Shetlanders houden en fokken: kosten en verdiensten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Shetlanders houden en fokken: kosten en verdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:09

I know: beetje een gekke titel
en dus wil ik van vooraf aan even duidelijk stellen dat het mij niet om geld "verdienen" te doen is Knipoog
maar het zit zo:

ik heb zelf al 2 tinkermerries waar ik mee fok, verder heeft mn moeder een volbloedmerrie die bij mn tinkers loopt en mn vriend een friese ruin.
Daarbij komen dan nog mijn kudde dwerggeitjes.

Denk dat het wel duidelijk is dat zo'n aantal beesten ook best wat geld kosten Knipoog
Voor tinkerveulens is de markt momenteel erg goed en zo kan ik dus gerust beweren dat ik door de verkoop van de veulens een beetje een "zelfbedruipende" tinkerstal heb Clown Niet in de zin dat ik winst maak Bloos! maar ik kom alleszins enigszins uit de kosten.
Bij de dwerggeitjes geldt hetzelfde.

Nu moeten mijn dieren niet noodzakelijkerwijs hun eigen brood verdienen maar het natuurlijk wel een leuke bijkomstigheid.
Maar hier kom ik later op terug.

Nu is het zo dat ik er al zo lang graag een shet bijwilde en toevallig kwam ik er een tegen, nou om eerlijk te zijn: 2
en ik ben helemaal totally in love en zoals geweten is, gaat rationeel denken dan wat minder vlot, vandaar dat ik hier raad vraag.

Het gaat dus om een hengst en een merrie van om en bij de 11 jaar oud. Beiden zijn stamboekdieren met mooie papieren, hengst is goedgekeurd voor de dekdienst en beiden hebben al verschillende nakomelingen waaronder ook 1 gezamenlijke mooie nakomeling. De merrie is ook opnieuw drachtig van deze hengst.

Ik vind ze allebei ongelooflijk gaaf en ik zou het méga vinden om ze erbij te hebben en met hen te fokken.

Nu is het wel zo dat we net aan het verhuizen zijn (weliswaar niet ver, mijn ouders wonen op nr 5 en wij gaan op nr 20 in dezelfde straat, we gaan uitkijken over de achterkant van onze weides en mn ouders over de voorkant Haha! ) dus de aankoopkost komt gezien alle behang- verf- en verhuiskosten nu niet meteen gelegen Clown
maar goed, dat is niet eens het wezenlijke probleem...

Het is "slechts" een huurhuis, dus binnen dit en een aantal (2? 3? 4?) gaan we een eigen huis kopen. Wat dat precies gaat worden, weten we nog niet...
Ofwel iets kleins en in de buurt en dan blijven de paarden bij mn ouders staan en wisselen we onze huizen om als de boerderij te groot wordt voor mn ouders.
Ofwel iets groots en verder weg en met uitgebreide weides eraan.
Het is voor dat laatste geval dat ik vrees...
Want met 2 tinkers (+ ik wil graag een merrieveulen aanhouden om 1 merrie op latere leeftijd te kunnen vervangen wat betreft fokken en berijden) + een fries + 2 shetten moet ik dan eigenlijk voor 5 (6) paarden zorgen wat betreft weide + onderhoud. En daarbij dan nog huis/lening afbetalen. Dan weet ik niet of onze lonen dat trekken...
En het allerallerlaatste wat ik wil is om dan voor de keuze te komen te staan dat ik 1 of meerdere paarden moet weg doen. Dat gaat gewoon niet! Ik koop toch niet nu een paardje bij om dan binnen enkele jaren te moeten verkopen!

Dus nu wou ik even kosten/verdiensten berekenen.
Verdiensten uiteraard alleen als ik met mijn koppeltje kan blijven fokken.
Denk niet dat er veel belangstelling zal zijn van "vreemden" voor een dek van mijn hengst. Bij tinkers ligt het dekgeld niet zo hoog en het aantal dekken per jaar ook niet, dus een hengst moet je niet houden om er te willen aan "verdienen". Ik veronderstel maar even dat dat bij shetters net zo is.
Uiteraard mag er ook niks mis gaan met merrie en veulen etc, dat weet ik allemaal wel, maar ik wilde gewoon eens weten wat een gemiddeld stamboekveulen (belgisch) van een shet nu opbrengt aan verkoopsprijs.

En dan de kosten voor het houden van een shet:
Weiland hebben we nu op dit moment genoeg, dus dat is helemaal geen probleem en als ik dan een huis met wei aankoop, veronderstel maar dat het bij zoveel paarden op die 2 shetten ook niet aankomt, dus dat mag buiten beschouwing gelaten worden Knipoog

Inentingen, bekappen, scannen op drachtigheid, ontwormen,... zal vast hetzelfde zijn als voor een "grote".
Het bekappen ook? Of is daar een speciaal tarief voor voor mini-voetjes Clown ?

En dan voer en stal: hoeveel stro, hooi/voordroog en voer hebben jullie te bekostigen voor een shet?
De "grote" paarden gaan hier 's nachts naar binnen, maar voor de shetten wil ik op elke wei een schuilstal voorzien en ze dus 's winters en 's zomers 24/7 buiten laten. Is dit haalbaar?
(als de merrie moet bevallen komt ze uiteraard net als mijn andere merries onder begeleiding en toezicht te staan. ik heb ook nog een stal voor een groot paard vrij, dus daar kan ze ook in)

Poeh...volgens mij is het een beetje een warrig verhaal geworden... Hoop dat het toch enigszins duidelijk is en dat er geen verkeerde conclusies getrokken worden. Ik weet namelijk best dat het hier soms lijkt alsof ik enkel dieren houd als ze iets opbrengen en dat is zeker niet zo. Ik wil alleen alles afwegen en geen verkeerde beslissing nemen in functie van het dier.

Cheveyo

Re: Shetlanders houden en fokken: kosten en verdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:02

ik ga je pb even beantwoorden als ik wat meer tijd heb Knipoog

Maar eea qua prijzen voor dekken en aanschaf hangt imo zeer af van premies/papieren en kleuren en dergelijke.
Bij mijn vorige smid kreeg ik het bekappen van mijn mini's voor de helft, bij anderen is dat lang niet altijd zo.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:56

Gaat het echt om stamboekshetten?
Of om minipaardjes?

Hier in nederland brengen shetten geen drol op, een hengstveulen haal je de kosten eigenlijk nooit uit daarom gaan de meeste zonder papieren naar Italië.

Minipaardjes zitten vaak hoger in prijs, uiteraard wel goede dan.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:07

Het zijn mini-shetten (kleine maat dus) die in het stamboek ingeschreven staan: Belgisch Stamboek van de Shetland Pony.
http://users.skynet.be/studbookshetland ... ponynl.htm

De hengst is goedgekeurd voor de fok en heeft vrijkaartje dit jaar voor het Belgisch Kampioenschap.
De hengst heeft volgens mij wel een mooie afstamming (voor zover ik dat kan beoordelen als leek):
Hij is 79cm groot, moorkopschimmel (zwart roan dus, draagt vosallel)
V: Gorky de la Mosta (Kampioen van België)
M: Anoutchka de Valk (Kampioene van België)
VV: Adrie de Valk (Kampioen van België)
VM: Tornado van de Frisse Lucht (Kampioen van België)

Het merrietje is een vos schimmel.
V: Icarus van 't Oppems Heydeveld (Kampioen van België 1994)

Vraagprijs voor de hengst alleen is overigens 750 euro.
Ik wilde nog even afwachten en dan ook eens een topic openen ivm prijs al dan niet acceptabel, aangezien ik er geen verstand van heb.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:15

Aan shetjes verdien je niet veel, denk ik zo. Er zijn er al zoveel van...met papieren krijg je er wel wat meer voor dan zonder papieren, maar dan nog. Zeker de mini zijn erg populair, waardoor er al ontzettend veel gefokt worden. Kan je niet grote maat gaan fokken? Die zie je steeds minder...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:16

mini's vind ik niet zo mooi als shetten Clown en grote maat ook niet Clown
(jup, ik ben moeilijk Tong uitsteken gelukkig dat smaken verschillen Knipoog)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:32

Van het Belgisch shetland stamboek snap ik weinig, die werkt gewoon totaal anders dan het nederlandse systeem. En het valt ook niet met elkaar te vergelijken. En zowiezo zijn vrijwel alle goedgekeurde hengsten daar voor nederlandse begrippen mini's. En hebben ze geen grotere maten.

Een goedgekeurde minishet dekhengst voor slechts 750?? Dan liggen de prijzen in Belgie een heel stuk lager dan in Nederland. Hier heb denk ik je echt geen goedgekeurde hengst voor onder de 2000 Euro (en als je er eentje kan vinden is het veelal bagger kwaliteit).

Voor een goede indicatie hoe de prijzen veelal zijn zul je meer in Belgie zelf moeten rondkijken wat er gevraagd wordt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:37

Is het belgisch shetlandstamboek dan net zo 'streng' als het NL shetlandstamboek?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:42

das een goeie vraag waarop ik helaas geen antwoord weet Knipoog
ik stuur je even een pbtje cheveyo Knipoog

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:45

Ik weet wel dat er iemand intresse had in een merrie van mij, een bruine shet Verena, maar omdat belgie schijnbaar het liefst fok met eigen belgische dieren wilt stimuleren moest diegene dan al een paar honderd euro betalen om haar uberhaupt in het belgische stamboek te laten overschrijven, en dat werd hem te duur.

Ik vraag me ook af of ze daar dan net zo streng zijn als hier het NSPS.

frenia schreef:
mini's vind ik niet zo mooi als shetten Clown en grote maat ook niet Clown
(jup, ik ben moeilijk Tong uitsteken gelukkig dat smaken verschillen Knipoog)

Ik denk dat Mea minimaat bedoeld geen minipaard.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:06

Ik vraag me dat ook af, zo op het oog zou ik denken minder streng. Maar goed, dat denk ik en ik kan het geheel fout hebben.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:09

mijn gevoel is dat ook namelijk..

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:19

Wat me als eerste opviel is dat je een goedgekeurde hengst hebt die schijnbaar niet veel heeft gekost. dat wil zeggen..i.v.t. wat ze hier in nederland kosten. maar in belgie zal het inderdaad wel anders zijn, daarom is het wat moeilijk voor ons te schatten of je qua kosten uitkunt. persoonlijk denk ik van niet. je zegt zelf al dat mensen waarschijnlijk geen dekking willen van jouw hengst, en meestal haal je daar weer iet svan de kosten uit.

wat voer betreft. wij betalen voor meerdere stukken land verschillende prijzen, maar als ik het goed begrijp heb jij je eigen land. verder staan ze 24/7 buiten, dat is zelfs het beste want daar zijn ze op gebouwd. sterker, het is hier zelfs nog te warm voor ze. een drachtige shet heeft wel aardig wat nodig qua voeding en vitamines. zo voeren wij ze in de winter voordrooghooi bij. met iets over de 20 pony's gaan er 2 tot 3 grote rollen t.w.v 30 euro p.st. doorheen. dit kan voor jou niet uit dus zeg maar dat je 3 gewone baaltjes hooi per week nodig hebt. hier kosten die tussen de 2 en 3 euro per stuk. en dan een halve kilo brok per dag, en evt. pavo summerfit, 1/3 koek per dag voor je merrie als ze drachtig is.

bekappen is ook heel verschillend, de ene hoefsmit vraagt net zoveel als voor een paard, de ander veel minder. minishetten voldoen wel met om de 8 week een wormenkuur voor hooguit 200 kilo. je doet dus ongeveer 3 keer met een spuit voor 1 pony.

dan wordt inde lente/zomer je veulen geboren. die moet/mag een veulenspuit, een ship en een paspoort en ook kan die wordne ingeschreven in het stamboek. dit zijn denk ik wel de grootste kosten plus lidmaatschap. hoeveel dat allemaal is kun je het beste bij het belgische stamboek vragen, denk namelijk dat dat ook heel anders is dan hier.

Ondanks dat er niet gek veel kosten aan shetten vastzit, denk ik toch niet dat het zichzelf bedruipt. al zou je een veulen voor een goed bedrag kunnen verkopen, dan nog is dat niet zo veel als de kosten die je in een jaar tijd maakt. het is echt hobby

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:43

ik bedoel niet dat de shet zichzelf bedruipt, maar bv dat het veulen door verkoop de kosten die voor het veulen gemaakt zijn te niet doet.

wat betreft prijzen: ook bij tinkers liggen de belgische prijzen een stuk lager, dus misschien kan je die lijn doortrekken naar alle rassen?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:04

ik denk niet dat het bij alle rassen zo is.
en of het veulen de gemaakte kosten goedmaakt ligt ook nog weer aan de kleur en het geslacht.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:55

hoe groot zijn de shetten die je op het oog hebt?

Het is namelijk zo dat de mini maat schetten nogal problemen kunnnen hebben bij de bevallingen.

Ik wilde namelijk ook dolgraag een klein shetje had er een op het oog die bij ons in pension stond ivm haar bevalling.
Zij was 74 cm hoog.
De bevalling ging helemaal niet goed.
Doordat de merrie zo klein was heeft het veulen de laatste draai in de baarmoeder niet kunnen maken waardoor het veulen overleden was. De bevalling kwam gewoon op gang maar na de waterblaas wilde er geen pootjesblaas komen we hebben toen gelijk de veeverloskundige gebeld hij was er binnen 8 minuten en haalde er een dood veulentje uit. Als de eigenaar het shetje niet bij ons had gebracht voor de bevalling was hij ze beide kwijt geweest. De meerie had het veulen er namelijk nooit alleen uit kunnen persen.

Ik heb toen nog een tijdje met hem nagepraat en hij vertelde dat het bij een schofthoogte van 90 cm beter ging met bevalling dan onder de 90 cm.

Vandaar ook dat ik nu 2 shetten heb die groter zijn dan 90 cm.

Vandaar mijn vraag hoe groot zijn de shetten die je op het oog hebt anders kost het je straks nog meer en levert het niets op.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:21

de merrie heeft al meerdere bevallingen achter de rug die allemaal goed zijn gegaan (heb ook foto's gezien van een bevalling en levende veulens/nakomelingen, zelfs een kleindochter Haha! leuk hoor!)
de hengst is 79cm, maat van de merrie ben ik effe kwijt Rolleyes

over de onderhoudskost zijn mn vriend en ik er zo goed als uit dat die 2 shetties erbij nou niet echt veel maken
nu zeurt mn vriend over aankoopskost weer omdat het nu niet echt gelegen komt ovm kosten van verhuis Rolleyes

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:29

Ik weet ook niet of je al op de hoogte bent van de nieuwe wetgeving in België, dus dat ALLE paarden in de centrale databank moeten "geencodeerd" worden. Ze hebben er zelfs het woord speciaal voor uitgevonden. Rolleyes Dus naast de chip, stamboekpapieren en het schetsen van het veulen kost zo'n registratie er ook nog eens rond de 50-60 euro erbij. Je hebt al vlug rond de tweehonderd euro kosten aan een veulentje fokken in België. En de laatste keer dat ik een shetlandhengstveulen naar prijs vroeg met stamboekpapieren, hier in België, dan was de kostprijs 250 euro. Heb je zo'n vijftig euro winst???

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:32

bijna vergeten Bloos Bloos!
bij de tinks hoeft de encodering gelukkig niet aangezien ze elke keer naar het buitenland gaan Clown maar idd, bij een shettie moet ik er dan wel aan denken Bloos! !
heerlijk hoor die Belgische wetgeving Rolleyes Gestoord

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:58

frenia schreef:
bijna vergeten Bloos Bloos!
bij de tinks hoeft de encodering gelukkig niet aangezien ze elke keer naar het buitenland gaan Clown maar idd, bij een shettie moet ik er dan wel aan denken Bloos! !
heerlijk hoor die Belgische wetgeving Rolleyes Gestoord

Ja, ik begrijp perfect wat je bedoeld! Knipoog

Maar je zou eens aan het shetstamboek moeten vragen, hoe het juist zit met shetlanders in België, want ik heb gehoord dat het shettenstamboek moeilijk doet in verband met deze wetgeving. Om de simpele reden dat het te duur is voor een shet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:06

Ga eens op een paardenmarkt kijken aan het eind van de dag. Ladingen vol gaan naar de slager! Hengstjes zijn al helemaal niets waard.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:07

sja, ik kan ook nog aan een tink voor slachtprijs geraken, maar het verschil tussen zo'n dier en een stamboekdier is wel groot...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:10

aerdenhout1 schreef:
Ga eens op een paardenmarkt kijken aan het eind van de dag. Ladingen vol gaan naar de slager! Hengstjes zijn al helemaal niets waard.

En om die reden zou ik persoonlijk nooit met shetlanders gaan fokken. Laat mensen maar een shetje zoeken op bijv zo'n markt ja. Er gaan massa's shetlanders naar de slager. Waarom zou je er dan nóg meer bijfokken.

Sorry voor mijn offtopic reactie.. Lips are sealed

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:13

Geloof mij er zijn er al zoveel, dat de markt verzadigd is. Ook de shetlanders met papieren raak je, als je geluk hebt, voor heel weinig kwijt. Dan denk ik dat je er het liefst ook nog een goede baas voor wil...tel uit je winst.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:18

Wel vreemd hoor ik ken toch echt meerdere fokkers die leuke bedragen ontvangen voor hun NSPS dieren.