Paard niet opneembaar in stamboek, sta ik in mijn recht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Paard niet opneembaar in stamboek, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:35

Beste bokkers,

Gisteravond kreeg ik een mailtje waar ik best ondersteboven van ben.
Mijn Duitse haflingermerrie Fay van 14, die ik in maart gekocht heb, mag niet meedoen aan de regionale stamboek opname en premiekeuring.
Dit komt omdat haar vorige eigenaresse haar vorig jaar aan de andere kant van het land voor de stamboekopname heeft gedaan en ze toen niet is opgenomen.
Via via heb ik vernomen dat de redenen dat ze niet is opgenomen voornamelijk aan de manier van presenteren e.d lagen en minder aan de merrie zelf.

De enige mogenlijkheid voor mij om haar nog opgenomen te laten krijgen is in oktober af reizen naar Noord-Brabant maar, dit kost een hoop extra én ze is dan reeds een aantal maanden drachtig.
De kans dat ze daar wordt opgenomen acht ik vrij klein.

Afgezien van het vele werk wat ik er al ingestoken heb qua training en verzorging ben ik ook lid geworden van het stamboek hiervoor á € 50-, en had ik me enorm verheugd op deze dag.

De verkopende partij heeft mij NIET verteld dat ze haar voor de keuring hebben gedaan en dat ze afgekeurd is, in mijn contract staat dat ik haar heb gekocht voor fok -en recreatieve doeleinden.
Imo heeft de verkopende partij dus geen open kaart gespeeld want fokkerij technisch gezien is mijn merrie dus niets meer waard.

Op dit moment is ze drachtig van een appaloosa hengst, een bewust gekozen kruising.
Voor volgend seizoen had ik al een selectie gemaakt van ggk haflingerhengsten, dit heeft dus geen enkele zin als mijn merrie geen vol papier heeft.

Daarnaast, als ik haar ooit weer wil verkopen?
Een wat oudere merrie zónder Nederlandse papieren kan nog zo braaf en lief zijn onder het zadel(wat ze ook is)maar ik zal dan tevreden moeten zijn met een verkoopprijs van een paar honderd euro.....

Wat kan ik doen?
Mijn droom om met haar mijn eigen (kleine) fokkerij te beginnen ligt een beetje in duigen op dit moment......

Graag jullie ervaringen met dit soort zaken.

Liefs, Wildgirl

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:37

Geen ervaring hiermee helaas... ik kan je ook maar alleen succes wensen.
Toch vind ik het onbegrijpelijk, wil je je merrie in een ander stamboek inschrijven dan moet je eerst naar een merriekeuring en ze laten keuren zodat je een premie hebt, dan kan ze opgenomen worden niet?
Of heb ik het verkeerd voor?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:39

Eponastable schreef:
Geen ervaring hiermee helaas... ik kan je ook maar alleen succes wensen.
Toch vind ik het onbegrijpelijk, wil je je merrie in een ander stamboek inschrijven dan moet je eerst naar een merriekeuring en ze laten keuren zodat je een premie hebt, dan kan ze opgenomen worden niet?
Of heb ik het verkeerd voor?

Mijn merrie staat momenteel alleen in het duitse stamboek ingeschreven, in het nederlandse haflingerstamboek staat ze slechts in het veulenboek aangezien ze dus geimporteerd is.
Vandaar dat, als ik überhaupt mee wil doen aan een premiekeuring, ze éérst voor stamboek opname moet.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:41

jemig dat is wel erg balen en niet netjes van de verkoopende partij.
kan je verder geen advies geven maar wens je wel sterkte en suc6 ermee!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:41

Waarom mag ze niet meer voor de keuring en voor hoelang is dat?
Is dat omdat ze dit jaar al geweest is, en maar 1x per jaar op de keuring mag verschijnen?
Is die keuring in oktober een herkeuring? Of gewone keuring.
Ik ben verder niet bekend met het haflingerstamboek. Maar volgensmij mag je bij elk stamboek je paard gewoon 1x per jaar laten keuren en daarna evt. een herkeuring aanvragen wanneer je het oneens bent met de uitslag.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:42

Dan moet ze misschien eerst vanuit het veulenstamboek naar het gewone overgezet worden door middel van keuring?
Het stamboek in het Noorden is het hetzelfde als waar je hier wou keuren?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:45

Barvrouwke schreef:
Is dat omdat ze dit jaar al geweest is, en maar 1x per jaar op de keuring mag verschijnen?
Ik ben verder niet bekend met het haflingerstamboek. Maar volgensmij mag je bij elk stamboek je paard gewoon 1x per jaar laten keuren en daarna evt. een herkeuring aanvragen wanneer je het oneens bent met de uitslag.

Dit gaat in eerste instantie over het opnemen in het stamboek, als ze opgenomen wordt mag ik dán pas meedoen met de gewone premiekeuring zoals ze dat bij ieder stamboek hebben.
Dat opnemen kun je op de regionale keuring laten doen, dat mag echter maar 1 x.
Wordt ze dan niet opgenomen dan kun je naar de landelijke herkeuring maar zoals ik al schreef is dat niet echt een optie.
Stel dat ze daar nog steeds niet wordt opgenomen dan zijn al je kansen verkeken.

Graag ook jullie gedachtes over of ik hier iets mee kan naar de oude eigenaresse toe, of ik contractmatig in mijn recht sta zeg maar.

@eponastable, juist dat overzetten van veulenboek naar gewoon daar gaat het om, de z.g opname om dus te kijken of ze goed genoeg is voor het ''echte'' stamboek.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:49

Wildgirl schreef:
Barvrouwke schreef:

Dit gaat in eerste instantie over het opnemen in het stamboek, als ze opgenomen wordt mag ik dán pas meedoen met de gewone premiekeuring zoals ze dat bij ieder stamboek hebben.
Dat opnemen kun je op de regionale keuring laten doen, dat mag echter maar 1 x.
Wordt ze dan niet opgenomen dan kun je naar de landelijke herkeuring maar zoals ik al schreef is dat niet echt een optie.
Stel dat ze daar nog steeds niet wordt opgenomen dan zijn al je kansen verkeken.

Graag ook jullie gedachtes over of ik hier iets mee kan naar de oude eigenaresse toe, of ik contractmatig in mijn recht sta zeg maar.

@eponastable, juist dat overzetten van veulenboek naar gewoon daar gaat het om, de z.g opname om dus te kijken of ze goed genoeg is voor het ''echte'' stamboek.

Dat van die ene kans maar vind ik echt zo k*t! _-:(
wat een zever zeg!

Wildgirl

Re: Paard niet opneembaar in stamboek, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:52

Ja vertel mij wat, je wilt niet weten hoe ik hiervan baal

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:53

Ja kan ik best geloven...
kan je geen klachtenbrief sturen naar de voorzitter ofzo??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:55

Wildgirl schreef:
De enige mogenlijkheid voor mij om haar nog opgenomen te laten krijgen is in oktober af reizen naar Noord-Brabant maar, dit kost een hoop extra én ze is dan reeds een aantal maanden drachtig.
De kans dat ze daar wordt opgenomen acht ik vrij klein.

Afgezien van het vele werk wat ik er al ingestoken heb qua training en verzorging ben ik ook lid geworden van het stamboek hiervoor á € 50-, en had ik me enorm verheugd op deze dag.

De verkopende partij heeft mij NIET verteld dat ze haar voor de keuring hebben gedaan en dat ze afgekeurd is, in mijn contract staat dat ik haar heb gekocht voor fok -en recreatieve doeleinden.
Imo heeft de verkopende partij dus geen open kaart gespeeld want fokkerij technisch gezien is mijn merrie dus niets meer waard.

laat ik voorop stellen dat ik niet weet hoe de regels in het haflingerstamboek zijn, maar het volgende valt mij op en vraag ik me af.
Waarom zou je niet alsnog naar NB afreizen en dr daar laten opnemen? Aantal maanden drachtig gebeurd wel vaker op een keuring daarop keuren ze dr toch niet af?
Als je al denkt dat ze daar niet wordt opgenomen waarom zou ze dan bij jou in het noorden wél worden opgenomen? Zijn het niet dezelfde keurmeesters?
Paard heeft toch al papieren al is het van het Duitse stamboek, waarom dan opnemen in het Nederlandse Stamboek en geen papieren aanvragen in Duitsland voor de veulens?
Waarom worden paarden die al Duitse papieren hebben niet gewoon ingeschreven in het NL stamboek, ik vind het vreemd dat ze daar onderscheid in maken en ze in het veulenboek zetten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:58

Wat raar :\ In principe mag je gewoon 2 keer de stamboekopname proberen. Als ze 1 keer is geweest en toen niet is opgenomen, heb je gewoon het recht om het nog een keer te proberen :\

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:04

Als ik jou was zou ik eens bellen met een andere haflingerfokker en vragen of hij weet hoe dat zit. En anders idd in duitsland de papieren aanvragen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:15

ik denk dat je met vriendelijkheid een stuk verder komt dan gelijk kwaad te worden en van de hoge toren te gaan blazen.
Onthoud dat jij echter maar 1 persoon bent en dat het stamboek niet afhankelijk si van jou, maar jij wel van het stamboek.
Misschien dat je eens een vriendelijke brief zou kunnen schrijven naar het stamboek en de situatie op een vriendelijke manier uitlegt.
Je verstuurd dan je brief aangetekend en doet er een zelfgeadresseerde envelop in met postzegel erop zodat het voor hun alleen een kwestie is van terug schrijven.
Ik weet zeker dat als je met een beetje respect vraagt voor een oplossing dat ze daar nou ook weer niet de kwaadste zijn om je te helpen.
Ga in je brief niet eglijk iedereen beschuldigen, maar neem een beetje verantwoordelijkheid op je dat je aan nam dat je je paardje na aankom zo over zou kunnen zetten, maar dat je waarschijnlijk verkeerd ingelicht was aangezien dat in de praktijk niet zo verliep.
Als je een beetje sympathie toont dan heb je een veel grotere kans om zelf ook weer met sympathie behandeld te worden.

( Ik heb totaal geen kritiek op je, dus neem het ook niet zo op. Ik kan alleen zeggen dat uit ervaring met stamboeken, dat hoewel het soms een heel erg frustrerende situatie is, dat als je ze met respect behandeld en het ook even van hun kant bekijkt ze vaak meer dan bereid zijn om hetzelfde terug te doen en je te helpen. Dus neem dit niet verkeerd op, het is alleen als tip bedoeld).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:27

precies LecyTinker, goeie tip!

Je staat denk ik helaas niet in je recht tegenover de vorige eigenaar, je hebt nl zelf ook nog onderzoeksplicht bij aankoop. Je had moeten uitzoeken of het paard wel opgenomen zou kunnen worden in het stamboek als de fokkerij zo zwaar weegt voor je, dan had je die uitslag wellicht al eerder gekregen.
Niet goedgekeurd worden voor stamboekopname omdat de presentatie niet goed was is geen verborgen gebrek of koopvernietigend. Misschien hebben die mensen er wel helemaal niet bij nagedacht dat het wel eens belangrijk zou kunnen zijn die ene keuring waar ze naartoe zijn geweest en waren ze te goeder trouw.

Als je écht wilt dat ze opgenomen wordt in het stamboek dan pak je die ene kans en dan reis je naar Brabant, dan doe je er alles voor. Maak er een uitje van, overnacht daar in de buurt bijv en vraag een bokker of ze ergens een stalletje te huur weten en ga!

Citaat:
Daarnaast, als ik haar ooit weer wil verkopen?
Een wat oudere merrie zónder Nederlandse papieren kan nog zo braaf en lief zijn onder het zadel(wat ze ook is) maar ik zal dan tevreden moeten zijn met een verkoopprijs van een paar honderd euro.....
denk je dat ze veel meer op gaat brengen als ze wél een NL papier er bij zou hebben?
wees reëel, ze is al wel 14!
En het is ´maar´ een Haflinger, als ze haar zo goed vonden hadden ze dr toen wel opgenomen op die 1e keuring en niet naar de beroerde presentatie gekeken.
Dit wilde je misschien liever niet horen, maar is wel de harde realiteit.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 17:31

@ lecytinker, ik ben ook absoluut niet kwaad oid op het stamboek, ik heb gisteren ook een hele vriendelijke mail terug gestuurd waarin ik ze bedank voor het snelle handelen en informeren.

@ lyonesse, ook op de regionale keuring of is de 2e keer altijd landelijk zoals mij is verteld door het stamboek?

@Cissy, t wordt voor haar al moeilijk om in het NL stamboek te komen aangezien ze van het oude type is en dus redelijk zwaar en compact.
Haar drachtigheid vergemakkelijkt dit niet, eind oktober is ze 6 maand drachtig en geloof me, bij dit soort types zie je dat duidelijk en de beweging is hier ook naar.
Daarnaast, 'even' vanuit Groningen naar Brabant doe je niet zomaar; vaak moeten ze er al een dag van te voren zijn(is tijdens elite keuring)en kom je incl hogere kosten voor opname op een paar honderd euro uit, dat heb ik er niet voorover als de kans dat ze daar helemaal wordt afgekeurd groot is.

Misschien moet ik wat duidelijker zijn, het gaat me het meeste om de houding/acties van de vorige verkoper.
Als ik dit geweten had in maart dan had ik er een stuk minder voor betaald/wellicht wel niet gekocht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:35

dan misschien toch maar Duitse Papieren aanvragen bij de veulens?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:00

Maar je fokt niet binnen het haflingerstamboek, je hebt er een ander ras hengst op gezet, dus ben je al bezig om te kruizen.
Wat heeft het dan voor nut om het haflingerstamboek op te bellen..
Daarbij kun je zelf bedenken dat een 14jarige haflinger van het oude type zonder Nederlands papier binnen het haflingerstamboek niet echt een hoge fokwaarde heeft..

Had je echt voor de fokkerij gegaan had je een premiemerrie gekocht en er een haflingerhengst op gezet,,

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:16

TS heb je die mail van een stamboekmedewerker gekregen?
Wat ik weet is dat je, bij andere stamboeken 1 X per jaar kunt aanbieden en desnoods in datzelfde jaar herkeuring kunt aanvragen...
Geen idee of dat ook zo werkt bij het haflingerstamboek

Verder ga ik met Echwel mee, toen ik vroegah begon met fokken van welsh A pony's, heb ik een stermerrie gekocht.
Je vergooit al 1 jaar door je merrie dragend te laten worden van een stamboekvreemde hengst... wat absoluut geen meerwaarde heeft voor je beginnende fokkerij...
Heb je een type merrie wat niet zo gewenst is,tenminste zo lees ik dat uit jouw woorden.
En is je merrie AL 14 jaar, zonder bekende geschiedenis qua fokkerij..
Voor mij zou het een eerste vraag zijn geweest om te informeren of ze ooit aangeboden is op een stamboekkeuring/stamboekopname

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:18

Ja idd voor onze overstap naar haflingers fokken heb ik een stamboek merrie met 9 A-premies gekocht en dit eerst nagevraagd bij het stamboek..
Deze informatie kun je voordat je koopt zo opvragen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 19:23

Alane schreef:
TS heb je die mail van een stamboekmedewerker gekregen?
Wat ik weet is dat je, bij andere stamboeken 1 X per jaar kunt aanbieden en desnoods in datzelfde jaar herkeuring kunt aanvragen...
Geen idee of dat ook zo werkt bij het haflingerstamboek

Verder ga ik met Echwel mee, toen ik vroegah begon met fokken van welsh A pony's, heb ik een stermerrie gekocht.
Je vergooit al 1 jaar door je merrie dragend te laten worden van een stamboekvreemde hengst... wat absoluut geen meerwaarde heeft voor je beginnende fokkerij...
Heb je een type merrie wat niet zo gewenst is,tenminste zo lees ik dat uit jouw woorden.
En is je merrie AL 14 jaar, zonder bekende geschiedenis qua fokkerij..
Voor mij zou het een eerste vraag zijn geweest om te informeren of ze ooit aangeboden is op een stamboekkeuring/stamboekopname

Aan de verkopende partij ja, wat ik ook gedaan heb.....
Ik heb er, en dat is misschien heel stom, niet aan gedacht het stamboek te bellen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:51

Heb je dat mailtje van het stamboek gekregen?

Als ze je hebben voorgelogen heb je een ander verhaal... maar ik heb toen ook het stamboek gebeld en navraaggedaan, dan heb je nog bokt, en google bijv... kun je ook een hoop vinden.

Ik heb net in je profiel gespiekt en kreeg eerder de indruk dat het een bewuste koop was omdat je dit paardje al kende, en niet gekocht bewust voor de haflinger fokkerij...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:56

Alane schreef:
Heb je dat mailtje van het stamboek gekregen?

Als ze je hebben voorgelogen heb je een ander verhaal... maar ik heb toen ook het stamboek gebeld en navraaggedaan, dan heb je nog bokt, en google bijv... kun je ook een hoop vinden.

Ik heb net in je profiel gespiekt en kreeg eerder de indruk dat het een bewuste koop was omdat je dit paardje al kende, en niet gekocht bewust voor de haflinger fokkerij...

heb het mailtje idd van het stamboek gekregen en het was zeker een bewuste koop, ik kende haar ook al; maar dat neemt niet weg dat ik me graag wou gaan toeleggen op de fokkerij van de wat ouderwetser gebouwde haflinger.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:14

Wildgirl schreef:
@ lecytinker, ik ben ook absoluut niet kwaad oid op het stamboek, ik heb gisteren ook een hele vriendelijke mail terug gestuurd waarin ik ze bedank voor het snelle handelen en informeren.

@ lyonesse, ook op de regionale keuring of is de 2e keer altijd landelijk zoals mij is verteld door het stamboek?

@Cissy, t wordt voor haar al moeilijk om in het NL stamboek te komen aangezien ze van het oude type is en dus redelijk zwaar en compact.
Haar drachtigheid vergemakkelijkt dit niet, eind oktober is ze 6 maand drachtig en geloof me, bij dit soort types zie je dat duidelijk en de beweging is hier ook naar.
Daarnaast, 'even' vanuit Groningen naar Brabant doe je niet zomaar; vaak moeten ze er al een dag van te voren zijn(is tijdens elite keuring)en kom je incl hogere kosten voor opname op een paar honderd euro uit, dat heb ik er niet voorover als de kans dat ze daar helemaal wordt afgekeurd groot is.

Misschien moet ik wat duidelijker zijn, het gaat me het meeste om de houding/acties van de vorige verkoper.
Als ik dit geweten had in maart dan had ik er een stuk minder voor betaald/wellicht wel niet gekocht.

Wat ik weet: Als je met een merrie naar de stamboek opname gaat in je eigen provincie en je merrie wordt niet opgenomen, je het het jaar daarna nog eens mag proberen. Ook als je merrie wel wordt opgenomen mag je het het jaar daarna nog eens doen als je vind dat je merrie hogere punten kan krijgen ofzo, en naar mijn weten is dat ook gewoon in je eigen provincie. Ik snap dus echt niet waarom dat hier niet zou kunnen. Fay heeft een veulenboekpapier van het KVTH zeg je. Ik neem aan dat de ouders daar gewoon op vermeld staan en dat het geen wachtregister is? Want dan heb je je duitse papieren niet eens meer nodig. Als het goed is zijn die er zelfs niet meer, omdat die door het kvth ingenomen worden wanneer je haar laat overzetten naar het nederlandse stamboek. (Die van mijn merrie liggen daar ook op kantoor) Ik snap dus echt niet wat het probleem is. Wat je ook zou kunnen proberen is stamboekopname aan huis. Kost wel wat meer, 50 euro dacht ik. Maar het is wel mogelijk, hoef je iig niet het hele land door en kun je volgend jaar gewoon naar de premiekeuring en dit jaar bijv naar de nationale. Daar krijgen ze ook een premie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:34

Wildgirl schreef:
[

heb het mailtje idd van het stamboek gekregen en het was zeker een bewuste koop, ik kende haar ook al; maar dat neemt niet weg dat ik me graag wou gaan toeleggen op de fokkerij van de wat ouderwetser gebouwde haflinger.

Maar dat wil het stamboek juist niet daarom worden deze merries niet meer opgenomen, men streeft naar een ander beeld
Enige wat je kunt doen is sport worden door Zmennen of Zdressuur te worden of eventuele nakomelingen die dit zijn..