Hoe toon ik aan dat eigenaar ben van mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Hoe toon ik aan dat eigenaar ben van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 19:49

Nee, er is niets ergs gebeurt ofzo Haha!

Ik vraag me gewoon af hoe ik aan kan tonen dat ik eigenaar ben van mijn paard. Ik heb er een paspoort bij, geen papieren. In het paspoort staat alleen dat ik 1e eigenaar en fokker ben, maar er staat ook heel duidelijk bij dat het paspoort geen eigendomsbewijs is. Hoe toon ik dan aan dat ik dat ben, mocht dat ooit nodig zijn?? Of is dat niet aan te tonen?

cissy

Re: Hoe toon ik aan dat eigenaar ben van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:38

koopcontract (normaal gesproken, behalve dan als je zelf fokker bent, dan dekbewijs bijv) en rekeningen van dierenarts, hoefsmid stalling etc, die laten zien dat jij degene bent die ze betaald heeft. Papieren en paspoort zijn geen eigendomsbewijzen helaas.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:58

Wij hebben een pup met chip en die heb ik laten registreren op onze naam bij de databank volgens mij. Misschien dat zoiets ook genoeg is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:00

nee is helaas niet genoeg, dat kan ook verandert worden en is juridisch gezien geen eigendomsbewijs.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:03

idd de onderhoudsrekeningen en eventueel koopcomtract of dekbewijs ofzo

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:04

Klinkt heel krom, maar het als je het paspoort in bezit hebt ben jij de eigenaar. En uiteraard koopcontract, maar 9 van de 10 keer wordt er geen koopcontract getekend, zeker niet bij particulieren, vandaar dat ze de overgang van paspoort als overgang van eigenaar beschouwen, heb het laatst namelijk uitgezocht toen ik mijn paard kocht.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:06

Inderdaad, ik heb de kaart even nagekeken en er staat op dat het geen eigendomsverklaring is. Vreemd, je laat toch geen dier op je naam zetten die niet van je is?? Zou ik tenminste niet doen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:07

Silly1972 schreef:
Klinkt heel krom, maar het als je het paspoort in bezit hebt ben jij de eigenaar. En uiteraard koopcontract, maar 9 van de 10 keer wordt er geen koopcontract getekend, zeker niet bij particulieren, vandaar dat ze de overgang van paspoort als overgang van eigenaar beschouwen, heb het laatst namelijk uitgezocht toen ik mijn paard kocht.

nee, heb het zelf ook uitgezocht ivm me eerste paard .

Bij een andalusier moet je bijvoorbeeld een extra papiertje hebben met (castra de nogwat) jouw naampie erop. heb je dit niet ben je niet de eigenaar.

Dus idd koopcontract ,( of dekbewijs Lachen )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:08

flyfly, jij misschien niet, maar het gebeurt wel eens dat mensen vechten om het eigendomsrecht. Als je bijvoorbeeld in een echtscheiding zit en moet bewijzen of het paard van jou is of je man..... je zult maar een duur paard hebben!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:12

Misschien met een andalusier, maar bij KWPN is de paspoort jou eigendomsbewijs en die kan je ook op naam laten zetten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:15

betwijfel het of de rechter er ook zo over denkt
stel: als jij nou een paard hebt gekregen van je man en die staat op zijn naam en het verkoopcontract ook maar jij betaald de rekeningen van stalling en dierenarts en jullie gaan uitelkaar en moeten naar de rechter, dan krijg jij het paard waarschijnlijk.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:21

Dan scheelt het dat ik hem alleen heb, maar hoe wil je dan bewijzen dat het jouw eigendom is? zover ik weet zijn er geen echte eigendomsbewijzen, en de KNHS vertelde mij dat hij nu op mijn naam staat, dus van mij is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:27

dat zei ik al, door de rekeningen en betalingen van de stalling etc. degene die dus in het dagelijks onderhoud van hetpaard voorziet wordt gezien als eigenaar, niet degene die de papieren in zn handen heeft.
Zou mooi zijn dat als je papieren worden gestolen en je paard wordt overgeschreven..... ben je m kwijt!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:29

ja das waar inderdaad, ging nl wel erg gemakkelijk, goed dat ik het weet, dank je

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:30

Hmm, nu heb ik wel een vraag, er is geen koopcontract, want ik heb mijn pony laten chippen, daarvoor bestond hij zeg maar niet. En mijn moeder betaald alle rekeningen, en ze heeft een andere achternaam als ik, hoe toon je het dan aan?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:32

Nou ja als ik het zo begrijp zou je moeder dan de wettelijke eigenaresse zijn

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:42

jouw moeder is inderdaad wettelijk gezien de eigenaar, maar dat is bij een heleboel meiden die nog thuis wonen en een pony/paard van hun ouders hebben gekregen zo en daar is ook niks mis mee, daar krijg je verder ook geen problemen mee als je wedstrijden gaat rijden of zo.
Alleen als je ooit een juridische touwtrekkerij krijgt (wat gelukkig niet zo heel vaak voorkomt, vaak alleen bij flinke ruzie) dan heb je dus een potentieel probleem, maar zolang je moeder welwillend is is er helemaal niks aan de hand.

hosies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:44

aankoop bewijs.. paspoort.. alles bewaren gewoon wat je hebt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:51

hosies schreef:
aankoop bewijs.. paspoort.. alles bewaren gewoon wat je hebt

Paspoort is GEEN eigendomsbewijs!

Aankoop bewijs & rekeningen van bv dierenarts, hoefsmid en stalling zijn wel eigendomsbewijzen. I meen alleen wel dat je voor bijvoorbeeld stalling etc moet kunnen aantonen dat je het al meerdere malen hebt betaald. Maar weet niet 100% zeker hoe dat zit/.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 01:06

houder van het paard is eigenaar, houder betekent dat je aan moet kunnen tonen dat je het paard voor jezelf houdt. Dus idd wie betaalt de stalling en de smid en dierenarts maar ook wie voert het paard, mest het paard, kortom wie gebruikt het paard alsof het zijn paard is...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 06:59

Mijn paarden hebben een paspoort en een stamboom.
paspoort op het stallingsadres maar de papieren houd ik zelf in mijn bezit.
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat de eigenaar van een paard de rekening betaald.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:44

lisette en friesiszwart dat zou ook een bijrijder of een leaser kunnen zijn, zaak is dus dat goed op papier te zetten als wettelijke eigenaar!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:45

en wat te doen als je geen rekening ontvangt bij de smid en eigen weiland hebt dus ook geen maandelijks bedrag wat daarvoor afgeschreven word?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:59

dan moet je maar hopen dat je niet iemand anders hebt die voor jou de rekening betaald en van je gaat scheiden en het paard op-eist Clown
het aantonen van eigendom is alleen nodig in dat soort gevallen en dan kun je nog door foto´s bijvoorbeeld of getuigen aantonen dat het paard van jou is.
Gewoon in het dagelijks leven is het toch niet nodig om aan te tonen dat het paard van jou is, dat is alleen in uitzonderlijke gevallen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:02

Aantonen dat je eigenaar bent is niet zo zwart-wit. Paspoort of papier op je naam hebben is welliswaar een indicatie dat hij van jou is, maar geen bewijs.
In eerste instantie geeft het bezit van een paard het vermoeden dat jij eigenaar bent (de daadwerkelijke macht hebben over het paard en pretenderen dat je eigenaar bent).

Echter, iemand anders kan het aanvechten bij de rechter dat jij niet de eigenaar bent. Diegene die dat aanvecht zal dan moeten bewijzen dat hij eigenaar is.
Mocht het voor de rechter komen dan heeft deze een aantal aanknopingspunten: wie betaald de stalling, voer, dierenarts, hoefsmid (oftewel, het onderhoud), het paspoort, aankoopsbewijs, bewijs dat jij de fokker bent en eventueel overige dingen die zouden kunnen aantonen dat jij de eigenaar bent.
Dit geldt trouwens voor elk paard, ook voor de andalusier (misschien is dat is Spanje anders, maar volgens Nederlands recht zou een dergelijk papiertje ook slechts een indicatie zijn).
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 29-07-08 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt