Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
runningkawa schreef:Helaas geen precieze feiten
Maar zover ik toch door diverse topics heb begrepen is de eigenaar altijd aansprakelijk.
Verder heb ik zoiets van, voed je knol verder op.
Er zijn maar weinig paarden die blijven slaan als ze van de ruiter zeer duidelijk merken dat het niet mag. Maar meestal wordt het maar door de vingers gezien...maar goed dat is offtopic
LDRD schreef:De bezitter is aansprakelijk voor schade door een eigen gedraging van het paard. Ja, je bent dus aansprakelijk.
De vraag is of je een schadevergoedingsverplichting hebt. Dit hangt af van de mate van eigen schuld die aan het slachtoffer kan worden toegerekend. In dit geval is er gewaarschuwd en onder ervaren ruiters mag verwacht worden dat men de betekenis van het rode lintje kent. Dan is het nog de vraag of iemand inderdaad er te dicht achter gereden heeft gezien de omstandigheden. Eigen schuld zit er wel in, maar hoeveel dat percentage zal zijn hangt erg af van de individuele omstandigheden van het geval. Jouw schadevergoedingsverplichting vermindert met het toegerekende percentage eigen schuld.
Ga er maar niet vanuit dat snel 100% eigen schuld wordt toegerekend zodat jij geen schadevergoedingsverplichting zou hebben. Je betaalt nagenoeg altijd wel een deel, zeker in geval van letsel.
Overigens neem ik aan dat je een AVP verzekering hebt (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), daar is dat gewoon op gedekt.
LDRD schreef:Nee is niet mogelijk. Niet deelnemen misschien?
randie schreef:Hm dat is nogal een moeilijke kwestie, want wanneer is het de schuld van diegene die op het paard zit dat slaat ( wat al wel een lintje heeft) En wanneer is het de schuld van de andere ruiter..?
Heb zelf meegemaakt dat mijn zusje na het rijden van mijn paard hem aan het uitstappen was. En een stalgenoot haar paard echt dwars op de hoefslag opnieuw ging zadelen, beest stond los liep 2 passen achteruit en sloeg mijn paard. Resultaat gescheurde tricep...We hebben geprobeerd haar aansprakelijk te stellen maar dat kwamen zo'n rellen van dat we het maar opgegeven hebben...
Bij zoiets moet je wel echt goede getuigen hebben dat het niet jou fout is denk ik.
Meryl schreef:Art. 6:179 BW stelt dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor de door het dier aangebrachte schade TENZIJ de bezitter de gedraging van het dier niet in zijn macht zou hebben.
Art. 6:178 sub e stelt tevens dat er geen aansprakelijkheid bestaat indien de schade is veroorzaakt door een handelen of nalaten van een derde (de ruiter wiens paard een trap kreeg)
Meryl schreef:Art. 6:179 BW stelt dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor de door het dier aangebrachte schade TENZIJ de bezitter de gedraging van het dier niet in zijn macht zou hebben.
Art. 6:178 sub e stelt tevens dat er geen aansprakelijkheid bestaat indien de schade is veroorzaakt door een handelen of nalaten van een derde (de ruiter wiens paard een trap kreeg)
biancailona schreef:vind het wel zeer vervelend om over mijn topic discussie in een ander topic te zien, maar goed
LDRD schreef:biancailona schreef:vind het wel zeer vervelend om over mijn topic discussie in een ander topic te zien, maar goed
Is toch niet zo'n ramp als mensen willen weten hoe zoiets nou precies zit?
LDRD schreef:Meryl schreef:Art. 6:179 BW stelt dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor de door het dier aangebrachte schade TENZIJ de bezitter de gedraging van het dier niet in zijn macht zou hebben.
Je kan niet zomaar even wat artikelen opzoeken en eruit pikken wat je denkt dat van toepassing is.
Dit is gewoon onzin.
misssixty schreef:Ik heb dit dus een keer in het echt mee gemaakt.
Mijn paard kreeg tijdens het rijden in de bak van de manege een trap van een ander paard.
Dit paard had geen rode strik in de staart, ik reed er niet dicht achter. Het paard stapte op de binnenhoefslag ik reed op de hoefslag in draf. Dat andere paard draaide de kont en schopte.
Het was behoorlijk raak, mijn paard kon niets meer.
Dierenarts erbij behoorlijke kosten noem maar op.
We hebben de eigenaar aansprakelijk gesteld maar de verzekering vergoede nix.
Het blijft een risico voor je zelf, snapte er toen ook nix van...
LDRD schreef:biancailona schreef:vind het wel zeer vervelend om over mijn topic discussie in een ander topic te zien, maar goed
Is toch niet zo'n ramp als mensen willen weten hoe zoiets nou precies zit?