Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:47

Hier nog steeds paarden in de buurt die vanaf 40k verkocht worden hoor! Hogere segment gaat nog steeds en klandizie uit buitenland is er ook gewoon. Zeker met die asian games die eraan komen. Veel vraag naar goede subtop paarden boven de 150k.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:01

De inflatie is momenteel rond de 10% en sterk afhankelijk van het soort energiecontract dat je hebt.
Mensen met een vast contract zitten maar rond de 5% inflatie.
Voor 10% betekent dat, dat als je normaal 2000 euro uitgeeft per maand dat dit nu 2200 is.
Die met 5% hebben een stijgende levenskost van 100 euro per maand per 2000 euro.
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb ondertussen ook al ongeveer 150 euro loonsverhoging gehad sinds januari 2022. Afgelopen maand was de 4 de keer dat er 2% bij kwam. En de inschatting is dat er ook weer een aanpassing gaat zijn in januari 2023 en maart 2023 en waarschijnlijk ook juni 2023.
Dat is het Belgische systeem waarbij de lonen de index volgen.
Maar een groot stuk van de inflatie wordt dus al gecompenseerd.

In andere landen gaan die loonsverhogingen onderhandeld moeten worden in de CAO’s in januari. Maar ook daar gaan de lonen heus moeten volgen. Koopkracht is ook noodzakelijk om een economie te laten draaien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:28

Nou, in Nederland worden de lonen echt niet met 10 % verhoogd, was het maar zo’n feestje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:30

Fitzroy schreef:
Nou, in Nederland worden de lonen echt niet met 10 % verhoogd, was het maar zo’n feestje.

Hier zelfs nog helemaal niks dit jaar.
Ze zijn bezig met een nieuwe cao voor 2023 maar dat duurt vast nog even. Maar dus nog totaal geen loonsverhoging gehad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:31

Fitzroy schreef:

Wij gaan ook ja niet massaal staken. De Nederlander laat zich makkelijk een oor aan naaien.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:37

Komt vast omdat we vriendelijker zijn dan de Belgen :P ;)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:45

Zijn best wat cao’s met verhoging dit jaar en begin volgend jaar. Sowieso de metaalindustrie en overheid. Zorg heeft volgens mij ook al verhoging gehad en onderwijs ook.
Daarnaast is er zoveel personeelstekort dat je nu best hoog in kunt zetten bij je sollicitatie en onderhandelingsgesprek.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:50

Uiteraard is er in België ook discussie over. Afhankelijk van de sector wordt de loonsverhoging de maand erop of 2 maanden na de indexoverschrijding toegepast. En bepaalde CAO’s wordt het maar 1 keer in januari verrekend. Die krijgen dus effectief 10% in 1 keer dit jaar.
Uiteraard proberen de werkgevers daarover te onderhandelen en willen ze bijvoorbeeld een indexsprong. ( dat de indexaanpassing 1 keer wordt over geslagen) Maar als ze dat nu gaan doen, leggen de vakbonden het land plat, vermoed ik. Die vragen zelfs een extra verhoging bovenop de index.

Maar even cru gezegd. Er zouden in België nog ongeveer 50% mensen met een vast energiecontract zijn. Die hebben ook 10% loonsverhoging gekregen terwijl ze de inflatie maar voor zo’n 5% voelen.
Die hebben dus pure winst uit deze crisis. En dat is nog best een groot aantal mensen.
(Ik ben helaas niet bij die gelukkigen. )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:10

Niet iedereen, maar ook mensen met de hogere inkomens kunnen dit gaan voelen.

Het is wel opvallend dat een ej blijft uitbreiden met nieuwe winkels, dus daar merken ze het (nog) niet of denken deze periode te kunnen overbruggen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 08:09

Het is een simpele kwestie van vraag en aanbod. Stijgt de vraag harder dan het aanbod, dan stijgen prijzen, en andersom. Groei is nooit oneindig, dus na een stijging, volgt altijd een daling. Afhankelijk van de vorm van de recessie, is dat een kleine daling, of zo groot dat de paarden aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn.

Ik zou over een tijdje nog eens kijken. Het duurt altijd even voor prijzen echt merkbaar dalen. Het hoge segment is daar ook geen indicator voor. De aantallen verkopen en de periode dat een paard te koop staat wel.

Liek1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:48

Deze stille meelezer is ook wel benieuwd naar de verkopers kant. Merken zij al iets qwa reacties, biedingen etcetera?
Zelf zou ik naast mijn twee huidige friese merries nog n stal over hebben voor een jonge friese merrie..zo'n 3/4/5 jaar...zadelmak zou voldoende zijn en met n wat grotere stokmaat en geen eisen tav keuringsresultaten zoals ster oid. Maar dan nog zijn de prijzen heel behoorlijk...ik wacht nog maar rustig af...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:52

Tja ik kan er ook wel een leuk paard bij maar goed ik wacht eerst op wat er komen gaat. Vind het zelf te onzeker nu om extra verplichtingen aan te gaan. We hebben beiden een erg goede baan. Huis met grond voor de paarden. Maar heb een beetje een vreemd gevoel bij de huidige crisis. Vooral met de steeds groter wordende kloof tussen mensen, qua geld maar ook qua meningen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:37

Ik heb afgelopen 3 maanden nog 2 paarden in de hogere prijsklasse, zelfs voor de VP verkocht. Beide naar het buitenland. Dat dan weer wel...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:41

MarjanB schreef:
Tja ik kan er ook wel een leuk paard bij maar goed ik wacht eerst op wat er komen gaat. Vind het zelf te onzeker nu om extra verplichtingen aan te gaan. We hebben beiden een erg goede baan. Huis met grond voor de paarden. Maar heb een beetje een vreemd gevoel bij de huidige crisis. Vooral met de steeds groter wordende kloof tussen mensen, qua geld maar ook qua meningen.

Als ik nu geen paard had zou ik er geen kopen. Inderdaad wat je zegt. Te onzeker mbt wat komen gaat. Maar dat is inderdaad persoonlijk. Ik doe mijn paard ook niet weg op het moment.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:00

Luckystory schreef:
Maar even cru gezegd. Er zouden in België nog ongeveer 50% mensen met een vast energiecontract zijn. Die hebben ook 10% loonsverhoging gekregen terwijl ze de inflatie maar voor zo’n 5% voelen.
Die hebben dus pure winst uit deze crisis. En dat is nog best een groot aantal mensen.

Mensen met een vast energiecontract krijgen ook gewoon een brief van de energiemaatschappij met 'wegens huidige omstandigheden ... niet langer aan het tarief dat je gewend bent ... nieuw voorstel ... '
Als je die brief dan niet 1 maar 2 keer krijgt, slik je ook wel even. Natuurlijk is de klap niet zo groot dan bij een variabel contract (dat is de essentie van 'voor zekerheid kiezen'), maar pure winst op de energierekening, ik denk dat je het dan over de happy few hebt en niet over 50% van de Belgische bevolking.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:15

Popstra schreef:
Ik heb afgelopen 3 maanden nog 2 paarden in de hogere prijsklasse, zelfs voor de VP verkocht. Beide naar het buitenland. Dat dan weer wel...

De markt voor de hogere prijsklasse zal zeer waarschijnlijk wel blijven bestaan, de mensen die vooral getroffen worden door de huidige crisis/ inflatie zijn vaak al degenen die niet in het geld zwommen. En dat maakt het eigenlijk extra triest.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:28

Gini schreef:
Luckystory schreef:

Mensen met een vast energiecontract krijgen ook gewoon een brief van de energiemaatschappij met 'wegens huidige omstandigheden ... niet langer aan het tarief dat je gewend bent ... nieuw voorstel ... '
Als je die brief dan niet 1 maar 2 keer krijgt, slik je ook wel even. Natuurlijk is de klap niet zo groot dan bij een variabel contract (dat is de essentie van 'voor zekerheid kiezen'), maar pure winst op de energierekening, ik denk dat je het dan over de happy few hebt en niet over 50% van de Belgische bevolking.

Ik zit zelf met een variabel contract. Maar ik vind het crimineel dat de maatschappijen dit doen. Dit zouden ze ook niet doen als het andersom was wanneer mensen met een vast contract veel teveel betaalden en de energieprijs naar een dieptepunt was gekelderd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:36

ElCid schreef:
Popstra schreef:

De markt voor de hogere prijsklasse zal zeer waarschijnlijk wel blijven bestaan, de mensen die vooral getroffen worden door de huidige crisis/ inflatie zijn vaak al degenen die niet in het geld zwommen. En dat maakt het eigenlijk extra triest.

Vind ik ook. Je zal je trouwe vriend maar MOETEN verkopen..
(Moeten expres vet gedrukt)
Lijkt me vreselijk.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:39

Gini schreef:

Nochtans is dit onderzocht geweest. Er stond laatst een artikel over in de standaard. ( toch niet bepaald roddelpers) 50% van de mensen gaf aan dat ze de extra financiële compensaties van de overheid integraal konden sparen. Dat waren dus de mensen met een vast contract of met warmtepompen en genoeg zonnepannelen.
En er zijn echt nog zo’n 50% mensen met vaste contracten aan de oude tariefen. Als je net een 3 jaar contract had getekend, raakt niemand daar aan hoor.
Wat er ook in stond: mensen met een sociaal tarief voor energie gaven aan dat hun koopkracht gestegen was… want uitkeringen stijgen met de index en daarbovenop betalen ze geen energie extra.
Het is de lagere middenklasse die deze crisis aan het betalen is.

Er zijn echt bevolkingsgroepen die hier heel weinig van merken hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:48

Luckystory schreef:
Gini schreef:

Nochtans is dit onderzocht geweest. Er stond laatst een artikel over in de standaard. ( toch niet bepaald roddelpers) 50% van de mensen gaf aan dat ze de extra financiële compensaties van de overheid integraal konden sparen. Dat waren dus de mensen met een vast contract of met warmtepompen en genoeg zonnepannelen.

Ah oké, ja, dan snap ik het. Als je warmepompen en zonnepanelen hebt laten installeren heb je in het verleden natuurlijk wel geïnvesteerd in verduurzaming, dat je daar nog een beetje de financiële vruchtjes van plukt, gun ik ze dan eigenlijk wel. Ik heb helaas geen van beide.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:24

Ik ben gelukkig nog voorzien.Maar ook in mijn categorie (bejaarde gezelschaps\recreatiepony) helemaal aan het onderste eind van de markt dus zie ik ,althans op Marktplaats etc., nog steeds weinig aanbod en die er aangeboden worden zelfs met bemerkingen, zijn nog vele duizenden euro's.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:09

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:29

foxy80 schreef:

Nieuwe gebruiker, 1e bericht, zou net zo goed oplichting kunnen zijn.

Maar sprak vandaag wel iemand die een shetlander weg ging doen omdat het te duur werd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:25

Ja ik denk dat alles je normaal gesproken al alles net aan kunt bekostigen en nu ineens wordt je eigen onderhoud en ook dat van je paard een stuk duurder, dat je wel een probleem kunt krijgen inderdaad…
Zeker als er ook nog onvoorziene dierenarts kosten bij komen kijken bijv.

Tot op dit moment merk ik er als koper nog niks van, en vind ik alle paarden nog best wel aan de prijs…

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:39

Het zal wel even duren voor de prijzen zakken, maar kan ook in eens snel gaan. Ik snap best dat mensen die veel hebben betaald voor een paard en nu geldproblemen hebben, ze niet gratis of voor weinig willen of kunnen weggeven. Dat voelt als een dubbel verlies.
Als mensen problemen voor willen zijn en uit voorzorg verkopen, hebben ze misschien meer tijd om huisje boven prijs te stellen.

En vergeet nooit; een vraagprijs zegt niks. Mensen kunnen van alles vragen, maar dat wil niet zeggen dat iemand dat ooit krijgt. En als men nu prijzen leest, denkt men al snel dat het nog de prijzen van nu zijn, maar je moet eigenlijk weten wat er nog echt betaald wordt.