Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:25

Wellicht een bijkomende oorzaak. Mensen worden zich bewuster van wat het ‘houden’ van een paard inhoudt...
Nog maar een paar jaar geleden was een stal in de winter en weidegang in de zomer (overdag) algemeen geaccepteerd. Wanneer je een binnenbak tot je beschikking had was je al spekkoper. 30 jaar geleden keek niemand op van de zgn stands. Ik stond vroeger op een stal waarvan het toentertijd niet zeker was of de paarden in de zomer weidegang konden krijgen. En in de winter een half uurtje paddock. Je wist gewoon niet beter...
Ikzelf zou op bovenstaande manier nooit meer een paard willen houden, zeker omdat dit in grote delen van Nederland (zuid-westen) niet meer mogelijk is om paarden 24/7 buiten te houden, en niet alleen door ruimtegebrek, bodemsamenstelling en/of bestemmingsplannen. Of de aanwezigheid van wolven...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:26

Eerlijk gezegd vind ik het geen probleem als de markt instort mbt paarden. Toen de corona kwam en ervoor al waren paarden niet aan te slepen en ik heb mij oprecht afgevraagd hoe lang dat goed zou gaan.
Ik zie ook de vraag naar betalende bijrijders toenemen maar het aantal stallen afnemen.
Voor degenen die hun paard moeten verkopen is het zuur maar ik hoor in mijn omgeving dat veel mensen het al langere tijd net aan kunnen betalen.
En eerlijk hoop ik dat al die paarden die "gratis" worden weggegeven, omdat ze medisch niet oké zijn, ingeslapen worden of naar de slacht.

Ik heb een spaarpot voor onvoorziene uitgaven betreft mijn paard en heb een duidelijke grens wat ik wel en niet nog dokter met hem.

Het is zeker ook zuur voor maneges en pensionstallen die ook te maken hebben met veel hogere kosten en waarschijnlijk minder klanten omdat die het ook niet meer kunnen betalen.

superpony

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:40

Ik vind het deels ook goed. Toen ik klein was, was paardrijden ook voor de elite. Mijn ouders en tante reden al en die hadden volgens sommigen kapsones. Ik weet wel heeeeeeeeel zeker dat mijn vader 100% geen kapsones had.

Toen ik een eigen pony kreeg moest ik in de zaak van mn moeder echt mijn mond houden. Maar je komt in de paardenwereld waar iedereen het normaal vindt.

En de afgelopen jaren lijkt het echt alsof veel mensen vinden dat ze allemaal recht hebben op een eigen paard. Ze willen een paard en die moet koste wat kost komen. Dan zoeken ze een goedkoop paard, een goedkope plek etc. Ik lees zelfs oproepen voor gratis spullen.

Er valt soms vast iets voor te zeggen, maar het kan niet zo zijn dat je geen halster of borstel kan kopen en wel per se een paard of pony wil hebben natuurlijk.

Het is al eerder zo geweest dat de markt instortte en mensen moesten verkopen, ook de rijkere mensen die duurdere paarden hadden.
Juist daar zijn mensen misschien heel overmoedig geweest met duur aanschaffen, meerdere paarden, dure spullen, luxe/dure stalling etc. Ook dan kan je het behoorlijk merken.

Was je altijd al bewust bezig met de kosten en moest je krom liggen, ga je misschien wel verder of weet je altijd nog een potje te openen?

Het kan overal en iedereen gebeuren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:45

Nou overdramatiseren jullie de zaak wel een beetje hoor.
Het is niet bepaald de eerste crisis* voor ons land. Ik stel me niet meteen rijen voor het slachthuis voor... Of spookpensionstallen. *(Ja wel één met een hoge inflatie)

Ja er zullen vast mensen hun paard moeten verkopen. Dat gebeurt buiten een crisis om ook. Mensen hebben pech, verliezen hun baan, gaan scheiden. Dat zal vast toenemen.

Maar voor we bij die slachthuizen aankomen zullen de paarden eerst eens wat goedkoper worden. En valt de onderkant weer wat uit de markt. Nu hadden zelfs 'slechte' paarden een behoorlijke prijs. Zal een eigenaar van een versleten oudje misschien het duppie nét de andere kant op laten vallen.

Er is ook een heel deel paardenhouders die echt gewend is om gewoon heel veel geld uit te geven aan hun hobby. Een les minder per maand dekt over het algemeen ruimschoots de verhoging van het stallingsgeld. En even geen nieuwe KEP kopen kun je weer 2-3 maanden stalgeld van betalen. Een keer niet op wedstrijd gaan kun je de hoefsmid weer van betalen. De zadelpasser een half jaar later laten komen.... kijken of je paard ook zonder krachtvoer blijkt te kunnen..etc

Maar dat heel Nl zijn paardenhobby zomaar aan de wilgen hangt...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:48

pol013 schreef:
Nou overdramatiseren jullie de zaak wel een beetje hoor.
Het is niet bepaald de eerste crisis voor ons land. Ik stel me niet meteen rijen voor het slachthuis voor... Of spookpensionstallen. Ja wel één met een hoge inflatie.

Ja er zullen vast mensen hun paard moeten verkopen. Dat gebeurt buiten een crisis om ook. Mensen hebben pech, verliezen hun baan, gaan scheiden. Dat zal vast toenemen.

Maar voor we bij die slachthuizen aankomen zullen de paarden eerst eens wat goedkoper worden. En valt de onderkant weer wat uit de markt. Nu hadden zelfs 'slechte' paarden een behoorlijke prijs. Zal een eigenaar van een versleten oudje misschien het duppie nét de andere kant op laten vallen.

Er is ook een heel deel paardenhouders die echt gewend is om gewoon heel veel geld uit te geven aan hun hobby. Een les minder per maand dekt over het algemeen ruimschoots de verhoging van het stallingsgeld. En even geen nieuwe KEP kopen kun je weer 2-3 maanden stalgeld van betalen. Een keer niet op wedstrijd gaan kun je de hoefsmid weer van betalen. De zadelpasser een half jaar later laten komen.... kijken of je paard ook zonder krachtvoer blijkt te kunnen..etc

Maar dat heel Nl zijn paardenhobby zomaar aan de wilgen hangt...

Het ligt er aan hoe lang dit gaat duren. Maar dit is niet bepaald een kleine crisis. Er is echt behoorlijk veel aan de hand op het moment. En niemand kan in de toekomst kijken hoe lang dit duurt.

Zelf hoef ikmop dit moment gelukkig mijn paard nog niet te verkopen. Maar bezuinig wel op niet essentiele zaken zoals lessen en rijkleding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:55

pol013, niet elke crisis is hetzelfde.

Tijdens de vorige crisis hebben wij "gewoon" een huis gekocht, maar konden wel profiteren van de slechte markt toen.

In die tijd kregen we echt meerdere paarden gratis of voor weinig aangeboden en dat waren echt niet allemaal slechte of oude paarden.

Nu zie je dat echt alles duurder wordt en ook gaat het heel snel en tegelijk. Het is EN de woonkosten EN de boodschappen EN de brandstof etc.

Stallen zijn vaak al jaren eigenlijk te goedkoop en die hebben nu een dusdanige stijging van prijzen dat ze het echt niet gaan redden als ze niet de prijzen flink omhoog gooien.

Dan is dat voor de klanten NOG een stijging erbij die ze net de das om kan doen. Als jij normaal 150/300 euro gas en licht betaalde en nu opeens 700-900 euro moet betalen is dat toch echt wel een groot verschil in je budget. Dat is voor sommigen als het stalgeld.

Iedereen weet dat voer ook enorm gestegen is. Het gaat niet om een normale inflatie en het is ook niet zo dat we hele hoge werkeloosheid cijfers hebben.

Natuurlijk kunnen mensen bezuinigen op dekjes en poedertjes, maar uiteindelijk niet op de veearts of hoefsmid en die moeten ook al hun prijzen omhoog gooien vanwege de brandstof kosten bijvoorbeeld.

Ik weet ook wel genoeg mensen voor wie 1000 euro meer of minder niet uit zal maken. Maar genoeg mensen rekenen in tientjes of euro's.

En niet elk paard is makkelijk te verkopen. Dan komt een eigenaar wel een beetje met zijn of haar rug tegen de muur te staan.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:00

pol013 schreef:

De bedrijven/zelfstandigen waarbij men minder koopt zien vervolgens ook inkomsten dalen, geven vervolgens ook weer minder uit en zo werkt het allemaal door. Consumenten vertrouwen is zeer laag en blijft kelderen. Het zou nog wel eens een hele lange en zware crisis kunnen worden waarbij waarschijnlijk heel wat meer mensen afstand van hun paard (en andere luxe) moeten doen dan tijdens de vorige economische crisis. Naast hetgeen dat er naar het lijkt weinig geleerd is van de vorige crisis, hebben we nu ook met factoren te maken als wereldwijde onrust, torenhoge inflatie, forse en snelle rente verhogingen, supplychain crisis etc. Ik hoop dat dat het meevalt, maar het ziet er op veel fronten niet goed uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:13

Deze crisis raakt de burger/consument meteen en vrijwel allemaal. Vorige was amper zichtbaar voor velen en zeker in gewoon dagelijks leven als boodschappen, benzine en verwarming. Deze is nu al duidelijk voelbaar en ik heb ook niet de indruk dat het snel over zal gaan. Ook omdat het gestapeld komt op Corona (die nog bezig is) en andere crises die al gaande waren. Dat geen ademruimte voor de volgende maakt voor meer zorg en dan is ook hier het verkocht hebben van pony's en schapen (dag vlees, melk, wol en gewoon leuk lammetjes knuffelen) zorgelijk, vorige crisis had ik amper last van. Nu was economie niet de enige reden, maar wel flinke factor om in elk geval knoop nu door te hakken en pony's te verkopen. Verkoop schapen (dag fokplan), was combi ook met wolf (incl. ga niks doen overheid, dus tussenoplossing box voor de winter ook geen optie)en geen nieuw plekje op tijd. Verstandigste optie was verkopen, maar blij wordt ik er niet van.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:53

tamary schreef:
Deze crisis raakt de burger/consument meteen en vrijwel allemaal. Vorige was amper zichtbaar voor velen en zeker in gewoon dagelijks leven als boodschappen, benzine en verwarming. Deze is nu al duidelijk voelbaar en ik heb ook niet de indruk dat het snel over zal gaan. Ook omdat het gestapeld komt op Corona (die nog bezig is) en andere crises die al gaande waren. Dat geen ademruimte voor de volgende maakt voor meer zorg en dan is ook hier het verkocht hebben van pony's en schapen (dag vlees, melk, wol en gewoon leuk lammetjes knuffelen) zorgelijk, vorige crisis had ik amper last van. Nu was economie niet de enige reden, maar wel flinke factor om in elk geval knoop nu door te hakken en pony's te verkopen. Verkoop schapen (dag fokplan), was combi ook met wolf (incl. ga niks doen overheid, dus tussenoplossing box voor de winter ook geen optie)en geen nieuw plekje op tijd. Verstandigste optie was verkopen, maar blij wordt ik er niet van.

Precies dit dus. Je slaat de spijker op z'n kop. Het is zo grillig nu allemaal. En dat in zo'n korte tijdspan. Toen ik drie jaar geleden m'n paard kocht had ik nooit bedacht dat dit allemaal zou gaan gebeuren. Mijn reserves waren in no time opgebrand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:19

Het werkt door.
De meeste echte paardenmensen doen hun paard pas weg op het moment dat het echt niet anders kan.
De eerste slachtoffers zijn de instructeurs en de verkopers vanverkocht. dekjes en rijbroeken. Die minder inkomsten maken. De hoefsmid en de dierenarts krijgen het pas rustiger op het moment dat de paarden weg gedaan worden.

Het zijn erg onzekere tijden. Niemand kan zeggen waar het naar toe gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:41

Ja ik denk (maar dat heb ik al eerder gezegd) dat iedereen erop moet rekenen minimaal 500-700 erop achteruit te gaan (door energiekosten en dagelijkse boodschappen) in ieder geval de in de komende tijd (die langer kan duren dan verwacht). Als je dat niet op kan vangen dan is het paard als je dat hebt als eerste de klos. Dat niet kunnen opvangen geldt minder voor mensen die al veel te besteden hebben. Dus ik verwacht wel meer aanbod in de lagere prijsklasse.
Nu kan het wel zijn dat iemand die zn baan verliest een duurder paard moet verkopen. Maar qua werkgelegenheid is er geen probleem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:53

Babootje schreef:
Maar qua werkgelegenheid is er geen probleem.

Nu is er nog geen probleem qua werkgelegenheid. Maar ik kan me voorstellen dat dat wel snel kan veranderen.
Vooral binnen bepaalde luxe sectoren. En daar horen bijvoorbeeld paardenprofessionals ook bij. Zolang er in andere sectoren dan nog voldoende werk is kunnen die daar aan de slag. Maar hoe dat de komende tijd verder gaat is ook erg onzeker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:55

Als de inflatie zo doorzet en de stijgende kosten voor levensonderhoud en energie dan is het logisch dat dit gevolgen gaat hebben. Paarden zijn luxe en daar zal op bezuinigd gaan worden. Als je het niet meer kan betalen dan houdt het op. En paarden zijn nou eenmaal duur. Dit gaat doorwerken in de gehele economie en niet alleen de paardenhandel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:56

Babootje schreef:
Ja ik denk (maar dat heb ik al eerder gezegd) dat iedereen erop moet rekenen minimaal 500-700 erop achteruit te gaan (door energiekosten en dagelijkse boodschappen) in ieder geval de in de komende tijd (die langer kan duren dan verwacht). Als je dat niet op kan vangen dan is het paard als je dat hebt als eerste de klos. Dat niet kunnen opvangen geldt minder voor mensen die al veel te besteden hebben. Dus ik verwacht wel meer aanbod in de lagere prijsklasse.
Nu kan het wel zijn dat iemand die zn baan verliest een duurder paard moet verkopen. Maar qua werkgelegenheid is er geen probleem.

Dit idd. Als 250.- pm het maximaal te besteden bedrag is voor een paard, wat nu naar de energieverhoging gaat, dan heb je weinig keus dan te verkopen of een goed betalende bijrijder te zoeken. Voor de mensen die maandelijks al 400-1000,- betalen voor 1 paard, maakt die paar tientjes stalverhoging echt niet uit. En die blijven echt nog wel lessen en wedstrijden rijden. Dan maar een keer minder uit eten.

Ik gun iedereen zijn hobby en passie, maar vraag me oprecht wel eens af waarom mensen een eigen paard(en) hebben, terwijl ze een al moeite hebben om de hoefsmid of DA rekening te betalen. Niet verkeerd bedoeld, maar als je al geen buffer hebt waarom jezelf dan zo financieel om zeep helpen? Helaas zijn de dieren daar vaak de dupe van…

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:41

Padoertje schreef:
Babootje schreef:

Dit idd. Als 250.- pm het maximaal te besteden bedrag is voor een paard, wat nu naar de energieverhoging gaat, dan heb je weinig keus dan te verkopen of een goed betalende bijrijder te zoeken. Voor de mensen die maandelijks al 400-1000,- betalen voor 1 paard, maakt die paar tientjes stalverhoging echt niet uit. En die blijven echt nog wel lessen en wedstrijden rijden. Dan maar een keer minder uit eten.

Ik gun iedereen zijn hobby en passie, maar vraag me oprecht wel eens af waarom mensen een eigen paard(en) hebben, terwijl ze een al moeite hebben om de hoefsmid of DA rekening te betalen. Niet verkeerd bedoeld, maar als je al geen buffer hebt waarom jezelf dan zo financieel om zeep helpen? Helaas zijn de dieren daar vaak de dupe van…

Vaak zijn paarden een psychologische uitlaatklep. Bij mij ook. Daarom heb ik het zo lang mogelijk gerekt.

Ik ga in de tussentijd het paard van een buurvrouw voor de wagen beleren. Dus ik kan mijn ei nog wel kwijt in de tussentijd.

Maar vier jaar geleden zat ik echt niet goed in mijn vel en paarden hebben mij altijd overal doorheen getrokken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:52

Ja, na 18 jaar pony's gehad te hebben, 4-5 jaar kipjes en 4 jaar schapen nu niks meer buiten de deur en dat hakt er behoorlijk in. Heb de konijnen nog thuis, maar qua actief zijn doet dat niet veel.
Financieel kon het allemaal, maar als je geen nieuwe weide kan vinden en er nog wat ontwikkelingen bovenop komen, is op tijd stoppen verstandig. Emotioneel echter is een ander verhaal.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:52

Ik vraag me af of de Bokt-community representatief is ...
Hoorde van een bevriende paardenhandelaar dat ze iedere week 2 keer naar de Randstad rijden en daar de vrachtwagen volladen met paarden van mensen die de stalling niet meer willen/kunnen betalen.
Dat gaat om recreatie- én sportpaarden. Volgens hem verkopen veel mensen hun paard liever snel aan een handelaar dan dat ze het (soms eindeloze) proces ingaan via MP of Sporthorses. Er is veel verborgen verdriet, veel mensen durven er niet openlijk over te praten (dat schijnt op sommige stallen ook not done te zijn). Dan is de handelaar soms een uitkomst. Je hoeft het er niet over te hebben, paard op de vrachtauto, klep dicht....
Dus als je een paard wilt kopen is een handelaar misschien helemaal geen slechte plek :-)....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:08

Kendra schreef:
Ik vraag me af of de Bokt-community representatief is ...
Hoorde van een bevriende paardenhandelaar dat ze iedere week 2 keer naar de Randstad rijden en daar de vrachtwagen volladen met paarden van mensen die de stalling niet meer willen/kunnen betalen.
Dat gaat om recreatie- én sportpaarden. Volgens hem verkopen veel mensen hun paard liever snel aan een handelaar dan dat ze het (soms eindeloze) proces ingaan via MP of Sporthorses. Er is veel verborgen verdriet, veel mensen durven er niet openlijk over te praten (dat schijnt op sommige stallen ook not done te zijn). Dan is de handelaar soms een uitkomst. Je hoeft het er niet over te hebben, paard op de vrachtauto, klep dicht....
Dus als je een paard wilt kopen is een handelaar misschien helemaal geen slechte plek :-)....

Dat denk ik ook wel. Stalling in de Randstad is gewoon heel duur.
Gaat om recreatie en sportpaarden snap ik. Maar wel in de lagere prijsklasse. Sportpaarden in de hogere prijsklasse gaan echt niet zomaar met een handelaar snelle handel mee.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:23

Niet iedere handelaar doet 'snelle handel'. Deze handelaar geeft normale prijzen, veel paarden worden gewoon doorverkocht of gaan naar het buitenland. Maar denk ook dat mensen met paarden in de hogere prijsklasse niet degenen zijn die nu in de grootste problemen komen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:55

Een crisis of recessie kan gebeuren.
Maar dit is een gecreëerde crisis.
Voor velen zullen hun paard moeten verkopen.
Ga er maar niet van uit dat je over 3 jaar weer een paard kan kopen.
Mensen zullen alleen maar armer worden.
En dit gaat niet alleen om paarden, veel mensen zullen hun bezittingen kwijt raken. Auto, huis etc.
Agenda 2030.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:03

Incompetentie en voorspel de toekomst zijn iets heel anders dan een groep multigeneratie narcisten die wereldwijd samenwerken.
Agenda 2030 zijn mogelijke toekomstscenario's, de in 2020 vliegen we allemaal met prive"auto's" rondt scenarios horen daar ook bij en mijn auto vliegt toch echt niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:09

OleJon schreef:
Een crisis of recessie kan gebeuren.
Maar dit is een gecreëerde crisis.
Voor velen zullen hun paard moeten verkopen.
Ga er maar niet van uit dat je over 3 jaar weer een paard kan kopen.
Mensen zullen alleen maar armer worden.
En dit gaat niet alleen om paarden, veel mensen zullen hun bezittingen kwijt raken. Auto, huis etc.
Agenda 2030.

Joh, die voorgaande crises waren net zo gecreëerd als deze. Niks nieuws onder de zon. Zal ook niet de laatste keer zijn.

Het verschil is alleen dat er nu een rijdende trein is die door deze crisis harder gaat rijden, heel erg hard gaat rijden en de gevolgen daarvan konden weleens schokkend uitpakken voor partijen die zich tot nu onaantastbaar waanden......

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:14

Wij zijn opzoek naar een pony voor mijn dochters maar wat ik leuk vind gaat al snel boven de 10.000 euro. Merk er nog niet veel van dat de markt instort.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:30

Ik ben ook op zoek en loop ook nog steeds tegen flinke prijzen aan, misschien dat het nog gaat komen…

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:35

Hoe is het bij de verkopende partijen dan? Verkoopt het nog makkelijk dan