinger die nog niet beleerd was onder het zadel. Ik wou een stal in de buurt, zodat ik zo nu en dan eens kon gaan kijken. Ik ging eens kijken bij een stal, zag er allemaal goed uit, en vroeg welke 1 of 2 avonden van de week ze er mee bezig zouden zijn, om te komen kijken. Mmmh, dat hebben we liever niet meiske, want soms moeten we al eens iets doen dat een meisje beter niet ziet. Ahum okéé?! Doei dus. Knipoog Vind dat nogal bullshit, een paard beleren zal heus niet altijd "vanzelf" gaan, ik snap dus prima dat er wel eens corrigerend werk verricht moet worden, maar de manier waarop en de toon stond mij niks aan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:17

heel snel op zoek naar een andere stal, dit is niet pluis....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:17

Ik zou mijn paard er ook niet heenbrengen. Een goede africhtingsstal is een open stal, en daarmee bedoel ik niet dat je iedere dag op je fietsje even hoi komt zeggen, maar dat ze je goed op de hoogte houden en afspraken met je maakt wanneer je mag komen kijken.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:22

Ik heb mijn paard ook weg gebracht om te beleren. Niet naar een traingsstal, maar naar iemand die het er voor erbij deed. Zij zei ook dat in het begin niet handig is om langs te komen. Want het kan verwarrend werken voor het paard en het kan niet altijd er even fijn uit zien. Maar na een ruime maand mochten we gewoon langs komen Lachen

Ik snap dat je de eerste weken misschien niet langs mag komen, maar de hele tijd niet vind ik raar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:24

ik zou mijn paard dan niet op zo'n stal plaatsen. Voor ik het overweeg wil ik weten welke technieken ze gebruiken en waarom. Ook wil ik komen kijken tijdens de trainingen, ook om er zelf weer wat van te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:25

Zo raar is het niet.

In praktijk is het vaak erg zichtbaar dat een jong dier (zeker als hij al een tijd bij de eigenaar is) erg hangt aan de eigenaar.
Wanneer je een paard in training brengt, en je gaat kijken, of je bent er bij met africhten, zadelmak maken en/of inrijden, dan kan het dier te afgeleid zijn. Dit word wel vaker gehanteerd, in ieder geval de eerste (2) weken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:27

Ik zou mijn paardje er never nooit niet naartoe brengen, ik zou juist elke stap willen zien en alles willen weten avn hoe ze met de paarden omgaan etc. Als je niet onaangekondigd welkom bent en niet wordt betrokken in het proces lijkt het me duidelijk dat er dingen gebeuren die niet kloppen. Dan kun je het beter zelf doen, en dan les nemen en hulp vragen aan iemand die een methode gebruikt waar je vierkant achter staat. Je hebt als eigenaar een vertrouwensband met je paard, en juist die heb je nodig tijdens de opleiding.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:28

Dit heb ik weel eens vaker gehoord en ik moet ook zeggen dat het niet fijn werken is als je altijd maar op je vingers wordt gekeken. Dat ieman 1 keer in de week mag komen kijken, vindt ik redelijk en terrecht. Je wilt graag als eigenaar de vorderingen zien.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:35

je moet het niet zien als op je vingers kijken. Men wil gewoon zien hoe het paard het oppakt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:36

Tja ik moet wel eerlijk zeggen dat toen ik nog helemaal heel was en nog weleens paarden zadelmak maakte ik er ook geen zin in had dat er baasjes aan de kant stonden. Na er een keer of 3 opgezeten te hebben vond ik het nooit zo erg en hoe vaak ze tussendoor langskwamen maakte me ook niet iut.

Maar als ze je niet bij je paard willen zien dan zou ik het dus niet doen, omdat ik daar zo'n slecht gevoel bij zou hebben dat ik er niet meer van zou kunnen slapen.

Als je niet bij de eerste trainingen mag kijken zou ik dat niet zo bezwaarlijk vinden.
Ik neem tenminste aan dat je en adres kiest wat je kent of waar je goede verhalen over hebt gehoord en op die manier er op vertrouwt dat ze het paard op juiste wijze behandelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:58

hns schreef:
Ja, maar paarden trainen is mensen trainen. De meeste fouten zijn ontstaan door de mensen die inconsequent zijn of gladweg geen verstand hebben van paarden. Train je dus een paard, moet de eigenaar absoluut meeleren.

Hier zit je heel dicht bij een absolute waarheid... ik ben het hier helemaal mee eens!
Van tevoren kun je met een eigenaar 'spelregels' opstellen over de manier van werken, duidelijkheid voor beiden.
De eigenaar legt wel een smak geld op tafel...

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:04

Verschillende mensen verschillende meningen, dat brengt eigenlijk alleen discussies op gang waar niets uit voortkomt.

*offtopic*
Paarden beleren is geen vak apart. Paardrijden wel.
Citaat:
Paarden trainen is mensen trainen.
He-le-maal mee eens.
Maar daar wordt je als trainer niet voor betaald hns, er wordt verwacht dat je het paard in 6 weken klaar hebt. En daar betaal je als klant voor, niemand betaalt een "bom duiten" om aan te horen hoe zij verder moeten met het "schatje".

Ik generaliseer niks djinnie, gaf als voorbeeld het "meisjuh" dat 'r paarden volstop en verwend. Hier worden conclusies gemaakt die voortkomen uit een verkeerde interpretatie van mijn toelichting.

Nogmaals: er zijn genoeg africhtingsstallen waar je wél ieder moment van de dag kan binnenwandelen. Sommige stallen willen dat niet, om verschillende reden. Als je dat niet vertrouwt dan bel je de volgende stal, genoeg vermeldingen te vinden. Tip: check de stal. Refernties, forums etc.
Laatst bijgewerkt door Weltevreden op 17-10-08 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:07

Weltevreden schreef:
Nogmaals: er zijn genoeg africhtingsstallen waar je wél ieder moment van de dag kan binnenwandelen. Sommige stallen willen dat niet, om verschillende reden. Als je dat niet vertrouwt dan bel je de volgende stal, genoeg vermeldingen te vinden.

Genoeg prutsers ook....
Zo 'ken' ik iemand in deze omgeving die diensten aanbied via internet (uw paard of pony beleren), maar zelfs straalbezopen op een knol kruipt. Je paard kan voor eeuwig geruïneerd zijn als je met een halve gare in zee gaat die op het eerste gezicht betrouwbaar lijkt.
Ik zou vooral af gaan op trainers die goed bekend staan, en waar vele mensen positieve ervaringen mee hebben.... een goed c.v. dus!

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:11

bij ons mogen de eigenaren er gewoon bij zijn. Wel mond houden en alleen kijken. we doen t op onze manier en als eigenaar vind dat hij of zij t anders wil dan moeten ze t zelf doen.

ik begrijp wanneer africhtstallen het niet willen hebben, zeker in het "gaat goed he" verhaal. zo herkenbaar!!! of heel t gezin komt kijken en kinderen zijn druk aan t spelen. Dat is voor het paard ook niet ten goede. die moet alles in rust kunnen begrijpen