Zomaar meer paarden in de kudde, mag dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wicca74

Zomaar meer paarden in de kudde, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 08:25

Ik hoop dat er iemand op dit forum is met wat meer kennis van de wet dan ik. Mijn paarden staan sinds een jaar op de huidige stal. Een inloopstal met zandpaddock. Daarnaast worden ze elke dag een paar uur op de wei gezet. Een half jaar geleden is de kudde gesplitst. Ruinen en merries apart. Dit omdat de heren de dames af en toe besprongen. De merries (7 stuks) staan sindsdien in het grotere deel van de inloopstal, met het grootste deel van de paddock. De ruinen staan met z'n drieeen in een kleiner deel. Twee van de ruinen zijn van mij. Ik was niet al te blij met deze opdeling omdat ik vind dat de ruinen flink hebben moeten inleveren. En er is ook geen overleg geweest vooraf. De staleigenaar vond dat hij het recht had dit te doen. Maar goed...hij deed de mondelinge toezegging dat er niet meer dan drie ruinen in deze inloopstal zouden komen dus we zijn overstag gegaan. Nu komt hij ineens met de mededeling dat er toch een vierde ruin bij komt! Reden? Het enige wat hij zegt is dat dit volgens dierenartsen een beter aantal is en dat de ruinen in de wei af en toe achte elkaar aan rennen. Maar, dat zegt hij zelf ook, dat is maar soms. Meestal is het rustig en vredig. Wij hebben aangegeven dit niet te willen maar hij vind dat hij alle recht heeft dit te doen. Wat nu? In ons contract wordt slechts gesproken over een inloopstal. Geen maten en aantallen... verhuizen is het laatste wat ik wil want zulke prachtige uitrijmogelijkheden vind ik nooit meer. Wat weten/vinden/denken jullie? Kan hij dit wettelijk gezien zomaar doen?

Froukje
Forever young

Re: Zomaar meer paarden in de kudde, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:28

Tja, waarom zou hij dat wettelijk niet mogen? Zijn bedrijf en terrein..
En het is heel simpel, maar staat het je niet aan moet je vertrekken..

wicca74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 08:31

Dus als, flink, betalende klant heb je niks te brengen? Hij kan doen en laten wat hij wil?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:33

Simpel gezegd ja, als er verder niets over in je contract staat.

Jij kiest om te blijven hè, hij dwingt je niet.

Wil niet zeggen dat ik het niet belachelijk vind en het hem zou sieren om in overleg te gaan..

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:33

Er zijn geen wetten, en er staat niks in het contract. Dus je kan niks, behalve je erbij neerleggen of vertrekken...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:34

wicca74 schreef:
Dus als, flink, betalende klant heb je niks te brengen? Hij kan doen en laten wat hij wil?

Tuurlijk. Het is zijn terrein. Jij betaald enkel voor 2 ruinen. Zou wat worden als klanten mogen beslissen welke en hoeveel paarden er op pension daar staan.

Jolien87

Het is zijn erf, al wil hij er bij wijze van spreke 20 neerzetten...
Is het netjes van hem? Nee, hij heeft zich niet aan de afspraak gehouden maar in dit geval "hoeft" hij zich daar niet aan te houden. Heel vervelend natuurlijk, ik zou er ook niet blij mee zijn maar ik ben bang dat je het ermee zult moeten doen.

Anoniem

Ik denk dat je best een discussie met hem aan kan gaan over waarom hij dat doet en of het wel echt zo hard nodig is. Jij wilt ruimte voor je paarden en je vindt 4 op een inloopstal te weinig. Aangezien jij het merendeel van de ruinen in je bezit hebt zou het hem inderdaad sieren om er in ieder geval een open gesprek over te hebben met je.

Daarentegen heeft hij geen wettelijke verplichting naar jou toe. Het is inderdaad zijn terrein en als hij er meer paarden op wilt zetten maakt het niet uit hoe veel jij betaalt om die van jou er te laten staan. Als 4 echt een onhoudbare situatie wordt is het aan jou om de keuze te maken om te verhuizen, hoe rottig het misschien ook is.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:48

Wetten zijn hier niet voor.
Of je accepteerd dit of je zoekt een andere lokatie.
Je kan hoogstens met hem in gesprek gaan hierover aangeven dat het zo niet was (mondeling) afgesproken en dat het jou inziens niet goed lijkt.
Maar, en dat is mijn mening. Waar jij over valt. Het uit elkaar halen van de dieren en er een 4e bij plaatsen vind ik nou weer dat de staleigenaar goed denkt om de paarden. Hij let er op dat de kuddes niet te veel narigheid krijgen dat de ruinen de merries niet bespringen waarbij verwondingen bdz gebeuren kunnen.
Klinkt mij als een staleigenaar die om de paarden van zijn klanten denkt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:59

Gewoon niet moeilijk over doen. Dat recht heeft hij dus moeilijk doen helpt toch niks. Zie het als een kans. Misschien wordt het wel veel gezelliger in de paarden of mensenkudde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:03

Yep feitelijk wel maar je kan wel proberen via overleg de ruimte te herindelen. Zijn de vierkante meters per paard eerlijk verdeeld tussen de merries en de ruinen ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:09

Hoeveel vierkante meter is er per ruin beschikbaar in de huidige situatie en hoe zal dat zijn wanneer de 4e ruin erbij komt?
Denk dat zolang de paarden elk nog minstens 12m2 beschikbaar hebben, je niet veel reden hebt tot klagen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:17

Meestal heb je niet veel te vertellen als je een plek voor je paard huurt op een pensionstalling.Als je niet meer tevreden bent, kun je het beste in overleg gaan met de eigenaar,en eventueel rondkijken voor iets anders en dat ook tegen hem zeggen.Als hij je graag als klant wil houden zal hij wel rekening met je houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:30

Om eerlijk te zijn denk ik dat je een goede stalbaas hebt die nadenkt over de zaken en rekening houdt met verschillende klanten. Je bent niet de enige klant, als er 7 merries zijn, dan zijn er mogelijk ook 7 eigenaren van merries en het is vrij gebruikelijk dat merrie-eigenaren niet blij zijn met dekkende ruinen. Dus dat splitsen van de ruinen en merries is zeker verdedigbaar.
Met maar 3 paarden in een groep heb je meestal dat er eentje in z'n uppie staat, dus een ruin erbij is dan ook een logische keuze. Van wie is de 3e ruin en hoe staat die eigenaar er in?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:35

In gesprek gaan met jullie is wel netjes maar het is zijn terrein en zolang jij alleen een plek voor je 2 paarden huurt ipv de hele wei heb je weinig in te brengen. In het contract staat niets over aantal paarden daar dus take it or leave it als hij niet wil meedenken met jullie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:42

Frappant dat het direct gaat om rechten!
Wat is je bezwaar precies en hoe zou dat eventueel op te lossen zijn in een gesprek of via een andere prijsafspraak?
Het nieuwe paard is er nog niet begrijp ik dus hij gaat het gesprek wel aan met je. Hoe zou jij hem tegemoet kunnen komen als er voor hem een probleem is? Al pratend komen jullie misschien nog op andere opties uit.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:43

Het klinkt mij ook als een goed nadenkende stalbaas. Begrijpelijk dat de merries en ruinen nu gescheiden staan, en alleen maar top dat hij een even aantal wil hebben. Kom je echter bij de vraag: om hoeveel m² gaat het? Heb je het alleen over de stal of hebben ze ook buiten te weinig ruimte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:54

Ik heb eenzelfde ervaring gehad en kon er helaas niks mee. In mijn geval was er geen sprake van een contract, wel van de mondelinge afspraak dat er niet meer dan 4 paarden zouden staan (24/7 paddock met inloopstal). Ik koos om die reden voor die stal en 4 maanden later stonden er 8 paarden. Heel zuur, vooral omdat het echt ten koste ging van mijn oudje die werd opgejaagd en niet bij de slowfeeders mocht komen. De ruimte was ook echt te klein voor 8 paarden en er was telkens onrust. Ik heb hen daar op gewezen en ook op de mondelinge afspraak maar ik had natuurlijk geen poot om op te staan.

Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat je in zo'n geval het maar moet slikken of moet verhuizen, maar juist daarom zijn stalhouders vaak zo laks met gemaakte afspraken. Ze weten namelijk heel goed dat je als klant niet zomaar een andere plek kunt krijgen en dat je paarden ook niet 'zomaar' gaat verhuizen. Ook al betaal je grof geld en zijn afspraken gewoon gemaakt. Je trekt als pensionklant vaak aan het kortste eind.

Mijn paarden staan nu bij mijn ouders aan huis waar ik zelf alles regel dus voor mij is het opgelost. Ze gaan ook nooit meer in pension. Maar goed, dat geluk heeft niet iedereen. Veel meer dan het rustig aankaarten kun je niet, wellicht helpt het om dat met meerdere stalgenoten (eigenaar van de andere ruin) te doen als die er hetzelfde over denken. Veel succes!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:00

wicca74 schreef:

Je hebt zeker wat in te brengen en hij kan zeker niet doen en laten wat hij wil. Ik heb je een PB gestuurd met wat relevante info uit het boek Pleidooi voor een Paard.

Ik lees het heel veel op bokt en nu ook weer in dit topic. Het 'zijn terrein, zijn regels of anders oprotten' principe wat volgens sommige bokkers hier zo ongeveer een wet op zich is. Jammer maar helaas, een pensionhouder kan dus niet doen en laten wat hij wil. Hij heeft zeker rechten maar ook plichten!

Zoals RedPassion al aangeeft heeft de pensionhouder heel goed door dat je als pensionklant vaak aan het kortste eind trekt. Dit komt vooral ook omdat zoveel pensionklanten alles maar accepteren uit angst dat hun paard niet meer verzorgd wordt of dat ze dus mogen vertrekken.

De vriend/medewerker van de pensionhoudster waar mijn paarden staan hanteert ook bovengenoemd principe en helaas voor hem trok hij keer op keer aan het kortste eind en mochten zijn nieuwe regels en acties dankzij mij weer teruggedraaid. Krijg ik minder dan wij overeengekomen zijn = wanprestatie. Afspraken niet nagekomen => opschortingsrecht en betaal ik mijn stalgeld niet meer. Bingo, zwakke plek te pakken. Ik heb het nooit hoeven toepassen, 'dreigen' was genoeg.

Voordat jullie denken dat ik een pensionklant 'from hell' ben, ik kan dus prima door één deur met de pensionhoudster. Gelukkig heb ik een overeenkomst met haar en niet met haar vriend. Zij is veel meer voor rede vatbaar en samen komen we er altijd wel uit. Geven en KRIJGEN!
Spoiler:
Al heb ik wel voor een aantal 'echtelijke' ruzies gezorgd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:03

Ja, daar heb je gelijk in. Maar je kan dus alleen op je strepen gaan staan dmv wanprestatie aan het licht te brengen als er van tevoren iets afgesproken is over een minimaal aantal m2 of een andere uitdrukking van ruimte voor de paarden die er nu staan. Als ik het goed heb begrepen is daar geen afspraak over geweest, net zo min als dat er een afgesproken is dat er geen ander paard bij mag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:04

Maar hoezo komt hij de afspraken niet na?

Gemaakte afspraak over max 3 ruinen is mondeling gemaakt en dat is lastig te bewijzen en het contract zegt niets over het aantal paarden. Dus wanprestatie??

Het is niet netjes dat het zonder goed gesprek is gegaan, maar van een wanprestatie is niet te spreken.

Als ik een contract hebt voor een buitenbox en de stalhouder besluit mijn paard opeens in een binnenstal neer te zetten, dan kan ik zeggen 'ja ho, wij hebben beiden dit ondertekend en nu gebeurt er opeens iets waarvoor ik niet heb getekend"

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:09

mondelinge afspraken zijn ook afspraken :j Was er iemand getuige van deze afspraak TS?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:10

wicca74 schreef:
En er is ook geen overleg geweest vooraf. De staleigenaar vond dat hij het recht had dit te doen. Maar goed...hij deed de mondelinge toezegging dat er niet meer dan drie ruinen in deze inloopstal zouden komen dus we zijn overstag gegaan.

Uit Pleidooi voor een Paard De pensionhouder kan niet eenzijdig tornen aan ingesleten gewoontes of mondelinge of schriftelijke afspraken.

Eén van de meest belangrijke voorwaarden voor het afdwingen van afspraken is dat je als pensionklant moet bewijzen dat er afspraken zijn. In het geval van een contract is dat gemakkelijk, maar bij mondelinge afspraken is dat lastiger. Zorg daarom dat je 'getuigen' hebt die kunnen bevestigen dat er mondelinge afspraken zijn gemaakt.

Als de eigenaar van de 3e ruin hierbij was dan staat TS al sterk(er).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:11

Mallow schreef:
mondelinge afspraken zijn ook afspraken :j Was er iemand getuige van deze afspraak TS?

Klopt, maar verdomd lastig te bewijzen....

(Om die reden willen ik dat soort dingen altijd geschreven hebben)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:24

vuurneon schreef:
Als ik een contract hebt voor een buitenbox en de stalhouder besluit mijn paard opeens in een binnenstal neer te zetten, dan kan ik zeggen 'ja ho, wij hebben beiden dit ondertekend en nu gebeurt er opeens iets waarvoor ik niet heb getekend"

Zelfs zonder contract kun je hier bezwaar tegen maken op basis van het gewoonterecht.

Ik heb nul komma nul op papier staan (helaas) en toch iedere keer kunnen bewijzen dat ik 'in mijn recht' stond.