hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pension

hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:31

hallo,
ik wilde eens advies aan jullie vragen, want ik weet het zo langzamerhand niet meer.
ik heb een kleinschalige pensionstalling. gaat op zich hartstikke goed op 1 klant na.
die heeft het een tijdje financieel moeilijk gehad en betaalde toen slecht, ik zag dat even
door de vingers want ik weet dat dit nu eenmaal kan gebeuren en we hadden een afspraak
gemaakt dat als er eenmaal betere tijden aankomen, dan zou zij het hele bedrag betalen.
die betere tijden zijn er voor die persoon al lang en ik blijf bedelen om mijn geld.
op een gegeven moment was ik het echt zat en zei; je hebt nog tot dan en dan, en dan wil ik
mijn geld echt hebben, zoniet, dan wordt je paard van mij, want zo zachtjes aan zit je wel op
dat bedrag. hoogst beledigd is er toen een deel van het geld overgemaakt. let wel: een deel!
toen afgesproken dat er maandelijks een bedrag gestort zou worden en het op die manier langzaam
af te lossen. dit gebeurt weer niet! het is nu al de zoveelste keer dat ik moet bellen, er wordt steeds gezegd: ja ik stort het deze week, maar nee dus. probleem is ook dat deze persoon zelf nooit op stal komt, het paard is van haar dochter.
ben het nu zo vreselijk zat dat ik stappen ga ondernemen. deurwaarder vind ik nog geen optie, dit kost mijzelf ook geld en daar heb ik weinig zin in. het paard mij toeëigenen kan volgens mij niet en ik weet niet waar ik dit kan nagaan. ik denk erover om het paard achter slot en grendel te zetten zodat zij er niet meer bijkunnen tot het bedrag betaald is ( ik zorg er wel voor dat het beestje buiten komt onder toezicht)
wat zouden jullie doen? heb genoeg geprobeerd op de vriendelijke manier, het houdt een keer op...

kannie

Re: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:43

lastig zeg...ik zou het paard idd ook proberen achter slot en grendel te zetten of zoiets. succes!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:47

Op mijn vorige pensionstal hadden wij een contract, bij 2 maanden niet betalen kon de pensionhouder jouw paard zich toe-eigenen. In de praktijk is dit 1 keertje voorgekomen, let wel bijna, hij had de eigenaar vele malen gewaarschuwd, na 4 maanden is het paard snacht door de eigenaar weggehaald.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:49

Slot op de wei en op de stal Knipoog eerst betalen dan mag ze bij haar paard.. Je zou ook serieus kunnen overwegen om haar met spullen en al van het trein af te zetten totdat ze met het geld op de proppen komt. Is het dier wel een beetje de dupe van maar je moet wel je stal draaiende kunnen houden en dan is het dier haar probleem verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:54

Niet paard van het erf afzetten, dan kun je naar je geld fluiten.
Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt? Zou je even bij een advocaat kunnen vragen wat je rechten zijn, en vanaf wanneer je je het paard toe kunt eigenen.
Wat je wel kunt doen is: slot op het hek en op het weiland, en er rekening mee houden dat het paard van de een op de andere dag zomaar vertrokken kan zijn...

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:59

Ik geloof dat je het paard van iemand anders niet zomaar achter slot en grendel mag zetten (juridisch gezien Haha! ). En al helemaal niet als er geen contract is ondertekend.

Is dat er trouwens? heb je vooraf afspraken gemaakt?
Persoonlijk zou ik een datum noemen (op korte termijn) waarop ze het hele resterende bedrag overgemaakt dient te hebben, zoniet, dan staat haar paard aan de straat!
Helaas is het paard dan wel weer de dupe.

pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 22:05

nouja..contract is er niet echt getekend, wel een vel met regels overhandigd. ik zie nu wel in dat dat misschien niet zo handig is geweest, maar had dit gewoon niet zo verwacht ( beetje naïef misschien)
die datum noemen heb ik al geprobeerd, maar krijg dan een deel van het bedrag of helemaal niks. dan kan je zeggen zet het paard op straat, maar dan heb ik nog geen geld en krijg ik het niet ook natuurlijk....

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 01:03

hej hej,
bij ons gaat het zo, niet afbetalen, is paard buiten vastbinnen.. oke wel in de schaduw, geen stro, geen stal, geen hooi, eten uit een emmer (geen water vergeten), geen toegang tot de rijbanen, moet maar gaan wandelen. klein beetje geduld is er teveel aan, ik denk dat je genoeg geduld hebt gehad nu!! zelf volgens de wet mag je dit doen, je mag het paard niet vand e eignaar weghouden zonder contracten, maar je mag het domein wel een heel eind verkleinen voor die persoon.
het is misschien wel erg, maar het is effectief.
xx
michelle

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 01:13

TwistFire schreef:
hej hej,
bij ons gaat het zo, niet afbetalen, is paard buiten vastzetten, geen str of hooi, eten uit een emmer, geen toegang tot de rijbanen, moet maar gaan wandelen. klein beetje geduld is er teveel aan, ik denk dat je genoeg geduld hebt gehad nu!!
xx
michelle

Dat is sneu voor het paard, die wordt er de dupe van. Kun je niet maken tegenover het dier vind ik.
Ik zou haar gewoon de toegang tot de stallen weigeren tot ze betaald heeft en dreigen met d'r paard eruit te zetten helpt misschien maar lijkt me minder handig als je het niet waar kunt/wilt maken.
Ik zou er idd ook rekening mee houden dat ze het paard stiekum weg kan halen, dus terrein op slot als er niemand is om toezicht te houden. Het lijkt me ook verstandig om andere pensioenklanten erover te informeren. Dan horen ze het van jou, das beter dan van haar, en kunnen ze het ook in de gaten houden. Bovendien heb je dan het sociale aspect, als ze er door anderen op aangesproken wordt is dat misschien een extra reden om eens wat sneller te betalen.
Rechtsbijstand inschakelen lijkt me ook geen verkeerd idee.

En zodra ze heeft betaald; een contract opstellen waarin staat dat je d'r paard in beslag kunt nemen als ze weer niet betaald.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:24

TwistFire schreef:
hej hej,
bij ons gaat het zo, niet afbetalen, is paard buiten vastbinnen.. oke wel in de schaduw, geen stro, geen stal, geen hooi, eten uit een emmer (geen water vergeten), geen toegang tot de rijbanen, moet maar gaan wandelen. klein beetje geduld is er teveel aan, ik denk dat je genoeg geduld hebt gehad nu!! zelf volgens de wet mag je dit doen, je mag het paard niet vand e eignaar weghouden zonder contracten, maar je mag het domein wel een heel eind verkleinen voor die persoon.
xx
michelle

In België mag dat misschien; in NL is het dierenmishandeling waar een vette boete op staat!
Voor TS: Je MOET in dit geval bepaalde stappen ondernemen, voordat je recht van spreken hebt. Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering (die niet hebben is een doodzonde!!!) of een advokaat en laat je goed voorlichten welke stappen je moet nemen. Het punt is namelijk dat wanneer je niet de juiste stappen in de juiste volgorde neemt, je mogelijk al je rechten verspeeld!!
Wat men hier zou doen, geloven of denken speelt geen rol, de wet is je enige machtsmiddel; pas dat correct toe!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:30

Ik ben geen jurist, maar ik weet wel dat als je niets op papier hebt staan, juridische stappen lastig zijn.

Schriftelijk dossier opbouwen. Dus schriftelijk sommeren tot onmiddellijke betaling over te gaan.
Zijn de vorige betalingen per bank gedaan? Dan heb je bewijs dat er sprake is van betalingen/overeenkomst.

Houd de eer aan jezelf en zorg goed voor het paard: het paard kan er niets aan doen. Je zou wel de dochter de toegang tot het erf kunnen ontzeggen totdat er betaald is of een goede betalingsregeling afgesproken is.

luna81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:37

toegang tot het erf ontzeggen kan je wel doen maar iets toeeigenen kan helaas nooit. of dit nou in een contract staat of niet. het paard blijft van de eigenaar. maar volgens mij als jij hun de toegang verbied op jou terrein kunnen ze niet bij hun paard en kunnen ze hem niet meenemen. is dit misschien huisvrede breuk?

Merel007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:46

hoi,

Lijkt me vreselijk zo achter je geld te moeten leuren, maar ik zou inderdaad zorgen dat je alles op papier hebt. In eerste instantie zou ik hen een aangetekend schrijven versturen, een officiële aanmaning van het verschuldigde bedrag. Meestal schrikken ze hier toch wel van.

Ik heb trouwens een artikel gevonden dat interessant kan zijn voor jou wat nu wel en niet kan: http://www.ncrv.nl/upnh/ZsbnjrkHwS_S10b.1916_Paard_in_de_gang.doc

Het is een soortegelijke zaak die voorgekomen is voor de rijdende rechter. Mss heb je er wel iets aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:21

die rijdende rechter zaak is van onze stal, ik heb m indertijd ingediend bij de rijdende rechter. Knipoog

Lastig hoor om een goede oplossing te vinden, zorg dat je in gesprek blijft met de eigenaar en zodra je de centen in handen hebt zeg dan de stalhuur gelijk op.
Je kan ook proberen het paard ergens anders te stallen zodat ze het niet zomaar weg kan halen en als ze betaald heeft krijgt ze paard weer terug.
Je mag je het paard niet toe-eigenen of verkopen om de rekeningen te belaten, dan ben je in overtreding en krijg jij een proces aan je broek!
succes en mocht je meer willen weten over bovengenoemde zaak dan weet je me te vinden.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:14

ikke schreef:
TwistFire schreef:
hej hej,
xx
michelle

In België mag dat misschien; in NL is het dierenmishandeling waar een vette boete op staat!
Voor TS: Je MOET in dit geval bepaalde stappen ondernemen, voordat je recht van spreken hebt. Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering (die niet hebben is een doodzonde!!!) of een advokaat en laat je goed voorlichten welke stappen je moet nemen. Het punt is namelijk dat wanneer je niet de juiste stappen in de juiste volgorde neemt, je mogelijk al je rechten verspeeld!!
Wat men hier zou doen, geloven of denken speelt geen rol, de wet is je enige machtsmiddel; pas dat correct toe!!

Weet je het is helemaal geen dierenmishandeling, en zelf in nederland is het je volste recht om eigendommen te ontzeggen aan klanten die zich niet aan de voorgeschreven regels van in dit geval het pensioen te houden. en aan gezien het dier eten, water, een plaats in de schaduw, nog steeds toegang tot weide krijgt en beweging is het GEEN dierenmishandeling.
en het dier zou niets tekort moeten komen, aangezien dat de plicht van de eigenaar is, als de eigenaar er dan ook niet naar komt kijken, dan is het inderdaad dierenverwaarlozing... voor de eigenaar!!!!!

xx
michelle

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:34

Gewoon opbellen, dat ze nog 1 kans heeft om binnen zoveel tijd te betalen, niet? De deurwaarder. Volgensmij kost jou dat niks hoor. Dat is voor die klant. Je kan ook naar hun toe gaan, een (nieuw) contract opstellen, en als ze dan niet betaalt bijv. het paard je toeeigenen. WIj hebben ook een bedrijf aan huis, dus ik spreek uit ervaring, er is niks ergers voor een eigen baas dan klanten die niet betalen!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:41

Een slot op de stal doen totdat ze betaald heeft en dan meteen het terrein afsturen met paard en al.
Je kunt haar tevens bellen dat haar paard verkocht wordt wanneer ze niet per direct betaald, misschien wordt ze dan wakker.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:45

Als je de deurwaarder inschakelt kun je de tegenpartij aansprakelijk stellen voor alle bijkomende kosten. Dat moet je dan wel op schrift zetten en dan aangetekend versturen. Als je dat bewijs op zak hebt kun je zo naar de deurwaarder stappen. Dan zou ik de deurwaarder een brief op laten stellen waarin staat: of geld of paard. Dat kan volgens mij wel.
In de tussentijd zou ik idd een slot op de stal doen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:45

Je kan ook zelf een incassobureau "opzetten". Een brief sturen met enveloppe/briefpapier van een incassobureau is vaak namelijk al imponerend genoeg om dat geld te krijgen.
Dan heb je dus geen kosten wat betreft de deurwaarder, maar wel 'n soort van dat effect.

Dit advies kreeg een kennis van me, zijn vrouw heeft een online kledingzaak, en sommige van haar klanten betaalden maar niet.

Als je een slot op de stal doet, en er breekt brand uit... Dat vergeef je jezelf nooit. Dan kun je beter een slot op een toegangshek doen, 's nachts, en overdag een slot op de wei (of het paard dag & nacht op de wei).

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:18

sorry, maar sommige dingen hier vind ik werkelijk te gék voor woorden!

ik snap dat je je geld wil, dat zou ik ook willen. hopelijk betaald ze snel! Knipoog

dit is als reactie op regels van sommige pensionstallen

als ik om wat voor reden dan ook niet betaal, je mag me wegsturen of wat dan ook, maar als je aan míjn paard komt dan ga ik door het lint! paard achter slot en grendel zetten? hoe zielig, paard buiten vastbinden? kan ik ook met jou. (jou bedoel ik niet jou maar dan mijn staleigenaar als dat zou gebeuren Tong uitsteken ) dit is iets tussen staleigenaar en paardeigenaar, hoe kan in vredesnaam dat paard er voor zorgen dat die eigenaar betaald? je wilt dat dier geen dak geven vanwege de eigenaar, maar doe het dan voor het dier zelf, of word daar niet meer aan gedacht? ik vind het echt belachelijk wat er in sommige pensoinstallings gebeurd Scheve mond

dit bedoel ik niet tegenover de TS (dus niet denken dat ik je aanval ofzo Tong uitsteken ), maar in het algemeen. de boodschap van mijn bericht voor de TS is wel, regel het alleen met de eigenaresse, stuur des noods de politie erop af o.i.d. Knipoog

achter slot en grendel in de wei enzo is niet zo erg, maar weet je zeker dat je het recht heb om dat te doen? het dier is niet van jou... ik heb van deze dingen werkelijk nog nooit gehoord. maar ik en mijn omgeving hebben er dan ook geen ervaring mee.

iig suc6! ik hoop dat je je geld snel krijgt!

gr mandy

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:33

Het is wel haar terrein, mandy13. Het is als een soort huurwoning: betaal je de huur niet, dan wordt je eruit gezet. Natuurlijk is dat met een paard lastiger, omdat geen enkele partij wil dat het paard de dupe wordt van het probleem.

Ik denk dat "paard op het land, eigenaar mag weer komen als er betaald is" de beste oplossing is, maar hiermee werk je wel de eigenaren tegen je in 't harnas. Als dochterlief thuiskomt met "ik mocht niet bij m'n paard!" zullen ze niet vrolijk worden. Daarom kun je 't beter van te voren aankondigen (desnoods 's avonds bellen dat 't vanaf morgen gebeurd).

Het lijkt mij duidelijk, dat TS in ieder geval minder aardig moet worden Knipoog

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:38

Hester schreef:
Het is wel haar terrein, mandy13. Het is als een soort huurwoning: betaal je de huur niet, dan wordt je eruit gezet. Natuurlijk is dat met een paard lastiger, omdat geen enkele partij wil dat het paard de dupe wordt van het probleem.

Ik denk dat "paard op het land, eigenaar mag weer komen als er betaald is" de beste oplossing is, maar hiermee werk je wel de eigenaren tegen je in 't harnas. Als dochterlief thuiskomt met "ik mocht niet bij m'n paard!" zullen ze niet vrolijk worden. Daarom kun je 't beter van te voren aankondigen (desnoods 's avonds bellen dat 't vanaf morgen gebeurd).

Het lijkt mij duidelijk, dat TS in ieder geval minder aardig moet worden Knipoog

ja dat lijkt me wel een goede oplossing, wat jij zegt is idd wel zo: het is haar terrein, ik wist alleen niet dat het mocht eigenlijk Tong uitsteken maar vastbinden vind ik wel dierenmishandeling Bloos

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:39

hester, dat is niet waar, betaal je de huurverhoging niet dan wordt je niet je huis uitgezet, ook daár zijn procedures voor!

en je het paard toe-eigenen mag niet, dat hebben we ook bij de hand gehad en dat mag niet.

pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:46

natuurlijk mag het paard er nimmer de dupe van worden, dat is duidelijk, vastbinden is zeker geen optie, het achter slot en grendel zetten wel, ik bedoel dit niet in de letterlijke zin van het woord, maar inderdaad dat de eigenaren er niet meer bij kunnen.
ik heb de eigenaresse alweer diverse malen gebeld, ik vond het advies om ze het terrein voorlopig te ontzeggen een goed idee.
ze voelt natuurlijk al nattigheid en neemt niet op. vanavond probeer ik het weer, desnoods met een smsje. en hoe banketstaaf ik het ook vind voor de dochter, denk dat dit de enige manier is.
het paard staat dag en nacht op de wei en ik zal er voor waken dat ze voorlopig daar blijft staan dus.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:58

cissy schreef:
hester, dat is niet waar, betaal je de huurverhoging niet dan wordt je niet je huis uitgezet, ook daár zijn procedures voor!
Huurverhoging is iets heel anders dan de huur niet betalen imo. Deze paardeneigenaren hebben tijdelijk een huurverlaging gekregen, om financieel rond te kunnen blijven komen. Nu is de huur weer normaal, en moet de opgebouwde achterstand bijbetaald worden.

Onze huisbaas zal ons niet zomaar op straat zetten - zij moeten er talloze procedures voor doorlopen. Maar dat zullen ze dan ook zeker doen, als wij de huur niet betalen (of overlast bezorgen).

Wat betreft de procedures in dit geval: eigenaar weghouden bij paard lijkt effectief, maar is vast niet officieel. Als je denkt dat deze methode niet zal werken (de aso's komen hun paard wel jatten, bij wijze van spreken) dan kun je 't beter via de rechtsbijstand regelen...