Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eponastable schreef:Geen ervaring hiermee helaas... ik kan je ook maar alleen succes wensen.
Toch vind ik het onbegrijpelijk, wil je je merrie in een ander stamboek inschrijven dan moet je eerst naar een merriekeuring en ze laten keuren zodat je een premie hebt, dan kan ze opgenomen worden niet?
Of heb ik het verkeerd voor?
Barvrouwke schreef:Waarom mag ze niet meer voor de keuring en voor hoelang is dat?
Is dat omdat ze dit jaar al geweest is, en maar 1x per jaar op de keuring mag verschijnen?
Is die keuring in oktober een herkeuring? Of gewone keuring.
Ik ben verder niet bekend met het haflingerstamboek. Maar volgensmij mag je bij elk stamboek je paard gewoon 1x per jaar laten keuren en daarna evt. een herkeuring aanvragen wanneer je het oneens bent met de uitslag.
Wildgirl schreef:Barvrouwke schreef:Waarom mag ze niet meer voor de keuring en voor hoelang is dat?
Is dat omdat ze dit jaar al geweest is, en maar 1x per jaar op de keuring mag verschijnen?
Is die keuring in oktober een herkeuring? Of gewone keuring.
Ik ben verder niet bekend met het haflingerstamboek. Maar volgensmij mag je bij elk stamboek je paard gewoon 1x per jaar laten keuren en daarna evt. een herkeuring aanvragen wanneer je het oneens bent met de uitslag.
Dit gaat in eerste instantie over het opnemen in het stamboek, als ze opgenomen wordt mag ik dán pas meedoen met de gewone premiekeuring zoals ze dat bij ieder stamboek hebben.
Dat opnemen kun je op de regionale keuring laten doen, dat mag echter maar 1 x.
Wordt ze dan niet opgenomen dan kun je naar de landelijke herkeuring maar zoals ik al schreef is dat niet echt een optie.
Stel dat ze daar nog steeds niet wordt opgenomen dan zijn al je kansen verkeken.
Graag ook jullie gedachtes over of ik hier iets mee kan naar de oude eigenaresse toe, of ik contractmatig in mijn recht sta zeg maar.
@eponastable, juist dat overzetten van veulenboek naar gewoon daar gaat het om, de z.g opname om dus te kijken of ze goed genoeg is voor het ''echte'' stamboek.
Wildgirl schreef:De enige mogenlijkheid voor mij om haar nog opgenomen te laten krijgen is in oktober af reizen naar Noord-Brabant maar, dit kost een hoop extra én ze is dan reeds een aantal maanden drachtig.
De kans dat ze daar wordt opgenomen acht ik vrij klein.
Afgezien van het vele werk wat ik er al ingestoken heb qua training en verzorging ben ik ook lid geworden van het stamboek hiervoor á € 50-, en had ik me enorm verheugd op deze dag.
De verkopende partij heeft mij NIET verteld dat ze haar voor de keuring hebben gedaan en dat ze afgekeurd is, in mijn contract staat dat ik haar heb gekocht voor fok -en recreatieve doeleinden.
Imo heeft de verkopende partij dus geen open kaart gespeeld want fokkerij technisch gezien is mijn merrie dus niets meer waard.
denk je dat ze veel meer op gaat brengen als ze wél een NL papier er bij zou hebben?Citaat:Daarnaast, als ik haar ooit weer wil verkopen?
Een wat oudere merrie zónder Nederlandse papieren kan nog zo braaf en lief zijn onder het zadel(wat ze ook is) maar ik zal dan tevreden moeten zijn met een verkoopprijs van een paar honderd euro.....
Alane schreef:TS heb je die mail van een stamboekmedewerker gekregen?
Wat ik weet is dat je, bij andere stamboeken 1 X per jaar kunt aanbieden en desnoods in datzelfde jaar herkeuring kunt aanvragen...
Geen idee of dat ook zo werkt bij het haflingerstamboek
Verder ga ik met Echwel mee, toen ik vroegah begon met fokken van welsh A pony's, heb ik een stermerrie gekocht.
Je vergooit al 1 jaar door je merrie dragend te laten worden van een stamboekvreemde hengst... wat absoluut geen meerwaarde heeft voor je beginnende fokkerij...
Heb je een type merrie wat niet zo gewenst is,tenminste zo lees ik dat uit jouw woorden.
En is je merrie AL 14 jaar, zonder bekende geschiedenis qua fokkerij..
Voor mij zou het een eerste vraag zijn geweest om te informeren of ze ooit aangeboden is op een stamboekkeuring/stamboekopname
Alane schreef:Heb je dat mailtje van het stamboek gekregen?
Als ze je hebben voorgelogen heb je een ander verhaal... maar ik heb toen ook het stamboek gebeld en navraaggedaan, dan heb je nog bokt, en google bijv... kun je ook een hoop vinden.
Ik heb net in je profiel gespiekt en kreeg eerder de indruk dat het een bewuste koop was omdat je dit paardje al kende, en niet gekocht bewust voor de haflinger fokkerij...
Wildgirl schreef:@ lecytinker, ik ben ook absoluut niet kwaad oid op het stamboek, ik heb gisteren ook een hele vriendelijke mail terug gestuurd waarin ik ze bedank voor het snelle handelen en informeren.
@ lyonesse, ook op de regionale keuring of is de 2e keer altijd landelijk zoals mij is verteld door het stamboek?
@Cissy, t wordt voor haar al moeilijk om in het NL stamboek te komen aangezien ze van het oude type is en dus redelijk zwaar en compact.
Haar drachtigheid vergemakkelijkt dit niet, eind oktober is ze 6 maand drachtig en geloof me, bij dit soort types zie je dat duidelijk en de beweging is hier ook naar.
Daarnaast, 'even' vanuit Groningen naar Brabant doe je niet zomaar; vaak moeten ze er al een dag van te voren zijn(is tijdens elite keuring)en kom je incl hogere kosten voor opname op een paar honderd euro uit, dat heb ik er niet voorover als de kans dat ze daar helemaal wordt afgekeurd groot is.
Misschien moet ik wat duidelijker zijn, het gaat me het meeste om de houding/acties van de vorige verkoper.
Als ik dit geweten had in maart dan had ik er een stuk minder voor betaald/wellicht wel niet gekocht.
Wildgirl schreef:[
heb het mailtje idd van het stamboek gekregen en het was zeker een bewuste koop, ik kende haar ook al; maar dat neemt niet weg dat ik me graag wou gaan toeleggen op de fokkerij van de wat ouderwetser gebouwde haflinger.