Wat te doen met meereis-shet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat te doen met meereis-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:41

Ik heb een hele leuke maar steigergrage haflinger. Zodra hij alleen moet staan wordt hij ongeduldig en gaat schrapen en steigeren, hij is ook al meerdere malen over de stang van de trailer geklommen maar heeft er geen trailertrauma aan over gehouden. Ik ga na de vakantie wekelijks lessen met hem, en zit er dus over te denken om mn shet mee te nemen als reismaatje.

Maar mn vraag is dus eigenlijk, wat doen de meeste mensen die een shet meehebben als reismaatje met de pony op plaats van aankomst? Ik ben in mn eentje dus niemand die hem gezelschap kan houden of kan controleren in de trailer, en om hem nou een uur alleen in de trailer te laten staan is ook zo sneu lijkt mij, ik weet nu al dat ik de shet daar absoluut geen plezier mee doe..

Het enigste wat ik kan bedenken is de shet leren de trailer leuk te vinden door met hem te oefenen alleen in een lege trailer te staan, maar of dat nou de oplossing is? Wat doen andere mensen met een meereis shet?

Ik zat dus ook al te denken aan een ander reismaatje in de vorm van een geit/ schaap. Volgens mij vinden die het een stuk minder erg om een uur alleen in de trailer te staan. Punt is alleen dat ik door de aanschaf van zo'n dier met de paarden in een andere belastingschaal kom te zitten en dat zien mn ouders niet zo zitten..

Iemand ideën/ tips? Of moet ik maar elke keer de haflinger zo strak mogelijk vastzetten en alleen vervoeren? (Werkt tot nu toe het beste, hij gaat het meeste op de trailer, loopt er ook zo in maar zodra het deurtje dicht gaat en hij dus echt helemaal alleen is wordt hij onrustig en zit ik gespannen in de auto de trailerraampje's in de gaten aan het houden..)

Duhelo

Re: Wat te doen met meereis-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:44

gewoon leren alleen mee te gaan met de trailer...
wat doe je als er eens geen mogelijkheid is om de shet mee te nemen (ziek, kreupel, whatever)
wat doe je als het buiten 30 graden is, en je trailer een over wordt, waar laat je de shet dan?
wat doe je als je eens in allerijl naar de kliniek moet en geen tijd hebt om de shet te vangen en mee te nemen?

wat wel een optie is, is mss een webcam oid in de trailer installeren, zodat je je paard vanuit de auto in de gaten kan houden, als er dan iets mis dreigt te gaan, kun je direct stoppen...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:46

Mijn shetten reizen regelmatig mee, meestal zet ik ze los in de trailer als het grote paard eruit is en krijgt de shet een lekkere pluk hooi. Is er gras bij je lesadres want anders zou je hem ook aan een pin in de grond kunnen zetten misschien ?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:51

Of even overleggen met je lesadres, misschien mag je shetlander daar wel voor een uurtje in een paddock oid.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:12

Hij staat nu dus altijd alleen in de trailer, loopt er ook zonder problemen in, hij staat alleen zeer onrustig en als hij ene touw heeft wat hem net niet met zn hoofd op de stang trekt dan breekt hij de boel af door over de stang te klimmen. Vooral voor mn eigen gevoel wil ik dus een oplossing zoeken zodat hij rustiger staat. Hij staat onrustig omdat hij niet alleen kan staan, en als ik naar les moet rijd er ook niemand mee dus als hij over de stang weet te klimmen ben ik wel echt helemaal alleen, dit vind ik zelf noggal spannend en ook wel een beetje eng, vandaar dus dat als de oplossing meereis-shet werkt voor tijdens het rijden, wat te doen op plaats van aankomst?

Webcam in de trailer is opzich wel een idee, alleen heb ik geen geldboompje in de tuin..

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:24

ik denk dat je shet zich best zal vermaken met wat hooi,
en idd kan hij daar in de paddok staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:28

ALs het niet te heet weer is wel, maar wat als het 25+ graden is? Dan staat hij in een sauna.. :=

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:00

Shanna schreef:
ALs het niet te heet weer is wel, maar wat als het 25+ graden is? Dan staat hij in een sauna.. :=

Verbrand hij gelijk wat calorieën :D :+ ( Grapje :P ) Dat is waar, en je kan hem daar niet ergens even een uurtje neerzetten ?
Als ik les heb, zijn er altijd genoeg mensen, misschien dat er daar iemand hem dat uurtje kan knuffelen,vast houden ?!

Misschien kids die dat leuk vinden !! ( ik roep maar wat hoor ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:56

Het punt is dus dat ik savonds les heb, half 9 tot half 10 op maandagavond. Dan zijn de kinderen al weg. Gelukkig is het wel een superbrave shetlander die zelfs achter draadjes zonder stroom blijft staan, en hij kan ook prima alleen, ik doe hem er alleen absoluut geen plezier mee en hij gaat dan dus mee omdat het voor mn andere pony makkelijker is..

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:15

Haha ik heb me shetje ook altijd mee. Ik laat hem ook vaak in de trailer staan gewoon los met een grote wortel en hooi die vermaakt zich wel, in de zomer kan ik haar ook altijd buiten neerzetten daar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:17

Kom op man, leer de Haf dat ie gewoon alleen meegaat, wat een gedoe heb je er anders van.....
Goed vastzetten en in 1x doorrijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:21

Zoals je kan lezen is dit dus ook wat ik tot nu toe elke keer doe, maar als ik het touw al 5 cm te lang heb klimt hij over de stang. Hooinet heeft hij dus niet want ik vind het zielig om dat ding voor zn neus te hangen als hij er niet eens bijkan. Tot nu toe rijd mijn vader de trailer altijd, maar omdat ik zeer binnenkort zelf dat rijbewijs moet halen zou ik voortaan dus alleen op pad moeten, niemand die er dus bij is mocht hij over de stang klimmen, en in mn eentje krijg ik hem echt niet terug.

Als het een oplossing is om hem dus niet alleen te vervoeren scheeld mij een hoop gestress.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:44

Shanna schreef:

Paar prikpaaltjes, draad een een schrikapparaat meenemen en paddockje uitzetten naast de trailer, hooinetje aan de trailer, emmertje water ernaast. En als je dan ook nog een hooinet met kleine maas neemt en expirimenteerd (eerst thuis) met of hij daar met wat moeite nog een worteltje (tussen het hooi verstopt) uit kan peuteren ook is die vast wel zoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:49

De shet is er helaas voor de verandering 1 die ook heel gemakkelijk zn voer kan laten staan als hij er geen zin in heeft haha! Voeren om hem rustig te houden gaat dus niet lukken vrees ik..

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:26

Maak een bevestigingspunt in de trailer waaraan je het hooinet kan hangen zodat hij er wel bij kan, bij de meeste paarden werkt dit goed en zijn ze een stuk rustiger... Shet mee kan ook helpen, maar idd, wat als 't shetje 's niet meewerkt en je ergens heenmoet?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:33

Het gemakkelijkst is natuurlijk dat je je paard zonder angst kan meenemen, heb je al eens aan spiegels gedacht? Zodat je haf dénkt niet alleen te zijn vanwege zijn spiegelbeeld. En anders shetje vastbinden aan de trailer met hooinetje of met een pin in de grond/paddock.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:43

Gewoon met wat hooi op de trailer laten staan