Gasveren vervangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Gasveren vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:21

Ik heb van de week gasveren besteld voor mijn trailer en dacht ze vanavond even snel te vervangen....

Niet dus.

De nieuwe veren zijn zo een 3mm te lang in rust toestand and ik krijg ze dus niet mooi voor het oogje. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar ga
krijgen?

Ik moet ze dus eigenlijk zo een 3 mm indrukken, maar ja, 125kg kom ik niet aan (zijn 1250N veren).

De veren zijn de juiste, hebben zelfs hetzelfde artikel nummer.

sportfokker

Re: Gasveren vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:46

Wij hebben ze vorige week LATEN vervangen voor 6 euro... Ben ik even blij!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:52

Tsja, niet zo een probleem, maar mijn trailer dealer zit een uur hier vandaan en had eigenlijk gedacht ze er zo tussen te zetten :-/

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:02

manic schreef:
Ik heb van de week gasveren besteld voor mijn trailer en dacht ze vanavond even snel te vervangen....

Niet dus.

De nieuwe veren zijn zo een 3mm te lang in rust toestand and ik krijg ze dus niet mooi voor het oogje. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar ga
krijgen?

Ik moet ze dus eigenlijk zo een 3 mm indrukken, maar ja, 125kg kom ik niet aan (zijn 1250N veren).

De veren zijn de juiste, hebben zelfs hetzelfde artikel nummer.

Daarom heb je dus bedrijven met ervaring die het doen, scheelt jouw een hoop ge...... :D
Ik stuur je wel even een pb ;)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:08

Heb je niet een klein hydraulisch krikje? Daar heb ik het mee gedaan, ging perfect!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:17

Nee heb ik niet. Maar stel dat ik die had waar zou ik die dan tussen moeten zetten om het simpeler te maken..?

De laatste keer dat ik hier naar de trailer dealer ging om 1 kabeltje terug in een kroonsteentje te duwen was ik meer dan 100 euro kwijt, dus daar wil ik best zelf even voor pielen :D

Alle hulp is welkom :D En bedankt alvast!

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:22

manic schreef:
Nee heb ik niet. Maar stel dat ik die had waar zou ik die dan tussen moeten zetten om het simpeler te maken..?

De laatste keer dat ik hier naar de trailer dealer ging om 1 kabeltje terug in een kroonsteentje te duwen was ik meer dan 100 euro kwijt, dus daar wil ik best zelf even voor pielen :D

Alle hulp is welkom :D En bedankt alvast!

Dan moet je een trailerbedrijf zoeken met hart voor het bedrijf en bovenal voor de klanten ;) dit slaat nergens op!!!! Als het je niet lukt rij je maar langs ons, we zetten de veren er gratis op voor je géén probleem ;)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:28

Niet ertussen, maar eronder. Je maakt de gasveer eerst boven vast, en dan zet je de krik onder de onderkant van de gasveer. Wel voorzichtig en goed stabiel zetten anders schiet hij er af. Dan kun je met zo'n krikje heel precies de veer genoeg indrukken.

Zo'n krikje bedoel ik, die gaan heel gecontroleerd recht omhoog.
Afbeelding

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:29

Top! Daar ga ik naar op zoek :D

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:31

ik weet niet hoe voorzichtig je bent maar met een beetje handigheid kan het ook met een autokrik als je deze maar goed ondersteunt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:35

Dus dat is nog een lastig klusje ook?
Bij ons moeten er ook nieuwe onder maar ik ben er nog niet achter waar ik ze vandaan moet halen :=
Wat kost zo'n veer?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:40

Geen idee, heb ze nog niet betaald :D Dinnetje had ze meegenomen toen haar trailer voor onderhoud ging, maar dat is dus nog niet afgerekend. Ik meen me te herinneren dat het niet echt heel achterlijk duur was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:41

En wat is achterlijk?
Ik heb werkelijk geen idee wat ik moet verwachten, een tientje of 10 tientjes?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:52

Volgens mij heb ik ze destijds voor een euro of 50 beide laten vervangen... (op mijn andere trailer)

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:07

wij doen dat ook gewoon met de potkrikje werkt goed alleen opletten dat de gasveer niet van de potkrik afschiet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:58

Ehm, om te beginnen, die gasveren zijn niet te lang, die overmaat hoort zo!

Daarnaast kun je ook met een stuk ijzeren staaf als hefboom de gasveer zover indrukken dat ie voor het gaatje komt. Het ligt er ook een beetje aan hoe de constructie in elkaar zit; op mijn trailer gaat het al helemaal niet werken met zo'n potkrikje.....

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:48

anneliesdj schreef:
Bij ons moeten er ook nieuwe onder maar ik ben er nog niet achter waar ik ze vandaan moet halen :=
Wat kost zo'n veer?

Die veren kosten ong. € 27.50 excl btw p. st, althans dat zijn de prijzen die wij ervoor rekenen.
We versturen ze ook voor klanten, dus mocht je erom verlegen zitten dan kan je via ons ook alle soorten/maten onderdelen los bestellen
Je kan het ook combineren met een bovag onderhoudsbeurt, bij ons word er op meer dan 50 punten gecontroleerd/gesmeerd/gereinigd ( remmerij gaat open)
hier vragen wij € 100 incl btw voor, bewust een laag bedrag om mensen over de drempel heen te halen die onderhoudsbeurt te laten doen, we maken in de praktijk nl schrikbarende situaties mee, die allemaal te ondervangen zijn met jaarlijks goed onderhoud van de trailer ;) STUKKEN veiliger voor jezelf, het paard wat erin staat en de andere mensen op het wegdek!!!!

simpel voorbeeldje.............laatst wilde iemand aankomen met de trailer en vond het bedrag van € 100 betaalbaar en wilde daarom eindelijk eens onderhoud laten plegen, onderweg naar ons bedrijf is hij zijn complete trailer verloren ,meneer kwam aan met de dissel vd trailer.................. de trailer zelf lag in de sloot die langs de weg liep, gelukkig liepen er op dat moment geen voetgangers of waren er fietsers in de buurt anders had het allemaal heel anders af kunnen lopen :o

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 08:45

*\o/*

Dat de overmaat hoort begreep ik, ik wist het alleen niet.... Learning experience. Mag toch?

In ieder geval hielp de tip van het krikje erg goed. Nog even gedoe, toen de hele trailer in eerste instantie mee omhoog kwam, maar uiteindelijk is het gelukt... En pal daarop deed mijn springinstructeur de klep even dicht en riep "Joh, die klep weegt niks" :D

Dus hulde! En bedankt...

En nog even een ander random vraagje... Als je het een en ander wil vetten (bvb neuswieltje, hendeltjes aan de klep, etc). Welk vet kun je daar het beste voor gebruiken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:32

manic schreef:
*\o/*

Dat de overmaat hoort begreep ik, ik wist het alleen niet.... Learning experience. Mag toch?

In ieder geval hielp de tip van het krikje erg goed. Nog even gedoe, toen de hele trailer in eerste instantie mee omhoog kwam, maar uiteindelijk is het gelukt... En pal daarop deed mijn springinstructeur de klep even dicht en riep "Joh, die klep weegt niks" :D

Dus hulde! En bedankt...

En nog even een ander random vraagje... Als je het een en ander wil vetten (bvb neuswieltje, hendeltjes aan de klep, etc). Welk vet kun je daar het beste voor gebruiken?

Gewoon lagervet voldoet prima. Verkrijgbaar in potten van een kilo of patronen van 400ml voor in de vetspuit.

Wanneer ik ergens olie aan wil hebben, gebruik ik daar 80W90 versnellingsbakolie voor, die is wat stroperiger dan motorolie (en oudere Land Rovers zitten vol 80W90 olie :D ) en blijft dus wat beter zitten. Keerzijde is wel dat het iets meer vuil aantrekt, waardoor wat vaker de boel moet schoonmaken.

Maar mooi dat het gelukt is. Altijd goed voor je eigen kennis en ervaring.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:54

Voelt lekker voldaan, hè, als je het zelf hebt kunnen doen +:)+

Ikke: goeie tip, die olie!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:59

anneliesdj schreef:
Wat kost zo'n veer?

bij de fa Soer in meppel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:48

Niets dichter bij Ommen? Hardenberg?

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:54

gerbrand van beesten in witharen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:56

anneliesdj schreef:
Niets dichter bij Ommen? Hardenberg?

Ik zou wel even vergelijken want je hebt kans dat je bij Soer incl verzendkosten goedkoper uit bent.

Ik was voor hele zware veren voor mijn vrachtwagentje 20 euro ps kwijt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:34

Maar dan moet ik ze er wel zelf onder zien te krijgen bij Gerbrand van Beesten doen ze dat voor me denk ik?