Hoefsmid kapt pony kreupel, dierenartsrekening?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Hoefsmid kapt pony kreupel, dierenartsrekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:16

Op VvdD had ik al een topic geschreven over mijn pony; Zoo boos! En zielige pony Ach gut

Nu vraag ik me een beetje af, kan ik de kosten van de dierenarts op de hoefsmid verhalen? Hij heeft twee paarden bekapt bij ons en mijnes is dus echt stokkreupel en staat de komende week op pijnstillers (metacam, 1x daags) en de andere is da niet voor geweest geloof ik maar loopt ook erg kreupel. Ze kan er bijna niet op staan en ligt de meeste tijd, de pony is nooit kreupel en is nooit iets mee aan de hand en heeft keiharde, sterke hoeven.

Nu bel ik vandaag de smid op om verhaal te halen, maar ik wil eigenlijk sowieso het geld van het bekappen terug. Maar de rekening van de dierenarts was ook €160,- dus ook niet niks, daarnaast is mijn pony een week uit de running omdat ze zoveel pijn heeft en kan dus niet normaal functioneren (ligt normaal gesproken nooit).
Heb ik een poot om op te staan of moet ik me gewoon vasthouden aan het feit dat deze man niet meer bij mijn pony komt en dat er dus de volgende keer een andere smid komt?
Conclusie van de dierenarts was ook dat ze te kort bekapt was, gelukkig niet hoefbevangen, dit staat ook op de rekening.

Tallie1979

Re: Hoefsmid kapt pony kreupel, dierenartsrekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:19

Niet geschoten is altijd mis!! Was dit nou een smid die normaal niet bij jullie op stal komt? Begreep ik dat nou goed?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:21

Bij een ander stalgenootje komt hij al een hele tijd, eigenlijk altijd naar tevredenheid, dit keer zou hij ook komen en moesten er nog een paar pony's. Zij was altijd tevreden dus dacht ik dat ik dat ook wel eens kon doen, hij kwam toch. Volgende keer doen we dat niet meer dus Tong uitsteken

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:24

Als het goed is, is je smid verzekert voor dit soort dingen. Je kan hem aansprakelijk stellen, dan kan hij zn verzekering inschakelen en zij vergoeden dan de eventuele schade.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:25

Dikke kans dat hij een lange neus trekt en zegt dat je het kunt bekijken.. Die ene bekapklant bij jullie op stal kan hij makkelijk missen..

Mijn paard is in 2006 verkeerd op de ijzers gezet, stokkreupel, kliniek, foto's, kosten van nieuw beslag en de kosten van het beslag wat hij ervoor had. Ik was 3x zo veel kwijt als jij en heb nooit wat terug gezien van de smid.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:54

Maar hij bekapte ondertussen bijna de hele stal. Hij is dus niet 1 klant kwijt, maar een paar meer.

Ik zou het gewoon proberen Britt. Niet geschoten is altijd mis. Ben ik even blij dat hij geen tijd meer had voor Jack Bloos

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:58

Is het een rijksgediplomeerde smid ?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:58

Leg het aan hem voor en wacht zijn reactie af, wellciht komt hij zelf wel met een voorstel..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:00

tuurlijk kan je de kosten op hem verhalen. Ik neem ook aan dat hij daarvoor verzekerd is (bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering; heeft elk bedrijf). Zeker met een DA-rekening waar opstaat wat de oorzaak is, sta je sterk.

Ik zou hem gewoon even bellen en hem even netjes vertellen dat je de kosten op hem gaat verhalen. Dat is wel zo netjes. Vervolgens schrijf je hem een brief waarin je hem aansprakelijk stelt voor de kosten (bekappen + DA) en je voegt een kopie van de DA-rekening bij. Dat kan hij dan naar zijn aansprakelijkheidsverzekering sturen.

@letsdunit: tegenwoordig mag iedereen zich hoefsmid noemen. Net als dat iedereen zich kapper mag noemen. Maar als een kapper je haar en/of kleding verziekt, kan je de kosten ook verhalen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:01

beantsje schreef:
@letsdunit: tegenwoordig mag iedereen zich hoefsmid noemen. Net als dat iedereen zich kapper mag noemen. Maar als een kapper je haar en/of kleding verziekt, kan je de kosten ook verhalen.

Je mag je noemen wat je wil. Maar er is nog wel een verschil tussen iemand die een cursus heeft gedaan, of een rijksgediplomeerde smid met een hele opleiding en bijscholing erbij.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:02

Hij heeft opleiding gedaan in Belgie, daar woont hij op het moment ook, dus weet niet precies hoe het dan zit, hij werkt wel gewoon nog in Nederland namelijk..
Maar hij is dus wel gediplomeerd, neemt ook stagiaires van Deurne mee op pad af en toe.

meggiemeg; zo ga ik het idd doen ja Nagelbijten / Gniffelen
Al is beantsje's manier ook wel een goede, zit alleen nog te bedenken of ik dan zelf ga bellen of mijn vriend laat bellen, die staat wat steviger in zn schoenen bij dit soort zaken Clown

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:04

Laat de DA op papier zetten dat je paardje kreupel loopt omdat hij te kort bekapt is.

Dit kun je dan als officieel bewijs leveren aan je smid.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:08

Ik heb jaren geleden ook iets soortgelijks gehad
Maar ik heb het niet voor laten komen

Mijn paardje werd beslagen door een erkend hoefsmid.... Boos! ( yeah right)
Hij bleek steeds veel te kort beslagen te worden
Weken ziek en kreupel
Medicatie, verdovingsonderzoek,rontgon op de kliniek etc hebben ons meer dan 750 euro aan onderzoek gekost
Enige conclusie was: onjuist beslag
Vervolgens twee jaar aan het tobben geweest om het allemaal weer goed te krijgen

Ik ben nu ontzettend huiverig voor smeden
In principe kan iedereen het worden, is niet echt beschermd
Als ik morgen een kar koop en paarden ga beslaan, kan dat gewoon
Doodeng eigenlijk
Ik heb nu een hoofcare smid, verder mag er niemand meer aan zn hoeven komen

Ik denk dat je het altijd kan proberen
Maar of het gaat lukken....
Vergeet bovendien niet hoe klein de paardenwereld is hoor
Al die lui kennen elkaar meestal en zitten niet op negatieve reclame te wachten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:09

Jez niet kwaad maken aan de foon, maar gewoon professioneel melden dat je de kosten op hem gaat verhalen en dat de brief richting hem gaat.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:22

Och praat me er niet van die prutsers met een diplomaatje die zichzelf hoefsmid noemen..........
Daarom vraag ik of hij rijksgediplomeerd is dan kan je je nog ergens toe wenden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:24

Weet ik niet, waar kan ik dat vinden?
Maakt dat uit dat hij in Belgie woont en daar zijn opleiding heeft gedaan? Hij komt gewoon uit Nederland voor de rest.

brendalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:20

wat erg!!
ik zou de rekening wel laten betalen door die hoefsmid
want dat kan gewoon niet!
en ik zou sowieso een andere hoefsmid zoeken, of hij die rekening betaald of niet!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:47

Als je een verklaring van de dierenarts hebt waar duidelijk op vermeld staat dat je pony kreupel is daardoor heb je vele malen meer kans. Probeer het eerst maar eens bespreekbaar te maken met hem, houdt het gesprek vriendelijk want je wilt tenslotte wat van hem. Leg hem het probleem voor en wacht zijn reactie af. Repeteer anders je gesprek eerst voordat je gaat bellen, zo kan je snel dingetjes eruit halen die je dan beter anders kunt zeggen om tot die oplossing te komen waar JIJ heen wilt. Merk je dat de hoefsmid nogal onverschillig reageert is het inderdaad verstandig om hem schriftelijk aansprakelijk te stellen met daarin een termijn wanneer je de onkosten terug verwacht.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:52

Ja hoord, de kosten van da zijn te verhalen op de verzekering van de hoefsmit. Hij is hiervoor verzekerd als het goed is en anders kan hij het uit eigen zak betalen!

Heb het hier laatst nog met mijn hoefsmid over gehad en die vertelde mij toch verhalen..... daar gaan je haren van overeind staan

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:47

Er staat bijna letterlijk (heb het hier niet liggen); pijn van de pony is meest waarschijnlijk door te kort bekappen..

Ik heb hem gebeld en hij reageerde eigenlijk wel positief in de zin dat hij 'schrok' en zei dat dat inderdaad helemaal niet goed is. Hij wilde wel langskomen om te kijken omdat iedereen wel zomaar de schuld kon geven aan het bekappen.
Uiteraard had ik net toen ik belde Elin's benen gekoeld en had ze haar slobber met pijnstiller gehad dus toen liep ze bijna weer rad Clown
Maar hij zou bellen als hij komt, vanavond heb ik iig geen tijd meer en stalgenootje wiens paard ook kreupel is is ziek dus die komt ook niet. Dus iig staat het op papier, al zal hij het gooien op de; meest waarschijnlijk. Waarschijnlijk is dus niet dat het ook perse zo is Tong uitsteken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:33

Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Dat is nu weer het flauwe van de dierenarts. Ze zetten het er wel op maar net weer zo dat je je er niet aan vast kunt klampen.
In elk geval wel fijn dat hij niet direct afhoudend reageerde en de moeite neemt om langs te komen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:09

Fijn dat hij langskomt! Ik zou ook laten merken dat je dat waardeert.
Blijf een beetje redelijk; hij heeft het er echt niet om gedaan. Je kunt je wel heel erg kwaad gaan maken, maar je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn, moet je maar denken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 09:58

Doe ik ook, maar hij komt maandag pas langs. Beetje laat, als je bedenkt dat ze afgelopen dinsdag zijn bekapt, niet? Zal je zien dat ze weer (bijna) goed lopen Tong uitsteken
Goed, mijn pony staat ook nog onder pijnstillers, dus die krijgt ze sowieso pas daarna want als ze die heeft loopt ze een stuk beter en ik spuit ook pas daarna af want pezen en hoeven zijn nog steeds warm.
Zou het nog problemen kunnen opleveren voor de pezen als ik niet uitkijk? Ik heb altijd iets tegen pijnstillers wat dat betreft omdat ze dan over de pijngrens heen gaan, hoop maar dat dat in dit geval niet het geval zal zijn Nagelbijten / Gniffelen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:11

He jakkes wat naar. Fijn dat hij wel wil komen kijken en er van geschrokken is. Opzich vind ik het niet heel raar dat als je hem vrijdag belt, hij maandag langs komt (tussen verkeerd bekappen en bellen zat ook 3 dagen en hij kan nu toch niks meer eraan doen).

Ik heb zelf ooit hetzelfde probleem gehad, alleen dan met beslaan. Paard had zooltjes waardoor het schijnbaar moeilijker is de nagels precies op de juiste plek erin te meppen omdat de witte lijn niet meer zichbaar is. Hoefsmid had een nagel tegen het levende deel aan geslagen, wat 's nachts is gaan drukken dus volgende ochtend had ik een stokkreupel paard. Direct de hoefsmid gebeld en die heeft er alles aan gedaan het zo goed mogelijk op te lossen. Geluk was dus wel dat ik geen DA nodig heb gehad. Moet wel toegeven dat ik 8 weken later een ander heb gebeld Schijnheilig

Als ze verkeerd bekapt is waardoor ze last heeft van haar hoeven zelf zou ik me geen zorgen maken om de pijnstillers, zolang er niets mis is met haar pezen (door verkeerd estand van de hoeven ofzo).

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:22

Ach jee, ik zit nu met ongeveer een zelfde probleem. Mijn paard is woensdag naar de smid geweest en liep die avond dus echt stok- en stokkreupel. Hij had haar duidelijk te kort bepakt, hartstikke balen natuurlijk! De dag erop was het helaas hetzelfde verhaal, nog steeds erg kreupel. Ik heb hem opgebeld en verzocht om toch zsm even te komen kijken, ik vind het ook niet meer als normaal dat hij diezelfde, anders de volgende dag nog zou komen! Voor hetzelfde geld is er iets goed mis wat ik zelf niet zie (bv. vernageld?) dan lijkt hij mij de aangewezen persoon om daar iets aan te doen.

Mijn smid is diezelfde avond nog langs geweest. Er was niets echt mis, hij gaf wel direct toe dat ze te kort bekapt was. Balen maar helaas valt daar niets meer aan te doen. Ze krijgt nu een weekje rust. Gisteren liep ze gelukkig al weer praktisch rad, met enkele daagjes zal ze vast weer goed zijn. Toch erg klote voor haar, ik vind het erg sneu dat ze er zoveel last van had. Daarnaast heb ik ons ook af moeten melden voor onze wedstrijd van gisteren. Kortom, erg vervelend allemaal.

TS, succes met je pony!