Jonge shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_James

Jonge shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 14:35

Hoi,
Ik heb een shetlandertje van 2 jaar, James! Het is al een ruintje.
Het is een hardstikke lieverd , maar hij kan af en toe nog wel eens eigenwijs zijn!
Toen hij net van mij was, stijgerde hij nog vaak, dat doet hij gelukkig niet meer.
Maar hij hapt ook vaak! En dat is moeilijker af te leren!
Ik weet wel dat hij dit vooral speels bedoelt, maar toch is het verstandiger om hem dit af te leren he Tong uitsteken
Ook als ik de wei aan het uitmesten ben, loopt hij altijd met me mee en probeert hij me heel stiekem te happen om aandacht te krijgen.. Als ik hem dan een tik geef op zijn neus, ziet hij dit als aandacht en blijft hij maar door gaan,
maar als ik hem negeer blijft hij eigenlijk ook door gaan Huilen van het lachen
Dus wat moet ik nu doen?
Want alleen maar blijven tikken helpt niet zo, en hij wordt er alleen maar kopschuw van..

Daantjuh20

Re: Jonge shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:41

Wat vervelend zeg hij kan nog zo lief zijn en het speels bedoelen maar dat mag absoluut niet natuurlijk! Misschien kun je proberen om dat als hij het weer probeert opeens heel breed op hem af te lopen en te laten schrikken. Zonder geweld maar dat hij wel even een stapje achteruit doet zodat hij weer weet wie er hoger in rangorde is..

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 14:44

Ja, dat weet hij wel, als ik dan met mijn hand dreig om hem een tik te geven, schrikt hij wel en doet hij zijn hoofd bang omhoog.. maar vervolgens gaat hij gewoon weer door!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:28

Toen wij P.C. (zie profiel) net hadden, was hij ook heel happerig en hij kwam uit een iets mindere situatie om het maar even netjes te zeggen. Een tik geven hielp niet omdat hij dat wist...hij deed dus "hap" en dan meteen z'n hoofd weg omdat hij wist dat er een tik zou volgen.

Ik heb het dus anders gedaan...als hij hap deed, wist ik dat hij daarna zijn hoofd omhoog zou doen (omdat hij, naar ik denk, bij zijn vorige eigenaren dan een tik kreeg) dus vervolgens pakte ik heel rustig, zonder snelle bewegingen zijn bovenlip en hield die even vast.... Volgens mij vond hij dat heel gek maar hij doet het nu al heel veel minder al blijft hij wel een "oppakker"...hij pakt dingen van de grond, pakt het touwtje van je jas en dat soort dingen maar steeds minder dat hele snelle "effe happen"

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:46

ik zou lekker join up met hem gaan doen Haha! , dat is alleen maar fijn bij dit soort jonge pony`s, en maak hem niet schuw door hem steeds te slaan of te straffen Verdrietig , maar laat hem iets doen wat hij goed kan en beloon hem daar uitbundig voor met iets lekkers! Ach gut
want negatieve aandacht is ook aandacht dus moet je het omzetten in positieve aandacht, ga leuke dingen verzinnen om met hem te spelen en dan spelender wijs voedt je hem gelijk goed op! Haha!
veel succes ermee hoor! Knipoog
groetjes van bren!

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 21:53

nathalie2302 schreef:
Toen wij P.C. (zie profiel) net hadden, was hij ook heel happerig en hij kwam uit een iets mindere situatie om het maar even netjes te zeggen. Een tik geven hielp niet omdat hij dat wist...hij deed dus "hap" en dan meteen z'n hoofd weg omdat hij wist dat er een tik zou volgen.

Ik heb het dus anders gedaan...als hij hap deed, wist ik dat hij daarna zijn hoofd omhoog zou doen (omdat hij, naar ik denk, bij zijn vorige eigenaren dan een tik kreeg) dus vervolgens pakte ik heel rustig, zonder snelle bewegingen zijn bovenlip en hield die even vast.... Volgens mij vond hij dat heel gek maar hij doet het nu al heel veel minder al blijft hij wel een "oppakker"...hij pakt dingen van de grond, pakt het touwtje van je jas en dat soort dingen maar steeds minder dat hele snelle "effe happen"

Dat herken ik wel, James doet ook vaak zijn hoofd omhoog als ik mijn hand in de lucht houd om te 'drijgen'.
Dat met die bovenlip vasthouden ga ik ook eens proberen. Sommigen zeggen ook dat je in zijn ogen en oren moet terughappen, maar dat vind ik nogal raar.. Verward

Oh ik had je reactie trouwens nog niet gezien, Knipoog

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 21:58

brennie75 schreef:
ik zou lekker join up met hem gaan doen Haha! , dat is alleen maar fijn bij dit soort jonge pony`s, en maak hem niet schuw door hem steeds te slaan of te straffen Verdrietig , maar laat hem iets doen wat hij goed kan en beloon hem daar uitbundig voor met iets lekkers! Ach gut
want negatieve aandacht is ook aandacht dus moet je het omzetten in positieve aandacht, ga leuke dingen verzinnen om met hem te spelen en dan spelender wijs voedt je hem gelijk goed op! Haha!
veel succes ermee hoor! Knipoog
groetjes van bren!

Hee!
Ik las toen straks ergens dat Join-uppen eigenlijk vaak niet nodig is, en dat het eigenlijk ook slecht kan zijn (als het niet nodig is)..
Ja, ik doe inderdaad ook veel leuke dingen met hem hoor!
Wat ook zo schattig is bij james, is als ik hem krabbel op zijn fijne plekjes (hij heeft bepaalde 'fijne plekjes' op zijn nek haha) gaat hij helemaal met zijn hoofd in de lucht en zijn mond open omdat hij het zo fijn vind Tong uitsteken
Dan wil hij soms ook terugkrabbelen maar dat hoeft dan weer niet Bloos Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:30

brennie75 schreef:
ik zou lekker join up met hem gaan doen Haha!

mag ik vragen wat jij onder een join-up verstaat? In mijn boekje valt hier namelijk het nabootsen van "uitstoting uit de kudde" onder en schijnt dit behoorlijke geestelijk druk met zich mee te brengen voor paard/pony. Heb dan ook begrepen dat dit iets is voor speciale gevallen en alleen onder leiding van mensen die ECHT de tekenen van een paard kunnen "lezen" dient te worden uitgevoerd (dus niet iets om even lekker relaxed met je pony te doen). Nu weet ik dat de term wat vervaagd is en dat sommige mensen er iets anders onder verstaan, dus misschien toch verstandig om uit te leggen wat jij er mee bedoelt!

Verstandig van de TS om ook zelf op onderzoek uit te gaan alvorens iets aan te nemen!

edit: link toegevoegd [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:10

ik kan me helemaal vinden in het laatst gegeven advies. de JU zoals hij ooit bedoeld is heeft een flinke impact op een paard. natuurlijk kan het helpen om een paard op zo'n manier onder druk te zetten en daarmee te dwingen, maar het is de vraag of je zo met je paard wil omgaan. er zijn meer manieren om een voor mens en paard prettige, oprecht prettige, verstandhouding tot stand te brengen, een JU valt daar bij mij alleen in uitzonderingsgevallen onder. bijvoorbeeld bij extreem agressieve paarden.

ik lees dat je je paardje graag krabbelt op fijne plekjes, dat is natuurlijk heel leuk en lief om te doen, helemaal als je ziet dat je pony het waardeert. punt hierbij is echter wel, dat een pony die dat prettig vindt er ook om zal vragen, en niet op z'n mens' maar op z'n paards. en dat kan voor mensen hard aankomen. het veel aanraken en stevig krabbelen van een pony leert ze al snel aan dat dat de bedoeling is, immers, je doet het zelf voor, je pony doet het alleen maar na. de ene keer zeg je tegen hem zin te hebben in een flinke kroelbeurt, en de andere keer wil je dat niet. voor kou is er verschil, voor de pony is het één ding.

ander punt is dat wat jij met je handen kunt doen, door een pony altijd met het hoofd en de snuit gedaan wordt. een vriendelijke aai van jou kan beantwoord worden met iets wat wij ervaren als een kopstoot, maar wat bedoeld is als affectie in jouw richting. het juist interpreteren van deze manieren van communiceren en op z'n paards affectie tonen is niet moeilijk. het voorkomen dat de verkeerde of onprettige dingen aangeleerd worden is dat wel in veel gevallen.

happen wanneer jij in de wei bezig bent is simpel, negeer het gewoon, en als hij bij je blijft rommelen terwijl jij ergens mee bezig bent waarmee hij niks te maken heeft, dan stuur je hem gewoon weg. een paar meter is genoeg. blijf hierin consequent, stuur hem gewoon steeds weg. als hij netjes op een afstandje blijft, laat hem dan even daar en beloon hem later wel, boos worden en blijven heeft geen zin, maar wees wel consequent. je pony kan prima leren dat hij moet wachten op zijn aandacht tot jij aangeeft daar klaar voor te zijn en er zin in te hebben. voer je hem ook weleens uit de hand? gewoon niet meer doen. geen voer in zakken of handen, dat maakt hem eerder onzeker en daarmee rommelig naar jou toe. uit de hand voeren is iets wat wij enorm leuk vinden om te doen maar wat voor het paardje verder geen toegevoegde waarde heeft. het voer moet geen voorwaarde worden.

wees dus duidelijk, laat het stevig krabbelen bijv. even voor wat het is en hou het bij zachte aanrakingen. geef het goede voorbeeld en je zult zien dat het bijten overgaat in een zacht rommelen met de neus en lippen. dat is voor ons mensen veel prettiger. hard kroelen kan je later wel aanleren, maar doe het dan zo dat JIJ kroelt en niet de pony, of dat de pony het alleen zachtjes doet.

[ edit] ik zie dat je veulen nog maar twee jaar is, hou daar rekening mee! jonge paarden willen de dingen graag aftasten en je veulen zal nog moeten leren wat een mens precies is, en dat deze, ondanks dat hij 'de baas' is en laat zien de betrouwbare sterke te zijn, ook heel teer is en paardentandjes niet verdraagt. beloon zijn zachte aanrakingen maar ga geen harde aanrakingen uitlokken met hard kroelen, hoe fijn hij het ook vindt. hard kroelen kan hij ook met andere ponies doen.
steigeren is een manier voor paarden om te spelen, onder andere. gericht steigeren valt daar soms ook onder. je veulen weet waarschijnlijk niet dat jij een tik van zijn voetje niet zo leuk vindt als zijn weidegenootjes. ga dus alleen 'wilde spelletjes' doen op een afstand, in de wei rennen en gek doen, maar laat hem ook zien dat bokkesprongen op een halve meter afstand van jou niet de bedoeling zijn. als hij steigert of rommelt bij het lopen aan het touw, geef hem dan ruimte en laat hem jong zijn. laat hem op een kleine afstand van je lopen, zodat hij aan een lang en slap hangend touw lekker jolig kan doen zonder dat dat voor jou gevaar oplevert.

zie zijn gedrag niet als dominant, dat is zo'n peuter namelijk écht nog niet. hou de regels simpel, bokken aan de hand mag best, maar spanning op het touw, of trekken, mag niet. zulke kleine dingen.

overigens vind ik het voorstel voor een Join Up voor een tweejarige echt absurd.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 17:19

Inderdaad, de join-up ga ik zeker niet doen. James is helemaal niet agressief, en dat is dus helemaal nergens voor nodig Knipoog En alsof ik dat kan!

@ merrieveulen:

Bedankt voor alle informatie,
ik zal dat krabbelen niet meer doen. Ik wil natuurlijk wel dat James een gemanierd mannetje wordt later hè! Vork
Gewoon negeren is makkelijker gezegd dan gedaan, ik zet hem dan een stuk verder weg, en hij komt gewoon steeds weer terug! Misschien moet ik gewoon consequenter blijven, want vaak geef ik het na 3x al op omdat ik er gek van word dat hij steeds maar terug blijf lopen..
Dat werd me inderdaad al verteld door nathalie dat ik hem niet meer uit mijn hand moest voeren, en dat doe ik ook niet meer (bijna niet, ik denk dat ik het nog wel eens ga vergeten hoor Bloos )
En wat het stijgeren betreft, dat doet hij nooit meer. Ik heb er eigenlijk niet veel aan gedaan en het is vanzelf over gegaan. Waarschijnlijk was dat omdat hij een beetje gestresst/onzeker was de eerste weken, maar dit doet hij echt bijna nooit meer. Alleen als ik hem naar achter wil laten lopen en als hij dat niet snapt of zo'n dingen.

Ik zág zijn gedrag , toen ik james net had, wel als dominant, en had ik echt zo mijn twijfels of het nog wel goed zou komen met James (omdat ik een heel ander type shetlander was gewend), maar het gaat inmiddels echt al stukken beter en ik weet nu wel dat het gewoon zijn leeftijd is Knipoog