Wat is een goede trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity
Bakkabouter

Wat is een goede trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:45

Nu word het toch echt tijd voor een andere trailer. En zijn mijn vriend en ik al lekker aan het rondkijken.
Ook hebben we al wat offertes aangevraagd (nog niet alles is binnen).
Maar wij hebben eigenlijk helemaal geen ervaring met trailers. En weten dus ook niet welke merken goed zijn en wat handige dingen zijn die je op je trailer moet hebben.

Ik zou dan ook graag willen weten wat nu goede merken zijn in welke klasses de merken vallen.
Nu vind mijn vriend de Hotra wel wat maar ik twijfel.
Naar mijn idee is dat een middenklasse maar welke trailers vallen er nog meer in de middenklasses en welke zijn een echt A klasse. En welke merken kan ik het beste mijden.

Het gaat om een anderhalfpaards trailer zonder zadelkamer met een maximum gewicht van 1600 kilo.
Mijn paarden zijn allebei rond de 1.65 hoog en wat forser gebouwd. Ik dus geen grote kwpners.
⚠️ felicity kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

aisie

Re: Wat is een goede trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:49

Humbauer is een goed merk. Goede kwaliteit voor een redelijke prijs.
Wij hebben de 1,5 paards humbauer singel gehad, volpolyester en die beviel ontzettend goed. En nu hebben we de 2 paards pegasus, ook volpolyester en die bevalt ook super. Hele goede wegligging met onafhankelijke vering. Ik heb er wel een zadelkamer in (ideaal) en de stangen in de trailer zijn aan de buitenkant los te maken. Dat is altijd handig als er een paard in paniek over de stang hangt.
Verder is de trailer van alle gemakken voorzien. Echt een aanrader!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:11

Ik heb een Hotra Jumper met zadelkamer. Zeer fijne degelijke trailer die ook nog eens niet zo zwaar weegt (620 kilo). Ik denk als je een nieuwe trailer koopt je niet zoveel slechte meer heb en elk merk heeft wel zijn topper. Als je de trailer via een dealer koopt (sterk aan te raden ivm mensen die je een verrote trailer aan bieden) zijn ze altijd goed nagekeken en garantie en het is natuurlijk ook wat je ervoor wilt uitgeven. Hotra, Atec, Henra enz, zijn goede merken. Ik heb hem gekocht bij vanhooffaanhangwagens.nl. Fijze zaak en zeer goede service.

succes ermee.

felicity
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:31

Ik heb al heel wat gegoogeld. Maar er zijn zoveel merken en alle merken klinken goed. Heb nu dus ook van meerdere trailers informatie en prijzen opgevraagd. Maar vind het gewoon echt heel moeilijk om een trailer uit te kiezen met zoveel aanbod. En wij weten dus ook niet wat handig is op een trailer.
We zijn wel van plan nieuw te kopen bij een erkende dealer.

Ik heb al meerdere goede verhalen gehoord over van hooff en die zit redelijk in de buurt. Dat is wel de moeite waard om eens naar toe te rijden. Dankjewel.

Humbauer klinkt goed zeker die beveiliging van de voorstang. Ga ik ook even naar kijken.
⚠️ felicity kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.
Laatst bijgewerkt door felicity op 18-01-09 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:32

Volgens mij zijn er topics zaaaaaattt over wat nu de meest geschikte trailer is...

felicity
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:34

Wat een nutteloze reactie.
Ik heb namelijk nog geen topic gevonden waar de verchillende merken in categorie zijn ingedeeld. En dat maakt de keus al een stuk makkelijker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:49

Ik heb vorig jaar ook allerlei offertes en info opgevraagt, en uiteindelijk kwam bij mij de hotra salinero voor mij het beste uit de bus!
Ifor is bijv heel sterk, maar rammelt erg.
Vol polyester trailer met houten bodem? Foute combi!
Let ook eens op het deurtje wat je opendoet om bij je paard te komen. Zit dat aan de bestuurderskant zit ie wel mooi aan de verkeerde kant ;)
En zo kan ik nog meer meer dingen opnoemen waardoor ik bij een hotra ben uitgekomen.

felicity
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:00

Super Rianneke dit zijn dingen waar ik iets aan heb. Het deurtje moet dus altijd rechts zitten. Vanuit de trailer gezien.
EN kun je ook vertellen waarom een vol polyester opbouw met een houtenbodem geen goede combi is? Die zie ik toch regelmatig voorbij komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:29

Er zijn maar drie trailers interessant:
Westfalia: luxe en comfortabel.
Ifor Williams: Hufterproof
Weijer: degelijk, simpel, "value for money"

De rest is meer of minder goed gelukte immitatie.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:33

Meen je dat nou Ikke? Ik hoor vaak dat Bockmann bovenaan staat zowel qua weggedrag als qua geluid in de trailer tijdens het rijden als in levensduur.

De Ifor Willems hoor ik vaak van dat de ijzeren gedeelten snel roesten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:36

1600 kg max en dan 2 paarden willen vervoeren??
dat wordt dan een hele lichte trailer en wellicht ook kleine trailer en daar gaat mijn voorkeur niet naar uit....
beetje paard weegt al 600 kg x 2 dan zou je nog maar 400 kg voor de trailer zelf over hebben, ze maken ze niet van waaibomenhout. Een 2 paardstrailer zou voor mij minimaal 2000 kg MTM moeten hebben.
Daarnaast ook genoeg ruimte voor de paarden, menig 2paards is te kort voor een paard, dan staan ze klem tussen de voor en achterstang en dat vinden ze vaak niet prettig. Het is ook zaak dat ze voor de voorste stang ook genoeg ruimte hebben voor hun hoofd en niet schuin moeten staan omdat de trailer zo kort is.

Citaat:
Zit dat aan de bestuurderskant zit ie wel mooi aan de verkeerde kant
dan heb ik een foute trailer maar ben er blij mee dat het deurtje aan mijn kant zit, ik ga vaak alleen op pad en zo ben ik sneller bij mn paard. Klopt dat je dan aan de verkeerskant zit maar die trailer is nou eenmaal zo.... Ik heb een Henra 2 paards
Laatst bijgewerkt door cissy op 18-01-09 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:38

Ik heb sinds kort een nieuwe Humbaur aluminium trailer. Dus aluminium wanden en vloeren, super trailer geen onderhoud en heel stabiel achter de auto. Hiervoor had ik een atec, maar ik voel mijn paard nu een stuk minder, hij stampt nogal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:39

Rhodos schreef:
Meen je dat nou Ikke? Ik hoor vaak dat Bockmann bovenaan staat zowel qua weggedrag als qua geluid in de trailer tijdens het rijden als in levensduur.

De Ifor Willems hoor ik vaak van dat de ijzeren gedeelten snel roesten.

Er zijn maar drie systemen van wielophanging:
Onafhankelijk; Westfalia
Bladveren; Ifor Williams
Al-Ko as; de rest.
Al-Ko assen hebben frictievering middels rubber blokken. Er zijn enkele merken maar Al-Ko is de bekendste.
Bockmann is kwalitatief best goed, maar je hebt bijna twee Weijers voor één Bockman en die Weijer rijdt zeker zo goed, is alleen minder luxe afgewerkt. Als jij bereid bent om voor luxe bijna de dubbele prijs te betalen, moet je dat vooral doen. Voor iets meer heb je echter een Westfalia en dat rijdt echt veel comfortabeler.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:41

Cheval-Liberte Nederland
0492-432333
Nijverheidsweg 43 A
5731 HZ Mierlo
http://www.cheval-liberte.com/

hier heb ik mijn trailer vandaan, super ding. Goede prijs, kwaliteit verhouding
ligt heel fijn achter de auto, goede bodem.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:47

Nou je koopt een vol-poly voor de duurzaamheid... En dan kun je het al raden... hout kan rotten.
Iedereen gaat er vanuit dat de bodem goed blijft, maar met hout weet je dat nooit zeker... Dan kun je beter een alu-bodem er in laten zetten. Dan weet je zeker dat je nooit naar een bedrijf hoeft te zoeken die jou vol-poly trailer van een goede nieuwe bodem wil voorzien als het niet in de garantie valt.

Vanuit de trailer gezien moet het deurtje idd rechts zitten! De theorie er achter is; Stel dat je pech krijgt of als er wat met je paard is of wat dan ook, dan kun je veilig aan de bermkant bij je paard kijken ;)

Ga ook eens langs bij dealers en praat er mee en ga bij demo-trailers kijken en vergelijk de feiten. Je komt er snel achter welke merken je aanspreken en welke niet... Kijk ook naar garantievoorwaarden. Sommigen hebben iets teveel eisen willen dingen onder de garantie vallen...

Ik ben het trouwens niet eens met ikke... Er bestaan echt meer karren die goed zijn. Weijer is bijv de slechtste kar die wij ooit hebben gehad (en dat ging niet om de luxe) :+

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:52

de mensen waar mijn paard staat hebben een nieuwe Humbaur gekocht. Paard deed raar en de achterste stang brak het ijzer af.
Mijn Bockmann ernaast gezet en je ziet qua kwaliteit toch echt wel dat Bockmann degelijker (steviger) materiaal gebruikt als Humbaur.
Wil niet zeggen dat dat slechte tailers zijn, maar 1 trailer alleen kun je geen kwaliteit vergelijken.

I-for zijn hele degelijke trailers, nadeel is alleen dat ze erg zwaar zijn.

Succes met je zoektocht, ga vooral heel veel trailers bekijken, en let niet alleen op uiterlijk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:54

Levant schreef:
Ik heb sinds kort een nieuwe Humbaur aluminium trailer. Dus aluminium wanden en vloeren, super trailer geen onderhoud en heel stabiel achter de auto. Hiervoor had ik een atec, maar ik voel mijn paard nu een stuk minder, hij stampt nogal.

Dat ben ik wel met je eens. Ik voel mijn paard ook minder met de Humbaur achter mijn auto, maar als je op de site van hun kijkt dan zie je dat die vering niet standaard op alle Humbaur trailers zit. In bovenstaande post van mij zie je wel dat gebruikte materialen van de aluminium humbaur minder degelijk zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:05

Rianneke schreef:
Ik ben het trouwens niet eens met ikke... Er bestaan echt meer karren die goed zijn. Weijer is bijv de slechtste kar die wij ooit hebben gehad (en dat ging niet om de luxe) :+

Ik ken enkele tientallen Weijers die 20+ jaren oud zijn en nog in goede, originele toestand rondrijden. Noem eens vijf andere merken die ze dat nadoen, voor een trailer die nieuw nog geen 6000 euro kost?
Ja, ik ken ze, maar als ik merken als Masta of Waco laat vallen, zijn er nog maar bar weinig mensen die dan nog weten waar het over gaat.

Wil je echt goedkoop een top-end trailer? Koop een Westfalia Saturnus. Neem het ergste wrak wat je kunt vinden en alles wat je meer dan 100 euro geeft, is eigenlijk te veel, maar 3000 euro en wat werk verder heb je een nieuwe Westfalia staan. Probeer eens een nieuwe Westfalia te kopen voor dat geld........

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:08

waco zie ik hier anders nog redelijk vaak rijden. Is dat echt zo'n onbekend merk dan?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:23

Maar wat zegt dat? Zegt dat iets over de kwaliteit of over de eigenaren die em bijna nooit gebruikt hebben? ;)
Ik ken heel wat oude trailers die netjes onder het afdak staan en eens in de week of per 2 weken achter de auto gehangen word... Maar met zo'n ritueel word elke trailer oud ;)

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:31

Ik ben super gelukkig met mijn helemaal alu trailer van Blomert!!
Lekker degelijk, ligt super achter de auto (zowel leeg als met 2 paarden), netjes afgewerkt en voorstang aan buitenkant los te maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:37

Rianneke schreef:
Maar wat zegt dat? Zegt dat iets over de kwaliteit of over de eigenaren die em bijna nooit gebruikt hebben? ;)
Ik ken heel wat oude trailers die netjes onder het afdak staan en eens in de week of per 2 weken achter de auto gehangen word... Maar met zo'n ritueel word elke trailer oud ;)

Dat is het punt, veel trailers worden ondanks dat ritueel niet oud.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:04

Nou ik ken weinig trailers die zulke rituelen niet overleven.
Maar het punt is wat als jij er duizenden km's mee maakt en em vol hebt staan... Wat doet ie dan?
Dan weet ik nog wel fraaie voorbeelden van de merken die jij geweldig vind op te noemen. Ik weet zeker dat je schrikt van de staat als ze veel gebruikt zijn... En dat enkel door veel km en dansende beestjes...

Bij normaal gebruik (denk aan max 2 ritjes per week en geen gekke dingen) volstaat iedere trailer die nu gebouwd word naar mijn mening.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:17

Rianneke schreef:
Nou ik ken weinig trailers die zulke rituelen niet overleven.
Maar het punt is wat als jij er duizenden km's mee maakt en em vol hebt staan... Wat doet ie dan?
Dan weet ik nog wel fraaie voorbeelden van de merken die jij geweldig vind op te noemen. Ik weet zeker dat je schrikt van de staat als ze veel gebruikt zijn... En dat enkel door veel km en dansende beestjes...

Bij normaal gebruik (denk aan max 2 ritjes per week en geen gekke dingen) volstaat iedere trailer die nu gebouwd word naar mijn mening.

Ik ken een mooie Westfalia die de halve wereld ondertussen gezien heeft. Die is echter wel eigendom van iemand die hem ook goed onderhoudt. Precies als de klacht dat een Land Rover onbetrouwbaar zou zijn, geldt ook voor een trailer dat ze voldoende aandacht moeten krijgen. Zo niet, blijft er niks van over.
Ik schrik nergens van, ik verbaas me slechts over het oneinige gebrek aan inzicht. Er zijn mensen die niet met mij op stap durven, enkel omdat mijn vrachtwagen uit 1979 en mijn trailer uit 1984 stamt. Ze hebben beiden nooit gezien, maar "zouden daar nooit mee durven reizen" :? :?
Ik schrik niet, ik verbaas me slechts...........

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:19

Ja, maar tussen volstaan en comfortabel rijgedrag voor paard en auto en daarbij dat de trailer een lange levensduur heeft dan zit er denk ik nog wel verschil in per merk.

Er is er denk ik niet 1 echt slecht maar ik zou best een top 5 willen zien.
Wie kan voor mij onderstaand rijtje rangschrikken? Prijs even daargelaten (dus geen kwaliteit/prijsverhouding). De beste trailer bovenaan. Ben ik ook benieuwd waarom iemand die trailer bovenin plaats.

- Bockmann (hier heb ik alleen ervaring mee: degelijk en stevig, robuuste wegligging, goede afwerking, lage instap, hoog, licht)
- Westfalia
- Humbaur
- Ifor Williams
- Hotra
- Weijer
- Atec
- Wesco
- Cheval Liberte