Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:19

Ik longeer mijn shet geregeld aan de dubbele longeerlijn en dan loopt ze heel fijn. In het nieuwe blaadje van het stamboek stond weer het 8 tal shetten aan de lange lijnen. Eigenlijk lijkt me dit ook wel leuk, maar ik weet niet zo goed waar ik beginnen moet en wat voor oefeningen je allemaal kan doen, en hoe leer je wijken, schouderbinnenwaarts e.d. aan als je er niet op zit? En wat voor dressuurproeven worden er aan de lange lijnen 'gereden'?

Met andere woorden: zijn er bokkers die hun shet ook aan de lange lijnen hebben en misschien wat tips voor me hebben? Of mensen die ook willen beginnen en dat we daar dan een topic voor openen waarin we onze vorderingen bijhouden en bijvoorbeeld steeds een nieuwe oefening of figuur proberen?

Eliine

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:38

Ja ik doe ook fanatiek aan de lange lijnen Ja Lijkt me n leuk idee om een apart topic ervoor te openen, als er meer animo is natuurlijk.

Ik heb al verschillende keren uitgelegd hoe je het best kunt beginnen aan de lange lijnen. K kan wel even voor je gaan zoeken als je wilt. Heb geen zin om t weer helemaal te gaan typen Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:07

wil dit even volgen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:30

Eliine schreef:
Ja ik doe ook fanatiek aan de lange lijnen Ja Lijkt me n leuk idee om een apart topic ervoor te openen, als er meer animo is natuurlijk.

Ik heb al verschillende keren uitgelegd hoe je het best kunt beginnen aan de lange lijnen. K kan wel even voor je gaan zoeken als je wilt. Heb geen zin om t weer helemaal te gaan typen Knipoog

Graag! Je kan het hier mss wel kopieren en plakken.
Ik weet niet of het ergens anders moet staan, maar anders kunnen we dit topic net zo goed ervoor gebruiken, dan zien shetfans het sneller.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:12

Ik ben ook wel nieuwsgierig, ik oefen ook wel lange lijnen maar dat is alleen recht toe recht aan, nog niet echt oefeningen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:28

Ik ben aan het zoeken geslagen Knipoog Zal er even wat meer een geheel van maken. En ik kan morgen anders wel even wat foto's laten maken van verschillende manieren om aan de lange lijnen te lopen. Leuk idee?

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:29

ik volg ook ff:)

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:31

ik ook Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:46

Ja Eliine heel leuk idee! Kan ik het gelijk uitproberen! Heb je ook les aan de lange lijnen of doe je het gewoon zelf?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:47

Ik ook, ben ook heel benieuwd! Ben ook een vrij fanatieke langelijnert, en wil ook wat meer als alleen maar recht toe recht aan..
Groetjes, mij

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:31

[***] schreef:
Ja Eliine heel leuk idee! Kan ik het gelijk uitproberen! Heb je ook les aan de lange lijnen of doe je het gewoon zelf?

Ieder half jaar is er de Nationale Indoor voor Shetlandpony's en dan zijn er ook wedstrijden aan de Lange Teugel. Degene die dat jureert is men. Pieterse (die heeft ook het achttal op de manifestatie begeleid, en is n bekende hogeschool dressuur trainer) en die geeft tijdens en na de wedstrijd een hoop tips en verbeterpunten als je dat wilt. Verder heb ik niet echt trainingen omdat er niemand bij mij in de buurt woont die het goed kan helaas. Maar als je de basis eenmaal onder de knie hebt, kun je een hoop uit de 'gewone dressuur' overnemen, en daar heb ik wel wekelijks les in.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:37

ik zie het regelmatig bij evenementen van het stamboek idd. lijkt me erg leuk om zelf te doen maar wegens tijdgebrek nog nooit echt geprobeerd. maar wil er toch een keer aan beginnen dus foto's lijken mij erg leuk Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:50

nou de foto's zijn gemaakt Knipoog ik ga er even tekst en uitleg bij typen en dan zal ik het plaatsen!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:12

Leuk topic, volg het bijdeze ook Lachen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:20

Wat grappig, heb even de profiel van Eliine bekeken..
Ik doe altijd aan de langelijnen longeren, dat gaat super loopt ze heel netjes op..

Ik heb er nooit bij nagedacht dat het zo als op de foto ook kan, ga ik denk eens binnekort toch uitproberen.. *LOL*
http://i114.photobucket.com/albums/n272 ... ssuurM.jpg

even offtopic: Eliine wat heb jij leuke pony's!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:42

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:45

zoow dat was m voor nu eventjes Knipoog succes ermee iedereen! Enne als je ergens tegenaan loopt kun je altijd om advies vragen Ja

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:49

Wauw, dat is echt handig! Ik heb wel een lichtelijk probleempje, misschien weet ji er iets op... ALs ik met mijn knollie aan de lange lijnen loop, en ik loop zeg maar achter haar, is er geen probleem. Maar zodra ik naast haar ga lopen begint ze gigantisch te zwabberen... Waar zou dit aan kunnen liggen en wat zou ik eraan kunnen doen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:53

Het echte werk leer je IMO niet via internet, maar via een instructeur die ernaast staat, ziet waar je fouten liggen en je daarop kan verbeteren.
Heb een poosje gezocht naar een inst. Niet kunnen vinden, dus niet door gegaan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:58

Pluttersput schreef:
Wauw, dat is echt handig! Ik heb wel een lichtelijk probleempje, misschien weet ji er iets op... ALs ik met mijn knollie aan de lange lijnen loop, en ik loop zeg maar achter haar, is er geen probleem. Maar zodra ik naast haar ga lopen begint ze gigantisch te zwabberen... Waar zou dit aan kunnen liggen en wat zou ik eraan kunnen doen?

Dat komt omdat je als je er echt recht achterloopt je pony automatisch aan allebei de teugels op kunt sluiten. Ze loopt dan waarschijnlijk echt tussen de lijnen in. Op die manier kun je haar makkelijk recht houden. Ga je er schuin achter lopen dan heb je inene veel minder te zeggen over de buitenhand, waardoor je als je aan de binnenhand gaat zitten je pony heel makkelijk naar binnen kan komen en dus gaat slingeren op het moment dat jij haar weer naar buiten probeert te sturen. Je moet wat strenger met je buitenhand zijn en op het moment dat ze naar binnenvalt met behulp van je zweep tegen haar buik duwen/tikken zodat ze weer naar buiten gaat. In het begin is het gewoon lastig omdat je er allebei aan moet wennen dat je veel minder steun hebt dan wanneer je er op zou zitten. Je moet je benen met je zweep en buitenhand proberen te vervangen, en dat is vooral een kwestie van heel veel oefenen Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:00

Oké, ga ik zeker proberen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:04

stef schreef:
Het echte werk leer je IMO niet via internet, maar via een instructeur die ernaast staat, ziet waar je fouten liggen en je daarop kan verbeteren.
Heb een poosje gezocht naar een inst. Niet kunnen vinden, dus niet door gegaan.

ik heb ook geen wekelijkse training en toch moet ik zeggen dat ik het aardig goed geleerd heb Knipoog (kijk maar in mn profiel om te zien waar ik het over heb Knipoog )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:06

Misschien niet wekelijks, en dat hoeft ook niet, maar ik denk niet dat je alles zo van internet hebt geplukt.
Zoals je in je bericht hierboven ook aangeeft dat een probleem waarschijnlijk dit of dat is, maar wat nou als je dat verkeerd interpeteerd en het is heel iets anders? je ziet de combinatie tenslotte niet

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:13

Ik heb niks van internet geplukt, mijn zus en ik hebben het meeste onszelf aangeleerd, we zijn er mee in aanraking gekomen via Abigail Edwards die ongeveer als eerste in Nederland met haar Shetlander op hoog niveau aan de lange teugel liep. Maar die woont in Brabant en zien we hooguit 2 á 3 keer per jaar tijdens wedstrijden. Voornamelijk de basis kun je heel goed leren zonder dat er een trainer je steeds moet helpen. Als je appuyementen e.d. wilt gaan doen is het uiteraard wel aan te raden om er iemand bij te hebben die verstand van zaken heeft. Maar de basis is prima te doen zo hoor.

Citaat:
Zoals je in je bericht hierboven ook aangeeft dat een probleem waarschijnlijk dit of dat is, maar wat nou als je dat verkeerd interpeteerd en het is heel iets anders? je ziet de combinatie tenslotte niet

Maar de combinatie merkt het gauw genoeg of iets wel of niet werkt, en kan dat weer aangeven, waar dan weer een andere oplossing voor gezocht kan worden. Maar veel 'opstartproblemen' zijn duidelijk te herkennen en hebben allemaal een oplossing. Tuurlijk gaat het niet zo makkelijk als wanneer er iemand naast je staat. Maar die luxe is er nu eenmaal niet als het om lange teugel dressuur gaat, er zijn gewoon praktisch geen trainers voor. En als ik mensen op deze manier kan helpen om de basis onder de knie te krijgen doe ik dat graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:15

Leuk gedaan Eliine!

Ik ga zo gelijk even oefenen, basis moet volgens mij wel lukken, Pepsi loopt ook voor de kar.

Stef: er zijn mensen die met dagelijkse begeleiding van een instructeur nog niet verder dan de B of L komen en andere mensen rijden met 1 x in de maand les zo naar het Z. Bij lange lijnen zie je je pony ook nog lopen, voordeel tov onder het zadel, dus ik zie je probleem niet om zo aan de slag te gaan met een pony. Als je dit geen leuk initiatief vindt doe je toch niet mee in dit topic?