Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
pol013 schreef:Nou overdramatiseren jullie de zaak wel een beetje hoor.
Het is niet bepaald de eerste crisis voor ons land. Ik stel me niet meteen rijen voor het slachthuis voor... Of spookpensionstallen. Ja wel één met een hoge inflatie.
Ja er zullen vast mensen hun paard moeten verkopen. Dat gebeurt buiten een crisis om ook. Mensen hebben pech, verliezen hun baan, gaan scheiden. Dat zal vast toenemen.
Maar voor we bij die slachthuizen aankomen zullen de paarden eerst eens wat goedkoper worden. En valt de onderkant weer wat uit de markt. Nu hadden zelfs 'slechte' paarden een behoorlijke prijs. Zal een eigenaar van een versleten oudje misschien het duppie nét de andere kant op laten vallen.
Er is ook een heel deel paardenhouders die echt gewend is om gewoon heel veel geld uit te geven aan hun hobby. Een les minder per maand dekt over het algemeen ruimschoots de verhoging van het stallingsgeld. En even geen nieuwe KEP kopen kun je weer 2-3 maanden stalgeld van betalen. Een keer niet op wedstrijd gaan kun je de hoefsmid weer van betalen. De zadelpasser een half jaar later laten komen.... kijken of je paard ook zonder krachtvoer blijkt te kunnen..etc
Maar dat heel Nl zijn paardenhobby zomaar aan de wilgen hangt...
pol013 schreef:Er is ook een heel deel paardenhouders die echt gewend is om gewoon heel veel geld uit te geven aan hun hobby. Een les minder per maand dekt over het algemeen ruimschoots de verhoging van het stallingsgeld. En even geen nieuwe KEP kopen kun je weer 2-3 maanden stalgeld van betalen. Een keer niet op wedstrijd gaan kun je de hoefsmid weer van betalen. De zadelpasser een half jaar later laten komen.... kijken of je paard ook zonder krachtvoer blijkt te kunnen..etc
tamary schreef:Deze crisis raakt de burger/consument meteen en vrijwel allemaal. Vorige was amper zichtbaar voor velen en zeker in gewoon dagelijks leven als boodschappen, benzine en verwarming. Deze is nu al duidelijk voelbaar en ik heb ook niet de indruk dat het snel over zal gaan. Ook omdat het gestapeld komt op Corona (die nog bezig is) en andere crises die al gaande waren. Dat geen ademruimte voor de volgende maakt voor meer zorg en dan is ook hier het verkocht hebben van pony's en schapen (dag vlees, melk, wol en gewoon leuk lammetjes knuffelen) zorgelijk, vorige crisis had ik amper last van. Nu was economie niet de enige reden, maar wel flinke factor om in elk geval knoop nu door te hakken en pony's te verkopen. Verkoop schapen (dag fokplan), was combi ook met wolf (incl. ga niks doen overheid, dus tussenoplossing box voor de winter ook geen optie)en geen nieuw plekje op tijd. Verstandigste optie was verkopen, maar blij wordt ik er niet van.
Babootje schreef:Maar qua werkgelegenheid is er geen probleem.
Babootje schreef:Ja ik denk (maar dat heb ik al eerder gezegd) dat iedereen erop moet rekenen minimaal 500-700 erop achteruit te gaan (door energiekosten en dagelijkse boodschappen) in ieder geval de in de komende tijd (die langer kan duren dan verwacht). Als je dat niet op kan vangen dan is het paard als je dat hebt als eerste de klos. Dat niet kunnen opvangen geldt minder voor mensen die al veel te besteden hebben. Dus ik verwacht wel meer aanbod in de lagere prijsklasse.
Nu kan het wel zijn dat iemand die zn baan verliest een duurder paard moet verkopen. Maar qua werkgelegenheid is er geen probleem.
Padoertje schreef:Babootje schreef:Ja ik denk (maar dat heb ik al eerder gezegd) dat iedereen erop moet rekenen minimaal 500-700 erop achteruit te gaan (door energiekosten en dagelijkse boodschappen) in ieder geval de in de komende tijd (die langer kan duren dan verwacht). Als je dat niet op kan vangen dan is het paard als je dat hebt als eerste de klos. Dat niet kunnen opvangen geldt minder voor mensen die al veel te besteden hebben. Dus ik verwacht wel meer aanbod in de lagere prijsklasse.
Nu kan het wel zijn dat iemand die zn baan verliest een duurder paard moet verkopen. Maar qua werkgelegenheid is er geen probleem.
Dit idd. Als 250.- pm het maximaal te besteden bedrag is voor een paard, wat nu naar de energieverhoging gaat, dan heb je weinig keus dan te verkopen of een goed betalende bijrijder te zoeken. Voor de mensen die maandelijks al 400-1000,- betalen voor 1 paard, maakt die paar tientjes stalverhoging echt niet uit. En die blijven echt nog wel lessen en wedstrijden rijden. Dan maar een keer minder uit eten.
Ik gun iedereen zijn hobby en passie, maar vraag me oprecht wel eens af waarom mensen een eigen paard(en) hebben, terwijl ze een al moeite hebben om de hoefsmid of DA rekening te betalen. Niet verkeerd bedoeld, maar als je al geen buffer hebt waarom jezelf dan zo financieel om zeep helpen? Helaas zijn de dieren daar vaak de dupe van…
Kendra schreef:Ik vraag me af of de Bokt-community representatief is ...
Hoorde van een bevriende paardenhandelaar dat ze iedere week 2 keer naar de Randstad rijden en daar de vrachtwagen volladen met paarden van mensen die de stalling niet meer willen/kunnen betalen.
Dat gaat om recreatie- én sportpaarden. Volgens hem verkopen veel mensen hun paard liever snel aan een handelaar dan dat ze het (soms eindeloze) proces ingaan via MP of Sporthorses. Er is veel verborgen verdriet, veel mensen durven er niet openlijk over te praten (dat schijnt op sommige stallen ook not done te zijn). Dan is de handelaar soms een uitkomst. Je hoeft het er niet over te hebben, paard op de vrachtauto, klep dicht....
Dus als je een paard wilt kopen is een handelaar misschien helemaal geen slechte plek ....
OleJon schreef:Een crisis of recessie kan gebeuren.
Maar dit is een gecreëerde crisis.
Voor velen zullen hun paard moeten verkopen.
Ga er maar niet van uit dat je over 3 jaar weer een paard kan kopen.
Mensen zullen alleen maar armer worden.
En dit gaat niet alleen om paarden, veel mensen zullen hun bezittingen kwijt raken. Auto, huis etc.
Agenda 2030.