Leasen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Leasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 11:31

Hoi,

ik ben heel benieuwd naar wat voor jullie het leasen van een paard inhoudt: wat betalen jullie, hebben jullie bv een contract, wat zijn de regels (ook wat betreft evt verkoop door huidige eigenaar)?

Alvast bedankt!

Denise_84

Re: Leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:38

Ik vind leasen altijd een vreemd woord voor een paard maar het is natuurlijk wel zo. Ik lease nu al zo'n 12 jaar bij een stal. Eerst een pony, nu sinds 6 jaar een paard.

Kosten voor mij zijn €155 maar ik betaal zelf hoefijzers en inentingen. De rest wordt door de eigenaar betaald. In vergelijking tot iemand met een eigen paard zijn er in mijn geval geen verschillen. Het enige dat ik niet zelf doe is voeren, verder ben ik er iedere dag. Rijden, mesten etc. Ik rijd tevens wedstrijden, springles, priveles, (eigen kosten uiteraard) en ga regelmatig naar het bos of strand. Alle verantwoordelijkheid ligt bij mij.

Uiteraard heb ik in principe weinig zeggenschap over het paard, wanneer iemand het paard wil kopen wordt hij verkocht. In de praktijk denk ik echter dat het wel los zou lopen.

Tot slot hebben we geen contract maar goede mondelinge afspraken. Zo ben ik bijvoorbeeld 2x een half jaar op reis geweest, deze periode heb ik gewoon doorbetaald en vervanging geregeld.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

bad_eendje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:39

haai, ik hem ook een lease paard "gehad" en betaalde hiervoor een maandelijks bedrag. dat was 65 euro voor 3 dagen in de week. dus 12 dagen in de maand, ik mocht er mee rijden, buitenrijden/wandelen, mee lessen, evt op wedstrijd als ik dat wilde. dus kortom erg veelzijdig. tegenwoordig vraagt men naar mijn idee te veel aan een verzorger kwa kosten. terwijl in wijze men een dienst verleend word.

bad_eendje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:40

ben je opzoek naar een leasepaard? het is wel belangrijk zoals denise_84 zegt, een schriftelijk contract hoeft er niet te zijn als er maar goede mondelige afspraken gemaakt worden zodat je beide weet waar je aan toe bent.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:44

Persoonlijk vind ik overigens €155 plus de bijkomende kosten niet veel. Paardrijden is een dure hobby, ga maar eens een paard kopen en stallen, dat kost je aan stalling alleen al €200.

Ik vind daarbij niet dat ik hen een dienst verleen maar mezelf. Voor mij is dit een goede oplossing, rijd momenteel op een Z1 paard in de M1 (bijna M2) tegen relatief lage kosten. Beschouw het paard echt als de mijne en zo wordt het door de eigenaar ook gezien.

Natuurlijk speelt er tussen de eigenaar en mij momenteel ook wel wat loyaliteit. Zij zullen hem niet actief te koop zetten aangezien ik ook al 12 jaar dagelijks bij hun op stal te vinden ben en altijd bereid ben te helpen.

In mijn geval een win-win situatie dus.

bad_eendje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:48

ligt eraan wat men te bieden heeft, maar somige mensen vragen minstens 100 euro voor 1 x in de week, dat vindt ik te veel en zal ik ook nooit doen. zoals jij verteld is dat inderdaad redelijk, ik haal dan uit je verhaal op dat je hem 7 dagen in de week doet?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:50

Ja ik doe haar 7 dagen in de week. Als ik zelf niet kan regel ik dat iemand anders het doet. Wat betreft rijden ligt de keus volledig bij mij. Ik kan 7 dagen rijden maar kan ook 1 dag rijden. Ik rijd gemiddeld 5 x per week en regelmatig wedstrijden.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 11:51

Ik had een heel antwoord getypt maar dat lijkt verdwenen...?! :D
Maar goed, wij leasen dus een paardje wat betekent dat alleen wij haar berijden en ze mag niet meer in de lessen gebruikt worden (hoera!!!). Wij betalen ong 225 aan stalling (2x voer, kuil per dag en 1x baal vlas pw inbegrepen), de overige kosten zijn voor onze rekening. Ben heel benieuwd naar andermans ervaringen, hoeveel jullie betalen en of er uberhaupt (standaard?) contracten bestaan voor het leasen. Het woord leasen vind ik ook een beetje vreemd, ik beschouw haar gewoon als mijn eigen paard.

bad_eendje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:52

okay dan, ja dan is het goed te doen..

maar om even terug te komen op de ts. kijk een beetje rond, vooral veel vragen en goede afspraken maken, ik vraag ook altijd eerst of ik 2 tot 4 weken op proef kan komen zonder te betalen om e zien of het uiteindelijk wel of niet klikt met paard en/of eigenaar

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:58

Het is echt een heel lastig verhaal, een beetje een grijs gebied zeg maar.

Voor €225 excl. de bijkomende kosten zoals hoefijzers, inentingen, wormenkuren, DA zou ik persoonlijk overwegen een eigen paard te kopen. Mijn kosten komen gemiddeld per maand niet boven de €200.

Het voordeel van leasen is natuurlijk wel dat je ermee kunt stoppen wanneer je wilt... In mijn geval verwacht ik niet op korte termijn te willen stoppen maar toch.

bad_eendje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:14

ervaring doet leren, zeg ik altijd maar

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:25

Ik lease ook een pony nu zo'n 2,5 jaar! ik betaal 95 euro in de maand en mag er alles meedoen! ik ben de enige die erop rijdt. zelf betaal ik wel de ijzers en ik heb les.

Ik vind het echt ideaal! want het is gewoon mijn eigen pony!

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:38

Ik heb een paard geleased bij ardesch in lemele, misschien is het wat?

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:20

Ik leas ook een paard.
en betaal daar 50 euro per maand voor..
en als de hoefsmid komt 60 euro.
Ik mag er alles mee doen als ik maar voorzichtig doe

bad_eendje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:23

nou dat vindt ik heel redelijk ook kwa bedrag :)

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:30

Pfoe.. een heel aantal hier komen toch wel erg goedkoop uit. Ik had een leaspaardje, maar dat was telkes maar voor een paar maandjes in het jaar rond de vakantie. Dan was het wel vrij duur, omdat het een heel stuk goedkoper is wanneer je aan een stuk door least bij ons maarja.

Ik geloof dat ik rond de €225 per maand betaalde, ik hoefde zelf helemaal niks te doen, behalve natuurlijk poetsen en rijden kon iedere dag. Ik deed dan 1x in de week lessen, daar betaalde ik wel zelf voor. Tijdens het leasen was ie dan helemaal voor mij alleen en reed er ook niemand anders op (tenzij ik dat zelf geregeld had). Wedstrijden deed ik niet en bosritten af en toe.

Deze "regels" waren gewoon algemeen bekend, dus ik had ook geen contract en als er dan toch iets was wat ik wilde bespreken kon ik het altijd vragen.

bad_eendje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:32

neem aan dat dit da op een manege was? en niet partikulier? dan betaal jenamelijk vaak gewoon de stallingskosten. en je lessen

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:37

Bij ons op de manege kan je ook paarden leasen en het bedrag is daar €325 per maand.
Hierbij zijn alle dressuur groep lessen inclusief, kortingen op evenementen (niet op wedstrijden) en buitenritten en hoef je voorderest niets te doen. Verder kan je gebruik maken van de rijbaan, wanneer deze vrij is. Kosten dierenarts en hoefsmid zijn voor rekening van de manege. Het paard staat geheel tot de beschikking van de leaser, wordt niet door de manege gebruikt in de lessen.
Wanneer je een paard wilt leasen krijg je een contract.

Als ik dit zo bekijk en jullie verhalen, is het op de manege best prijzig, maar je krijgt er denk ik ook aardig veel voor, wat vinden jullie??

bad_eendje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:40

ik vind 325 euro ook wel heel erg veel. daar stal je een eigen paard naar keuze op een goede 4 sterren manege stallen.

maargoed. bij elke manege is het anders, heir in de buurt is het op manege ook 225 euro geloof ik en dan lopen de paarden nog wel in de les, dus dat vindt ik ook wel erg duur. ik houd het wel bij partikulier :D

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:44

Ik heb een leaspaard voor 75,- per maand.
Ik mag er alles mee doen wat ik maar wil, Springen, lessen, buitenrit etc.
Ik mag zovaak rijden als ik wil, verder betaald de eigenaar alles; Hoefsmid, tandarts, voer etc.
Wel heb ik mijn eigen spullen er bij: Zadel,hoofdstel, setjes etc. dit was mijn eigen keuze, er zijn wel spullen bij.. Maar vind het fijner om mn eigen spullen te hebben, als ik wel een eigen paard heb ( binnenkort ) heb ik die spullen alvast.

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:48

ik heb ook ruim 1 jaar een pony geleasd voor 25 euro in de maand! dan ging ik ongeveer 4 keer in de week te rijden en mocht ook wedstrijden doen ver betaalde zij alles.
vind het gewoon een rare gang van zaken dat je iemand zo veek moet betalen terwijl jij de pony traint( of paard) maar 25 euro was nog te doen. achteraf dacht ik ze kunnen jou ook betalen omdat jij de pony voor ze rijd

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:18

VSW-->TAO

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:31

Ik lease Jewel inmiddels al weer een jaartje.
Ik betaal alle kosten behalve de onvoorziene DA kosten (dus wél entingen), verder betaal ik daarbovenop niet nog eens een extra leasebedrag o.i.d.
Gewoon alle gemaakte kosten en that's it.

We hebben ook een contract opgesteld, met een aantal basisdingen, en wat betreft verkoop hebben we vastgelegd dat ik recht op eerste koop heb, en een jaar geleden hebben we ook haar waarde van dat moment vastgelegd.
Mocht ze stijgen in waarde blijft de prijs voor mij toch altijd de afgesproken prijs, en daalt ze in waarde gaat de koopprijs mee omlaag.

Werkt prima voor mij tot nu toe, en het voelt gewoon als mn eigen :)

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:46

bad_eendje22 schreef:
neem aan dat dit da op een manege was? en niet partikulier? dan betaal jenamelijk vaak gewoon de stallingskosten. en je lessen

Is dit tegen mij bedoeld?
Dit was wel op een manege ja, want nu tussendoor les ik gewoon af en toe op die paarden die ik eerder geleasd had. Ik betaalde ook gewoon mijn lessen hoor (had ik trouwens al gezegd maarja), maar ik mocht wel gewoon dagelijks rijden.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:03

ik leas ook een pony 3/4 dagen in de week. het kost 125 euro en ik kan er alles mee doen. we hebben een grote binnenbak en ik mag buitenrijden. verder hoef ik geen da kosten, hoefsmid en eten te betalen. eigelijk heb je alleen maar het leuke om te doen!!:)