Paard laten verzekeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Paard laten verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:26

Hallo,

Ik heb nu al bijna 2 jaar een eigen pony. De vorige eigenaar adviseerde ons om haar niet te laten verzekeren omdat het vaak niet nodig was. Maar sinds een tijdje begin ik toch eigenlijk wel heel erg te twijfelen. Ik wil haar dus waarschijnlijk laten verzekeren, maar ik weet niet wat voor verzekering en bij welke verzekeringsmaatschappij aan te raden is.
Het gaat om een 4,5 jarige nrps pony, waarde is ongeveer 3500 euro. Ze heeft op het moment geen specifieke aandoeningen en is voor zo ver ik weet ook niet extra gevoelig voor bepaalde aandoeningen. Haar gebruiksdoel is recreatie/sport (of terwijl niet heel fanatiek in de sport) en ik wil er over een paar jaar een veulentje bij fokken.

Groetjes Hilde

Gentle_Joy

Re: Paard laten verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:28

je moet doen wat jij wilt.... ik heb ervoor gekozen mijne wel te verzekeren..... mocht ze ziek worden dan hoef ik me niet al te veel zorgen te maken over de kosten..... doe ik zowiezo niet snel want me paard is me alles net als me hond!
Laatst bijgewerkt door Gentle_Joy op 09-12-08 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayaki

Mijn paard is wel verzekerd. Niet dat haar waarde zo heel hoog ligt, maar het is toch wel handig. Je betaalt 2 procent ofzo van haar geschatte waarde, en als er iets met je paard gebeurd, hoef je je iig geen zorgen te maken oer de kosten.

Silence

Als ik jou was zou ik gewoon zelf een vast bedrag per maand apart leggen.

Als je paard niks groots krijgt, dan heb je jaren premie betaald voor niks.
Dan ben je al dat geld kwijt.

Dan kun je imo beter zelf een bedrag sparen.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:30

Silence schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon zelf een vast bedrag per maand apart leggen.

Als je paard niks groots krijgt, dan heb je jaren premie betaald voor niks.
Dan ben je al dat geld kwijt.

Dan kun je imo beter zelf een bedrag sparen.

Tja, maar dan kan je voor alles wel een bedrag wegleggen..

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:32

Ik heb mijn veulen wel verzekerd, je hoef je geen zorgen te maken over eventuele kosten. Want je kan sparen maar een eventuele operatie gaat vet in de euro's lopen.
Ik ben verzekerd bij hippo die kan je dag en nacht bellen. Maar vaak willen verzekeringsmaatschappijen wel een gezondheidsverklaring of iets dergelijks.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:33

Ja oke, maar het is toch zonde om jaren premie te betalen en dat dan allemaal kwijt te zijn?

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:37

Silence schreef:
Ja oke, maar het is toch zonde om jaren premie te betalen en dat dan allemaal kwijt te zijn?

Ja, dat is waar, maar als er iets gebeurd, dan is die paar procent die je betaald na verhouding niks.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:38

Silence schreef:

Als wij mijn paard niet hadden verzekerd, maar per maand een bedrag weg te leggen hadden we héél veel moeten wegleggen per maand hoor Huilen van het lachen

Ik heb in 1 jaar ongelovelijk veel kosten gehad...
Kreupelheid, onderzoeken/röntgenfoto's/inspuitingen : totaal 600,- (waarvan 400,- vergoed)
Koliek, terugkerend: totaal 300,- (waarvan 200,- vergoed)
Ongeluk met grote wond, hechting, antibiotica etc. totaal: 400,- (waarvan 250,- vergoed)

Met een premie van 350,- per jaar hebben wij die er dus allang uit Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:38

Wij hebben onze jaarling wel verzekerd...!

Silence, je kunt wel een bedrag per maand wegleggen maar dan mag dit best een fors bedrag zijn. Als je paard ooit iets ernstigs krijgt ben je echt de pineut. DA-kosten zijn niet te min! Wij hebben onze jaarling op zo'n beetje alles verzekerd wat maar kan, met een schade-uitkering (mocht ons paardje ooit schade aanrichten) tot 15 miljoen euro...! Ook een enorm skala aan allerlei operaties wordt vergoed, inclusief de eerste 5 dagen nazorg na de OP...enz. enz.

Ben heel erg blij dat we dat gedaan hebben, voelt een stuk zekerder Lachen

We betalen overigens rond de 240 euro per jaar...!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:40

Precies, als er iets gebeurt, ben je heel blij dat je je paard verzekerd hebt.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:43

en dan nog verzekeren ze maar tot een bepaald bedrag! Als jou paard 1500 euro waard is gaan ze geen operaties in de duizenden euró's verzekeren. Ik heb dat boekje goed doorgelezen van equinerisk en heb besloten het niet te doen.. Je betaald zoveel jaren premie, en dan vergoeden ze nog nieteens alles! nee, ik niet! Ik kan me voorstellen dat het een veilig gevoel geeft een geldschieter te hebben in geval van nood, maar kun je niet beter een deal maken met je ouders en/of familie als je paard ziek word? Is maar een aanrader..

@ focussed:
In jouw geval was het inderdaad verstandig, maar niet elk paard heeft dezelfde levensloop. Elk paard is anders en jij hebt het op deze manier goed aangepakt.
edit: ik heb even gerekend, je hebt wel mooi 800 euro zelf meebetaald aan de operaties van je paard.. moet je alle NIET vergoedde kosten eens bij elkaar optellen..plus de jaarpremie..
Laatst bijgewerkt door k4tink4 op 09-12-08 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:44

ik ook ik betaal 30 euro in de maand, en dan ben ik op zijn uitgebreidst verzekerd, en nu ga ik ook uitvaart doen en dan komt er ook maar een paar euro bij.
Leg jij maar iedere maand 30 euro weg, totdat je paard onverwachts geopereerd moet worden of iets dergelijks, heb je nooit genoeg geld bij elkaar gespaard.
Ik voel me een stuk fijner nu ik mijn veulen goed verzekerd heb. Want het lijkt me niet fijn om te moeten nadenken of ik mijn paard wel zou kunnen laten opereren.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:45

Je hebt pm.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:45

ik ben ook verzekerd via de oda hippo verzekering(zo ff uit mijn hoofd)
als ik jou was zou ik het ook doen, moet je kijken wat een gemiddelde opperatie kost.
en als dat binnen nu en een half jaar gebeurt heb je nooit genoeg gespaard.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:52

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:01

k4tink4 schreef:
en dan nog verzekeren ze maar tot een bepaald bedrag! Als jou paard 1500 euro waard is gaan ze geen operaties in de duizenden euró's verzekeren. Ik heb dat boekje goed doorgelezen van equinerisk en heb besloten het niet te doen.. Je betaald zoveel jaren premie, en dan vergoeden ze nog nieteens alles! nee, ik niet! Ik kan me voorstellen dat het een veilig gevoel geeft een geldschieter te hebben in geval van nood, maar kun je niet beter een deal maken met je ouders en/of familie als je paard ziek word? Is maar een aanrader..

Dat is bij onze verzekering niet het geval, ik heb er nog specifiek naar gevraagd omdat ik het ook nergen kan vinden. De waarde van het paars staat los van de kosten voor de OP, bij ons in ieder geval...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:15

Anna14 schreef:
Precies, als er iets gebeurt, ben je heel blij dat je je paard verzekerd hebt.

Oh jee, moet ik me nu een schuldgevoel aangepraat voelen??
ik heb mijn paarden niet verzekerd en als ze wat mankeren, dan wordt dat gewoon betaald. Ik heb al twintig jaar paarden en naast de jaarlijkse enting en een enkel koliekgevalletje heb ik geen medische kosten aan mijn paarden gahad. had ik de afgelopen 20 jaar premies betaald, dan was ik toch zeker 7000 euro verder geweest, zonder dat ik daar ook maar iets van had terug gezien.......

Bedenk daarnaast dat het vergoedde bedrag eindig is, zowel op jaarbasis als per geval. De grens is meestal de verzekerde waarde.

Bedenk het volgende; Verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of dragen.
Laat je niet gekmaken door horrorverhalen over de kosten van operaties. Hoeveel paarden ken jij die voor 2000+ euri's onder het mes zijn geweest? Wat was daarvan de feitelijke oorzaak?
Daarnaast heb ik zeer sterk het vermoeden dat veel medische kosten veel hoger worden gemaakt omdat de verzekering toch wel betaald.

Kortom: bezind eer ge begint........

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:28

Mijn overleden paard was NIET verzekerd. Ik had genoeg geld op mijn spaarrekening om onverwachte kosten te dekken.
Nu is hij erg ziek geworden en helaas overleden. Dit heeft mij in totaal 5000 euro gekost. Dat is geen beklag, hij is elke cent waard geweest. Maar ik weet nog wel hoe fijn het voelde dat ik naast alle ellende, ik me geen zorgen over het geld hoefde te maken.

Ik heb inmiddels een nieuw paard. Hij is dus WEL verzekerd, omdat ik door mijn reserves heen ben. En mocht ik de pech hebben dat hij ook ziek zou worden, wil ik me geen zorgen over het geld hoef te maken.

Ik heb er geen spijt van dat ik mijn eerste paard niet heb verzekerd. Maar nu is mijn financiele situatie anders en kies ik wel voor een verzekering.

Ik betaal zo'n 350 euro per jaar (meest uitgebreide verzekering) voor een waarde van 2500 euro.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:29

ik heb al heel wat jaren paarden gehad en alle zijn verzekerd geweest. en geloof me ik was er blij mee.
bij de meeste heb ik uiteindelijk de premies eruit gehaald.
1 was er alleen voor de dood verzekerd. was niet zo duur. je koopt voor dat geld ook geen nieuw paard terug maar het helpt je uiteindelijk wel op weg.
de volgende waren allemaal uitgebreid verzekerd.
bij mijn laatste. mijn kanjer van een hengst. bewees weer dat een sportpaard vaak niet ouder wordt dan 7 jaar. door de verzekering heb ik uitgebreid kunnen onderzoeken en behandelen
hierdoor ook een goed gevoel bij het afscheid.ik heb er alles aan kunnen doen.
gelukkig is de volgende inmiddels de 7 voorbij en toch ook al het 1 en ander gehad. trapje gehad/long probleempje/op het land aan getikt dus hechtinkje en anti biotica/en bij twijfel dokter ik niet lang want de veearts kan er niet inkijken dan ga ik fijn na de kliniek en kunnen zij fijn gaan zoeken.
ben verzekerd bij hippo en ben er zeer tevreden over.
laatst een hoefzweer en het geld stond eerder op de rekening dat de brief waarop de vergoeding van de declaratie stond.
geef toe je betaald er wel een hoop geld aan. maar ben blij dat ik bij problemen niet hoef te zeggen tegen de kids dat de kerstman dit jaar niet kan komen. een ieder kan in zijn eigen knip kijken. mij bevalt het zo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:33

Ik verzeker mijn paarden altijd. Nu heb ik wel makkelijk praten, want ik deel de premie met mijn grote broer, Abel is een paard wat hoog in de normale prijsklasse viel, en daar ook voor verzekerd is. Maar hoeveel premie wij ook betalen de komende 10 jaar, ik heb met mijn vorige paard zoveel ellende gehad (gelukkig ook verzekerd) dat ik die premie er allang uit heb. En als ik zie, dat ik bij Abel altijd de veearts kan bellen, zonder eerst mijn spaarrekening te checken ben ik blij. Bij mij op stal was er een pony toch behoorlijk gewond, een stok in zijn buik, en de eigenaresse had geen geld genoeg om hem naar de kliniek te brengen. Ondanks haar spaarpotje. Het is met een sisser afgelopen, maar ik hield mijn hart vast.

En eerlijk is eerlijk: Toen Vladimir overleed, was ik na een week toch wel blij om mijn aankoopbedrag op 500 euro na terug te zien op mijn rekening. Zo kon ik Abeltje kopen

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:35

Mijn paard is ook verzekerd (bij Equine Risk). Ook al gebeurd er al die jaren dat hij verzekerd is niets, dan nog is het fijn om te weten dat je je niet heel druk hoeft te maken over eventuele kosten bij ziekte.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:28

k4tink4 schreef:

@ focussed:
In jouw geval was het inderdaad verstandig, maar niet elk paard heeft dezelfde levensloop. Elk paard is anders en jij hebt het op deze manier goed aangepakt.
edit: ik heb even gerekend, je hebt wel mooi 800 euro zelf meebetaald aan de operaties van je paard.. moet je alle NIET vergoedde kosten eens bij elkaar optellen..plus de jaarpremie..

Jup, maar het bedrag dat vergoed werd is meer dan onze premie, dus vooralsnog zijn wij goedkoper uit mét verzekering.

Onze verzekering vergoed echt bijna alles, zelfs de ijzers van mijn paard Huilen van het lachen (Dus af en toe even bonnetje vragen bij de smid, opsturen en het bedrag komt weer terug Haha! )

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:35

Ik kreeg ooit een flink bedrag van een oom. Heb het op een spaarrekening gezet voor 'het geval dat'. Ik heb er nu voor het eerst gebruikt gemaakt maar niet vanwege mijn pony's maar vanwege de kat...413 euro..(2 dagen in kliniek + kat in laten slapen)
Ik heb wel DArekeningen gehad de afgelopen jaren maar meestal kon ik die zó betalen. Bij de kat viel het net voor de feestdagen. Toen heb ik mijn spaarrekening maar eens aangesproken.
2 van mijn pony's zijn te oud voor de verzekering en mijn derde daar overweeg ik het wel voor. Want ook al heb ik spaargeld het is een enorme kluns....ik verwacht nog weleens stunten met die dame...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:38

Ik wil m'n nieuwe paard ook laten verzekeren.
Welke raden jullie aan? Is EquineRisk goed?