Vorige eigenaresse heeft te hardnekkig met sporen gereden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaW

Vorige eigenaresse heeft te hardnekkig met sporen gereden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 16:15

Begin april heb ik een 13 jarige merrie gekocht bij een particulier.
Het beestje heeft Z gelopen en moest mij over mijn angst heen helpen.
Bij het kopen heb ik ook puur gekeken naar hoe braaf ze is. Ze is mooi rustig en niet al te vlot.

Nu zijn we een paar maanden verder en rijd ik haar met sporen. Onlangs had ik waarschijnlijk mijn spoor niet
goed omgebonden (te hoog) en na het rijden viel mij op dat ik aan 1 zijde de boel beschadigd had. Gelukkig niet
tot bloedens toe, maar er was wat haar weg en de plek was dus wat kaal.

Nadat we de plek goed bekeken hadden, zagen we dat de huid helemaal los zat (ter grote van een hand) ook aan de andere zijde.
Precies op de plek van de sporen, het was mij nog niet eerder opgevallen. Mijn instructeur zegt dat dit absoluut er al langere tijd
heeft gezeten en dus niet van de laatste paar maanden is gekomen.

Het kan ook niet mij komen, omdat ik mijn benen heel rustig houd en niet aan het prikken ben, ik krijg goed les en rijd al behoorlijk wat jaren op een vriendelijke manier.

Trouwens ook op de zweep is ze behoorlijk afgestompt, hierop geeft ze ook weinig reactie.
Wij vermoeden dat de vorige eigenaar, flink aan het "prikken" en "zwepen" is geweest.
Zo erg zelfs dat de huid rondom de sporen heeft losgelaten en niet meer kan aanhechten.

Is dit nu een verborgen gebrek? en kan ik hier nu nog wat mee?

Ik zal morgen een afspraak maken bij de dierenarts en ook om raad vragen.

celano

Re: Vorige eigenaresse heeft te hardnekkig met sporen gereden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:18

Nee, is geen verborgen gebrek. Niet verborgen namelijk, dit had je kunnen zien bij het proberen van het paard.

Maar wil je het paard terugdoen naar de verkoper, of wat is je doel hiermee? En wat verwacht je dat de de dierenarts zegt? Ik verwacht dat die zegt dat je een goede instructeur moet nemen (maar die heb je dus al).

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 16:35

Ik heb het paard klinisch laten keuren en de dierenarts heeft het ook niet gezien. Het is ook niet te zien. Pas als je de huid optilt dan merk je dat het los zit.

En wat ik ermee wil, weet ik nog niet...
Mijn opties doorlopen denk ik en dan bekijken wat te doen...

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:42

Volgens mij is het ook geen gebrek, en word er met een keuring ook niet naar gekeken.

Heb dit (gelukkig) nog nooit meegemaakt, zit er echt gewoon een stuk los huid met haar eroverheen? Sorry maar ik kan me er echt niks bij voorstellen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:44

Heb je hem van een particulier gekocht?

Ben echt bang dat jij 'niet aan je onderzoeksplicht als koper' hebt voldaan. Verborgen gebreken zijn meer dingen als luchtzuigen e.d. Als hij nu bijv een verrot straalbeen heeft is dat ook geen verborgen gebrek. Ook al kun je dat niet van de buitenkant zien, net als die plek die jij nu bedoelt.

Ik ben benieuwd of iemand anders hier nog iets over kan zeggen. Succes in ieder geval!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:45

kan me er ook niks bij voorstellen, heb je er geen foto van?

denk niet dat dit een verborgen gebrek is, je kan het allicht navragen bij een rechtswinkel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:08

AnjaW schreef:
Is dit nu een verborgen gebrek? en kan ik hier nu nog wat mee?

Niet echt een verborgen gebrek, lijkt me. En wat zou je er mee willen? Paard terugbrengen?
Persoonlijk zou ik de sporen en zweep maar eens een tijdje in de kast laten liggen en terug gaan naar de basis en dresuur weer leuk maken voor het paard. Werk bijvoorbeeld met pionnetjes en balken om oefeningen omheen te doen, wees speels zodat het paard er lol in krijgt, dan worden ze vanzelf weer actiever. Buitenritten kan hierbij ook helpen, vaak zijn paarden op een buitenrit zelf al wat meer voorwaarts.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:19

wel triest voor het paard zeg. voel je ook echt dat het los zit? ik krijg kippevel als ik er aan denk! maar is het paard ook zonder sporen gewoon te rijden? zou ik lekker zonder doen. succes verder.

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:21

Terug naar de basis zijn we nu ook mee bezig. Ik moet zeggen dat het niet meevalt omdat het paard absoluut niet voorwaarts is. Het paard is al 13 jaar door de zelfde eigenaar op "deze" wijze gereden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:32

AnjaW schreef:
Terug naar de basis zijn we nu ook mee bezig. Ik moet zeggen dat het niet meevalt omdat het paard absoluut niet voorwaarts is. Het paard is al 13 jaar door de zelfde eigenaar op "deze" wijze gereden.

Ik mag hopen dat ze er niet direct na de geboorte op is gaan rijden }>
Het vergt wat creativiteit om zo'n paard op een andere manier aan te spreken en te motiveren.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:50

Je hebt het paard nu dus 4 maanden. Ik zou om te beginnen je sporen weg laten en proberen om het paard echt goed aan je been te krijgen. Veel overgangen hierbij en als het goed reageert uitbundig belonen met je stem. En als het niet goed reageert een tik op de schouder en eventueel je stem erbij gebruiken. Een paard dat al een hele tijd met sporen gereden is zal er toch aan moeten wennen dat het nu wat anders gaat. Maar gun het de tijd. Je hebt haar immers nog maar net.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:00

Toch raar dat je het niet ieder hebt gezien met borstelen of zo , hier zie je wel doorgespoorde paarden (ik woon in Spanje) maar dat zijn meer littekens soort kleine sneetjes , maar meestal zijn ze dan juist heel erg voorwaarts want zijn als de dood dat je je benen er aan legt. Ook paarden die veel geslagen zijn zijn meestal als de dood voor een zweep en vluchten dan. Heb je nog contact met de oude eigenaar om eventueel te informeren ?

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:08

Het is nog niet eerder naar voren gekomen, omdat je het met borstelen niet goed kunt zien en tja als je er ook niet op let.. Je moet de huid echt optillen. Nu ik het weet ja.. dan zie je pas hoe erg het is.. Ik zal morgen wel een foto plaatsen, het is echt heel raar. Ik heb zoiets ook nog nooit gezien.

jus schreef:
Toch raar dat je het niet ieder hebt gezien met borstelen of zo , hier zie je wel doorgespoorde paarden (ik woon in Spanje) maar dat zijn meer littekens soort kleine sneetjes , maar meestal zijn ze dan juist heel erg voorwaarts want zijn als de dood dat je je benen er aan legt. Ook paarden die veel geslagen zijn zijn meestal als de dood voor een zweep en vluchten dan. Heb je nog contact met de oude eigenaar om eventueel te informeren ?

Ik heb nog wel contact met de oude eigenaar, maar ik wil haar nog niet hiermee confronteren. Waarschijnlijk zal ze dit ontkennen. Want het is ook een pismerrie en dat was ze ook niet bij haar.
Waratje schreef:
AnjaW schreef:

Ik mag hopen dat ze er niet direct na de geboorte op is gaan rijden }>
Het vergt wat creativiteit om zo'n paard op een andere manier aan te spreken en te motiveren.

Dat hoop ik ook niet voor haar }>
Ik heb vandaag weer zonder spoor gereden en het ging niet eens zo heel slecht, ze is wel super braaf en wil graag voor je werken.
Alleen is de diesel een beetje heeeeeel erg traag.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:06

Je hebt dit paard toch geprobeerd voor dat je het kocht? Dan had je toch al gemerkt dat het niet een van de vlotste was?
Misschien dat je nog iets kunt doen met het voer. Dat ze misschien net wat frisser is.

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 07:47

felicity schreef:
Je hebt dit paard toch geprobeerd voor dat je het kocht? Dan had je toch al gemerkt dat het niet een van de vlotste was?
Misschien dat je nog iets kunt doen met het voer. Dat ze misschien net wat frisser is.

Dat klopt, alleen was ik op dat moment juist erg blij dat ze niet zo voorwaarts was en ze was nog daarvoor door de eigenaar gereden.
Dat ze niet zo voorwaarts is, vind ik ook niet zo'n probleem. Dat lossen we wel op. Alleen dat ze op zo'n vreselijke manier gereden is, waardoor ze zulke plekken eraan over gehouden heeft. Dat zit me dwars!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:50

Wel een beetje apart, na enkele maanden zou dat toch al genezen moeten zijn lijkt me. Ook vreemd dat je er nu pas achter komt, want bij het poetsen, wassen en opzadelen valt zoiets normaal direct op lijkt me..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:53

Mijn merrie is vroeger ook altijd met zweep en sporen gereden en toen ze van mij werd
heb ik haar ook altijd op die manier gereden maar merkte wel dat ze er niet echt fijn op
reageerde. Ik ben op een gegeven moment bij iemand gaan lessen waar geen sporen gedragen
mochten worden alleen zweepje mee en ik kan haar nu dus echt heel fijn rijden zonder sporen en
zelfs ook zonder zweep. Als ik haar op de jusite manier "wakker" maak met rijden is ze zelfs
behoorlijk voorwaarts :) Dus met de juiste training is het echt mogelijk om het voor je paard weer
leuk te maken om aan het werk te zijn ;)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:58

jeetje, ik ben benieuwd naar de foto...

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:17

Mijne is ook niet echt voorwaarts (mij ging het daar ook niet om met het kopen), zweep reageert hij ook nauwelijks op en sporen heb ik heel eventjes geprobeerd gisteren maar is niet echt mijn manier met rijden, dus ik volg dit topic ook eventjes voor tips.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:39

Snap toch al niet waarom mensen sporen gebruiken om een paard voorwaarts te rijden?! Heb zelf ook een paard wat niet vooruit te branden is maar ga dan geen sporen om doen...Vaak ligt de fout bij de ruiter en niet het paard.

Ik zal toch is na de rijstijl gaan vragen van de vorige eigenaresse..verzin iets waardoor je antwoord op je vraag kan krijgen qua het sporen en zweep verhaal. Begin over dat je der niet voorwaarts krijg ofzo? Dan zal ze je vast "tips" geven ;)

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:58

bulck schreef:
Wel een beetje apart, na enkele maanden zou dat toch al genezen moeten zijn lijkt me. Ook vreemd dat je er nu pas achter komt, want bij het poetsen, wassen en opzadelen valt zoiets normaal direct op lijkt me..

Dit geneest niet meer, aan de bovenhuid zie je nl niets..
Met poetsen merk je ook niets, wassen ook niet..
Pas als je de huid verschuift of optilt dan pas merk je dat de huid helemaal los zit.
Zelfs de dierenarts heeft dit niet gezien..de verzekeringsinspecteur ook niet..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:01

Maar wat wil je hiermee vraag ik me dan af?
Ben je blij met het paard?
Waar maak je dan een probleem van..
Natuurlijk heeeeeel sneu voor dit paard dat dit gebeurd is maar daardoor ga je hem toch niet weg doen of is hij minder waard geworden :?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:10

hoe zeker weet je dat dit veroorzaakt is door sporen? Kun je niet voorzichtig aan de oude eigenaar vragen of dit misschien een oud litteken is oid?
ben benieuwd naar de foto

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:12

Ik ken wel een paard met ongeveer t zelfde probleem als dit, zoals t op papier klinkt. Ook op de sporen plekken losse huid. Maar, dit paard is DA bij geweest, heeft iets (vraag me niet wat) waardoor de huid snel loslaat op plekken waar beweging zit, en juist op de sporen is dit snel zo, waardoor vooral daar die plekken ontstaan zijn...
Ziet eruit alsof dier vreselijk doorgespoord is, maar valt dus in praktijk erg mee..

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:12

Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat na maanden het jou nu pas opvalt en na maanden het niet al genezen is.
Ik denk toch echt dat je naar jezelf moet kijken.
Je hebt je paard zeg je zelf bijna door gereden, maar je benen liggen wel stil.
Het is wel erg gemakkelijk de schuld bij een ander te leggen.