paspoort in bewaring geven pensionstal? (mail aan PVE)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

paspoort in bewaring geven pensionstal? (mail aan PVE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 23:32

Ja op Bokt lees je nog eens wat...dat je je paspoort in bewaring moet geven bij je pensionstal.
Ik kon het niet geloven en heb het dus zelf nagezocht. En ja hoor... ik kon het dus niet laten om een mail te sturen naar het PVE:
Citaat:
Ik las tot mijn stomme verbazing dat ik het paardenpaspoort bij de pensionstalhouder in bewaring moet geven. Dit staat in uw document
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... houder.pdf

Betekent dat dat de pensionstalhouder gezien wordt als de houder van mijn paard?
En als hij de houder is, mag hij dan ook de niet-slachtverkaring invullen? Er staat immers, dat dat mag worden gedaan door de houder (er staat hier niet 'eigenaar').

En hoe moet dat dan als je heel vaak met je paard in de trailer op pad gaat? Of dagelijks een rondje gaat buitenrijden of mennen? Immers mag je je paard ook niet vervoeren of verplaatsen zonder paspoort (en ook het mennen of buitenrijden staat niet bij de uitzonderingen) en het is onuitvoerbaar om elke keer de pensionstalhouder te vragen om het paspoort uit de kluis te halen en terug te leggen en elke keer weer een verklaring van ontvangst te regelen...
Op deze manier kan bovendien heel eenvoudig onenigheid ontstaan over bij wie het paspoort nu eigenlijk is!

Wat vinden jullie? En hebben jullie je paards paspoort ook afgegeven of zouden jullie dat doen als de stalhouder daarom vraagt?
(mijn eigen stalhouder, een particulier, wil hem niet eens hebben)

TurboTinker

Re: paspoort in bewaring geven pensionstal? (mail aan PVE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:33

Mijn paspoort ligt hier gewoon thuis,
En laat ik ook zeker niet op stal liggen.

Er hoeft maar 1 verkeerde te komen, of je staleigenaar die niet te vertrouwen is.. (nu heb ik een top stal hoor, met super eigenaren) Maar ik wil die documenten in eigen handen houden.

You never know..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:36

Ik denk dat degene waar mijn paard staat, 'm ook niet wil hebben.

Als de VA komt voor de enting dan laat ik m'n paspoort er achter en de volgende dag neem ik deze weer mee naar huis.
Zo is het een ieder z'n verantwoording, en ben je als eigenaar zelf verantwoordelijk voor het paspoort van je dier.

Ik vindt dan ook niet dat een pensionhouder deze in bewaring hoort te hebben (misschien hooguit een kopie), voor als er controle komt.
Mocht de houder niet zo netjes zijn dan kan het maar zo wezen dat je paar van de 1 op andere dag wordt verkocht, hij/zij heeft dan immers paard EN papieren.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:37

Ik sta op een stal met ongeveer 350 paarden. En iedereen heeft zijn paspoort fijn thuis liggen. Anders zou de eigenaar een administratief medewerker voor de paspoorten aan moeten gaan nemen. Bovendien, en ik vertrouw de goede man daar niet van, hou ik het liever zelf.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 23:51

350 pensionpaarden...inderdaad dan mag je wel een fulltime bemand paspoortloket inrichten! :list: 8)7

Ik zal het antwoord van het pve hier zeker plaatsen!

Eldert61

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:00

Ons paspoort ligt bij ons in de auto wij gaan veel met ons paard op pad.
Maar als ons paard geënt moet worden geven we het paspoort aan de stal eigenaar.
en dat gaat in goed vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:04

ik heb de paspoorten thuis liggen, als de da komt voor entingen geef ik ze af en krijg ik ze daarna weer terug. Ik ben de eigenaresse van die 2 paardjes dus documenten en papieren etc wat te maken heeft met mijn paarden liggen bij mij thuis ;)
Lijkt me erg logisch ;)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:04

paard en toebehoren, en dus paspoort, is van mij. Mocht de staleigenaar ook maar een idee krijgen om er iets mee te doen zit jij met de gebakken peren. Ik zou dus nooit het paspoort in bewaring stellen door pensionhouder. Tenzij mijn paard geent moet worden en ik daar persoonlijk niet bij aanwezig kan zijn. Verder heb ik mijn paspoort wél altijd op stal liggen, voor spoedgevallen etc.
Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van de PVE.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:05

Paspoort blijft bij mij. Geen discussie mogelijk. Hoe goed ik een pensionstal eigenaar ook ken/vertrouw. Het is MIJN paard dus dat paspoort ligt ook bij mij.

Hij kan hooguit een kopietje krijgen als hij dat zo graag wil. Eerlijk gezegd is dit nog nooit eerder aan mij gevraagd. Maar goed ook want ik lach hem in zijn gezicht uit :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:07

Die van mij ligt eigenlijk altijd op stal (in mijn kast overigens). Ik heb een kopie van mijn paspoort gegeven (daar werd om gevraagd toen ik daar kwam staan). Mijn paspoort ligt weleens een aantal weken bij de pensionhouder, omdat we elkaar niet zo vaak zien en ik het paspoort na het enten altijd persoonlijk terug krijg :j.

Overigens zou ik het zo aan haar geven hoor, vertrouw het compleet. Echter is het lastig om elke keer het paspoort te vragen als ik weg wil ofzo. Nah, ik houd het maar lekker zelf :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:08

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:09

paspoort blijft bij mij, enting ben ik altijd bij aanwezig omdat mijn merrie tript en ik die dus niet uit handen geef

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:09

Oh ik zou het idd ook zo overhandigen aan de pensionhoudster :j, zeer betrouwbaar en lief mensje echt :j
Maar zoiets hoort bij de eigenaar van het paard vind ik. het zijn belangrijke papieren :j ALS er dan al wat gebeurt kan je alleen jezelf aansprakelijk stellen :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:10

Bij mij ligt het paspoort ook thuis.
Wel laat ik het op stal als de DA komt voor entingen, omdat dat meestal gebeurd als ik op school ben.
Maar het is bij ons zeker geen kwestie van niet vertrouwen van de stal eigenaar. Maar meer omdat we weleens op zeer korte termijn (lees, dezelfde dag) nog beslissen om weg te gaan met ons paard. En dan kan ik het paspoort gewoon meteen thuis pakken. Wel zo handig.

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:18

Dat van mij ligt ook thuis tegenwordig weet je het nooit ..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:23

ik geef hem ook niet af

bij de opfok moest je hem ook afgeven maar zelfs dat deed ik niet want je komt maar eens per zoveel tijd en beestje kan bij wijze van spreke zo verkocht worden
ik zeg niet dat alle eigenaren dat doen,maar je zal maar net een woordenwisseling hebben gehad en hij een kwaaie mood....

neuh ik vertrouw andere mensen niet zo snel met persoonlijke bezittingen

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:27

Mijn paspoort ligt altijd bij mij achter in de auto, zodat ik hem altijd heb als ik met de trailer rijd.
Ik ben vorig jaar hier in Haaksbergen aangehouden op chip controle van de paarden die in de trailer stonden, ik was net onderweg naar de manege.
Het rijbewijs en mijn id kaart had ik niet eens bij mij en ik had de gordels ook niet om het interreseerde ze niets het ging alleen om paspoort en chip controle.
Wat een geluk had ik. ;)

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:30

Het paspoort van mijn pony ligt gewoon thuis hoor!
Als de paarden de jaarlijkse intentingen krijgen geven de meeste mensen het paspoort van hun paard of pony aan een stalgenootje die er dan bij is. Dan krijg je het paspoort gewoon de volgende dag terug.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:50

ben heel benieuwd naar het antwoord wat je krijgt.
ik bewaar de paspoorten ook gewoon thuis, niet dat ik de pensionhouder niet vertrouw, maar denk dattie gek zou worden als we elke keer langs komen om die dingen op te halen en weer in te leveren. nee hoor vind het wel zo makkelijk zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:57

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:00

bij ons op de pensionstal is het verplicht om een kopie van het paspoort op de 1e dag bij de eigenaar af te geven. Het is de blz waar ook het chipnummer op staat

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:38

Die van mij ligt gewoon bij de eigenaar van de pensionstalling.
Wat ik ergens wel grappig vind om te lezen is dat veel mensen de pensioneigenaren niet vertrouwen met een hoopje papier, maar wel met de dagelijkse verzorging en het welzijn van je paard. Ergens vind ik dat erg krom.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:42

wessjuhh schreef:
Die van mij ligt gewoon bij de eigenaar van de pensionstalling.
Wat ik ergens wel grappig vind om te lezen is dat veel mensen de pensioneigenaren niet vertrouwen met een hoopje papier, maar wel met de dagelijkse verzorging en het welzijn van je paard. Ergens vind ik dat erg krom.

Ik denk dat bij de meesten dit niet het probleem is. Ja, ik vertrouw de pensioneigenaar volledig.
Hij vertrouwt mij ook.
Mijn pony staat bij hem, zijn pony staat bij mij (snappen jullie het nog?)
Maar we hebben de paspoorten van de dieren gewoon ieder thuis.

Er zitten natuurlijk foute bij, maar daar mag je eigenlijk niet van uit gaan.
Ook ivm eventuele diefstal (wat hier in de buurt afgelopen maand nog is gebeurd) is het verstandig zo weinig mogelijk paspoorten op 1 plek te hebben liggen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:43

Ik heb zelf het paspoort maar ben dan ook de staleigenaar en paardeneigenaar.
Afgeven zou ik niet doen, mede omdat een van mijn paarden ooit te koop heeft gestaan (advertentie gezet door pensionhouder) en met paspoort verkoopt net iets makkelijker.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:20

Paspoort hoort nog altijd bij het paard en niet bij de eigenaar. Mijn paarden worden dus vergezeld met de paspoorten. Heb mijn paarden op 2 adressen staan, en heb hier geen enkel paspoort in huis liggen, enkel de kopieën van de paspoorten heb ik zelf in huis. Op het moment dat er met spoed iets moet gebeuren en ik er op wat voor een reden ook niet bij kan zijn, kan er ook altijd gehandeld worden.