Maand berekening, correct?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Maand berekening, correct?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:54

Jep, weer zo'n topic. Maar toch wil ik de mening horen. Het zal gaan om een C pony (fellpony of welsh cob) die vooral recreatief bereden word. Stalling is al geregeld. Nu de andere kosten nog :)
Verzekering is al helemaal uitgerekend, word van een hoog bedrag uitgegaan. De andere kosten zijn als het goed is breed berekent. Informatie heb ik vooral van Bokt. :D

De maandkosten

32 Vlas
15 Hooi
20 Voer
20 Hoefsmid (1x in de 2 maanden, ong)
33 Paardenverzekering
5 Wormenkuren
1,7 Inentingen
8,33 Tandarts
100 Stalling
------------------- +
226,7

Zouden dit de vaste maandelijkste kosten worden? Er word natuurlijk een flinke spaarpot aangelegd.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-02-10 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Mariposa11

Re: Zal dit gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:59

bij ons zijn de wormenkuren wel duurder en vergeet de tandarts niet 1x per jaar zon 75 euro. brokken zijn in verschillende prijzen afhankelijk van welke soort en natuurlijk hoeveel brok. hoefsmid is bij mij voor alleen bekappen 27,50 in de winter krijgen ze meestal meer hooi dan in de zomer (bij ons dan he haha ;)) wat is 1,7 inentingen?
dus ja heel breed vind ik deze kosten berekening niet ;)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:01

Ik denk dat 15 euro voor hooi ook wel erg weinig is, dan zit je op zo'n 6 balen in de maand, das ongeveer 36 plakken, dus nog geen anderhalve plak per dag. Das nie veel hoor.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:04

Tandarts heb ik eigenlijk niet meer aangedacht. Zal die er ook even bijzetten.

Hoefsmid is dus waarsch 1x in de 2 maanden, dus 40 euro in totaal. Dat is dus behoorlijk ruim, want hier kost bekappen, 25. Hooi kopen we samen in, ga bij een vriendin en haar paard staan. Kosten worden dan gedeeld. Wij willen ze overdag de hele dag op het land hebben te staan, dus hooi is eigenlijk alleen voor savonds.

1,7x12 is 18 euro. Dit zijn de kosten hier voor de inentingen. Wij hebben al in de winkel gekeken voor brok, was hier 15 euro voor een zak van 25 kilo dacht ik. Hadden al een beetje uitgerekend hoelang we met zo'n zak zouden doen.

Tandarts staat er nu ook in, gerekend op 100 euro.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:10

Het wordt altijd, maar dan ook echt altijd, duurder dan je denkt. En of je dit nu wilt lezen of niet, of je nu zooooo graag een pony wilt dat je alle adviezen straks in de wind slaat. Je moet altijd extra ruimte hebben. Heb jij een pony die niet schoon op stal is, dan heb je meer bodembedekking nodig, heb je een vervelende natte herfst, staan ze meer op stal, dus heb je meer bodembedekking en hooi nodig. Heb je een winter als deze, valt er weinig gras te eten, dus heb je meer hooi nodig. Is je pony ziek, heb je een dierenarts nodig. Dat zijn dingen die je niet kunt voorspellen, maar wel altijd rekening mee moet houden. Dus zorg ervoor dat je echt een ruim bedrag hebt per maand, voordat je tot aanschaf overgaat.

Theoretisch ben ik met 220 euro in de maand klaar. Als ik dan na een jaar kijk wat ze werkelijk per maand gekost heeft, dan zit ik zeker rond de 350 euro.

Zo zie ik soms mensen die omdat ze zo graag een paard willen, maar het niet echt kunnen betalen, hun paarden op krachtvoer rantsoen en bodembedekking rantsoen zetten. Als je het niet kan hebben dat het meer gaat kosten dan wat je dacht, dan kan je beter geen paard aanschaffen :)
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 06-02-10 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:11

tandarts is in principe geen jaarlijks iets ik laat onze tandarts controleren maar hoemeer je bewerkt aan een gebit hoe meer het veranderd. even tussen door.

waar stal je hem/haar? met 100 euro heb je hier een oude boeren koeienstal.

verzekering? denk goed na hoe je je pony verzekers wa of all risks (ik heb geen enkel paard all risks verzekerd.) alleen WA. dit is je eigen keuze maar geen must!

en wat is je doel? recreatief? lessen ? wedstrijden?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:14

Ik ga hem bij een vriendin stallen. Zij gaat stallen, land en paddock aanleggen voor haar eigen paard. Dit is al helemaal besproken. Paarden worden binnen/buitengezet en gevoerd.

Dit is een uitgebreide verzekering, met ziektekosten en aansprakelijkheidsverzekering.

Mijn doel is vooral recreatief te gaan rijden, dus echt op buitenrit. Eventueel springen, maar dit is erg onzeker op dit moment.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:23

Juangi schreef:
Jep, weer zo'n topic. Maar toch wil ik de mening horen. Het zal gaan om een C pony (fellpony of welsh cob) die vooral recreatief bereden word. Stalling is al geregeld. Nu de andere kosten nog :)
Verzekering is al helemaal uitgerekend, word van een hoog bedrag uitgegaan. De andere kosten zijn als het goed is breed berekent. Informatie heb ik vooral van Bokt. :D

De maandkosten

32 Vlas
15 Hooi
20 Voer
33 Paardenverzekering
5 Wormenkuren
1,7 Inentingen
8,33 Tandarts
100 Stalling
------------------- +
226,7

Zouden dit de vaste maandelijkste kosten worden? Er word natuurlijk een flinke spaarpot aangelegd.

Zie je wel, die 500 euro die ik iedereen altijd weer voorhoudt, klopt heel aardig. Dan heb je nog 273,30 euro over om in je spaarpot te stoppen en daarmee onverwachte, hier niet gemeldde kosten te dekken zoals afschrijving van tuigage en gebruiksartikelen, lessen, incidenteel vervoer en alle idioterie die iedereen je probeerd aan te smeren en waar je in het begin gegarandeerd intrapt.

Zoals voor al die anderen geldt dus ook in jouw geval: wanneer je die 500 euro niet opzij kunt leggen onder in de problemen te komen, kun je geen paard onderhouden.
Je stalt het paard bij je vriendin, maar geloof me, vroeg of laat ga je verhuizen. Kun je die duurdere stal dan nog steeds betalen? Ik zie geen les in je lijstje. Alleen sukkels en profs kunnen zonder regelmatig lessen hun paard op het spoor houden; alle andere ruiters (M/V) doen er meer dan verstandig aan om regelmatig les te nemen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:29

Natuurlijk heb ik reken mee gehouden dat de kosten zwaar tegen kunnen vallen. Spaarpot word zoiezo aangelegd en ouders willen altijd bijschieten. Het gaat er nu om dat ik in iedergeval de vaste lasten goed in mijn hoofd heb zitten. Vervoer kunnen wij via een bekende regelen, van het lessen weet ik op dit moment niet of ik dat ga doen. Natuurlijk is het belangrijk, maar dan 1x in de zoveel tijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:36

Juangi schreef:
Natuurlijk heb ik reken mee gehouden dat de kosten zwaar tegen kunnen vallen. Spaarpot word zoiezo aangelegd en ouders willen altijd bijschieten. Het gaat er nu om dat ik in iedergeval de vaste lasten goed in mijn hoofd heb zitten. Vervoer kunnen wij via een bekende regelen, van het lessen weet ik op dit moment niet of ik dat ga doen. Natuurlijk is het belangrijk, maar dan 1x in de zoveel tijd.

Dat is allemaal lief, leuk en aardig, maar zet jij die 500 euro opzij onder met je ogen te knipperen? Zo niet forget it, dan ga je het niet redden. Je hebt dan onvoldoende ruimte om je buffer op te bouwen en te onderhouden, ook in moeilijkere tijden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:42

Voor mijn persoonlijke gevoel is 500 euro opzij zetten toch echt teveel. Natuurlijk moet je veel meer rekenen dan de maandelijkse kosten. Dat is mij door iedereen waar ik mee gesproken heb ook op het hart gedrukt, maar 270 nee. :)

Ik doe het trouwens pas echt als ik 100% zeker weet dat het met alle verwachte en onverwachte kosten gaat lukken.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:54

en les? ik denk gewoon niet dat je het zo precies kan berekenen als je het paard nog niets eens hebt, misschien doet ie het alleen goed op duudere brokken, misschien heeft ie wel 3 dekens nodig etc etc als je beperkt in je budget zit en geen achterwacht hebt moet je gewoon niet aan een paard beginnen...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:57

Ik wil hem zo natuurlijk mogelijk houden, zonder dekens dus. Niet vanwege de kosten, maar voor de pony zelf.

Wat zou hij dan beter moeten doen op duurdere brokken? Het word absoluut geen dressuurpaard, eigenlijk alleen maar voor buitenritten.

Maar dat realiseer ik me ook zeker hoor. Dat ik gewoon reserve elke maand moet hebben ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:59

ikke schreef:
Juangi schreef:

Dat is allemaal lief, leuk en aardig, maar zet jij die 500 euro opzij onder met je ogen te knipperen? Zo niet forget it, dan ga je het niet redden. Je hebt dan onvoldoende ruimte om je buffer op te bouwen en te onderhouden, ook in moeilijkere tijden.

Wat een onzin zeg!
Er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die voor veeeeeeeeeel minder per maand een paard kunnen houden en paardje komt niks te kort!
Hier op bokt doen ze altijd net alsof alles maar geweldig duur moet zijn, dan zitten er of heel veel rijke mensen of verwende nesten op bokt!
TS, je hebt het behoorlijk goed ingeschat hoor....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:00

Jij wil verongelukken zeker? Als je voor 20 euro krachtvoer per maand koopt (1,5 tot 2 zakken) en dat opvoert aan een Welsh Cob dan garandeer ik je nu al dat er heel snel heel vervelende dingen gaan gebeuren.
Heb je ervaring met Welsh Cobs (trouwens vaak meer dan een C-pony) of Fell ponies? Of heb je alleen maar de rasbeschrijving gelezen en gedacht dat het aantrekkelijk klinkt? Ga eerst eens live kennismaken met een aantal verschillende paarden van die beide rassen voordat je er eentje aanschaft. Welsh Cobs zijn echt niet voor beginners (1e eigen paard betekent in principe dat je een beginner bent), zorg dat je heel goed weet waar je aan begint voordat je er daar eentje van koopt.
Verder zou ik lessen zeker wel in je lijstje opnemen, minimaal om de week les is echt het geld volledig waard, zeker bij een eerste eigen paard. En dan graag les van iemand die ook wat te melden heeft en niet een grietje van de manege dat wel leuk rijdt en een tientje per uur vraagt. Zet er maar gewoon een euro of 50 per maand voor weg in je eerste jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:02

Juangi schreef:
Voor mijn persoonlijke gevoel is 500 euro opzij zetten toch echt teveel. Natuurlijk moet je veel meer rekenen dan de maandelijkse kosten. Dat is mij door iedereen waar ik mee gesproken heb ook op het hart gedrukt, maar 270 nee. :)

Ik doe het trouwens pas echt als ik 100% zeker weet dat het met alle verwachte en onverwachte kosten gaat lukken.

Je koopt een paard voor lange tijd, dus wil je ook dat je je paard kunt blijven betalen wanneer je auto total-loss gaat, de TV het opgeeft en je tijdelijk zonder werk komt te zitten. DAT zijn ook onverwachte kosten.

Het begint met "kan ik een paard betalen" vervolgens zie je topics "welke goedkope auto kan een 1,5 paards trailer trekken" en wil je dan vervolgens eindigen met "te koop wegens geldgebrek..."?? Jouw keuze hoor, maar niet zeuren dat je niet gewaarschuwd bent! Je maakt dezelfde stupide fout als die anderen, die mij ook niet geloven, je hoeft dat geld niet letterlijk elke maand uit te geven, je hebt namelijk ook geld nodig voor de rest van je leven en met een paard erbij wordt dat leven zeker niet goedkoper. Wat bijvoorbeeld te denken van extra schoenen, reken op één paar per jaar, gemiddeld. Extra kleding, je wil niet weten hoe hard kleding slijt bij de paarden. Extra kleding tegen kou en nattigheid en ook die kleding gaat geen eeuwigheid mee. Al die extra kosten zie ik nergens terug, bij niemand en ook hier dus niet.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:07

Nou, Waratje. Je brengt je mening wel heel aanvallend over.

Maar oke, daar heb je gelijk in. Ik heb ook zeker naar verhalen gekeken hier op bokt van in iedergeval Fellpony eigenaren. Van welsh cob eigenlijk niet. De fellpony spreekt mij persoonlijk het meeste aan, koudbloed, wat koeler in de kop en zeker goed voor buitenritten. Voor lessen weet ik al iemand. Gediplomeerd instructrice, krijg ik nu ook les van (op vzpaard). Zal eens vragen wat zij ervoor vraagt ;)

Rijkleding krijg ik van mijn ouders. Ik ben op dit moment bijna 16, dus heb nog geen auto/tv/ huis.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:25

Ach, de boodschap kwam wel duidelijk over, toch? ;)
Toevallig heb ik wel wat ervaring met Welsh Cobs en die zijn veel minder koudbloed dan ze lijken.

Maarre, je bent nu bijna 16, ik neem aan dat je het paard niet voor 3 jaar wil kopen, maar misschien wel voor 15 jaar? Tegen die tijd koop je wel zelf je (rij)kleding, heb je wel zelf een huis en tv en een wasmachine en een magnetron, zelfs die auto is in de loop van die 15 jaar wel een keer te verwachten. Dat zijn allemaal zaken waar je ook geld voor opzij moet kunnen zetten, want ze gaan allemaal een keer kapot. :j
En je zult waarschijnlijk ook wel autorijlessen willen gaan nemen als je 18 wordt, of betalen je ouders dat voor je?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:48

16 jaar? Tip: Niet doen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:58

Juangi schreef:
Ik wil hem zo natuurlijk mogelijk houden, zonder dekens dus. Niet vanwege de kosten, maar voor de pony zelf.

Wat zou hij dan beter moeten doen op duurdere brokken? Het word absoluut geen dressuurpaard, eigenlijk alleen maar voor buitenritten.

Maar dat realiseer ik me ook zeker hoor. Dat ik gewoon reserve elke maand moet hebben ;)

In duurdere brokken zitten vitamines en minerale. In die goedkopen zooi zit alleen suiker. En het maakt heel veel uit voor het het paard. Ik heb een jaar lang die goedkope zooi gevoert ook met het idee van "wat maakt het uit" maar ik wilde toch de wedstrijd sport in (dressuur springen en endurance) dus zijn we duurdere brokken gaan voeren. En het maakt zeker veel verschil. De hoeven van mijn paard zijn beter geworden, hij zou beter uit zijn vacht moeten komen dit jaar (maar dat weet ik natuurlijk nog niet) en ziet er gewoon over het algemeen genomen stukken beter uit!

En je werkt waarschijnlijk veel om het paard te gaan bekostige? Heb je dan naast je werk nog wel voldoende tijd? en wat als je zonder werk komt te zitten? of je studie de nodige tijd vraagt waardoor je tijdenlijk minder kan werken?

Zijn je ouders bereid de onderhouds kosten te betalen? als jij zonder werk komt? heel veel dingen waar je overna moet denken

edit: ik zie trouwens nergens leskosten berekend. En les is wel noodzakelijk, ook voor een recreatie ruiter! ik betaal zelf 130 euro in de maand aan les geld. 25 euro voor dressuur les(goedkopere goede instructrice's zul je niet gaan vinden) en nog 10 euro voor mijn springles. Natuurlijk is springles niet noodzakelijk, maar dressuur les wel!

En heb je er overnagedacht of je wel al je geld uit wil geven aan een paard? ik snap dat je graag een paard wil. Maar als je al je geld aan het paard uitgeeft. Kun je waarschijnlijk niet/minder opstap minder naar de bios en andere leuke uitstapjes. Heb je dat er voor over? want je kun ook denken "ik wacht nog 5 jaar zodat ik het wat breder heb. En geloof me ik spreek uit ervaring. Mijn vader betaalt mijn paard in het onderhoud. Maar ik koop zelf halster,hoofdstellen, peesbescherming enz. mijn vader heeft alleen het zadel betaalt. Heb je daar ook al een buget voor? voor het zadel en de andere toebehoren? Daar zou ik namelijk 1500 voor uit trekken. Misschien tref je een paard met een makkelijke rug en past een wintec zadel. Maar misschien heb je pech en ben je min. 1000 euro kwijt aan het zadel.

Ik wil je echt niet van je idee afhelpen, maar je moet goed nadenken of je het wel echt wil. Een paard is verschrikkelijk duur. En valt altijd duurder uit dan je berekening. Dus denk er goed overna!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:24

Juangi schreef:

Maar wanneer die pony nou eens niet zonder dekens kan? Dan heb je geen keuze! Er zijn pony's die prima onder deken kunnen, er zijn er ook die dat niet redden. Onderschat in deze context de wijze van houden niet!

Die 270 euri's is een hele mooie reserve. Vroeger of later wil je ongetwijfelt op jezelf gaan wonen. Het is erg prettig om dan gewoon 10.000 euri's op tafel te kunnen leggen, zonder met je ogen te knipperen, om dat huisje in te richten. Dat potje moet ergens vandaan komen. Buffer dus.......

justdiesel schreef:
Wat een onzin zeg!
Er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die voor veeeeeeeeeel minder per maand een paard kunnen houden en paardje komt niks te kort!
Hier op bokt doen ze altijd net alsof alles maar geweldig duur moet zijn, dan zitten er of heel veel rijke mensen of verwende nesten op bokt!

Het gaat om verder kijken dan je neus lang is. Dat je je paard nog steeds kunt onderhouden, zelfs als dat koophuis op je pad komt.
Ik loop al 30 jaar "in de paarden", geloof me, dat geld heb je nodig anders knoop je de eindjes niet aan elkaar. Niet alleen voor je paard maar ook voor de rest van je leven, dat in meer opzichten fors duurder wordt, been there, done that.........

Ik ben niet rijk, maar ik heb een goed betaalde baan in de techniek. Je weet wel, de combi van handjes en hoofd. Toen bij bosjes de mensen op straat werden gegooit vanwege de crisis, had mijn werkgever 30 vacatures die nauwelijks op te vullen waren. Welliswaar liep ook bij ons de produktie wat terug, maar dat nam de noodzaak voor die nieuwe mensen niet weg, in tegendeel. Continuïteit is een belangrijke factor in je leven en de juiste keuzes bij je inkomstenbronnen doet daar een hoop mee.
Ik ben niet rijk, ook niet verwend; ik heb goede keuzes gemaakt in mijn leven...........

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:32

32 Vlas
15 Hooi
20 Voer
33 Paardenverzekering
5 Wormenkuren
1,7 Inentingen
8,33 Tandarts
100 Stalling
------------------- +
226,7

Deze kosten vind ik vrij laag: gisteren hooi gehaald voor 3,25 per baal en ik gebruik 16 balen per maand
biks 0.28 de kg (onderhoudsbrok) mijn paard krijgt 3 kg per dag
Hoefsmid bekappen 25,00 euro om de 8 weken beslaan 160,00 euro
wormenkuren wordt op de stalling gedaan hiervoor krijg ik een rekening van 12,50 euro elke oneven maand.
enten influenza / tetanus 60,00 euro (was op 6-4-2009)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:37

Als je de berekening gebruikt die je nu hebt, en je weet zeker dat je hier genoeg aan hebt. Doe er dan voor de zekerheid nog 100 euro extra bij. Je weet maar nooit.

Maak ook echt een potje van dit bedrag, wat over blijft bewaar je en spaar je op, dan heb je op een gegeven moment een mooie back-up voor wanneer dit nodig is (nieuw tuig etc.)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:55

Ach je legt veel meer geld opzij dan ik deed toen ik mijn eerste eigen pony kocht en hebt aan veel meer dingen gedacht...

Ik had een baantje waarmee ik zo'n E100 in de maand verdiende _O-
Ik stond op een gratis weilandje en al mijn geld ging dus op aan het voer in de winter, in de zomer had ik eigenlijk geen kosten behalve wormspuit/enting. Had een veulen 'dus' die ging eerst nog niet naar de hoefsmid.
In iedere schoolvakantie werkte ik fulltime om een spaarpotje op te bouwen.
Heb in het eerste jaar al best veel DA-kosten gehad (zo'n E500 bovenop de normale dingen), mijn ouders schoten altijd alles voor en ik werkte dan iedere vakantie keihard om alles weer terug te betalen en de rest weer opzij te leggen.
Heb op den duur toen hij oud genoeg was zelf een zadel enz gekocht.
Mijn ouders hebben er nooit geld ingestoken, ik betaalde alles zelf of betaalde alles terug.
Zaterdagnacht op stap, om 5 uur in bed en om 8 uur er weer uit om naar mn pony te fietsen om te voeren.
Ja het was afzien, maar weet je wat? Dit was de leukste paardentijd van mijn leven *D
Heb er later nog een pony bijgekocht omdat mijn veulen voor mij te klein bleef om te rijden.
Heb dus in mijn studententijd als thuiswonende student wel twee pony's onderhouden en ze zijn echt niets tekort gekomen hoor ;)

Als jij ouders hebt die je bijstaan als het nodig is, en dat kun je niet aannemen maar moet je echt afspreken, dan zie ik geen problemen. Ga in de vakantie extra werken om nog meer reserves op te bouwen, geef je pony alle aandaht die hij nodig heeft en verdient, zet vriendjes en zwaar uitgaan uit je hoofd en ga ervoor :D

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:58

justdiesel schreef:
Wat een onzin zeg!

even voor de duidelijkheid ;) ik ben niet verwend en niet rijk, ook ik moet gewoon werken voor de kosten van mijn paardje! (net zoals de meeste hier ;)) ik verdien niet de hoofdprijs maar ben wel zuinig, daardoor heb ik mijn wens voor een eigen paard in vervulling kunnen laten gaan.. en ik heb geluk dat mijn paard echt geen brok nodig heeft (dan is ze echt niet meer te houden ;)) en sterke hoeven