Ontbinden van koop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26572
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:19

oji schreef:
anjali schreef:
Je weet ook niet wat er in die 6 maanden allemaal met het paard is gebeurd.Het is niet voor niets dat men tegenwoordig vrijwel nooit meer een paard op proef meegeeft.Omdat men bang is ze dan "stuk" terug te krijgen.Overigens,als ik een handelaarster zou zijn (ben ik niet,ik heb altijd alleen aan de kopende kant gestaan),dan denk ik dat ik voor het welzijn van het paard,mijn goede naam en om eindeloos ook juridisch gezeur te voorkomen,de koop ongedaan zou maken,dus het paard terugnemen en het aankoopbedrag terug zou geven.

Daarom zou ik als verkoper (ben ik ook niet :+ ) dus zelf een keuring en foto's willen van het moment van aankoop, dat jij zelf kan aantonen dat het dier gezond met de koper mee ging. Want inderdaad, ik denk dat gemiddeld genomen het eerste (half) jaar het meest risicovol is voor een koper om een dier ook stuk te maken, door het dier en zijn behoeftes nog niet te kennen, afwijkend management, ander voerbeleid en andere training. Dus lang niet alle gebreken die zich in het eerste half jaar voordoen zijn (verborgen) gebreken die al bestonden.


anjali schreef:
Maar,er is nu ook een keuring geweest op het moment van aankoop.Toen leek hij goed.Dus laten keuren is ook al geen garantie dat hij ook goed blijft.Je zou haast geen paard meer durven te kopen of verkopen! Zeker niet met die extreme prijzen van tegenwoordig.Overigens is het net zo verdrietig als je een goedkoop paard koopt waar iets mis mee blijkt te zijn uiteraard.Maar dan is de pijn in je portemonnee iets minder.


Als de DA (die van de verkoper) zijn werk goed had gedaan, dan was dit paard nooit door de keuring gekomen.
Dus keuren heeft zeker altijd zin. Maar wel bij een zelf gekozen dierenarts en nooit dezelfde als die van de verkoper.

Het is overigens ook echt niet zo dat ieder gebrek dat in dat half jaar verschijnt ook op een verborgen gebrek kan worden gegooid. Voor peesblessures is dat dus meestal niet het geval. Alleen voor peesblessures waarvan de veearts kan aangeven dat een onderliggende eerdere blessure de oorzaak is van de nieuwe blessure.
Dan is de datum niet precies aan te geven, maar ligt het wel in de verwachting dat dit paard al onderliggende problemen had toen het werd verkocht.

Babootje

Berichten: 26572
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:22

oji schreef:
bigone schreef:
Maar de verkoper is onder de wet een professionele verkoper en dan heeft een koper 6 maanden bescherming. En daar zit nu net het verschil, ik zou eerst als verkoper goed uit laten zoeken of ze onder prof valt of niet. Want op de foto’s lijkt het aanwezig, beide achterbenen zelfs.

Ook bij een particuliere koop heeft de koper die 6 maanden, het verschil zit hem alleen in de bewijslast.
  • Bij consumentenkoop ligt de bewijslast bij de verkoper om aan te tonen dat het gebrek NIET aanwezig was op het moment van verkoop.
  • Bij particuliere koop ligt de bijwijslast bij de koper om aan te tonen dat het gebrek WEL aanwezig was op het moment van aankoop.

Dat laatste is dus lastiger als koper. Maar in dit voorbeeld, waarbij de koper via een DA heeft aangetoond dat het gebrek WEL al aanwezig was en zichtbaar op de foto's van de aankoopkeuring, zou het volgens mij zo zijn dat ook bij particuliere koop de verkoper in dit geval het paard terug zou moeten nemen.


Correct

oji

Berichten: 4304
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:22

anjali schreef:
Maar,er is nu ook een keuring geweest op het moment van aankoop.Toen leek hij goed.Dus laten keuren is ook al geen garantie dat hij ook goed blijft.Je zou haast geen paard meer durven te kopen of verkopen! Zeker niet met die extreme prijzen van tegenwoordig.Overigens is het net zo verdrietig als je een goedkoop paard koopt waar iets mis mee blijkt te zijn uiteraard.Maar dan is de pijn in je portemonnee iets minder.

Keuren is inderdaad geen garantie, de ene dierenarts scoort iets als een 2-tje, oftewel prima. De andere kan voor diezelfde foto een 3-tje geven en de koper laat hem erop staan. Ook het ene paard krijgt last zodra het vrijwel nog niet op de foto te zien is en het andere paard loopt met foto's waar de tranen van in je ogen springen 100% zuiver en ervaart geen enkel probleem (bij mensen ook overigens).

Babootje

Berichten: 26572
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:29

anjali schreef:
Maar,er is nu ook een keuring geweest op het moment van aankoop.Toen leek hij goed.Dus laten keuren is ook al geen garantie dat hij ook goed blijft.Je zou haast geen paard meer durven te kopen of verkopen! Zeker niet met die extreme prijzen van tegenwoordig.Overigens is het net zo verdrietig als je een goedkoop paard koopt waar iets mis mee blijkt te zijn uiteraard.Maar dan is de pijn in je portemonnee iets minder.


oji schreef:
Keuren is inderdaad geen garantie, de ene dierenarts scoort iets als een 2-tje, oftewel prima. De andere kan voor diezelfde foto een 3-tje geven en de koper laat hem erop staan. Ook het ene paard krijgt last zodra het vrijwel nog niet op de foto te zien is en het andere paard loopt met foto's waar de tranen van in je ogen springen 100% zuiver en ervaart geen enkel probleem (bij mensen ook overigens).


Ik moet zeggen dat dat nu wel een stuk minder is geworden. Zeker bij de geaccrediteerde keuringsartsen.
Daar worden standaard normen gehanteerd voor de classificaties, zodat verschil van interpretatie niet meer zo vaak voorkomt als vroeger.

Babootje

Berichten: 26572
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:42

Een keuring is natuurlijk ook altijd maar een momentopname. Veel grote risico's waarop paarden kreupel raken zitten in de benen. Daarom fotograferen we deze. Maar er zijn ontzettend veel andere factoren van invloed op kreupelheid bij een paard. Vroeger ging de rug nooit op de foto. KS was geen issue. Alleen als een paard over meerdere wervels vast zit wordt het een probleem. Maar dat moet een goede veearts ook kunnen voelen bij klinisch onderzoek. Wel vind ik de hals op de foto zetten nuttig. Ik zie in mijn omgeving steeds vaker paarden met ECVM. Bij ECVM zijn de halswervels mn C6 en C7 afwijkend, waardoor ze niet goed in lijn met elkaar bewegen en dan zenuwpijn geven bij het paard. Ik zie dit steeds vaker voorkomen, mn bij KWPN-ers. Dus dat zou ik wel willen uitsluiten. De meeste "mitsjes" en "maartjes" zijn met goed management op te lossen.
Er is geen paard dat helemaal niets heeft.

ikkedus
Berichten: 3321
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:52

oji schreef:
Daarom zou ik als verkoper (ben ik ook niet :+ ) dus zelf een keuring en foto's willen van het moment van aankoop, dat jij zelf kan aantonen dat het dier gezond met de koper mee ging. Want inderdaad, ik denk dat gemiddeld genomen het eerste (half) jaar het meest risicovol is voor een koper om een dier ook stuk te maken, door het dier en zijn behoeftes nog niet te kennen, afwijkend management, ander voerbeleid en andere training. Dus lang niet alle gebreken die zich in het eerste half jaar voordoen zijn (verborgen) gebreken die al bestonden.

Maar,er is nu ook een keuring geweest op het moment van aankoop.Toen leek hij goed.Dus laten keuren is ook al geen garantie dat hij ook goed blijft.Je zou haast geen paard meer durven te kopen of verkopen! Zeker niet met die extreme prijzen van tegenwoordig.Overigens is het net zo verdrietig als je een goedkoop paard koopt waar iets mis mee blijkt te zijn uiteraard.Maar dan is de pijn in je portemonnee iets minder.[/quote]

Dat dus. Dan denk je als verkoper te goeder trouw te verkopen. Dier liep toen wellicht ook goed. Lastig verhaal in ieder geval.

Babootje

Berichten: 26572
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:12

bigone schreef:
Maar de verkoper is onder de wet een professionele verkoper en dan heeft een koper 6 maanden bescherming. En daar zit nu net het verschil, ik zou eerst als verkoper goed uit laten zoeken of ze onder prof valt of niet. Want op de foto’s lijkt het aanwezig, beide achterbenen zelfs.


Beide achterbenen? Dat had ik nog niet gelezen. Begint er voor mij steeds meer op te lijken dat het paard wel gereden is geweest.

Tja als je een trainings- en pensionstal hebt - zoals de TS zelf zegt - dan kun je als professional in de paarden worden aangemerkt, ook al verkoop je niet heel veel paarden per jaar.

anjali
Berichten: 15359
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:30

Babootje schreef:
bigone schreef:
Maar de verkoper is onder de wet een professionele verkoper en dan heeft een koper 6 maanden bescherming. En daar zit nu net het verschil, ik zou eerst als verkoper goed uit laten zoeken of ze onder prof valt of niet. Want op de foto’s lijkt het aanwezig, beide achterbenen zelfs.


Beide achterbenen? Dat had ik nog niet gelezen. Begint er voor mij steeds meer op te lijken dat het paard wel gereden is geweest.

Tja als je een trainings- en pensionstal hebt - zoals de TS zelf zegt - dan kun je als professional in de paarden worden aangemerkt, ook al verkoop je niet heel veel paarden per jaar.

Als ts een professional is,dan denk ik dat het wijste zou zijn voor haar om het paard terug te nemen.En het beste voor het paard want de koopster wil hem niet meer kennelijk en dat voelt een paard best.Waarschijnlijk is het paard wel te revalideren en daarna geschikt voor licht werk.Wel de zwakke plek vermelden bij eventuele nieuwe verkoop uiteraard! Ts vraagt in haar openingspost hoe wij er tegenaankijken,nou dit is wat ik zou doen.

prugelpiet

Berichten: 12611
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:10

Waar lezen jullie iets over beide achterbenen?

Babootje, ik vind dat je erg veel aannames doet die er niet zijn eigenlijk :=
DA van de koper zegt iets te zien op de foto, betekent niet dat het er hoeft te zijn. Dat is geen feit wat we 100% zeker weten, dus daar kan je niks over zeggen.
Met 1 a 2 paarden in een jaar is TS geen handelaar te noemen, volgens de wet wellicht, maar in de volksmond niet. En ik vind het echt niet een vreemd verhaal dat iemand die een paardje erbij heeft voor de leuk en verkoop later, het dier wat langer laat staan. Het komt steeds meer op om paarden later te beleren. Als zo’n beest dan een beetje gras staat te vreten in de wei, kost die weinig geld. Maar als je hem dan toch kan verkopen, waarom niet.

Verder: paarden die nooit belast zijn kunnen prima al kapot zijn. Dat is echt niet een zelden voorkomend iets, maar gebeurt regelmatig. Helaas.

anjali
Berichten: 15359
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:38

prugelpiet schreef:
Waar lezen jullie iets over beide achterbenen?

Babootje, ik vind dat je erg veel aannames doet die er niet zijn eigenlijk :=
DA van de koper zegt iets te zien op de foto, betekent niet dat het er hoeft te zijn. Dat is geen feit wat we 100% zeker weten, dus daar kan je niks over zeggen.
Met 1 a 2 paarden in een jaar is TS geen handelaar te noemen, volgens de wet wellicht, maar in de volksmond niet. En ik vind het echt niet een vreemd verhaal dat iemand die een paardje erbij heeft voor de leuk en verkoop later, het dier wat langer laat staan. Het komt steeds meer op om paarden later te beleren. Als zo’n beest dan een beetje gras staat te vreten in de wei, kost die weinig geld. Maar als je hem dan toch kan verkopen, waarom niet.

Verder: paarden die nooit belast zijn kunnen prima al kapot zijn. Dat is echt niet een zelden voorkomend iets, maar gebeurt regelmatig. Helaas.

Hoe vind jij dat het probleem van ts opgelost moet worden?

Sizzle

Berichten: 35743
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:52

Wat dacht je van: zoals de wet bepaald?
Het is wel jammer dat we dat antwoord waarschijnlijk niet zullen weten, maar anderzijds ook logisch.

BigOne
Berichten: 38610
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:55

Babootje schreef:
bigone schreef:
Maar de verkoper is onder de wet een professionele verkoper en dan heeft een koper 6 maanden bescherming. En daar zit nu net het verschil, ik zou eerst als verkoper goed uit laten zoeken of ze onder prof valt of niet. Want op de foto’s lijkt het aanwezig, beide achterbenen zelfs.


Beide achterbenen? Dat had ik nog niet gelezen. Begint er voor mij steeds meer op te lijken dat het paard wel gereden is geweest.

Tja als je een trainings- en pensionstal hebt - zoals de TS zelf zegt - dan kun je als professional in de paarden worden aangemerkt, ook al verkoop je niet heel veel paarden per jaar.

Zo lees ik het onderzoek van 8 weken geleden dat ts hier plaatste.

Babootje

Berichten: 26572
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:06

@bigone, ja ik lees het nu. Poeh dat is echt fors. Bij dit beeld achter icm westernpaard denk ik dus slidingstops in een slechte bak.

oji

Berichten: 4304
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:08

bigone schreef:
Zo lees ik het onderzoek van 8 weken geleden dat ts hier plaatste.

Klopt, in de beoordeling van de DA staat duidelijk dat het aanhechtingsprobleem op beide zijden achter is, zowel de afwijking op de echo als op de RX. Ook op de oude RX is volgens die beoordeling op beide achterbenen al de afwijking te zien. Klinisch alleen LA kreupelheid te zien.

prugelpiet

Berichten: 12611
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:55

anjali schreef:
Hoe vind jij dat het probleem van ts opgelost moet worden?


Daar vind ik niet zoveel van, want daar valt nog niks over te zeggen zolang er geen zekerheid is wat er te zien is op die eerste röntgenfoto.

Babootje

Berichten: 26572
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:54

prugelpiet schreef:
anjali schreef:
Hoe vind jij dat het probleem van ts opgelost moet worden?


Daar vind ik niet zoveel van, want daar valt nog niks over te zeggen zolang er geen zekerheid is wat er te zien is op die eerste röntgenfoto.


Dat staat toch in het DA rapport dat TS zelf heeft geplaatst? Of wil je de 2nd opinion erbij?

prugelpiet

Berichten: 12611
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:21

Babootje schreef:
prugelpiet schreef:

Daar vind ik niet zoveel van, want daar valt nog niks over te zeggen zolang er geen zekerheid is wat er te zien is op die eerste röntgenfoto.


Dat staat toch in het DA rapport dat TS zelf heeft geplaatst? Of wil je de 2nd opinion erbij?


Daar staan alleen de bevindingen van de 2nd opinion van de dierenarts van de koper, toch? Of kijk ik ergens totaal overheen?

Ik zie nergens foto’s of een rapport van de keuringsarts.

Dierenarts 2 denkt iets op de foto’s te zien wat dierenarts 1 niet ziet. Dus waar ligt dan de waarheid? Daarvoor zijn we een dierenarts 3 nodig. En die is er volgensmij niet geweest tot zover ts heeft gepost.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 01:27

oji schreef:
Volgens mij valt dat mond houden wel mee, bad news travels fast. Grootste groep waar het fout gaat zijn de kopers van hun eerste paard waarbij de roze bril nog enorm is, die nog niet in een netwerk zitten dat het "bad news" tot hun komt en die nog denken dat paardenhandelaren ook paardenliefhebbers zijn en het beste voor een paard willen.

Overigens bestaan die handelaren ook echt, die het beste voor een paard en hun klant willen. Maar zeker in de markt waar veel "eerste paarden" worden gekocht beoogd voor recreatie en/of familiepaardje, daar zitten die handelaren nou net niet. Daar zitten veel aasgieren die met snelle handel een nog niet door de wol geverfde koper een paard waar van alles mee is aansmeren. Het trieste is dat deze groep kopers het hardst de rechten van consumentenkoop bij een paard nodig hebben, maar vaak ook de groep is die daar nou net niets van weten.


Heb je het over; in het algemeen of het quarter wereldje. Dat staat echt nog een beetje op zichzelf. Natuurlijk weten mensen heel snel hoe, wat waar en wie. Maar er wordt gekletst en de rest wordt redelijk binnenskamers gehouden.

Heel veel mensen weten best veel en houden toch hun mond. Ook omdat het aanbod van trainers bijv schaars is en presteren hoog staat.


Babootje schreef:
@bigone, ja ik lees het nu. Poeh dat is echt fors. Bij dit beeld achter icm westernpaard denk ik dus slidingstops in een slechte bak.


Dat hoeft niet eens.

Het dier was iel en er was even niks mee gedaan. Toen moest er van alles. Er zijn echt wel trainers die de training aanpassen aan het paard. Maar ook de mensen die het even snel wel zullen doen en een paard kapot rijden.
Veel paarden in training komen heel weinig tot niet buiten, staan heel hoog in hardvoer en 5/6x pw getraind.

Mooiste zou zijn als beide partijen rond de tafel kunnen en een onafhankelijke keuringsarts de oude foto's kan beoordelen. Een rechtzaak moet je echt niet willen. De laatste die ik volgde is vrij recent en duurde echt vreselijk lang.

Babootje

Berichten: 26572
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:45

superpony schreef:
Babootje schreef:
@bigone, ja ik lees het nu. Poeh dat is echt fors. Bij dit beeld achter icm westernpaard denk ik dus slidingstops in een slechte bak.


Dat hoeft niet eens.

Het dier was iel en er was even niks mee gedaan. Toen moest er van alles. Er zijn echt wel trainers die de training aanpassen aan het paard. Maar ook de mensen die het even snel wel zullen doen en een paard kapot rijden.
Veel paarden in training komen heel weinig tot niet buiten, staan heel hoog in hardvoer en 5/6x pw getraind.

Mooiste zou zijn als beide partijen rond de tafel kunnen en een onafhankelijke keuringsarts de oude foto's kan beoordelen. Een rechtzaak moet je echt niet willen. De laatste die ik volgde is vrij recent en duurde echt vreselijk lang.


Superpony volgens mij snap je het niet helemaal. De blessure was al aanwezig voor de verkoop. Te zien op de keuringsfoto's die tijdens de verkoop zijn gemaakt.

Nonactive schreef:
Zojuist officiële brief op de mail gehad met beroep op teruggave.. inclusief beoordeling van haar dierenarts..

; algemeen - anamnese : Paard in januari aangekocht, rustig aan in het werk genomen. Loopt achter niet goed. Nu 6 weken rust gehad.
bevindingen : Uitw: geen afwijkingen
Manueel: Bekken wat stijf in flexie / extensie, lateroflexie redelijk in orde. Verder geen afw.
RL stap: geen afw.
RL draf: 1/10 LA
ZVL: 1/10 LA
ZVR: 1-2/10 LA (verkorte cran. fase, verminderde protractie)
Galop wordt met weinig afdruk achter slecht door het lijf gesprongen. HV: 1/10 LA (wat gevoelig voor (QH op blote voetjes).
RX: veranderingen prox. MT3 bdz (lateraal sclerose + mediaal meer radiolucent + onrustig beeld)
Echo: Forse veranderingen aan laterale lobe van het proximaal deel van de tussenpees bdz achter. Laterale lobe is sterk verdikt en heeft afwijkende structuur. Botbelijning prox MT3 lateraal onregelmatig.
diagnose : Chronische enthesiopathie (aanhechtingsprobleem) van de proximale aanhechting van de tussenpees beiderzijds achtter.
advies / therapie : Op de röntgenfoto's van de keuring in januari blijken deze afwijkingen ook aanwezig.
Eigenaar gaat contact zoeken met verkoper.
Geen behandeling ingesteld

sasja0705
Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:57

Dan blijft ook de vraag wat er in de maanden gebeurt is vóór verkoop.
Als een paard voor de verkoop gekocht is, dan kan ik mij niet voorstellen, dat ts m niet getraind heeft...

oji

Berichten: 4304
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:28

Dat is toch helemaal geen vraag in dit topic? De enige vraag is of de blessure al aanwezig was en of dat inderdaad bewezen is. Hoe die blessure is gekomen en bij wie die is opgelopen is koffiedik kijken. Kan net zo goed al bij de fokker geweest zijn met een ongelukje in de wei. Zelf denk ik bij 2 gelijke blessures, op dezelfde plek op beide achterbenen eigenlijk nooit zo snel aan overbelasting maar eerder aan pech/ongelukje op de wei of aangeboren zwakke plek. In ieder geval is het klinisch (kreupelen) pas aan het ligt gekomen na de verkoop. Enige wat we weten is dat TS aangeeft het dier nog niet aan het werk te hebben gezet en dat in het dierenarts attest staat dat het paard vanaf januari rustig aan in het werk is genomen. Dan moet je daar vanuit gaan, de rest is speculatie. Feit is de blessure is er en dat is rot genoeg voor alle betrokkenen.

En daarom vind ik het ook zo jammer als we niets meer van TS zouden horen. Ik zou het heel erg interessant vinden of de keuringsarts inderdaad iets gewoon over het hoofd heeft gezien, of dat hij op basis van de kennis van toen gelijk had om het dier een positief advies te geven met goede foto's. En wat was de score op de achterbenen in het keuringsrapport? Zijn de afwijkingen alleen zichtbaar als je heel gericht met voorkennis van een echo waar je moet zoeken te zien? Wat vond DA 3 ervan.

Dat zijn dingen die ik enorm leerzaam vind. Oftewel moet ik als ik weer een paard aankoop vragen aan de keurende DA om hier ook op te letten of is het eigenlijk redelijkerwijs gewoon niet zien zonder voorkennis? DA2 heeft het op papier durven zetten dus ik neem aan (aanname) dat hij ook daadwerkelijk wat ziet en dat het geen "klant pleasen" actie is. Ik weet uit ervaring dat DA's heel wat terughoudender zijn met iets ook daadwerkelijk op papier te zetten als wat ze je gewoon vertellen tijdens het stellen van de diagnose.

BigOne
Berichten: 38610
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:32

Mijn vermoeden, en daar kan ts niks mee, is dat het dier voor dat hij bij haar kwam wel degelijk aan het werk is gezet. Groen verkocht ? Maar misschien wel kapot verkocht. Het is een quarter en vier jaar oud. Mits ts hem heeft laten keuren en ook op de foto heeft gezet zal ze daar niet achter komen en heeft ze nu te maken met een koper die waarschijnlijk een goede zaak heeft.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:36

Ik volg deze in stilte mee.... Kwam toevallig dit tegen via fb advertentie van een advocatenkantoor.

"
Aansprakelijkheid dierenarts
Hoewel de dierenarts geraadpleegd wordt om een advies te formuleren over de geschiktheid van een paard of het risico dat verbonden is aan de aankoop ervan is de koop – verkoop strikt gezien een overeenkomst tussen koper en verkoper.

Indien de dierenarts een fout maakt bij de beoordeling en een verkeerd advies geeft dan kan hij aansprakelijk gesteld worden op grond van wanprestatie en onzorgvuldig handelen. Dit is echter geen evidentie en de bewijslast ligt bij de eisende partij.

Een bijkomende moeilijkheid is dat dierenartsen steeds meer hun aansprakelijkheid uitsluiten bij overeenkomst, in hun algemene voorwaarden alsook in het keuringsverslag zelf (exoneratie). Dergelijk exoneratiebeding omvat een heel strikte beperking van de aansprakelijkheid en houdt in dat een dierenarts nooit aansprakelijk kan worden gesteld voor gemaakte fouten, tenzij er sprake is van opzet. "

Bron:
https://www.dom-partners.be/blog/medisc ... c2bwod1BsQ


Dus aangezien DA 2 wél schade ziet op de röntgen en DA 1 dit niet gezien heeft (of oogje dichtgeknepen) , kan DA 1 dan in schuld getrokken worden?

oji

Berichten: 4304
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:11

Ik denk dat de enige die DA1 aansprakelijk kan stellen de koper is, aangezien die èn de eiser is èn degene in wiens opdracht de keuring is uitgevoerd.

Voor de koper is het denk ik, gezien de verklaring van DA2, veel logischer en kansrijker om in eerste instantie te proberen de koop ongedaan te maken. Pas als dat niet lukt zou ik bij de DA verhaal proberen te gaan halen.

Ik denk alleen in het geval dat DA1 het aanhechtingsprobleem opzettelijk niet gemeld heeft, zonder dat TS daar vanaf wist, zou zij misschien een zaak hebben. Maar waarom zou een DA dat doen, zeker een erkend keuringsarts? Gooit ie alleen maar zijn goede naam mee te grabbel.

Babootje

Berichten: 26572
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:29

oji schreef:
Dat is toch helemaal geen vraag in dit topic? De enige vraag is of de blessure al aanwezig was en of dat inderdaad bewezen is. Hoe die blessure is gekomen en bij wie die is opgelopen is koffiedik kijken. Kan net zo goed al bij de fokker geweest zijn met een ongelukje in de wei. Zelf denk ik bij 2 gelijke blessures, op dezelfde plek op beide achterbenen eigenlijk nooit zo snel aan overbelasting maar eerder aan pech/ongelukje op de wei of aangeboren zwakke plek.


En ik dus juist wel. Specifiek bij een tussenpeesblessure. Juist omdat het een westernpaard (dus de wijze waarop getraind wordt) , juist omdat het beide achterbenen zijn is en juist vanwege de jonge leeftijd dat ermee begonnen wordt.
Hier nog maar een keer het artikel waarin uitleg over de soort blessure. Het is een blessure die vooral veroorzaakt wordt door overbelasting. Een afwijkende stand kan ook bv erg week gekoot, maar ik kan me voorstellen dat je als ervaren trainer niet een paard koopt met een afwijkende stand voor dit werk.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/t ... blessures/

Maar waardoor de blessure veroorzaakt is geweest, zullen we in dit topic geen antwoord meer krijgen vrees ik.
Het enige relevante voor dit topic is dat hij deze al had bij aankoop.