Fietsen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Fietsen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 23:14

Tja...de titel geeft het al aan, een topic over fietsen...IN het shetlanderforum....dus fietsen met je shet! Lachen

Ik zou dus graag met Rohan willen fietsen en wil het helemaal netjes doen dus:
- Rohan laten wennen aan het fietsgevaarte
- Stukje op en om het erf
- Stukje op het fietspad (Rohan is al volledig verkeersmak en ook landbouwmachines e.d. gewend)

en zo verder....hier zit dan ook niet mijn vraag aan jullie in...de vraag aan jullie is:

Hoe bouw ik dit op qua conditie? Als Rohan eraan gewend is en netjes meeloopt, hoe ver ga ik dan de eerste keer en na hoeveel keer ga ik verder? Rohan's conditie is gemiddeld; niet slecht maar ook nog niet optimaal...

Mijn doel is om uiteindelijk 10 kilometer naar ons huis te kunnen gaan om hem een poosje aan huis te hebben (uitrusten, eten, drinken, mee naar het bos om de hoek van ons huis (bij zijn pensionstalling is geen bos in de buurt dus we picknicken daar tussen de boerderijen, hier hebben we ruiterpaden en grasvelden in het bos) op een stap-picknick met de kinderen. 'S avonds moeten we natuurlijk weer terug naar stal dus dan is het nogmaals 10 kilometer naast de fiets. Voor Rohan dus een totaal van 20 kilometer en voor mij 40 (vraag me nu ineens af of ik me eigenlijk niet meer zorgen moet maken over mezelf ipv Rohan :S;) )

Maar goed...met dit doel in het achterhoofd, hoe ziet dan een verantwoord "trainings-schema" eruit?

Subvraagje hierbij is nog: Gebruik ik het beste een gewoon halster? Het touwhalster?, Cross-rope bridle? of misschien toch zijn hoofdstel met bit?

Berith

Re: Fietsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 05:49

Ik ga regelmatig met mijn shetlander fietsen. Ik ben de eerste keer gewoon op de fiets gestapt, even proefrondje op het erf en toen langs de weg, geen centje pijn. Waar je wel goed op moet letten dat ze niet te dicht bij de fiets gaan lopen zodat ze er tegen aan kunnen lopen.
Wat mij opvalt is dat een shet best snel conditie opbouwt. Ik fiets tegenwoordig vaak een rondje van onge 8 km en dat leggen we dan bijna helemaal in draf en galop af. Laatste km laat ik haar altijd weer stappen, maar ze is eigenlijk nooit aan het hijgen of bezweet. Dus ik denk dat je als je een paar keer een stuk heb gefietst moet 2 x 10 km op een dag echt geen probleem zijn.

Verder heb ik mijn shet altijd aan een gewoon halster met touw, maar dan moeten ze wel goed luisteren. Als die van jou wat eigenwijs is en nog wel eens flink door de druk van een halster heen wil drammen, zou ik eerder een hoofdstel gebruiken om meer controle te hebben.

Succes en veel plezier ermee.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 08:38

@Berith - Bedankt voor je berichtje. Waar ik me inderdaad het meeste zorgen over maak is dat ik niet teveel van hem verlang. Ben ook op Internet op zoek gegaan naar "normale" afstanden voor een shetlander maar kom veelal extreme, "ongezonde" verhalen tegen (die ik hier niet zal herhalen want wil geen mensen op ideeën brengen!) Ben dus erg benieuwd naar de afstanden die mensen recreatief met hun shetlander afleggen (dus niet de sport getrainde shets).

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:43

Je moet je shet proberen een beetje te laten wennen om stukken acher elkaar te draven. Wanneer je aan hem merkt dat hij het niet trekt gaat het signaal dat je terug moet/kan. Zo kun je het steeds verder opbouwen. Ik deed het met mijn shetlander meestal met hoofdstel en dan een halstertouw met lus eraan door het bit heen. Wanneer ze dan íets te enthousiast werd, kon ik haar d.m.v. een kleine ophouding weer bij me houden.

Als ik niet te ver ga, ga ik ook wel eens met halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:03

Hij geeft zelf wel aan wanneer hij echt moe is, maar in draf kunnen ze het lang vol houden hoor.
En je kunt natuurlijk ook afwisselen met tussendoor stappen. Zolang het maar geen intensieve draf constant is ( hard)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 09:08

Misschien heb ik dan toch een beetje het "shet-vooroordeel" in me (och, hij is zo klein Knipoog maar laat 'm aub nooit horen dat ik dit schreef, hij kijkt me nooit meer aan!
Als hij op een bepaald punt moe wordt, moet hij natuurlijk ook nog terug. Ik denk dat ik het dan eerst maar probeer met hoofdstel (met bit) en misschien een kilometer of 4-5.
De bedoeling is ook een beetje relaxed, dus rustig drafje en vlot stappen (dat laatste doet hij hoe dan ook, hij houdt niet van sjokken) Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:12

Haha, en dat terwijl juist die kleintjes vaak veel kunnen hebben!! Ik zeg zo vaak..vergis je niet in een shetlander, en menig mens is daar al achter dankzij mijn pony's Haha!

Maar goed, stel dat hij idd moe is van de heenweg alleen al, dan stap je gewoon een stuk en merk je dat hij weer wat op adem komt, dan ga je gewoon weer verder in draf. Vaak is het meer moe van het: we zijn er zat van, dan dat ze echt moe zijn Tong uitsteken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:14

Ik fiets altijd met hoofdstel en bit maar ik heb ook een stel shetlanders met een flink tempo. Het enigste wat ze naast een fiets hoeven te doen is draven. Ze hoeven niets te trekken of te dragen. Als je nagaat dat ik in een trainingsritje al 20 kilometer zonder pauze door het bos heen sleur met kar dan moet jou plan op den duur ook wel kunnen. Eerst met korte ritjes beginnen maar uit ervaring weet ik dat zelfs een ongetrainde pony met gemak 5 km kan afleggen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 09:24

@Napie - Aan jouw spierbundels wil ik me ook niet wagen Knipoog , maar hoe lang heb jij getraind voor je dit niveau hebt bereikt?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:36

Durf ik niet te zeggen. Met dit span rij ik nu 4 jaar. Omdat ik altijd al van de lange ritten ben geweest, ging Nickey na beleren 4 jaar geleden al vrij snel mee op de langere ritten. Afstand is het probleem ook niet, meer het tempo. Op het begin stapte ik veel meer. Nu stap ik na een kwartier tot half uur (afhankelijk van het terrein) 5 min en ga dan weer in draf.
Goed trainingsschema: 1 uur rijden
eerste week 10 min stap waarvan 1 min draf
tweede week 10 min stap waarvan 2 min draf
derde week 10 min stap waarvan 3 min draf
enz enz
Tot 10 min draf en 1 min stap

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 10:27

Dat is een strak schema. Maar train je jouw shetlanders dan elke dag? Kan het voor Rohan bijvoorbeeld kwaad als ik dit straks 1 keer in de 2 weken doe en hij het de rest van de tijd rustiger aan doet (longeer hem wel maar niet equivalent aan 2 X 10 km)
Het is en blijft natuurlijk relatief...mijn moeder (bijna 60) loopt bijvoorbeeld 5 x in de week 10 km hard (en dan bedoel ik ook flink tempo), dat doe ik haar niet na dus eigenlijk moet het voor Rohan een eitje zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:45

Ik rij maar af en toe met mijn pony's voor de kar (lichte concourswagen) , en dan zijn we wel snel 2 tot 3 uur onderweg, zolang je idd het tempo maar aanpast.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 23:22

wooohoooo...heb vandaag met Rohan over het erf gefietst, kreeg wat vreemde blikken maar meneer liet zich van zijn "coole" kant zien, hij vond het allemaal wel best! Lachen

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:36

Haha het begin is er!!!

Laat hem ook eraan wennen dat als er breed verkeer aan komt dat hij achter je fiets moet gaan lopen (athans dat doe ik als het te gevaarlijk wordt naast me).

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:49

hehe rustig Paulusjuh...ben nog meer in het amateurstadium Haha! Gelukkig is het fietspad waarover ik wil gaan heel breed met een flink stuk berm aan beide kanten...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:50

Hahaha ja maar het is ook om je alvast voor te bereiden op het gróte werk Clown

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:58

Het grote werk met de kleine man Lachen, helemaal in lijn met jouw onderschrift Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:56

Paulusjuh schreef:
Haha het begin is er!!!

Laat hem ook eraan wennen dat als er breed verkeer aan komt dat hij achter je fiets moet gaan lopen (athans dat doe ik als het te gevaarlijk wordt naast me).

sorry, maar dat vind ik wel erg gevaarlijk. Achter de fiets?? Ik laat mijn fjord in de berm staan en zelf stap ik even af, maar dat is maar zelden dat het verkeer zooo breed is en wij hebben hier toch aardig smalle dijkjes en polderpaden.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:59

Ik bedoel ook niet verkeer als vrachtwagens ed hoor, daarbij stap ik ook gewoon even af. Maar als er bijvoorbeeld veel autos achter elkaar rijden dan laat ik haar achter mijn fiets lopen zodat ik gemakkelijk ingehaald kan worden. Gaat prima!

(Anders kan ik wel in de berm blijven staan Tong uitsteken)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:57

Leuk topic Lachen

Ik ben ook van plan om van het winter min.1 keer in de week met mijn Shet te gaan fietsen. Hij is nu ruim 3 jaar oud en wordt op het moment voor ons doorbeleerd voor de kar. Wij willen van het winter in de weekenden gaan mennen maar doordeweeks gaat dat wat lastiger worden door fulltime banen en vroeg donker zijn. Daarom wil ik doordeweeks met hem gaan fietsen. Heb ik in ieder geval nog iets van verlichting Haha!
Kleine kinderfiets is al aanwezig, alleen die banden nog eens oppompen en checken. Ik ben zelf maar klein en kom op mijn eigen fiets niet met de voeten aan de grond. Voeten aan de grond kunnen hebben vind ik toch wel een fijn idee in noodgevallen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 10:21

@flettie - een tip heb ik ook nog voor je...ben er zelf ook net achtergekomen en heb ze meteen besteld! Fluoriscerende banden voor om Rohan's benen, je maakt ze met velcro vast en het geeft je net wat meer zichtbaarheid bij plotseling opkomende duisternis (voor ons helemaal omdat Rohan ook nog zwart is)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:54

@ nathalie: Mmmm, ik heb wel zelf een fluoriscerend hesje maar ook nog een fluoriscerende uitrijdeken + beenbescherming voor mijn Tinker. Die deken blijft vast ook wel, met wat aanpassingen, op mijn Shet liggen (gedeelte van de zadeluitsparing om de nek heen doen en dan voor zijn borst dichtmaken Knipoog ). Alleen die beenbescherming gaat denk ik niet lukken Nagelbijten / Gniffelen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:52

hehe...wordt beenbescherming waar twee benen tegelijk in kunnen Tong uitsteken ook weer eens wat anders Knipoog
Maar goed...je bent in ieder geval goed voorbereid! Ik heb een fiets met lage instap (was van mijn opi geweest) dus dat werkt ook prima. Hij stond met een kapotte achterband maar heb 'm toch maar laten maken, die van mijn man gebruiken leek me niet bepaald verstandig (ouch)

Heb trouwens even in je profiel gespiekt...wat een ontzettend gave tinker zeg, die Dunlan!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:59

nathalie2302 schreef:
Heb trouwens even in je profiel gespiekt...wat een ontzettend gave tinker zeg, die Dunlan!

Dank je Pling
Dunla staat alleen nog wel in de opfok. Is pas 1 jaar oud dus het duurt nog min. 1 jaar voordat ze weer terug naar huis komt.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 13:02

maakt haar niet minder aantrekkelijk Knipoog (sorry voor het foutje...DunlA Lachen )