Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 17:46

Ok....nu post ik af en toe in het "wat kan een shet eigenlijk dragen" topic en ik verbaas me keer op keer dat dit topic steeds in hetzelfde cirkeltje blijft rondgaan...zoveel pagina's met informatie en toch komt er om de zoveel pagina's een entry als "ik weeg 65 kilo kan ik nog op mijn shet van 90cm rijden". Om moedeloos van te worden..maar nu....een ervaring van zonet die mij op het dieptepunt van moedeloosheid heeft geworpen! Lees en huiver....

Wij (mijn man, onze drie kleintjes en ikzelf) gingen net een frisse neus halen richting kinderboerderij (lekker appeltje in stukjes mee voor de geitjes en hertjes). Daar aangekomen was het net "open uur", je mag dan naar binnen en de konijntjes aaien en knuffelen en natuurlijk zijn er altijd meisjes die de shet gaan borstelen...tenminste...dat dacht ik dat men deed...TOT...ons zoontje enthousiast naar ons toe kwam rennen (wij waren bij de konijntjes) om te vragen of hij op de pony mocht rijden want dat mocht. Ik had de hele pony nog niet gezien, dus vroeg hem waar die dan was.

Liam leidde ons door een schuurtje naar een heel klein pleintje waar een groot meisje met de pony (centimeter of 90) stond met een hoofdstel in. Dit hoofdstel was dus maat pony, het te grote bit zat ongeveer net achter zijn snijtanden en zat met een stro-touwtje vast! Ik vroeg dus vriendelijk wat de bedoeling hiervan was...tja...er was niets anders! Heb toen meteen het hoofdstel afgedaan en het meisje uitgelegd hoe ze de teugels aan het halster vast kan maken. De pony was behoorlijk bijterig (wat mij na de rest van het verhaal gehoord te hebben niet verbaasd) en het meisje vroeg of onze kinderen mochten rijden want dat mocht altijd...ze reed zelf ook. Ik vertelde haar dus dat ze toch echt veel te groot/zwaar was maar de beheerder had haar wijsgemaakt dat een shet 2 keer zijn eigen gewicht kan dragen (goh..die hebben we vaker gehoord niet waar?)

Ik heb haar dus uitgelegd dat dat niet helemaal zo werkt en kreeg te horen dat er een heleboel grote meiden op de pony rijden en ook dat hij met 2 al door grote meisjes was ingereden en dus al last van zijn rug heeft. Ik dacht dat ik niet meer geshockeerd kon raken tot mij het zadel getoond werd!!!! Een groot voor-oorlogs ding maar ja er was geen dekje dus werden er altijd 6 jutezakken gebruikt om onder het zadel te leggen. Mij werd verteld dat de pony vaak bokte en dat het zadel dan zo "Hoepla" helemaal omhoog schoot van achteren....(ook die hebben we vaker gehoord nietwaar? als ze bokken is het van vreugde of zoiets???)

Ik heb haar toen wat basisdingen van VD uitgelegd...of ze dat dan niet leuk vond (halt, blijf, volg, kom maar) en dat dat erg leuk is om te doen zonder zijn toch al pijnlijke rug te belasten. Dat leek haar erg leuk en op mijn verzoek ging ze een handjevol van zijn voer halen om steeds een klein beetje te geven als beloning en kwam terug met wat hij altijd te eten krijgt...PURE HAVER!!!!

Ik wist niet meer hoe ik het had, maar dit meisje was vriendelijk en wilde graag leren (bedankte mij ook voor de hulp) maar ze zei ook dat ze het van het gewicht had opgezocht op Internet en dit vaak was tegengekomen.

Mijn vraag aan jullie als medeshetliefhebbers (mooi woord voor galgje)...wat doen we aan dit soort dingen? Wat doen we aan het feit dat een topic als "ben ik te zwaar voor mijn shet" zich blijft herhalen, wat doen we tegen het soort verhalen als hierboven? Kunnen wij met onze gezamelijke kennis een site maken? Een boekje? Sponsors vinden? Ik weet het niet maar ik vind het heel erg en veel verkeerde informatie blijft op het net rondzwerven...is het niet eens tijd voor goede, serieuze informatie...of is die er al maar moeilijk te vinden?
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 30-10-07 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

draaakje

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:52

mischien kan je zelf een soort info middag houden. bijvoorbeeld op kinderboerderijen of manege's. vaak zijn het namelijk de ponys op kinderboerderijen die "slecht" behandeld worden (omdat niemand er iets van af weet). en het zijn vaak de kinderen die van manege's af komen die op deze verzorg ponys willen rijden.

als je deze mensen nu een klein beetje informatie geeft over voer, weidegang, stalling , verzorging en het rijden (en dan ook over het tuig).

geef dan ook mischien alternatieven.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:04

Gelukkig dat dit meisje wel wou leren en graag naar jou ervaringen en begeleiding luisterde.
Maar helaas zijn er teveel grote meiden die hier niet naar luisteren en het toch doen.
Ik denk dat een internetsite wel een optie is maarja er zijn weer zoveel andere sites die weer zeggen jaaa een shet kan het dubbele van zijn gewicht dragen dus of het zin heeft??
De meisjes in het toppic "ben ik te groot voor mijn shet"weten vaak zelf al dat ze te groot zijn maar zodra ze maar van 1 iemand horen dat het niet zo is rijden ze gewoon verder.
Helaas we kunnen er vrees ik niks aan doen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:07

mannn dit moet niet gekker worden. Gelukkig had je haar overtuigd maar nu de rest nog

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:09

och tjees natalie lekker weer he ?
was dit in swift ? in dronten hebben ze ook shet namelijk .
misschien kunnen we wel een keer met de beheerders praten ofzo , maar veel mensen bereiken dat kan je niet doen als je enkel en alleen in de polder rondhuppeld ,

en het is vaak zo we hebben het meerdere keren meegemaakt je kan er wt van zeggen maar ze springen hoog of laag en blijven het gewoon doen ,
we hebben een typisch mooi voorbeeld toch ??

maar ja helaas zal dit altijd blijven gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:15

Ik denk dat het hele gewichtprobleem met shetten gewoon ligt bij kinderen die eigenlijk willen rijden,niks anders dan een shet voorhanden hebben.Plots ga je dan maar niet meer nadenken over dingen die wel of niet kunnen en gaat je eigen plezier voor het gezondheid van een dier.En owee als je er iets van durft te zeggen dan heb je het nog gedaan ook.

Ik probeer wel eens vaker mensen duidelijk te maken dat ze eigenlijk een pietsje te zwaar zijn,maar dan worden mensen plots egoistisch hoor.Want ik vind dit niet alleen voor shets gelden,ook de haf vind ik het prototype voorbeeld van een paardje wat vaak overbelast word.
En idd het tuig wat je er dan ook nog vaak bijziet.Ik zal verder maar zwijgen word er eigenlijk wat moedeloos van.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:30

Jezus, echt onbegrijpelijk dat mensen sommige dingen klakkeloos aannemen en zelf nooit eens info opzoeken over hun dier. Ik ben erg geschokt hierdoor.

Vooral shetjes zijn denk ik slachtoffer van bovenstaande praktijken omdat ze relatief goedkoop zijn in aanschaf en onderhoud en zo vaak bij mensen terechtkomen die er de ballen verstand van hebben.

Gelukkig wilde dat meisje wel jouw advies aannemen. Pff, ik hoop dat je deze situatie een beetje in de gaten kan houden.

Overigens zie dit fenomeen ook vaak bij honden. Mensen nemen een hond maar verdiepen zich er verder helemaal niet in. Ze denken dat ze het beest zelf wel op kunnen voeden, maar dan gaat het natuurlijk van kwaad tot erger. Ik kan me herinneren dat er toen een reclamespotje (van SIRE denk ik)op tv was over de aanschaf van een hond.

Stuur ff een mail naar Partij voor de Dieren, misschien kunnen zij een campagne op poten zetten.

Succes ermee...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:15

@rossebol - zo zie ik het precies ook! Het lijkt wel of de "te groot en ik weet het eigenlijk wel" meisjes (en jongens..laten we niet discrimineren) geen informatie zoeken maar alleen anderen die OOK te groot zijn want zolang iemand anders het ook doet zit je niet fout o.i.d.

@silvana- ik probeer mijn advies ook altijd heel zorgvuldig te formuleren want je bent uiteraard altijd de "boeman" en dat maakt het nog frustrerender nietwaar?

@SparkyJoyce- Dit was hier en dat is de ellende er lopen toch voldoende volwassen op zo'n kinderboerderij en iedereen vindt dus dat dit kan...niet alleen de kinderen die verkeerde informatie krijgen...Denk ook nog eens aan het gevaar trouwens! Deze pony heeft dus al heel wat te verduren gehad, is bijterig, wordt gemept, getrokken, verkeerd bereden en uiteraard is dit heel zielig voor de pony maar denk ook eens aan de kleintjes die erop gezet worden...Liam kwam het eerst vragen..maar stel je voor...zo'n hummel die gebeten/getrapt o.i.d. wordt omdat er ergens achteraf iets gebeurt wat je niet 1,2,3 ziet... Niet de fout van de pony noch van een onwetend kind of van ouders die denken dat hun kind hier een leuk rondje kan rijden.... maar stel je eens voor wat hier kan gebeuren...ik moet er niet aan denken!

@iedereen - bedankt voor jullie mede-frustratie...al was het niet mijn bedoeling iedereen moedeloos te maken maar hoop ik op goede ideeen hoe we dit kunnen helpen voorkomen Knipoog

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:23

Idd kan me er ook zo kwaad om maken om van die veel te grote/zware kinderen die zn shet hinderen.

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen, want meestal weten die kinderen zelf ook wel dat ze te groot/zwaar zijn, maar doen het lekker toch. De eigenaren/ouders zouden dan in moeten grijpen, ik denk dat daar de verantwoordelijkheid bij ligt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:52

ach dat arme beestje Ach gut zo te horen ziet zijn toekomst er niet heel best uit want het lijkt alsof de meeste schade al is aangericht. de verzorgmeisjes van waar mijn shetlandertje staat dachten ook dat ze 2 keer hun eigen gewicht konden dragen heb ze toen de waraheid hier over vertelt en ze zijn compleet gestopt met rijden Haha! en doen nu met mij andere leuke dingen met de pony's

maar is misschien een artikel in de penny een idee. dat lezen veel van de jonge kinderen! ook de meeste wel bekende penny's.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:56

dat is zeker wel een idee! een artikel in de penny!
De meeste kinderen geloven alles wat in de penny staat!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:58

@pluklief - dat is nou eens een super idee!!!! Kunnen we misschien gezamelijk een goed artikel schrijven en dan zal ik zorgen dat het naar de redactie gestuurd wordt. Wat zou hierin moeten staan?
- 20% regel en uitleggen dat dit geldt voor optimale conditie?
- voedingadvies?
- stalling/land?
- tuig/zadel?

goed bedacht! OK dan!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:04

ja en niet te vergeten de lengte van de ruiter want wat veel kinderen denken is dat alleen het gewicht uitmaakt maar ook de lengte van de ruiter kan een pony aardig belasten

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:08

wat voor "regel" kun je qua lengte aanhouden? Ik houd zelf aan dat je niet met de voeten op/voorbij de knieen van de pony mag komen...dan vind ik het voor Rohan te groot...is daar een vaste bestaande regel voor???

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:17

draaakje schreef:
mischien kan je zelf een soort info middag houden. bijvoorbeeld op kinderboerderijen of manege's. vaak zijn het namelijk de ponys op kinderboerderijen die "slecht" behandeld worden (omdat niemand er iets van af weet). en het zijn vaak de kinderen die van manege's af komen die op deze verzorg ponys willen rijden.

als je deze mensen nu een klein beetje informatie geeft over voer, weidegang, stalling , verzorging en het rijden (en dan ook over het tuig).

geef dan ook mischien alternatieven.

Ik werk op een kinderboerderij en ik kan je vertellen dat wij (en de andere 2 kinderboerderijen in Apeldoorn) heel erg voorzichtig met onze pony's omgaan. Wij hebben acht shetten, een merens, 2 haflingers, tinker en een welsh. Op de shetten komen bij ons helemaal geen kinderen, alleen op de merens, 1 haf en de tinker. We staan hier altijd zelf bij en houden zelf de pony en het kind goed vast. Kinderen mogen onze ponies bij hoge uitzondering poetsen, maar meestal doen wij het zelf. Als het eens gebeurd staat er begeleiding bij van een medewerker.
Al onze pony's hebben vaste verzorgers met verstand van zaken. De shetten worden niet gereden en de rest wordt gereden door meiden die veel ervaring hebben en les met deze pony's. Het rijden gebeurd op een paardvriendelijke manier met veel geduld en fijner dan menig foto ik hier op HAW heb gezien.Het tuig wordt regelmatig nagekeken en past prima. Dat betreft kinderboerderijen.
Ik zou graag weten waar het was trouwens, kinderboerderijen hebben meestal contact met elkaar door heel Nederland.

Wat betreft de shetten, tja, er zijn genoeg idioten die erg weinig weten over paarden en pony's maar er toch een of meerdere hebben. Idd je wordt er moedeloos van. Het valt me sowieso op de kinderboerderij al op hoe weinig mensen over dieren in het algemeen weten. Men laat rustig een kind van vier recht achter een paard staan hoor. Het schijnt ook zo te zijn dat je je kind altijd op elk paard kan zetten (ook al ken je dit paard niet) en em dan op zn kont moet slaan. Hier ben ik op de kinderboerderij mee bezig, om mensen juist te vertellen dat dit soort dingen niet kunnen en waarom niet. Zielige shet daar Boos!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:24

Kijk def zoals het bij jullie gaat zo hoord het te gaan!
Alles onder goede begeleiding zo leren kinderen heel veel.
En dat je mensen er op aanspreekt als ze hun kind zomaar op een paard zetten heel goed! want ook ouders zien vaak de gevaren niet.

Ik weet niet of er een vaste regel over lengte is maar ik vind die van jou wel netjes nathalie

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:39

@ Def - ben heel blij te lezen dat het er bij jullie op de kinderboerderij zo goed aan toe gaat! Super! Dat is ook het hele punt dat ik niet begrijp trouwens...stel je geeft als ouder niet veel om de gezondheid van de pony (of laat ik aardiger zijn: je denkt er niet echt over na en staat er niet bij stil)..maar de gezondheid van je kind zou je toch echt aan het hart moeten gaan...stel je toch voor!
Onze kinderen groeien op met hun shet, maar ze blijven klein en je moet het continu blijven herhalen...ook dat ze bij vreemde paarden niet kunnen doen wat bij Rohan wel kan...Ik kan gewoon nachtmerries krijgen van het idee van een beet in het gezicht o.i.d.
Van pony's waar zo mee "aangeklooid" (bij gebrek aan een beter woord) wordt, kun je ook geen "mensgerichte manieren" verwachten dus nog eens extra gevaarlijk!

Op bokt valt iedereen al over het feit als een volwassen, ervaren ruiter uit eigen keuze zonder cap rijdt, maar wat denk je van deze kinderen die maar wat aanrommelen? cap? passend tuig? schoeisel met hakken??? begeleiding? vergeet het maar!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:25

nathalie2302 schreef:
wat voor "regel" kun je qua lengte aanhouden? Ik houd zelf aan dat je niet met de voeten op/voorbij de knieen van de pony mag komen...dan vind ik het voor Rohan te groot...is daar een vaste bestaande regel voor???

idd die regel zou ik aanhouden Ja maar dan wel zonderzadel dat moet er wel echt bij

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:00

Er is hier ook iemand die op haar verzorgshet rijd. Ze is niet ouder of jonger dan 22, ongeveer 1.70, gewicht durf ik niet te schatten, maar geen lichtgewicht. En ze rijd op een shet van krap een meter. Ik heb haar al honderd keer verteld dat het zielig is, een heleboel mensen weten bij haar ook geen houding te geven, dus doen ze maar of hun neus bloed. Ben zelfs een keer naar de eigenaar gestapt en zij zei dat het nog makkelijk ging en de shet er geen hinder van ondervond. Daar stond ik met mn mond vol tanden. Iedere keer als ik dat meisje tegenkom ziet ze mijn afkeurende blik en komt ze te dichtbij dan geef ik ook heel graag mn mening, maar het is mijn shet niet en ik kan er niks aan doen. Meisje heeft ook een IQ van 0,0 (ze is niet verstandelijk gehandicapt, alleen heel erg dom)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:05

op MP zag ik grote meiden op een shet van 2,5, en ze waren echt dol op die pony.
mijn broertje had het er over dat ergens waar hij kanten loopt een volwassen man op 'zo'n shetlander' rijd, en dat dat er maar raar uitzag.
hoe dan ook, je bereikt nooit iedereen.
meer voorlichting over de basis van het houden van, en de omgang met shetlanders, kan geen kwaad, is denk ik zelfs goed,
maar echt alles voorzijn dat lukt je niet.
want er zijn altijd wel weitjes ergens achteraf waar weer opnieuw wordt aangerommeld door weer een nieuwe eigenaar, of kind.
ik bedoel, mensen die plek bij huis hebben voor wat diertjes, en daar een een shet veulen bij kopen, die weten niet allemaal dat je daar niet metteen op kan zitten, maar dat de pony 3 moet zijn.
veel mensen denken, pony, kan je op zitten. punt.
dus ja..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 10:39

Ik heb hoe dan ook alvast een mail geschreven naar de webredactie van de Penny (we hebben immers toch dezelfde doelgroep) en heb wat mythes en sagen aangehaald mbt shetlanders en gevraagd of er een mogelijkheid zou zijn voor een artikel(tje) om dit soort mythes uit de wereld te helpen, niet alleen voor de veiligheid van de pony's maar toch ook voor die van de kinderen...het zal mij benieuwen en ik hou jullie op de hoogte!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 10:43

@Marigold - ik had eens aan superwoman@bokt gevraagd hoe ze toch steeds weer de puf vond om in het "ben ik te zwaar" topic, steeds maar weer zichzelf te herhalen en haar antwoord was "als ik er maar 1 help is het de moeite waard" en kan haar alleen maar gelijk geven....alles voorzijn kan inderdaad niet (net zo min als al het kinderleed, al de honger in de wereld etc.) maar misschien kunnen we het wel een beetje beter maken Lachen

oei, kom nu over als een wereldverbeteraar en dat is (helaas) niet zo hoor...doe veel minder dan ik zou kunnen doen maar dit is iets wat me nu heel hoog zit omdat het zo dichtbij is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:31

Dat vind ik ook zo'n topic,of je ziet krielkippen op reuzen van paarden die roepen ,ben ik te groot voor dit paard.En dan zie je mensen die mee wandellen diebeweren dat ze er makkelijk oppassen.En dan al die meisjes die zelf ook te groot zijn,past nog makkelijk roepen.

Ben benieuwd of je een reactie krijgt van de penny.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:49

ik wil zeker op de hoogte blijven of je reactie krijgt van de penny het zou heel leerzaam zijn.
Niet alle kinderen zullen zich er wat van aantrekken maar elk kind is meegenomen!

edit: doet me trouwens denken aan een strip die ik vroeger in de penny heb gelezen een meisje was een shetlander kreeg en ging afvallen zodat ze er op kon blijven rijden en toen werden ze kamioen blablabla je kent het wel.
Ik geloofde dat ook maar gelukkig waren mijn ooms ervaren mensen en zeiden mij toen al dat dat niet zo was.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:58

ik wil dit even volgen, vind dit namelijk wel super van je!!

nathalie2302 schreef:
Ik heb hoe dan ook alvast een mail geschreven naar de webredactie van de Penny (we hebben immers toch dezelfde doelgroep) en heb wat mythes en sagen aangehaald mbt shetlanders en gevraagd of er een mogelijkheid zou zijn voor een artikel(tje) om dit soort mythes uit de wereld te helpen, niet alleen voor de veiligheid van de pony's maar toch ook voor die van de kinderen...het zal mij benieuwen en ik hou jullie op de hoogte!