Waar moet ik opletten als ik een paard ga kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max_ruiter

Waar moet ik opletten als ik een paard ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:54

Hallo,
ik ben een tijdje opzoek naar een eigen paard!

Ik heb er een aantal gevonden en met de eigenaren gemailt en heb een afspraak gemaakt voor zondag om te gaan kijken bij een paardje.

Ik heb met dat meisje gebelt, en gemailt en ga dus zondag kijken....
Als ik gelijk een goed gevoel heb ga ik later nog een keer kijken, maar als ik de klik enz. niet gelijk voel blijft het bij die keer.

Nu is mijn vraag waar ik presies op moet letten?

Ik weet al het een en ander, alleen ik kan altijd nog wat bij leren.

Als ik een goed gevoel heb en hem wil kopen laat ik het paard natuurlijk eerst keuren!!

Gr.

Sim

Re: Waar moet ik opletten als ik een paard ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:56

EA GZ diensten -> TAO

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:00

In ieder geval je ouders meenemen.
En indien mogelijk iemand die er verstand van heeft. En dan niet zomaar een meisje van de straat geplukt die ''denkt'' dat ze met haar manege- en verzorgpony ervaring wel een paard kan kopen.

Probeer zelf alles te doen met het paard.
Zelf uit de box halen, poetsen, opzadelen.
Zo weet je direct hoe een paard overal op reageert.
Daarna liet ik het paard altijd even voorrijden, en ging zelf kritisch naar de gangen etc kijken.
Sleept het dier met de achterbenen, loopt het regelmatig etc etc.
Daarna ging ik het paard zelf rijden om te ervaren.

Mocht het je wat lijken, dan inderdaad meerdere malen heen gaan, mocht het dan nog goed lijken doe je er inderdaad verstandig aan te laten keuren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:02

O ja, en neem ook een cap mee.
(Gezien je foto's in je berichtengeschiedenis)
Je weet nl nooit op wat voor paard je terecht komt....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:03

Als je deze vraag stelt is prioriteit nummer een iemand meenemen die verstand van zaken heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:05

Er is al eerder aangegeven dat je iemand mee moet nemen die er verstand van heeft.
Verder kijken of het dier echt niet eerder is gelongeerd die dag, of is gereden.
Blijf erbij als het dier wordt gezadeld.
Voldoet het dier echt aan je verwachtingen? Heb je een duidelijk beeld van je verwachtingen?
Laat het dier eerst voorrijden voordat je erop stapt. Cap op en bodyprotector aan.
Kun je het dier op proef krijgen? Gaat de verkoper akkoord met een proefperiode? Keuringen? Laat keuren, klinisch en roentgenologisch. Laat bloed afnemen om te kijken of het dier misschien is gedrogeerd.

En vooral, laat je niet pushen tot het nemen van een beslissing op het moment dat je bij het paard gaat kijken. En bedenk: geen hand vol maar een land vol.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:07

Cassidy schreef:
En vooral, laat je niet pushen tot het nemen van een beslissing op het moment dat je bij het paard gaat kijken. En bedenk: geen hand vol maar een land vol.

Al is het soms knap lastig.

Het 1ste paard kan het helemaal zijn, maar ga ook eens bij een ander paard kijken.
Zo weet je iig het verschil, en kun je misschien een betere keuze maken of het 1ste paard wel echt het juiste is.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:39

Ik zou zeggen:
- ga meerdere keren kijken en rijden
- ga meerdere paarden testen (ook op verschillende plaatsen)
- laat het paard zeker röntgenologisch keuren!! (door een dierenarts die je kent of je eigen dierenarts, niet door de dierenarts van de eigenaars)
Bij een volledige keuring (ook bloed afnemen!!) weet je echt alles. Het kost misschien wel meer geld, maar zo voorkom je latere problemen!
(ik spreek uit ervaring)

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:27

Bedankt voor je reactie, maar over het keuren weet ik alles al!;)

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 02:21

Ja en neem ook iemand mee die er verstand van heeft. Echt verstand bedoel ik dan . Ik heb in juni een paardje gekocht, en het is banketstaaf om te zeggen maar wel een ;miskoop geweest. Ben al veel geld kwijt aan da kosten.
Maar goed het is me eigen stomme schuld geweest. Maar wil je er wel voor behoeden in ieder geval :)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 02:35

Tip: Kom eigenlijk een uurtje te vroeg. Als het paard/de pony dan in een paddock staat, of gelongeert wordt, dan weet je dat het vaak foute boel is

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 02:40

lieziej schreef:
Tip: Kom eigenlijk een uurtje te vroeg. Als het paard/de pony dan in een paddock staat, of gelongeert wordt, dan weet je dat het vaak foute boel is

Dat hangt natuurlijk wel van de situatie af, sommige paarden staan met dit weer elke dag in de paddock(sommige paarden staan gewoon sowieso elke dag in de paddock). Als er meerdere paarden in de paddock staan gaan er toch nog geen alarm bellen rinkelen.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 02:56

liedje89 schreef:
lieziej schreef:

Dat hangt natuurlijk wel van de situatie af, sommige paarden staan met dit weer elke dag in de paddock(sommige paarden staan gewoon sowieso elke dag in de paddock). Als er meerdere paarden in de paddock staan gaan er toch nog geen alarm bellen rinkelen.

Nee nee, maar mijn ouders (toen ze jaren geleden gingen kijken voor een pony voor mij) troffen een pony aan in een bak/paddock die volledig opgejaagd werd, en ze schrokken dat mijn ouders er al waren. Mijn ouders wilden vooral een rustige pony. En zoals dit beest tekeer ging... :n

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:04

En wanneer denk je dat je je paardje gaat kopen? leuk hoor! Succes verder :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:09

Kijk goed hoe de eigenaar met het paard omgaat en hoe het paard zich gedraagd bij de eigenaar.
Ga een tweede keer langst bij elk paard maar dan onaangekondigd, dan zie je soms het verschil tussen een paard dat wel of niet iets heeft gekregen om rustig te zijn.

talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:23

Probeer iemand mee te nemen die er echt verstand van heeft.. en niet kijkt naar van.. ach hij/zij heeft wel een leuk koppie...
Vereniging eigen paard heeft ook aankoopbegeleiders..
Volgens mij hebben ze ook filmpjes waarin uitgelegd word waar je op moet letten

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:24

lieziej schreef:

Waarom zou het foute boel zijn als een paard in een paddock staat? Dat snap ik niet echt :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:31

xKatjj schreef:
lieziej schreef:

Waarom zou het foute boel zijn als een paard in een paddock staat? Dat snap ik niet echt :')

Als de rest van de stal binnen staat zou je je natuurlijk af kunnen vragen of het paard niet even in de paddock is geknalt om hem even flink moe te maken voor de bezichtiging. (Als je het volgende bericht van lieziej had gelezen had je kunnen lezen dat dat zo was toen zij gingen kijken , alleen toen waren ze nog bezig met jagen)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:38

Ja dat heb ik gelezen, maar dat betekent niet dat dat bij alle paarden zo is. Ik zou mijn paard ook graag naar buiten willen hebben en als de rest van de stal dat niet heeft, zou ik dat nog doen. Het kan altijd gebeuren, maar het betekent niet dat het bij iedereen zo is als het paard in de paddock staat.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:46

ga ook als het paard niet helemaal is zoals jij wilt nog een keer lang elk dier kan een keer z'n dag niet hebben ik ben op dit moment ook aan het kijken en heb denk ik de ware gevonden maar die was de 1e dat ik daar was veel minder leuk dan dat hij eigenlijk normaal was dus hij had toen gewoon geen zin om te lopen dus altijd een 2e keer gaan en desnoots nog vaker

je kan ook een proeftijd nemen zodat je niet gelijk aan het paard vast zit als het blijkt toch problemen met zich mee te brengen wat zich pas later uiten

suc6

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:12

Proeftijd is echt een aanrader idd!
Dat hebben wij ook gedaan. We hadden het paard een week op stal, reed echt prima, harstikke braaf beest. Maar door de proeftijd zijn we er wel achter gekomen dat het paardje luchtzuigt.
Let ook op stalgebreken enz!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:51

Cassidy schreef:
Er is al eerder aangegeven dat je iemand mee moet nemen die er verstand van heeft.
Verder kijken of het dier echt niet eerder is gelongeerd die dag, of is gereden.
Blijf erbij als het dier wordt gezadeld.
Voldoet het dier echt aan je verwachtingen? Heb je een duidelijk beeld van je verwachtingen?
Laat het dier eerst voorrijden voordat je erop stapt. Cap op en bodyprotector aan.
Kun je het dier op proef krijgen? Gaat de verkoper akkoord met een proefperiode? Keuringen? Laat keuren, klinisch en roentgenologisch. Laat bloed afnemen om te kijken of het dier misschien is gedrogeerd.

Helemaal waar.
Ben er ook bij als het dier uit de stal wordt gehaald.Op proef doen veel mensen niet,Maar ga dan meerdere malen kijken en proberen. Als het een gereden dier is eventueel proberen op een vreemd terrein.Als het paard op wedstrijd heeft gelopen,checken bij de KNHS.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:05

Het paard is gekeurd ( goed gekeurd) en staat nu hier op stal:D:D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:22

Dus je hebt hem gekocht als ik het goed begrijp? :)
Gefeliciteerd!
Nu wil ik natuurlijk wel een foto zien he :j
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 24-01-10 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:22

Gefeliciteerd met je aankoop :D