Maandelijkse lasten bij eigen paard/ pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Maandelijkse lasten bij eigen paard/ pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:16

Heb tweeledige discussie met mijn man over aanschaffen van eigen paard. Het ene aspect is TIJD. Daar heb ik al een topic over geopend. Het tweede aspect is: GELD Tong uitsteken
Nu heb ik zelf een begroting gemaakt, maar heb geen idee of dat een beetje klopt. Daarom wil ik het aan jullie voorleggen om te zien wat jullie aan kosten hebben.

Omdat ik zelf 160 ben, denk ik zelf aan een D of E pony (kunnen mijn kids tegen die tijd ook op). Misschien een klein paard, maar dan zijn de stalkosten ook hoger.

Stalling € 175 tot 200 p maand
(nagevraagd bij pensions hier in de buurt is dit gemiddeld voor ponybox D-E pony)
Vaccinatie influenca en Tetanus € 150 p jaar (ga uit van 2 x vacc per jaar?)
Ontworming € 50 (ga uit van om de 3 maanden een kuur)
Hoefsmit € 150 (ga uit van 25 p keer, om de 8 weken bekappen)
Tandarts controle € 50 (jaarlijkse controle)

Kom ik op ongeveer € 210 (pony) tot 235 (paard) per maand aan kosten (en daarnaast calamiteitenpotje opbouwen)

Is een verzekering een must? Zo ja: wat minimaal verzekeren? Wat zijn daarvan de kosten ongeveer?

Ben ik nog iets essentieels vergeten? Wat dus vaste kosten zijn. Niet de onvoorziene calamiteiten, want dat heb je met kinderen, honden en katten ook Knipoog En dan zie je wel hoe je dat oplost Sigaar

Verder: aanschaf kun je zo gek maken als je zelf wilt denk ik. Eerste aanschaf is het meest: pony, zadel, hoofdstel, halster, borstels (voor zover ik die al niet heb) en de rest. Maar wat dan die rest is: dat komt tegen die tijd wel. Moet er eerst maar eens financieel van komen dat het haalbaar gaat worden Vork

Mirei

Re: Maandelijkse lasten bij eigen paard/ pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:19

Voor de hoefsmid zou ik persoonlijk iets meer rekenen per keer, of je moet het uiteraard nagevraagd hebben bij jou in de buurt, maar bij is alleen bekappen om de 8 weken wel 50 euro per keer..
De rest komt aardig overeen met wat ik heb....afgezonderd van het medische probleem wat ik 6 maanden na aanschaf kreeg....maar daar gaan we niet van uit natuurlijk! Lachen

Veel succes en denk er goed over na, het kost inderdaad ook veel tijd, ondanks dat mijn haflinger op een stal staat waar alles gedaan wordt..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:20

en dan kom je erachter dat je toch nog dit nodig hebt en dat en zus en zo...zo ging het bij mij ook steeds..
Ik heb zelf een D-pony en heb nu eindelijk alles bij elkaar, maar reken vooral de eerste twee maanden om extra uitgaven.

Ik betaal: bekappen om de tien weken (ik kom veel op de harde weg) en dat kost 20 euro per keer (Mirei 50 euro voor te bekappen? zoek gauw een ander!)
tandarts 50 euro per jaar, klopt
dierenarts klopt, ontwormen zal wat duurder zijn denk ik (ik krijg het gratis dus weet niet precies..)
stalling ik betaal 170 euro voor een D dit is inclusief weidegang.

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:23

Heb je ook over voer nagedacht of zit dat bij de pensionkosten in? Vaccinatie influenza en tetanus, bedoel je dat voor jezelf? Verder is het ook verstandig om geld achteruit te leggen voor onvoorziene omstandigheden (ziekte e.d.)

Edit: lees net dat je onvoorziene omstandigheden op dat moment wel oplost. Zelf zou ik niet zo'n instelling hebben, een paard die ziek wordt komen snel hoge kosten bij kijken en het is toch verstandig maandelijks een bedrag daarvoor opzij te zetten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:24

50,- voor bekappen? holymoly, das echt veel te veel.

@TS, ik mis lessen nog in je lijstje. Dat komt er bij mij in ieder geval nog maandelijks bij, en als je goede priveles hebt betaal je daar ook best wat voor.
Verzekeren... ik heb Jo verzekerd, in ieder geval de eerste paar jaren om te ontdekken of het een brokkenpiloot is of niet. Tot nu toe niet. Kan je de ziektekostenverzekering van Van Bierum aanraden (http://www.agriver.nl). Niet zo belachelijk duur als hippozorg bijv maar wel goede dekking.
Kosten liggen aan de verzekeringssom. Ik heb Jo voor 2000,- en kost me ong 56 euro per kwartaal.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:26

Ik denk dat je het zoals je het bovenaan heb uitgereken je aardig in de buurt komt ja..
Alleen kan het natuurlijk altijd gebeuren dat de pony ineens ziek wordt..
Ik heb dar een aparte rekening voor, zodat als er wat is de DA meteen kan komen..

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:26

Ik betaal 27 euro voor bekappen, eens in de 6-10 weken

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:51

Zilfstar schreef:
Heb tweeledige discussie met mijn man over aanschaffen van eigen paard. Het ene aspect is TIJD. Daar heb ik al een topic over geopend. Het tweede aspect is: GELD Tong uitsteken
Nu heb ik zelf een begroting gemaakt, maar heb geen idee of dat een beetje klopt. Daarom wil ik het aan jullie voorleggen om te zien wat jullie aan kosten hebben.

Omdat ik zelf 160 ben, denk ik zelf aan een D of E pony (kunnen mijn kids tegen die tijd ook op). Misschien een klein paard, maar dan zijn de stalkosten ook hoger.

(nagevraagd bij pensions hier in de buurt is dit gemiddeld voor ponybox D-E pony)
Dit is minimaal. reken ook op kosten voor voedingssupplementen en extra's. Veel paarden hebben een poedertje of wat extra slobber nodig om goed in hun vel te zitten

Vaccinatie is jaarlijks. Reken er wel op dat je die 150 euro al kwijt bent aan DA kosten bij het minste akkefietje

Ontworming € 50 (ga uit van om de 3 maanden een kuur)
Ontwormingsspuit moet om de 3 maanden en kost rond de 25 euro

Hoefsmit € 150 (ga uit van 25 p keer, om de 8 weken bekappen)
Als je geen ijzers neemt is dit realistisch. Als je veel buitenritten maakt op asfalt en je neemt toch ijzers mag je dit bedrag verdriedubbelen

Tandarts controle € 50 (jaarlijkse controle)
Dit is voor een controle. Als er een behandeling moet gebeuren of je paard heeft een afwijkende kaak waardoor ze 2x per jaar moeten komen is het meer.

Kom ik op ongeveer € 210 (pony) tot 235 (paard) per maand aan kosten (en daarnaast calamiteitenpotje opbouwen)
Wat je vergeet is lesgeld! ik weet niet hoeveel ervaring je zelf hebt en wat je met het dier wil gaan doen, maar zeker als het je eerste eigen paard is moet je geld voorzien voor les en begeleiding. ook voor je kids, die moeten zeker lesjes nemen om netjes te leren rijden. Wordt er les gegeven bij jou op stal? Of moet je ook vervoer voorzien om ergens naartoe te gaan?

Is een verzekering een must? Zo ja: wat minimaal verzekeren? Wat zijn daarvan de kosten ongeveer?
Daar kies je voor, of juist niet. Ik heb het niet, anderen zweren erbij...

Ben ik nog iets essentieels vergeten? Wat dus vaste kosten zijn. Niet de onvoorziene calamiteiten, want dat heb je met kinderen, honden en katten ook Knipoog En dan zie je wel hoe je dat oplost Sigaar

Verder: aanschaf kun je zo gek maken als je zelf wilt denk ik. Eerste aanschaf is het meest: pony, zadel, hoofdstel, halster, borstels (voor zover ik die al niet heb) en de rest. Maar wat dan die rest is: dat komt tegen die tijd wel. Moet er eerst maar eens financieel van komen dat het haalbaar gaat worden Vork

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:59

ik vind lessen geen must: als je het puur voor de recreatie doet, waarom zou je dan lessen nemen, sommogen hobbelen lekker iedere dag erop los, niks mis mee!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:04

Wil jij alle mensen met hun eerste paardje de kost geven die hier een topic openen omdat ze problemen hebben in de omgang en bij het rijden?

De beste manier om dat binnen de perken te houden is elke week langsgaan bij een lesgeefmens dat tips en uitleg geeft en bij paardlief even de puntjes op de i zet.
En zeker voor kinderen vind ik dat die gewoon op een nette en voor het paard correcte manier moeten leren paardrijden! Ik heb het hier niet over hoge dressuur maar gewoon goed zitten, juiste hulpen, stille hand en controle over het paard. Iedere ruiter zou toch de basis moeten leren van een ervaren lesgever, vind ik.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:08

En dan nog een potje ernaast voor de dierenarts (elk paard loopt kans op koliek, een ongeluk of iets anders), denk maar eens aan het geval dat de osteopaat moet komen à €80,- per keer enz enz enz

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:13

_meissie_ schreef:
Heb je ook over voer nagedacht of zit dat bij de pensionkosten in? Vaccinatie influenza en tetanus, bedoel je dat voor jezelf? Verder is het ook verstandig om geld achteruit te leggen voor onvoorziene omstandigheden (ziekte e.d.)

Edit: lees net dat je onvoorziene omstandigheden op dat moment wel oplost. Zelf zou ik niet zo'n instelling hebben, een paard die ziek wordt komen snel hoge kosten bij kijken en het is toch verstandig maandelijks een bedrag daarvoor opzij te zetten.

Goed lezen: Ik heb het eerder al over per maand geld apart leggen voor de onvoorziene uitgaven en calamiteiten. Maar bij een paard overstijgt dat al snel je gespaarde potje... Maar daar hebben we altijd wel back-ups voor)

En vaccinatie: eeuh nee voor het paard. Koe Vaccineer jij dan niet? Hier op stal bij mijn verzorgshet allemaal wel hoor.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:14

_meissie_ schreef:

Ik wil mijn paard op een all-in pension hebben. Dacht dat ik dat er ook bij had gezet? Edit: nee dus Haha! gaat om all-in pension met weidegang

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:15

ponyfee schreef:
ik vind lessen geen must: als je het puur voor de recreatie doet, waarom zou je dan lessen nemen, sommogen hobbelen lekker iedere dag erop los, niks mis mee!

Wát een klinkklare onzin zeg.... mijn hemel.... lang niet zo'n maffe opmerking gehoord eerlijk gezegd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:20

Klara16 schreef:
Wil jij alle mensen met hun eerste paardje de kost geven die hier een topic openen omdat ze problemen hebben in de omgang en bij het rijden?

De beste manier om dat binnen de perken te houden is elke week langsgaan bij een lesgeefmens dat tips en uitleg geeft en bij paardlief even de puntjes op de i zet.
En zeker voor kinderen vind ik dat die gewoon op een nette en voor het paard correcte manier moeten leren paardrijden! Ik heb het hier niet over hoge dressuur maar gewoon goed zitten, juiste hulpen, stille hand en controle over het paard. Iedere ruiter zou toch de basis moeten leren van een ervaren lesgever, vind ik.

Rij zelf al 25 jaar heb nu verzorgpony voor zoon (leer ik veel van), ligt aan paard of ik priveles neem. Ook aan wie ik ervoor kan vinden dan. Heb nu les op manege. Kids gaan in de toekomst als ze willen op les (zoon (6) krijgt nu de beginselen op een verzorgshet van mij, waarom is andere discussie) en anders als ze geen les willen maar wel af en toe op het paard willen zitten kan dat ook onder mijn begeleiding. Maar lesgeld zal ik er wel bijzetten als uitgave waar rekening mee gehouden kan worden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:22

ponyfee schreef:
en dan kom je erachter dat je toch nog dit nodig hebt en dat en zus en zo...zo ging het bij mij ook steeds..
Ik heb zelf een D-pony en heb nu eindelijk alles bij elkaar, maar reken vooral de eerste twee maanden om extra uitgaven.

Ja, die vraag ga ik ook pas tegen die tijd stellen... Dankzij verzorgshet heb ik wel een idee overigens.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:22

Dan heb je denk ik een heel compleet lijstje bij elkaar.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik de stallingskosten aan de lage kant vind, maar als je daar onderzoek naar gedaan hebt zal het ongetwijfeld kloppen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:23

Geloof me: als je nog nooit een eigen paard gehad hebt is begeleiding door een ervaren iemand NIET optioneel...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:27

Klara16 schreef:
[
Dit is minimaal. reken ook op kosten voor voedingssupplementen en extra's. Veel paarden hebben een poedertje of wat extra slobber nodig om goed in hun vel te zitten

Vaccinatie is jaarlijks. Reken er wel op dat je die 150 euro al kwijt bent aan DA kosten bij het minste akkefietje

Hier op stal hebben weinig paarden voedingssup. Alleen de drachtige en zogende merries voor zover ik weet. maar ik zet het erbij om aan te denken tegen die tijd.

En die DA kosten: vandaar inderdaad dat spaarpotje. Algemene vraag hierover:
Wat zetten jullie per maand apart?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:30

Klara16 schreef:
Geloof me: als je nog nooit een eigen paard gehad hebt is begeleiding door een ervaren iemand NIET optioneel...

Euhh ben misschien een Koe in die dingen... maar waarvoor dan (uitgaande van een rustig doorgereden paard, wrs ruin (ben meer een ruin-mens dan merrie). Geen heethoofd, hengst of veulen. Want dan zou ik het wel doen (begeleiding): beter gezegd DAAR begin ik dus niet aan)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:31

het is zo onvoorspelbaar he, ik werk niet met dat systeem van apart zetten. zal je een paar prijzen geven die ik het voorbij jaar betaald heb. Let wel: ik heb zelf een trailer en ga altijd met mijn paard naar de DA toe. Dus jij moet er nog voorrijkosten bijrekenen:

- paard kreupel: 2x onderzocht, metacam meegegeven, 6 rontgenfoto's gemaakt: 320 euro
- paard hoest: onderzocht, zak antibiotica: 70 euro
- tanden bijvijlen, vaccineren tegen tetanus en influenza, chippen: 150 euro

Dus het is heel onvoorspelbaar maar wel héél kostelijk elke keer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:31

mjaaa... ik dacht ook; ik begin niet aan die poespas van bijvoeren enzo.

Maar nu maak ik toch dagelijks een emmertje muesli voor Jo omdat ze dat gewoon zooooo lekker vindt. En dan beetje kruiden er doorheen voor de nodige voedingsstoffen en wat knoflook tegen de vliegen en wat olie erbij.

Tja, kost feitelijk allemaal niet zoveel, doe paardlief er zo'n groot plezier mee. Maar goed, het zijn toch weer een paar euro's extra.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:36

Als je nu eens als vuistregel hanteert dat je 400 - 500 euro per maand moeten kunnen missen zonder met je ogen te knipperen; dan kun je rustig een paard kopen.
Het gaat er iet om dat je elke maand die 500 euri's nodig hebt maar enige flexibiliteit is wenselijk.
Feitelijk is een paard als een Rolls Royce: als je moet vragen naar de prijs van de opties kun je ze niet betalen. Als je bij een paard moet gaan tellen wat alle individuele kosten zijn, kun je geen paard betalen. Kun je die 400 - 500 euro per maand opzij zetten, koop dan rustig een paard.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:39

Houd naast onvoorziene kosten ook rekening met prijsstijgingen. Stalhuur gaat vaak jaarlijks omhoog.
Verder zijn de kosten moeilijk in te schatten. Vorig jaar zomer de smid elke week over de vloer gehad... daar gaat je berekening. Paard blijkt het niet goed te doen op de standaard brok.... supplementje erbij.
Lessen blijkt toch noodzakelijk te zijn, niet alle doorgereden paarden zijn ik-rij-er-zo-mee-weg types.

Ik heb ooit ook eens zo'n berekening gemaakt en mijn ervaring.... in de praktijk klopt er niks van en vaak ben je duurder uit.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:42

Nog een héél nuttige tip: iedere keer als je jezelf betrapt bij de kassa van de ruiteshop met een kleurig dekje/bandages/nieuw halster terwijl je thuis nog zo'n voorwerp hebt liggen waar geen gaten in zitten, leg je ze terug in het rek en stop je het bedrag in je potje.

Ik kan er het heen-en-weer van krijgen dat mensen komen miepen dat les nemen en de DA zo duur zijn terwijl ze wel met zesendertig anky-setjes in hun profiel staan...